tisdagen den 9:e oktober 2007

Det knackar på bubblan

I dag är det som om världen och verkligheten knackar hårt på glasbubblan i vilken mitt liv utspelar sig. I bubblan har jag min familj och mitt jobb och min vardag men i dag tränger sig hela världen sig in med allt sitt elände och allt mitt ansvar.

Det började redan på eftermiddagen då en av skolans lärarstudenter berättade hur hon jobbat med värdegrundsfrågor i klassen. Hon hade tagit avstamp i Astrid Lindgrens engagemang för världens orättvisor och utifrån det pratat om människans möjlighet att välja. Vår möjlighet att välja miljösmart och vår möjlighet att välja icke våld. Jag tog det till mig och kände att detta är så oerhört aktuellt att det bara måste få ta stor plats i skolan.

Så fortsatte dagen med möte i Luleå. Grannens tekniska underverk, hybridbilen, hämtade upp mig och det bara av till teknikens hus för att lyssna till hur pedagogerna där jobbat med Klimatgreppet. Än en gång enormt aktuellt, oerhört viktigt och lite av en väckarklocka, utan att vara skrämselpropaganda.

Jag ger efter och bjuder in världen i min glasbubbla. Jag ska börja ta fler små steg mot en mer ansvarsfull vardag.

Inga kommentarer: