onsdag 16 maj 2007

Symmetri

Eftermiddagen idag ägnade vi åt att rita symmetriska mönster och teckningar.
Vi övade först tillsammans på tavlan. Jag ritade ena halvan av olika motiv och barnen turades om att rita klart. Sedan jobbade barnen två och två med att skapa bilder som var lika på båda sidor om mitten. Det gick till så att de turades om att bestämma ett mönster som den andra skulle härma. Så fortsatte de tills de tyckte att bilden var klar. Jag var också med. Det är en rolig och nyttig samarbetsövning samtidigt som det är en övning i bildseende och bildskapande. jag visar några exempel så kanske det går bättre att förstå. Det syns inte så jättebra men ändå.






5 kommentarer:

anne-marie Körling sa...

Det där var en bra uppgift. Jag fann i min etta - att de som inte uppfattade symmetrin också hade det knepigt med andra saker...Vilka fina arbeten. Kan du inte hälsa dina elever det?

erica sa...

Ska vara uppmärksam på om det kan stämma. Bra tips.

Jo jag ska hälsa dem!

Kajsasi sa...

Vilken bra övning. Jag får hela tiden bra tips från dig. Denna skall jag spara i mitt minne och arbeta med i höst, om jag inte prövar den med mina stora elever. Tack Erica.

erica sa...

Kul att jag kan inspirera dig Kajsasi. Jag satt hemma och gjorde samma sak med min 5-åring och han var helnöjd och ville bara göra mer och mer och mer.

Therese sa...

Vilken bra idé! Den ska jag testa imorgon.