fredag 5 oktober 2007

LTU idag

Klockan sju i morse började resan mot Luleå Tekniska Universitet. Jag var inbjuden att berätta om hur jag förhåller mig till Tragetons metod att skriva sig till läsning, och om hur den metoden/modellen påverkar mitt arbetssätt. Det var en aning nervöst. Mest spännande var det att hela föreläsningen skulle videosändas till andra orter i norrbotten. Väl framme fungerade den imponerande uppsättningen teknik perfekt, sånär som på mikrofonen som skulle fästas runt mitt öra. Den halkade av och an och den tunna mikrofonpinnen ville inte alls peka dit jag ville. Felkonstruerat! (örat alltså... ;)

Föreläsningen gick bra men det är svårt att komma till sin rätt i videosändningen när de som tittar antingen ser min PowerPoint eller mig. Aldrig båda samtidigt. Jag känner att en del av kommunikationen som utgörs av kroppsspråk och ansiktsuttryck försvinner, och då går också en del av budskapet förlorat. Med lite rutin kanske man kan lära sig växla oftare mellan PowerPoint och kamera, titta i kameran när man pratar och ha kontakt med publiken på alla orter samtidigt som man har fokus på den publik man har framför sig. Nåja, alla är vi barn i början.

Stort tack till åhörarna för att ni lyssnade uppmärksamt och ställde frågor :)
Tack till LTU för inbjudan.
Tack föräldrar och skolbarn för att jag får dela med mig av det jag upplevt tillsammans med er och för att andra får ta del av era fina böcker och teckningar.

1 kommentar:

Nicke sa...

Hej Erre!

Du vet ju att jag inte gillar bloggar överhuvudtaget, men jag måste ju svara då det är du som skriver. Jag har lovat att vara snäll då jag skriver mitt inlägg så jag säger bara "Horns Up" eller "God is great, Satan is super", he he! Nu lär du få svara på lite inlägg... Du vet ju vad jag tycker. Hoppas vi ses i Ske-å på data-träffen Svit 07, hälsa Lövet och ungarna..."I never gonna work another day in my life...I´m driving the tractor on the.... Ha det bäst, tror jag drar till Spanien igen...du får följa med om du vill, jag gillade livet där. Ha det bäst, kram Nicke!