onsdag 31 oktober 2007

En sån dag

Att ostört få samtala med sina arbetskamrater är verkligen guld värt. I dag ägnade vi oss bara åt varandra och det innehåll vi kommit överens om.

På förmiddagen handlade våra samtal om värdet av att medvetet skärpa blicken på vad man gör och reflektera över det med målet att utvecklas som pedagog. I det utvecklingsarbetet har vi kommit ganska olika långt och det var väl behövligt att få utbyta tankar och erfarenheter.

På eftermiddagen försökte vi vända och vrida på det frågor vi har när det gäller Läsutvecklingsschemat LUS. Bland annat diskuterade vi om man kan sägas ha uppnått punkt 17 (läsa och förstå texten på TV:n) även om man inte visar att man klarar att läsa och följa en instruktion som är punkt 16. Vi förde också ett resonemang kring hur subjektiv bedömningen kan vara av till exempel punkt 16. Om man klarar instruktioner eller inte beror ju oerhört mycket på hur van du är att läsa instruktioner och vilken typ av instruktion det är. I samband med det kom vi in på hur arbetsböcker som Ärtan, Pärtan, Äppel osv faktiskt innehåller mängder av instruktioner som man som vuxen är alltför snabb att berätta för barnen. När de frågar "Vad ska jag göra här" bör man nog lägga fokus på att ge dem strategier att kunna lösa ett sådant problem själv.

Givande, tagande, delande, utvecklande dag.

4 kommentarer:

Anki sa...

Ja, man blir ju bra på det man tränar på. Mina elever (också år 2) är duktiga på att formulera meningar från stödord, och det är inte så konstigt, det är ju det vi har lagt energi på nu under höste. Frågan är hur vi ska hinna med att modella och träna allt som behövs tränas?! :-)

Kersti sa...

Vad spännande att läsa det du skriver. Att reflektera över vad man gör och varför är något jag ständigt önskar mig mer tid för. Men det kan vara svårt att göra på egen hand man behöver kollegor att samspela med, alltså tid tillsammans.
Jag som har min hevist i den medicinska världen (som arbetsterapeut) kan ändå känna igen mig i era frågeställningar när det gäller LUS. Jag var nyss på två fortbildningsdagar när vi tittade på test vi brukar göra. Med frågeställningar som: Vad kräver de här uppgifterna av barnet, vilka förmågor måste man ha för att klara detta, för det är alltid så att ett test mäter mer och även andra saker än det som det säger sig mäta. Jag tänker att det är likadant med LUS. Vad behöver du mer än läsförmåga för att kunna följa en instruktion?
Kersti

Erica sa...

Anki. Ja det måste bli till att prioritera...eller kombinera...eller rationalisera eller ... kapitulera

Erica sa...

Kersti:
Ja visst, läsning och läsförståelser är så mycket mer än bara avkodning.