söndagen den 26:e augusti 2007

Homonymer - igen


För dig som inte har följt min blogg vill jag berätta om vårterminens jakt på homonymer (se tidigare inlägg).

Homonymer är ord som uttalas lika men som betyder olika saker. Till exempel ord som: såg, spö, sladd och får. Jag började samla homonymer på ett bädderblocksblad och ganska snart var barnen med i ordjakten. Varje dag fanns homonymer att rapportera och inte sällan fick vi avbryta lektionen för att anteckna ett ord. Hela terminen samlade vi ord och tillslut var bladet fullare än fullt. Intresset för ord ökade och vi fick många tillfällen att på ett naturligt sätt prata om stavning uttal och språk. Under detta läsår hoppas jag kunna inspirera till spaning efter fler finurligheter i språket. kanske kommer vi att söka synonymer, uttryck eller liknelser.

På bilden ser ni mig bredvid vårt fina blädderblocksblad.

11 kommentarer:

IT-mamman sa...

Jag har inspirerats av din homonymjakt och kommer nog att göra något liknande. Jättebra att prata om sådant med barn som har svenska som andraspråk (och med dem som har det som sitt modersmål förstås).
Så det är så du ser ut!! Inte som jag hade föreställt mig. Vet inte riktigt vad jag hade tänkt, men du ser bra ut!

annemariekörling sa...

Hihihi - jag har läst. Känner igen fotografiet... det ville jag publicera i min blogg... för jag gillar läraren och orden... ha en underbar dag och vecka med ungarna. Anne-Marie

erica sa...

It-mamman. Jo så ser jag ut på ett ungefär när jag är i trevligt sällskap.

erica sa...

Anne-Marie.
Tack för fina fotot. Använd om du vill :)

Fröken Anki sa...

Kul med ord!
Fortsätt leta homonymer och lek med orden.
Toppenbra för språkutvecklingen!

Lilla Blå sa...

Kul det här med homonymer. De stavas likadant, uttalas likadant, men betyder olika saker.

Jag och min kille försökte komma på vad orden som stavas likadant men om de uttalas annorlunda får en annan betydelse, exempelvis tomten.

Du kanske vet vad det heter?

Annis sa...

Snyggerre!!!

erica sa...

Homografer heter de som uttalas olika som tomten och banan.

Lilla Blå sa...

Tack för det Erica! :)

annemarie sa...

Jag lånade bilden...och nu har jag visat upp dig på min blogg... du ska ha mycket ljus tycker jag...Anne-Marie

erica sa...

Så roligt Anne-Marie, nu måste jag genast kolla vad du skrivit.