torsdag 25 oktober 2007

Halleluja

Treornas lektion idag bjöd idag på 2 Halleluja moments. Första kom när kluriga killen prompt skulle göra en bloddroppe med text i, till sitt fladdermuskort. Hur han än ritade i paint så fick han inte riktigt till droppen, och texten som skulle stå i droppen gick inte heller att formatera som han ville. Jag testade också men det var inte alls enkelt. Då säger killen. "Jag tror jag gör en röd bakgrund i en textruta i word och skriver texten, och sen skriver jag ut det och klipper en sån droppe som jag vill ha med en vanlig sax. " Genialiskt!! Självklart! Varför tänkte jag inte på det?

Mitt andra Halleluja moment kom när intensiva grabbarna skulle spela in ljud till sin Photostory. Jag satt intill och guidade bland knappar och förhandsgranskning. När jag för en kort stund lämnade dem hade de kvar att skriva på en bild, spela in ljud till den och radera text från en annan bild. Jag beräknade att jag skulle hinna kolla upp en sak medan de skrev och hastade sedan tillbaka för att fortsätta handleda. Vad får jag se? Två nöjda grabbar som hade skrivit texten klar, spelat in ljudet, raderat text från en annan bild och satt och njöt av sin färdiga photostory. Halleluja