måndag 30 april 2007

5 år och jättearg! :(

Familjens lillebror är normalt en lugn, glad, och trevlig liten person - men inte idag.
Vi hade gjort några få ärenden på stan och allt var frid och fröjd. Innan vi åkte tillbaka hem skulle vi bara in på Robin Hood och komplettera inför valborsfirandet. Först stannade vi till vid fröerna och köpte gurkfrö och vattenmelonfrö (gulp...överkurs?). Allt var fortfarande under kontroll.
Nästa avdelning var leksaker och där beslutade sig min son för att han skulle bli ägare av ännu en Turtles-figur.
- Å nä se inte det! sa mamman och cikusen var igång. Han blir aldrig riktigt hysterisk, utan kontrollerat och återhållet jättearg.
- Du är dum, jag vill inte vara ditt barn, det är ingen ide att jag finns!!
Ibland tar han en paus, kramas å pustar ut, håller handen en stund, och sen rullar det igång igen.
- Det var ingen ide att du gjorde mig, du vill inte ha mig, du är en dum, dum skitmamma.
- Jag ska slå dig (slår lite halvhjärtat)
- Jag ska sparka dig ( känner en liten sko som pickar nere vid fotknölarna)
- Jag ska inte haaaaa min jacka (slänger jackan men plockar upp den sen)

Ihärdigt grälar han med mig genom hela affären, fortsätter på väg till bilen och hela bilresan hem. Det hela avsutas med gallskrik och hysteriska små knytnävar på bilrutan.

Vilka känslostormar, vilken vilja och vilken uthållighet!!
Tydligen var det dags för lillebror att kolla var gränserna gick. Det behöver man veta för att bli fri och trygg där innanför. Och jag blir konstigt nog inte ens irriterad, utan tycker att det är ganska lustigt. Jag får lägga band på mig själv för att inte börja fnittra.
Det är ju inte kul - för lillebror i alla fall...

söndag 29 april 2007

Nu blommar löken för fröken!!

Det jag ser och bekräftar växer, och det gjorde det. Det blev ett helt växthus!!!
Jag bekräftade det jag ville ha, och nu är chanserna goda att jag får det.
Jättekul tycker jag! Överraskande tycker maken som är på skidweekend.
Jag har lagt ett bud och med lite tur blir det mitt.
Mitt lilla hus för växter. Inte vackert, inte nytt och förmodligen inte så framgångsrikt. Men mitt.

lördag 28 april 2007

Bekräfta

Bekräfta det du vill ha. Då är chanserna goda att du får just det.
Redan på lärarutbildningen kände jag att det var rätt inställning, och det fungerar. Ofta kommer jag ihåg det och jobbar medvetet med att bara bejaka det goda, men ibland gräver jag ner mig i gnällträsket och tror att det är förmaningar och pekfingrar som löser problemen.

Senaste veckorna har jag blivit påmind om det från alla håll.
Anne-Marie Körling tog upp det i sin föreläsning och i småpratet i personalrummet har också handlat om det.
Hur får man sina egna barn att hänga upp sin ryggsäck?
Hur får man barnen att ställa skorna i skohyllan?
Hur får man mannen att plocka ur diskmaskinen?
Hur får man skolbarnen att snabbt komma på plats efter rasten?
Hur får man det man vill ha? Bekräfta det, så kommer det till dig.

Förresten, är det inte så med allt?
Det som blir sett och bekräftat växer.
Den som blir sedd och bekräftad växer.

fredag 27 april 2007

Superpedagogen?

- Hur stavas orange? frågar tjejerna.
- Lyssna, prova, försök, hjälps åt! säger fröken.
- ooooorrrraaannnnnccccccc..... med c .... oranc!

torsdag 26 april 2007

Full dag - tomt huvud

07.50 Lämnar på dagis. Möter en kollega i dörren. Hinner besluta vilka datorer hon och jag ska beställa till Lärmit projektet.
08.05 Parkerar vid badhuset. 5 minuter sen. Har bara en väska att bära idag. Skönt
08.10 Hälsar på kollegorna i personalrummet. Byter några ord med vår datatekniker och berömmer honom för att han ordnat så bra med våra datorer. Undrar om det är han som trasslat upp sladdarna på projektorvagnen och fäst ihop fint med en fiffig påsklämma. Det var inte han...undrar vem...är tacksam.
08.15 Överför digitalkamerans bilder till datorn, sätter batteriet på laddning och lånar ut kameran.
08.20 Ställer i ordning projektorn, kopplar till videon och kollar att det fungerar.
08.25 Diskuterar rektorsområdets organisation med några kollegor.
08.30 Ringer in barnen, lämnar över ansvaret till fritidspedagogen och samlas i arbetslaget för att fundera kring skolans Demokrati och Öppenhet inför kvalitetsredovisningen. Äter en kaka. Skriver protokoll. Svarar på 2 mail.
09.40 Rast, kaffe och trevlig samvaro med kollegorna.
10.00 Ringer in barnen. Läsning. Delar ut lite böcker. Läser med flera barn. Många läser själva.
10.25 Snabb samling om hur vi ska organisera böckerna så att alla nya titlar syns bra. Vi beslutar att försöka ha dem på rad på en list längst ned i klassrummet.
10.30 Lunch. Pasta. Får en fråga om varför början på fröknars bröst syns hela tiden."Det är som ett sträck - har du ingen BH?". Ehhh..jo..det är väl just det jag har..
11.05 Tillbaka i personalrummet. Hinner samtala med Ingela en stund.
11.30 Ringer in. Läser med en elev innan alla är på plats. Fruktstund. Läser upp och visar Fannys bok från hennes operation. Tim visar pokemonfigurer. Ingela läser högt ur Rasmus på Luffen. Pratar enskilt med en elev om "mitt och ditt".
12.10 Fri lek med förskoleklassen. Plockar ihop mina saker. Loggar in åt en sexåring på en dator som krånglar. Klär på mig.
12.15 Har fått en liten vårblomma av en mysig kollega. Tar den och mina saker, går till bilen. Ska till Cmit.
12.25 Stannar till hemma för att hämta digitalfilmkameran.
12.40 Framme på Cmit. Redigerar filmen från i måndags och planerar redovisning med Ulla-Karin.
15.50 Avslutar och kör hem.
16.10 Hemma, dukar bordet, äter, fixar kompis åt 5-åringen , hänger tvätt, startar en ny maskin, läser tidningen, läser några sidor i Leif Strandbergs bok, kollar mailen.
17.15 Åker till Hortlax för att vara med på Pedagogiskt cafe.
17.30 Diskuterar med kollegor från skola och förskola. Bra, givande samtal om portfolio som tar avstamp i dagsläget och blickar framåt. Dricker kaffe, äter macka.
19.00 Åker hem
19.10 Hänger tvätt, pratar med maken, svarar i telefon, lägger barn, pratar med mamma,
22.00 Sitter här. Svarar på mail, viktiga mail. Bekräftande och glada mail. Tänker, funderar, söker något att reflektera över. Hittar inget. Trött, tom, nöjd.
22.30 Ryggläge i soffan. Lägger mig på laddning.

onsdag 25 april 2007

Ögonblick

Plötsligt och oplanerat står jag inför att själv ansvara för 30 ettor i en timme. Vad ska vi göra? frågar jag min klass innan den andra ettan har hunnit komma. Vad kan vi göra som känns bra för er och för mig? Många bra förslag på lugna inneaktiviteter och livliga uteaktiviteter jobbas fram och vi planerar hur passet ska genomföras. Sen blir det så att de andra aldrig kommer, vi blir inte 30 stycken.

Ändå gör vi som planerat. Inne sitter 3 pojkar och ritar. Alla tre överens om att de ska bli konstnärer när de blir stora. ”Jag ska sälja alla de här tavlorna för 10 kronor styck”. Beundrande och begrundande sveper förnöjsamma blickar över de utspridda bilderna på bordet.

Ute spelar hög musik och barnen dansar runt. Glada, busiga ögon. Sprättiga, sprattliga kroppar. Ett av barnen sköter cd-spelaren. När musiken tystnar ska dansarna stå stilla. Blickstilla.

Några passar koncentrerat en fotboll till varandra.

Och jag då? Överflödig? Jo, men jag lockar till mig ett barn i taget och lyssnar på deras läsning. Det känns som om det var länge sedan sist. Viktiga ögonblick.

tisdag 24 april 2007

Dagens tal

Oj vad barnen kan om man bara ger dem utrymme att tänka. I dag har vi jobbat med Dagens Tal, ja det gör vi ganska ofta. Det går till så att jag bestämmer ett tal och skriver detta på tavlan. Det kan vara talet 10, 8, 16, 20, 100 eller vad som helst. I dag var det 100. Sedan får barnen komma med förslag på vad som ÄR det talet. Jag skriver upp deras förslag och försöker gruppera de som hör ihop. Tänket är avancerat för många, medan andra är nöjda på säker mark. Alla kan, alla klarar och alla har något att tillföra. De klurar på varandras lösningar, imiterar och lär sig. Varje gång överraskas jag av någons finurlighet. Vi häpnar, skrattar och lyfter - tillsammans.

måndag 23 april 2007

Tack filmen och tack tjejer. Jag är glad.

I dag filmade vi ett skrivar par vid datorn för att dokumenetra vad som verkligen händer när de jobbar tillsammans. Nu har jag sett igenom filmen och jag är faktiskt alldeles tagen. Det är helt otroligt vad bra de samarbetar och resonerar om språk, stavning, skrivregler och layout. I 30 minuter har de varit fokuserade på sin text och alla ord som skulle skrivas. Med vilket annat arbetssätt får du en sjuåring att intressera sig för stavning och interpunktion i 30 minuter utan avbrott och utan vuxenmedverkan???!!! Jag ler stort och belåtet och avslutar härmed min arbetsdag.

Måndagen den 23 april 2007

Så var det ny arbetsvecka. Idag har vi haft fullt upp och skrivit nya faktaböcker. Denna gång i par som jag bestämde. Svårast var att komma överens om ett ämne som båda kunde tänka sig. Böckerna är inte riktigt färdiga men följande titlar är på gång:
Vatten, Frukter, Bävrar, Pizza, Att baka chokladbollar och Flaggor.

En av grupperna filmades under sitt arbete. Filmen ska analyseras av mig och min kurskollega. Vi ska titta på hur barnen samarbetar och vilket utbyte de har av varandra i skapandet av texten. Det ska verkligen bli spännande att se vad som händer mellan barnen då allt fungerar och man inte behöver vara där.

Egentligen skulle jag vilja filma mycket mer för att upptäcka mer av det som sker i klassrummet....men när ska man ha tid att se hela sin arbetsdag i repris... "enough is enough" liksom! :)

...hmmm, ja, man måste ju inte filma heeeeela dagen förstås.

lördag 21 april 2007

fredag 20 april 2007

Växtvärk

"Man är liten när man växer" sa Mats Danell i dag på utbildningen.
Så enkelt, så självklart och så sant!
Visst känner vi oss små och osäkra inför stora utmaningar som kommer att få oss att växa?!

Smicker?

- Dina lår, mamma, är inte lika tjocka som hästens!
- eehhh tack..!?

torsdag 19 april 2007

Vågigt

Lyssnade på en föreläsning med Anne-Marie Körling på eftermiddagen idag. Hon hade mycket klokt att säga och mycket bra att visa. Gick ändå därifrån med blandade känslor. Jag blev inspirerad och entusiasmerad men samtidigt fick jag en klump i magen av oro över att jag aldrig kommer att nå dit i min undervisning. Jag är ofta en virvlande vårflod som svämmar över och river upp, när jag istället borde vara den där vågen som troget och taktfast slipar stenarna i vattenbrynet så runda som det går.

Anne-Marie jobbar med vägledd undervisning nästan alla ämnen. Det innebär att hon ostörd sitter och undervisar en grupp elever, medan de andra eleverna arbetar självständigt med meningsfulla uppgifter. Jag har provat göra det och undervisningsformen är otroligt rolig och givande.

Problemet är att ge sig tid att få det övriga jobbet att fungera och det handlar inte om att ha en tillräckligt stor hög med stenciler som barnen kan jobba med, utan det handlar om att alla måste vilja (och kunna) ta eget ansvar för sitt lärande. Man måste våga släppa kontrollen och hitta deras egen drivkraft, deras vilja, deras lust till att lära.

Nej, dags att rycka upp sig, ta nya tag och virvla iväg mot nya mål. Jag SKA bli en våg...tillslut.

onsdag 18 april 2007

Kompostera mera

Min miljömedvetna kollega Kompost-Chatrine säger:
-När barnen börjar kalla "papperskorgen" på datorns skrivbord för "komposten" vet man att man har haft ett visst inflytande.... :)

tisdag 17 april 2007

Lyckat = lycka

I dag har vi bakat. Alla barn i sin egen skål, med sina egna mått. 2 vuxna, 2 ugnar och lite snålt med tid (som vanligt...)Det gick jättebra. Barnen var fokuserade och vi två vuxna var glada ... kanske mest glada för att vi var två. Å milde tid vilken tur att jag avbröt muffinsbaket förra gången!!Hur i hela himmelriket hade jag tänkt fixa det där på egen hand!! Tala om hybris ...bakardrottningen .... ehhh eller så inte kanske.

Hur som helst så blev det jättelyckat. Louise slet med gräddning och diskning - utan varmvatten :( och jag virvlade runt och försökte hålla koll på att det blev rätt i alla skålar. Klockan tio var det teaterföreställning så vi fick lämna klassrummet rejält stökigt och kladdigt. Inte förrän efter maten var vi tillbaka igen och då var muffinsarna prydligt förpackade och min ÄNGEL Ingela hade torkat alla bord och röjt undan.

Ensam är stark??? Nej, inte i min värld i alla fall :)

måndag 16 april 2007

Födda: 14 titlar

Uppstart idag efter ett skönt påsklov. Skolbarnen bubblade av iver att få berätta vad de gjort och tänkt under lovet - så vi startade förstås med det. Resten av dagen ägnades till stor del åt att skriva trevande försök till faktaböcker. Vi utgick från det barnen redan kan så titlarna var mycket varierade. ("Resan till Italien", "Att sova hos en kompis", "Volkswagen ,"En bok om XBOX", "Min familj", "Min kompis", "Att spela basket", "Min operation", "Flaggor")Alla blev klara idag så nu finns 14 färska titlar i klasssrumsbiblioteket. Hurra!

Jag kan inte fatta att jag tidigare klarat mig utan datorer i klassrummet. Jobbet flyter ju på så mycket smidigare och det är lätt för barnen att få hjälp av både mig och kompisarna. Jobbstunden är dessutom effektiv för lärandet då barnen får meningsfull skrivträning och bra lästräning - SAMTIDIGT. Helt oslagbart.

söndag 15 april 2007

Vardags-dax

Påsklovet är slut. Arbetsdag i morgon. Det kommer att bli tuuuungt att stiga upp även för en morgonmänniska som jag. Jag tror nog att latmasken har tagit mig.

lördag 14 april 2007

Jag upprörs över att... del 2

...barn med behov av talpedagog inte längre kan få den hjälpen av skolan. Kommunen har tagit bort talpedagogtjänsterna och förutsätter att behovet skall täckas av behöriga specialpedagoger. Resultatet blir att många skolor står helt utan talpedagog och eleverna hänvisas till landstingets överbelastade logopeder.

Jag tycker att det är oerhört vanskligt att ignorera de elever som behöver talpedagogiskt stöd. De barnen riskerar att hämmas i sin utveckling då talet har stor betydelse för den sociala utvecklingen, skriv- och läsutvecklingen.

Inte bra!

fredag 13 april 2007

Jag upprörs över att...

...i februari nåddes tjugo lärare i Piteå av beskedet att de blivit varslade. De tjugo lärarna är den andra gruppen på lite mer än ett år som blir av med jobben. Förra gången var de 33. Anledningen är att antalet barn i grundskolan minskar. Elevantalet i Piteå kommun fortsätter att minska fram till år 2011 enligt kommunens beräkningar. Hur kommer det att bli då?
I Piteå Tidningen i dag fanns en insändare som beskrev farhågorna med den snedfördelning av olika åldersgrupper som blir inom lärarkåren.
"På alla arbetsplatser är man väl medvetna om att åldersblandningen i sig är viktig för att kunna möta alla nutidens krav på omorganisation och förändring. Men viktigare är kanske att man går miste om erfarenhetsutbytet. De duktiga, kompetenta lärare som fortfarande är kvar har jobbat många år och har en stor erfarenhetsbank som inte går att utnyttja fullt ut eftersom inga yngre finns kvar som kan ta del av den"

Jag kan inte annat än att hålla med. Kommunens lösning på problemet med överbemanning är otroligt kortsiktig och jag är helt övertygad om att det finns bättre lösningar. Visst?!

torsdag 12 april 2007

Ute är inne

Nu ska det bli varmt igen - härligt. Mycket mer av undervisningen kan då flyttas utomhus och vi kan undersöka skog och mark. Det blir nyttigt och trevligt att gå på utflykter, träna kroppen och få lite svängrum. Vi samlar erfarenheter som vi sedan bearbetar tillsammans genom att samtala, skriva och rita. Här i Piteå brukar den perioden vara ganska kort och därför också väldigt intensiv.

Det är inte alltid så lätt för föräldrarna att se nyttan i allt man gör när man är ute. Den traditionella bilden av skolan är ofta den att man sitter tyst och stilla inne och jobbar vid sin bänk. Inte så effektivt för att lära nytt men det SER bra ut. Nu tror jag inte att det kommer att bli några problem i den här gruppen eftersom ovanligt många av barnen kommer från familjer som är vana att vara ute. Så rusta er för härliga utedagar med vackert väder.

Ps. Jag har många planer på vad vi ska göra men om vädret ska bli bra länge så finns det ju gott om tid att prova något nytt. Tips mottages tacksamt.

onsdag 11 april 2007

Leken - ingen lek

Tjuvlyssnar när sönerna leker. Försöker tassa omkring och vara osynlig så att inte leken blir störd. Det är Turtles som gäller, inspirerat av biofilmen som vi såg igår. Är tacksam för att de ibland kan leka så intensivt med varandra. Det är så nyttigt för dem båda att öva sig i att stå emot sina impulser och att underordna sig lekens oskrivna regler om turtagning och samarbete. De hjälps åt att föra leken framåt och kompromissar så att båda blir nöjda. Det är ett ständigt växelspel mellan att planera leken och att leva sig in i rollen. Märkligt och svårt, jag skulle inte klara av det. Skulle du? I förskoleklassen har de en skylt med texten "Förbjudet att störa - lekande barn". Helt rätt.

- Och då tog dom mig..och då sa du som "neeeej vi ska rädda dig".
- "neeeej vi ska rädda dig". Och då såg jag att de körde iväg med dig, och då sprang jag.
- Och då sa jag som "Här är jag"

tisdag 10 april 2007

Att lära sig en läxa.

För ett par veckor sedan hade jag och några av mina kollegor i kommunen en intressant diskussion som handlade om läxor.

Behövs läxor? Finns det utrymme för läxor 2007 när barnen har längre arbetsdagar än vad man själv har? Hur mycket mer lär man sig? FÅR vi verkligen ge läxor som en allmän extra arbetsbörda? Bidrar vi till att öka skillnaderna mellan barnen när ju alla inte får samma stöd hemifrån?

Jag ger läxor. Ungefär 2 stycken i veckan. Ofta en praktisk och en "pluggig". Den praktiska läxan kan vara att mäta eller att trolla eller att träna något motoriskt moment som balans eller koordination. Den "pluggiga" läxan kan vara någon typ av matteblad eller läsning. Ofta ger jag läxor för 4 veckor i taget så att familjerna har möjlighet att planera läxläsningen bättre.

Men varför läxor? Det ligger tyvärr nära tillhands att svara: För att alla andra gör det.... men det handlar ju förstås också om att repetition och tid ger inlärning som sitter på djupet. Läsning och rörelse är sånt som man nästan inte kan träna för mycket. I skolan är tiden för lästräning begränsad, åtminstone om man räknar den tid man kan sitta och jobba med ett barn i taget. Där är hemmens stöd ovärderligt.

För att alla andra gör det..... Tänk om alla andra INTE gjorde det...

Hur skulle det vara med en hemuppgift för hela terminen? Kanske nåt i stil med:
Läs med barnen minst 10 minuter 3 gånger i veckan, och hjälp dem bli säkra på att räkna till hundra framåt, bakåt, med 10, 5 och 2 "skutt".
Skulle det fungera?

Hmmmm... jag tror jag har ett diskussionsämne för nästa föräldra-nätverks-träff.

söndag 8 april 2007

Jesus

Du fröken..På påsken... visst var det då som Jesus blev uppstoppad?

lördag 7 april 2007

Att taga eller att icke taga...?

Söta påskkärringar utanför min dörr.
Önskar glad påsk.
Räcker fram ett ritat kort.
Sedan kaffepannan.
Med godis i...
Ska jag ta?
Ska jag ge?
Vågar inte ta...
Har inget att ge,
släpper ned en slant i kaffepannan.
...hoppas ingen sätter den i halsen.

fredag 6 april 2007

Neeeed for speed

Mario Andretti som är en av världens mest framgångsrika racerförare ska ha sagt:
If everything seems under control you're just not going FAST enough.

Visst är det så, för mig, på jobbet i alla fall. Periodvis trampar jag gasen i botten, njuter och kör så att världen blir lite suddig i kanten. Då finns det inte utrymme för så många skarpa kurvor eller hinder på vägen. Ingen avkörning än så länge tack vare ovärdeliga kartläsare, fantastiska stallkamrater och generösa sponsorer. Bra däck, specialbränsle och väloljad motor ska man inte heller förakta.

Nu är det påsklov och uppladdning inför årets sista race. Ska försöka hitta en bra bana som tryggt och säkert för oss i mål i juni.

onsdag 4 april 2007

Bakdag och bakslag

14 barn i gång med att göra chokladbollar kan tyckas som en kladdig utmaning, men det gick över förväntan. Det rördes, blandades, rullades, sockrades och smakades med liv och lust. När bakstunden var över och skålarna var slickade hade alla en påse med chokladbollar att packa ned i väskan.

Efter lunch skulle vi göra muffins. Vi kom så långt att skålarna var utdelade, men sen tog barnens skärpa och frökens ork slut. Det blev inget muffinsbak idag till mångas stora besvikelse.

- Åhh...nu ställde vi allt till det (uppgivet konstaterande)
- Kan vi gottgöra det på nåt sätt? (hoppfull förhandlare)
- Nästa gång ska jag kämpa mot mitt bus (målinriktad problemlösare)

Dagen slutade bra ändå. Barnen var söta och rara och ville ställa allt till rätta. Vi fick ett bra samtal om vad som är bra och viktigt och nu får vi längta tills det är dags att baka igen. :)

tisdag 3 april 2007

Pogs

Vill du vara med där känslorna svallar - skaffa pogs!

- Jag har gett bort pogs och nu har jag ångrat mig (tårar)
- Jag har fått pogs och jag vill INTE ge tillbaka dem (tårar)
- Jag gav tillbaks pogsen (nöjd och stolt)
- Jag har vunnit ett pogs som var ett tur-pogs, för sen vann jag hela tiden (stora ögon)
- Jag trodde vi spelade på låtsas (...går det så går det...)
- Jag trodde vi spelade på riktigt (...går det så går det...)
- VAR är mina pogs (nästan tårar)
- Där är mina pogs (lättnadens suck)
- Vem har tagit mina pogs (hetsjakt)
- Jag förlorade ett glittrigt (besvikelse, nästan tårar)
- Jag vann ett glittrigt (jubel)
- Glittriga finns BAAARA i Stockholm (nöjd)
- Man ska satsa sånna som man själv tycker är dåliga men som den andra tycker är bra (taktik)
- Min påse har gått sönder! (nödställd)


Konflikthantering och problemlösning på hög nivå :)

Påskäventyr

Häxan Inger hade blivit avstulen alla sina ägg!! Barnens uppdrag var att vinna tillbaka äggen igen. På 5 stationer fick de utföra uppdrag tillsammans för att få tag i ägg. När alla ägg var återfunna fick barnen godis i belöning av av häxan Inger.

Vårt upplägg var enkelt och planeringstiden kort men resultatet var lysande. Barnen gav sig in i äventyret med liv och lust. Alla hade roligt och vi övade både samarbete och koncentration.

Våra stationer var:
- Håll varandra i händerna och balansera runt häxans gryta(=sandlådan)
- Kom överens om en sång och sjung den för häxan.
- Leta reda på hönsmammans försvunna kycklingar.
- Klura ut trollkarlens gåtor.
- Hjälp häxan att städa skogen från batterier. I skogen går man två och två. En måste vara blind och bli guidad av en som ser.

Good morning

- Mamma... får jag stiga upp?
- Jaa
- Ja jippiii!

Hoppas att det morgonpigga nån gång ska smitta av sig på yngsta sonen och pappan...

måndag 2 april 2007

Förtrollande

I dag startade vi vårt baknings-tema. Barnen ska få öva sig i att mäta deciliter genom att göra trolldeg, chokladbollar och muffins. Var och en bakar i en egen skål och får äta och ta hem det som bakas. Även skålen, måttsatsen och vispen kommer de att få ta hem. Vi tjänade lite pengar när vi sålde vår film och en del av dessa pengar har gått till att köpa skålar, mått, vispar och ingredienser. Min gulliga mamma har dammsugit marknaden och lyckats hitta skål, måttsats och visp för ungefär 20 kronor/ set. Ett bra pris tycker jag.

Efter lunchen i dag var det dags att starta. Jag och Ingela satte upp 3 stationer med ingredienser och sedan fick barnen komma och hämta vad de behövde. De var jätteduktiga och mätte mycket noga. Naturligtvis var de helnöjda när röran av salt, vatten och mjöl tillslut blev en smidig deg.

- Oj vad roligt det är - kan vi inte få det här i läxa!!
- När får vi ta hem skålarna. I dag? I morgon? Nästa dag? Innan sommaren? NÄÄÄR??
- Blir det inte jättedyrt att köpa all kakao som behövs till chokladbollarna?
- Det luktar som palt.
- Det ser ut som palt - vi kan göra ett aprilskämt!!
- Måste man ta med händerna? Uhhh vad äckligt.
- Jag mååååste få receptet.

Tänk vad lite supersalt trolldeg kan väcka mycket positiva känslor. Ser fram emot reaktionerna när vi ska göra chokladbollar....mums!

söndag 1 april 2007

Klar?

3 skoldagar kvar till påsklovet. TRE!! drei, three, T-R-E. Det är inte klokt vad tiden går fort. Ungefär 34 skoldagar kvar efter påsk. Jag som är ledig på fredagar har bara 28. Hemska tanke!! Hur ska vi hinna!!? Vadå hinna? Ja, vadå hinna...? Vi jobbar ju varje dag och lärandet sker hela tiden...man blir ju aldrig klar! Jag är fortfarande inte klar med mitt lärande fastän det har gått 37 år. Skolbarnen kan läsa och skriva och räkna och vara trevliga medmänniskor. Vad mer kan man begära? Vi tränar och blir ännu bättre varje dag - men klar det blir man ju aldrig.

En olycka kommer sällan ensam ..

Näe, fy bubblan. Nyss hemkommen igår klämmer jag mig i ytterdörren så att mitt högra ringfinger börjar blöda - ordentligt - och blodet droppar ned i min shoppingkasse med söta, ljusa, vårfina OCH nyköpta toppar... Galet skrikande rusar jag in mot kökskranen för att spola mitt klämda finger. Hinner inte dit innan jag snubblar över en hög med leksaker. Störtar handlöst framåt och stöter framtänderna i en köksstol. Känner hur det knäpper till i munnen och förstår att jag kommer att få sitta många timmar hos tandläkaren.... Borta bra men hemma bäst?

Nej förstås inte!!! April April !! Frisk och kry med fingrar, tänder och förstånd i behåll. :D