måndagen den 23:e juli 2007

Plantera mera

Jag tycker inte om att rensa i rabatterna. Jag tycker inte om det för att jag vill inte slita upp sånt som växer. Maskros, brännässa, tistel och andra riktigt gräsliga ogräs kan väl gå an, men inte mina fina trädgårdsväxter som förirrat sig och börjat växa på fel ställe. Växande känns alltid rätt.
Därför har jag i dag omsorgsfullt planterat om lupiner, aklejor och jordgubbsplantor så att de får stå på tillväxt tills jag hittar ett nytt hem åt dem.
Innan sommaren är slut kommer jag i vanlig ordning att vara mamma till många plantor, både mina egna och en del av grannarnas. Jag vattnar, gödslar pratar och pysslar om dem.
Kanske är det en bra uppvärming iför terminsstarten när mina skolbarn kommer till skolan för att få samma behandling ... ja inte bokstavligen förstås ... men ni fattar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men tänk om dessa hemska maskrosor skulle vara svåra att få att växa. Tänk vad ni skulle kämpa för att få dom att blomma i era blombänkar.
/En som gillar maskrosor.

erica sa...

Jag gillar också maskrosor och de får gärna blomma både på gräsmattan och längs med husväggen, men jag tror du har rätt i att om de var mer exklusiva skulle vi gärna ha dem i blombänkarna också :)

kajsasi sa...

Rensa rabatter kan också vara avkopplande, om det inte blir för mycket.
Appropå skolstart. Näst sista dagen före sommarlovet kom ett par flickor från min blivande etta till mig. I handen höll de en pelargon som de odlat fram. De ville att jag skulle ta hand om den i sommar åt dem.
Denna blomma har jag värnat om i sommar. Hur ska det annars gå i höst.

anne-marie körling sa...

Du har skulle ha boken Mrs Pitzers Garden...när jag hittar den i mina gömmor ska jag tipsa om författaren...den handlar om det du skriver. Den är lika fin som du. Anne-Marie Körling

erica sa...

Den boken vill jag så gärna läsa i. Du har tipsat mig förr och författaren heter Edigth Pattou och illustrationerna är gjorda av Tricia Tusa