fredagen den 10:e augusti 2007

Sommarläsning

Jag och min lillasyster satt idag och jäste i solen en liten stund. Hennes treåring lekte själv i sandlådan och hennes 6 månaders baby sov. Mina pojkar var hos kompisar på var sitt håll så det var riktigt fridfullt. Vi småpratade om vardagsbestyr och summerade sommarlovet.
- Har du läst nåt bra i sommar? frågade jag. Hon dröjde en stund med att svara och sa sedan ironiskt:
- Eh...ja sist läste jag "Lisa åker till Amerika" och före det "God Natt Alfons Åberg"...
Vi skrattade högt. Med en treåring som inte sover middag och en 6 månaders som vill amma blir det inte mycket mamma-läsning alls. Var sak får ha sin tid. För mig har det blivit en ovanligt generös boksommar. Jag har plöjt Odjuret, Box 21, Vackra barn, Små citroner gula och nu är jag inne på Edward Finnigans Upprättelse. Mycket för att vara jag.

1 kommentar:

Annis sa...

Har läst box21, var odjuret bättre? Har inte plöjt den ännu...