tisdagen den 10:e juli 2007

Kör hem i den ljusa norrbottninska natten. Knappt ett möte på 16 mil. Nattradion, myggen och vindrutetorkarnas rytmiska dunkande håller mig sällskap. Mygg sticker i bilar, det gör inte knott. Varför inte egentligen? Harar skuttar över vägen lite då och då. Några ripor lyfter och flyger skrämda iväg. Måste vara uppmärksam.
På långt håll ser jag en renhjord. Jag saktar ned. Renar är söta men lite dumma och de tar god tid på sig att kliva åt sidan. Flera av dem har mäktiga kronor. Det är riktiga "turistrenar" som skulle locka vilken turist som helst att plocka fram kameran. Jag ler för mig själv. Förstår att det måste upplevas som något exotiskt. Min färd går vidare. Här och där en ensam ren vid vägkanten. De ensamma renarna är svårare att se. Måste vara uppmärksam. Måste hålla mig vaken. Så en renhjord till. 30 djur ungefär. De har inte heller bråttom. En ställer sig bredbent, sänker huvudet och stirrar mot bilen. Några kalvar glor och promenerar långsamt alldeles nära.
Vill veva ned rutan men det är myggtider så jag låter bli. Mygg...men inga blinningar och ingen broms. Vad gör de på natten? Sover de? Mygg verkar aldrig sova. Måste hålla mig vaken i norrbottnisk sommarnatt.

5 kommentarer:

Annis sa...

Erica...den har du beskrivit bra...alltså norrbottnisk natt. Underbara kvällar och nätter men nu saknas solen...:(

Erica sa...

Ja!!!
Mer sol åt folket (och åt växthuset) !

Steffe sa...

Och glöm då för guds skull inte att hålla händerna 10 i 2 när du är ute och kör !!!

Annis sa...

Erica...tänkte att "regnig torsdag" på min blogg skulle vara en tröst till dig. Alltså bilden av mitt förråd. Min image är helt förstörd genom denna bild, allt för din skull...och du har inte ens sett den....:(

IT-mamman sa...

Åh, jag kände för en stund att jag hade kommit till Norrbotten! Tänk att det är så annorlunda där hos dig och vi bor ändå i samma lilla land.