onsdag 15 augusti 2007

IUP - för alla!

Att göra en individuell utvecklingsplan för eleven är oftast inga större problem. Vi ringar in elevens utvecklingsområden, väljer väg dit och utvärderar hur det gick. Att sätta mål för sin egen utveckling är däremot inte lika självklart, konstigt nog!

I dag har vi tagit del av hur man med olika verktyg kan upptäcka vad man bör utveckla och hur man kan påverka och följa sin egen utveckling mot en bättre lärare. Iris Rosengren-Larsson berättade om hur hon utifrån en bandinspelning upptäckte saker som hon ville förändra. Hon gjorde en IUP för sig själv och satte upp mål hon ville nå. Med hjälp av dubbellogg blev hennes reflektioner tydliga och hon kunde följa sin egen utveckling.

Det var en inspirerande förmiddag och jag ska definitivt göra mig själv en utvecklingsplan för det finns alltid nytt att lära. :)

Den lycklige lär av andras misstag,
den olycklige måste lära av sina egna.


... så att reflektera tillsammans är aldrig fel. Kanske slipper man göra nåt misstag.

4 kommentarer:

Steffe sa...

Den lycklige lär av andras misstag....är ju sant. Men jag gillar filosofin att
den som går i andras fotspår kommer aldrig först! Och det tycker jag passar på dig också.

Fröken Anki sa...

Later som en bra ide!
Fick ni nagra lastips till detta eller var det bara forelasning?
Skulle vara kul att fa ta del av de olika punkterna/verktygen hur man ska gora den.
Skulle man kunna fa det?

Verkar som att ni haft bra forberedelsedagar.
Lycka till med nya lasaret!
Dessutom, det ar kul att ga in och lasa pa din blogg emellanat.
Du gor manga kul saker med dina elever och det inspirerar och foder tankar.Tack!

erica sa...

Steffe . Så har jag aldrig sett på saken. Det var riktigt träffande.

Fröken Anki
Visst kan jag dela med mig av vad vi fick ta del av. Föreläsningarna hölls av andra kollegor i rektorsområdet och det känns kul att vi har så mycket att lära av varandra, kollegor emellan.

Fröken Anki sa...

Visst är det tur att man har kollegor!
När du får tid kanske du kan skicka några punkter (hur du nu har dom) till mig.
Jag vet att det är mycket att hinna med så här i början av läsåret så prioritera väl.
Ha en skön helg och njut av första skoldagen med förväntansfulla elever!