måndag 27 augusti 2007

Ingen somlig dag

I dag har vi haft en dag med surriga, okoncenterade elever och en sur och icke-entusiastisk fröken. Inte kul alls. Efteråt funderar jag på varför det blev så. Vad kunde jag ha gjort annorlunda för att barnen skulle ha bättre förutsättningar att fokusera på det vi gjorde? Jag ska tänka på det ... ordentligt, för i morgon vill jag ha en Somlig dag.

Somliga dagar
går allt så lätt.
Solen skiner
och allt blir rätt.
Spelar man kula
vinner man bums.
Rasten är rolig
och maten är mums.

Andra dagar
går allt på sne.
Försöka med något
är ingen idé.
Man glömmer och tappar,
blir sist och sämst.
Man ramlar på gården
och slår sig hemskt.
Nu hoppas jag på en somlig dag!

Britt G. Hallström

3 kommentarer:

Annis sa...

Vissa dagar känner man sig som en trasa efter en skoldag. Helt slut. Helt tom i bollen. Kraften kommer åter till nästa dag. Tack och lov!

Anonym sa...

Kan du reservera en somlig dag till mig med...?

/Ägaren till den senila katten

Kyra sa...

Måndagar kan verkligen kännas som blå måndagar, och desa kan ha många olika orsaker. I regel har jag upplevt att det är mest stökigt på måndagar och efter en längre tids ledighet. Tack och lov att andra dagar är trevligare!