torsdag 31 maj 2007

Kloka kollegan del 2

När någon har det svårt eller jobbigt brukar kloka kollegan påminna oss om att "Inte lägga sten på bördan". Hon menar att man inte behöver göra situationen värre än den redan är genom att kanske belägga med skuld, skam eller annat som blir en ytterligare börda att bära.

onsdag 30 maj 2007

Myror i brallan

I början av veckan har skolbarnen fördjupat sig i hur myrorna ser ut, lever och bor. De har gjort fantastiska bilder av myror och besökt en myrstack. Kanske kröp halva myrstacken ned i brallan på mina kära skolbarn för i dag har det varit spralligt och sprättigt så det räcker och blir över. Sommarspring i benen och sommarsurr i munnen. Sommarlovskänning.

Kloka kollegan del 1

En del barn har svårt att släppa gamla oförätter och för att hjälpa dem att sluta återkomma till gammalt groll brukar min kloka kollega säga ungefär såhär:
"Nu har vi rett ut det här och nu glömmer vi det. Vi slänger det i glömskans hav och där ska man inte fiska"

tisdag 29 maj 2007

Nygammalt verktyg.

Förra veckan satte jag papper och penna i händerna på mina elever och bad att de skulle skriva om sin mamma. De skulle jobba själva och jobba med pennan som verktyg. Vi som i vanliga fall jobbar i par och har datorn som verktyg.

Resultatet var intressant. Några satte igång att skriva på en gång. För dem gick det fort och lätt och språket var varierat och riktigt. Några andra kom också igång fint men blev fort trötta i handen och avslutade därför sin text relativt snabbt. Några blev alldeles tafatta av att plötsligt inte ha någon att bolla idéer och tankar med i skapandet av texten. Hela deras kroppsspråk visade att de ville närma sig en kompis för att få stöd i processen. För några få blev utmaningen alldeles för stor och de lyckades bara få ned några enstaka ord.

Nu vet jag att samarbetet hjälper dem att växa och att många fortfarande behöver det yttre samtalet för att forma egna inre tankar om språket. Jag vet att de kan en hel del om hur det skrivna språket fungerar, hur man bildar meningar och hur de vanligaste orden stavas. Jag vet också att några behöver någon att hålla i handen för att känna sig trygga med pennan som verktyg. Jag vet nu vilka förutsättningar vi har inför lästa läsår. Siktet inställt.

måndag 28 maj 2007

Årets dyraste promenad

Denna vackra vårkväll har jag varit i Luleå och sprungit...nej deltagit i... Vårruset. 6000 kvinnor som flockats för att få promenera (eller springa...)5 kilometer tillsammans. Faktiskt en ganska märklig känsla för någon som jag, som helst inte vill trängas eller stå i kö. Men med trevligt sällskap och små presenter från sponsorerna gick det bra att komma runt. Sitter nu här med nummerlappen fastnålad på tröjan och medalj runt halsen. Det gör man inte varje dag. Natti natti :)

söndag 27 maj 2007

Utmaning - tre

Jag har blivit utmanad av Sara som har bloggen Smått, gott och grönt. Det har tagit mig flera veckor att komma till skott men här är tillslut resultatet.

Tre saker jag inte förstår: Hur flyttfåglarna vet var de ska flyga, hur trådlös överföring kan fungera och vart alla makar till de omaka sockarna i tvättstugan är.

Tre saker som finns på mitt skrivbord: Jag har ett skrivbord på jobbet och på det kan man hitta en lampa, cd-skivor och osorterade papper i en stor hög.

Tre saker jag vill göra innan jag dör: Leva friskt, leva livligt och leva länge.

Tre saker jag gör just nu: Hostar, gäspar, undrar vad jag ska ha på mig i morgon.

Tre saker jag kan göra: Baka bullar, koka kaffe, fika.

Tre saker jag inte kan: Gå ned i spagat, springa en mil och hålla ordning i min garderob.

Tre saker jag skulle vilja lära mig: Spanska, hålla ordning i min garderob och massor av olika dansstilar.

Tre jag utmanar: Annis, Kajsasi och Anne-Marie

Bröllop

Bröllop igår med vigsel och bröllopsfest. Det är inte ofta man får vara med om det. Vigseln var i Öjeby kyrka. Vacker brud, magnifik klänning med långt släp, stilig brudgum och 3 charmiga barn. Högtidligt, rörande och mycket fint.



Prästen var riktigt bra och i sitt vigseltal knöt han ihop Othellospelets slogan med herrens ord. Han sa "Bär varandras bördor så uppfyller ni herrens lag - It´takes a minute to lerarn but a lifetime to master". Så enkelt att lära sig men så svårt att alltid leva upp till. Ganska finurligt och helt sant.



Efter vigseln bar det av till byagården på Pitholm.



Där bjöds det på färsk ananas och räkor till förrätt och rådjursgryta med klyftpotatis till varmrätt. Mums.



Efter lite tal, sånger, lekar och telegram var det dans och fri bar. Fantastiskt trevligt.

Blogspot

Blogspot fungerade dåligt igår så mitt inlägg försvann i cyberrymden. Inte kul men det är bara att ta nya tag idag.

torsdag 24 maj 2007

Perfekt present

I dag var det avslutning för årets "Att skriva sig till läsning". Vi tog del av forskningsstudier, pratade framtid och utvärderade. Samtidigt var det också ett avstamp inför nästa läsår då vi ska jobba vidare i våra grupper. Som tack för hårt arbete detta år och som uppmuntran inför nästa fick vi i dag en finfin present. En digitalkamera!!! Inte illa va! Jag har redan hunnit fota lite.
Håll till godo.



Första bilden tog jag på min lilla plastlåda till växthus. Det är inget trädgårdssmycke direkt - men mitt!



En morsdagsros som jag köpt till mig själv



Ogräs i växthuset.



Vackra vallmoknoppar.

Härmas

Ibland händer det att jag hör skolbarn missbelåtet säga ”härma inte mig” eller ”du har ju härmat mig”.
Då brukar jag lyfta det direkt och vända det till att ”Det är ju fantastiskt att någon gillar din ide så mycket att de vill prova den själv. Om du fortsätter att ha så bra idéer när du blir vuxen så kan du bli riktigt framgångsrik”. Om man konsekvent uppmuntrar barnen att dela med sig av sina idéer eller att låta sig inspireras av andra får man ganska snart ett generöst klassrumsklimat där barnen är stolta över att ha kunnat dela med sig av en ide.

För det är ju så vi lär oss nya saker. Vi imiterar eller härmar andra.

onsdag 23 maj 2007

Lektion

För en tid sedan var vi med om en obehaglig sak.
Eleverna i ettan stod i en klunga och väntade på att få gå till matsalen när en högstadieelev helt oprovocerat och utan förvarning kastade en glödlampa mot dem. Lampan träffade benet på en av pojkarna innan den exploderade mot asfalten. Glassplitter låg överallt. Pojken som fick lampan på sig var jätteledsen och eleverna blev rädda och oroliga.

Ganska snart hade vi klart för oss vilka de rörde sig om och i dag kom de stora killarna ned till oss och bad om förlåtelse. Barnen fick möjlighet att möta dem och se att de inte alls var farliga utan att de var helt vanliga killar som hade gjort en dum sak som de ångrade. Jag är så glad och tacksam över att de kom ned till oss och att de kunde stå för vad de gjort.

Nu är skolgården och matsalen trygga platser igen och vi fick en lektion i att kunna stå för vad man gör också när man ångrar sig och inser att det var dumt.

tisdag 22 maj 2007

Hoppa rep

Hoppa rep är inte så lätt första gången. Börja inne, tajma bågen och tunga jämfotahopp utan mellanhopp. Svårt och jobbigt. Så kommer lilla mellanhoppet smygande. Först bara som en gungning i knäna och snart som ett eget litet hopp i väntan på att bågen ska komma runt. Mycket smidigare och inte så tungt längre. Klarar många hopp. Lycklig, nöjd.

Dags att prova hoppa in. Gunga, gunga, gunga med överkroppen för att hitta rätta tillfället. Så in och hoppa, hoppa, hoppa tills man missar. Hoppa ut går ganska bra att lära sig. Det är lätt.

När det sen börjar flyta provas att hoppa på ett ben, att vända, att ta i marken, att blunda, hoppa in från fel håll, luftbåge. Hela tiden nya utmaningar. Sug efter att lära sig, att tänja sina gränser, att pröva sina vingar. Lyckan att klara det som först känns svårt.
Lycka för mig att få vara med och dela dessa stunder av triumf!

Min mamma kan :)

Min mamma kan något sällsynt. Hon kan ge bort tid!! och hon gör det.

I dag har hon tagit hand om mina hostiga småkillar och under tiden också tagit reda på massor av tvätt och städat barnens garderob. Middagen stod på bordet då vi kom hem från våra arbeten. Förutom en fantastisk barnvakt fick jag alltså minst 4 timmar av henne. Tid som jag kan göra något annat med än att vika tvätt och städa garderober.

För en tid sedan kuskade hon på eget initiativ stan runt för att köpa degskålar och måttsatser billigt till min skolklass. Hon ordnar också garn, tygbitar, böcker och annnat småplock som kan vara kul att ha i skolan. Tala om tidsvinst!

Hon och pappa skämmer dessutom bort mig och min familj med och att då och då komma körandes med varm mat till vårt middagsbord - catering liksom. Det känns riktigt lyxigt. Tro mig!

Som grädde på moset brukar jag och min syster få 10 lagade middagar i julklapp. God husmanskost till hela familjen nedfryst i trevliga burkar och levererat till dörren!

Om jag till råga på allt skulle avslöja att hon ordnar alla mina gardiner blir ni nog riktigt avundsjuka så det är bäst att jag inte säger något om det.

Tack snälla, snälla mamma!

måndag 21 maj 2007

Måndagsblandning

Oj vad mycket skolbarnen hade på hjärtat idag. Det var spöregn, mopeder, kalas och presenter. Hjärnskakning, sovkompis, kamera, busiga lekar och biobesök. Det pratades och lyssnades så mycket att vi helt glömde att skriva upp dagens datum. Några nya homonymer hade de naturligtvis också att rapportera. I dag var det bland annat visa, spader och känna.

På slutet av dagen jobbade vi vidare med de geometriska figurerna. Skolbarnen ritade figurer i paint och fotade geometriska former ute på skolgården. Det är härligt att se hur bra de behärskar tekniken. Att rita i paint med en hel klass har normalt varit ett stort projekt, men nu är det ett naturligt inslag i skoldagen. När de kom in drog jag in projektorn så att vi kunde titta på alla bilderna tillsammans. Läääängtar tills nästa år då jag har en projektor i taket - alltid på plats - utan att koppla sladdar!!

Avslutar med visdomsord från 5-åringen: "Ingen kan veta hur snällt ett barn kan bli"

söndag 20 maj 2007

Versaler och gemener

- Varför har vi stora och små bokstäver egentligen? frågade min trafiklärar-kompis.
- Tja, så man kan se var en mening börjar och så att man kan markera namn med stor bokstav, svarade jag.
- Det är ju jättedumt egentligen, konstaterade han.
- Ehh... jaha... kanske det...?´
- För då måste man ju lära sig två uppsättningar tecken istället för en. Man skulle ju kunna göra bokstaven lite större bara på namnen och meningen slutar ju ändå med punkt så det borde väl räcka.
- Ehh...jooo...det skulle ju funka... himla dumt egentligen med två uppsättningar.

Tänkte inte på det. Hur tänker du?

Så.. om igår

Klarade mig hyfsat igår på partajet. Lagom uppklädd och trevligt sällskap. Bruden var söt i rosa mjukisbyxor med revärer, rutig nylonblus och tiara.

Sent om sider hamnade vi på ett av stans uteställen. Det mesta var sig likt. Samma folk som förr och till min stora besvikelse - samma musik som förr!! Det görs ju så mycket bra dansmusik och coola remixer men igår var det "It´s raining men, halleluja" för hela slanten. Största behållningen var att kolla in alla som var där och att få en helkväll med väninnorna. Bröllop näste helg - kul!

lördag 19 maj 2007

På bortaplan

I kväll är det möhippa för en av mina vänner. Barbesök och galej för hela slanten. Känns pirrigt. Barer och dansgolv på disco är inte min hemma-arena längre precis. Vad ska jag ha på mig? Vad pratar man om? Hur dansar folk nu för tiden? Kommer jag att vara äldst på stället? Annars var det förr, när man var ute i svängen lite oftare.

Skolbarn, skolor och föräldrar och föräldramöten har jag inga problem med. Där är jag hemma. Där vet jag och där kan jag. Men säkert är det många av föräldrarna som känner sig lite bortkomna där, så som jag gör inför kvällens utmaning.

Dags att duscha och fixa sig lite!

fredag 18 maj 2007

Omständighet

OMständighet
tillfällighet
Byt väg
byt sida
stanna till
vänd om
byt om
gör om
ta om
se dig om
omkring
ombyte
om du vill.

Lunchrast för målaren

Hes i halsen och nästan hes i fingrarna också, om man nu kan vara det. I går blev det inget skrivet. Internet var instabilt så varje gång jag hade en stund över till att skriva så hade vi ingen uppkoppling.

Det är ganska nyttigt faktiskt att få känna hur jag faktiskt tar tekniken för given och räknar med att den ska finnas till förfogande jämt, ungefär som vatten i kranen.

I dag skiner äntligen solen och jag är ute och målar en friggeboda som vi köpte i höstas. Den har förstås blivit svartprickig under vintern så jag fick tvätta och skölja den efter konstens alla regler. En gavel är målad och det blir fint. Mörkgrått. 5-åringen var besviken, han tyckte att vi skulle ta en färg ur "jegnbågen" istället. :)

onsdag 16 maj 2007

www.klippbodan.se

Fin Fin Frisör KLIPPBODAN.SE

Trevlig helg fröken

- Du är den bästa fröken jag har haft. Skulle du välja att jobba hos oss en hel vecka utan betalt eller aldrig mer jobba och få två miljoner?

Vad svarar man på det?

Jag är ju den enda fröken han har haft .. och aldrig mer jobba skulle nog vara rätt trist .. 2 miljoner är ju inte så illa det heller.

Jag funderar än.

Symmetri

Eftermiddagen idag ägnade vi åt att rita symmetriska mönster och teckningar.
Vi övade först tillsammans på tavlan. Jag ritade ena halvan av olika motiv och barnen turades om att rita klart. Sedan jobbade barnen två och två med att skapa bilder som var lika på båda sidor om mitten. Det gick till så att de turades om att bestämma ett mönster som den andra skulle härma. Så fortsatte de tills de tyckte att bilden var klar. Jag var också med. Det är en rolig och nyttig samarbetsövning samtidigt som det är en övning i bildseende och bildskapande. jag visar några exempel så kanske det går bättre att förstå. Det syns inte så jättebra men ändå.






tisdag 15 maj 2007

Carl von Linné

Bokprat om Carl von Linné i biblioteket.

Snillen spekulerar:
-Det är ju han som är på alla hundralappar...ja på falska hundralappar också!
-Varför byggde han inte en bil med hjul av kokosnötter och tak av en palm istället för att gå så mycket?
-Det är ju han som rider skitasnabbt på TV.
-Han är ju mer känd än Gud.

Så det så!

Sunshine on a cloudy day!

Nu har alla Hortlaxare anledning att fira.
Biblioteksfilialen hotas inte längre av nedläggning. Hurra!

måndag 14 maj 2007

Homonymerna - på engelska!!

I morse när vi hade lite engelska sa jag:
- Point to the door, please
- Betyder inte det poäng också? sa någon som minns schlagerfinalens poängräkning.
- Visst gör det det!! Vår första homonym - på ENGELSKA!!

Du som inte följt bloggen kan läsa mina tidigare inlägg om homonymerna här:
En ny storsäljare
Ordjakt
Homonymerna

Lyckad läsning

För ett par dagar sedan införde jag parläsning i fasta läspar, på bestämda platser i klassrummet och med småböckerna som de ska läsa samlade i mappar för vart och ett av paren. Det blev oerhört lyckat och mycket effektivt.

Innan vi startade visade jag hur parläsning går till. Jag låtsades vara två personer och spelade upp en liten scen som demonstrerade hur man kan småprata om bilderna, läsa, lyssna och hjälpa varandra. Jag förklarade att jag valt läsparen utifrån att de har olika styrkor. I ett par är till exempel den ena snabb och den andra väldigt noga så de kompletterar varandra bra.

Jag har utväderat lässtunderna efter varje gång och alla tycker att de jobbar mer och bättre nu än när de läste enskilt. Kanske är det nyhetens behag, kanske frukten av att ha övat samarbete vid datorerna? I vilket fall som helst så hoppas att det håller i sig ett tag.

söndag 13 maj 2007

Lägesrapport 2: Summering

Växthuset redo att ta emot plantor bara det blir lite varmare ute.

Trädgården har fått 3 nya hemliga jordgubbsland samt jordgubbsplantor i 5 olika krukor.

Vildhallonen ska med ett litet "kantband" av trä skyddas från att bli smulor i gräsklippartraktorns uppsamlare.

Vackra Salix med sina hängande grenar har fått ett nytt stöd så nu står den vackert lodrätt igen.

Nya vackra stenar, som jag hämtat från ett kalhygge i närheten, pryder planteringen vid entrén.

Muskelvärk i morgon? Garanterat!

Utmaning - tre

Jag har blivit utmanad av Sara som har bloggen Smått, gott och grönt. Det har tagit mig flera veckor att komma till skott men här är tillslut resultatet.

Tre saker jag inte förstår: Hur flyttfåglarna vet var de ska flyga, hur trådlös överföring kan fungera och vart alla makar till de omaka sockarna i tvättstugan är.

Tre saker som finns på mitt skrivbord: Jag har ett skrivbord på jobbet och på det kan man hitta en lampa, cd-skivor och osorterade papper i en stor hög.

Tre saker jag vill göra innan jag dör: Leva friskt, leva livligt och leva länge.

Tre saker jag gör just nu: Hostar, längtar efter en kaffetår, tänker på bröllopet som vi ska på i kväll.

Tre saker jag kan göra: Baka bullar, koka kaffe, fika.

Tre saker jag inte kan: Gå ned i spagat, springa en mil och hålla ordning i min garderob.

Tre saker jag skulle vilja lära mig: Spanska, hålla ordning i min garderob och podcasting.

Tre jag utmanar: Annis, Kajsasi och Anne-Marie

Lägesrapport 1: Går det så går det

Växthuset ställde jag precis där mitt gamla hopplösa jordgubbsland låg. Nu har jag tagit rätt på några jordgubbsplantor som ser hyfsade ut och resten är begravda under den duk och de mattor som utgör golv i mitt växthus. Det blev jättefint men jag vet inte om det kommer att fungera med ett sånt golv. Det kanske möglar. Nåja det lär ju visa sig. Går det så går det.

Plantorna som jag tog reda på tänkte jag sätta lite här och där i trädgården så att ungarna kan hitta sig ett eget jordgubbsställe. Några har jag satt i ett par krukor och några har jag kvar i växthuset. Kanske tar de sig och ger en liten skörd. Går det så går det. Det kostar ju inget att prova.

En gammal plaststol av något snyggare modell har fått flytta in i växthuset och ett gammalt bord som tidigare stått som arbetsbord i trädgården. Känns riktigt bra att kunna återvinna. Jag älskar det och är en samlare av stora mått. Att använda gammalt sparat skräp ger mig frihet att prova och experimentera utan att riskera så mycket.

Nåja, barnen är hungriga. Dags att vara lite mamma en stund.

Sol ute

Sol ute. Växthuset väntar. Hej då.

lördag 12 maj 2007

Förutsättningar

Jackan ligger slängd på korridorgolvet - igen.
Ända sedan vi bytte klassrum har denna pojke konstant slarvat med att hänga upp sin jacka. Jag stegar mot honom med bestämda steg.
"Nu måste du börja hänga upp din jacka" säger jag med skärpa i rösten.
"Men...men...jag når inte" svarar han förskräckt och jag inser att han har helt rätt. Han når inte. Hängarna är mycket högre upp här än vid vårt förra klassrum och han är mycket liten. Skuldmedvetet ber jag om ursäkt och ställer fram en stol. Problemet löst


En annan gång beslutade jag mig för att försöka sluta med att skära och skala barnens frukter.
"Kan du skära mitt äpple?" frågar en av flickorna.
"Nej, nog får du allt ta och använda tänderna!" svarar jag glatt men bestämt.
Hon ler brett och tandlöst och säger fnittrande "Jag kan inte".
Jag skrattar. Sju år och gluggar både uppe och nere. Då kan man inte. Faktiskt :)

fredag 11 maj 2007

Tack för modern tandvård!

I dag har det varit en spännande dag. 8-åringen har varit hos tandläkaren och dragit ut två mjölktänder. De har envist vägrat släppa av sig själva trots att han har haft sina permanenta tänder vuxna och klara i en rad bakom mjölktänderna. I dag hade vi kommit till vägs ände. Inga mer chanser. Nu skulle tänderna ut.

Sonen har inte bara ärvt mina besvärliga tänder utan förstås också min tandläkarskräck. Därför valde tandläkaren att ge lugnande medel, bedövningssalva och bedövningsspruta. Jag skulle också ha behövt en slurk lugnande tror jag, i alla fall när jag gått här hemma och oroat mig för idag. Hur som helst så gick det fantastiskt bra. Tandläkaren var duktig och tandsköterskan jättegullig. Ingreppet gick snabbt och vi kunde stolta promenera därifrån med de två långa tänderna i en fin skattkista. Sonen var lättad och helnöjd och jag med.

Kan inte vuxna också få en liten slurk innan vi sätter oss i stolen?

torsdag 10 maj 2007

Tänkt

Vi har en chef, som är bra ... jättebra.
Vi vill ha henne kvar.
Andra chefer är säkert också bra,
men varför byta?
Varför ändra ett vinnande koncept?
Jag undrar, jag vill inte.

Jag ville inte förlora chefen förra gången heller.
Det gick så snabbt. Tvärt. Plötsligt.

Nu fanns det i alla fall lite tid att försöka påverka,
men till viken nytta?
Nån har mycket makt, inte vi. Undrar vem.

onsdag 9 maj 2007

Föräldranät

Är på jobbet en timme nu i kväll. En värdefull timme. Föräldranätet träffas.
I mitt klassrum sitter en skara föräldrar och pratar om något.
Om vad vet jag inte och det spelar egentligen inte så stor roll. Det viktiga är ATT de pratar.

Ett par gånger per termin bjuder jag in till föräldraträffar där syftet är att bli en stark föräldragrupp som känner varandra väl. De får en frågeställning av mig att utgå ifrån men sedan lämnar jag dem så att samtalet får gå av sig självt.

Nu är snart tiden ute och det är dags för mig att gå in och avrunda. Jag hoppas att de har haft en trevlig pratstund och kommit ännu en bit på vägen mot en stark och trygg föräldragrupp. Min föräldragrupp. Världens bästa!

tisdag 8 maj 2007

Växthuset på plats!

2.60 meter brett och 3 meter långt = mitt växthus!
Snälla pappa hjälpte mig hämta det i kväll. Han såg till att det stod stadigt på släpet och körde sedan ekipaget tryggt och säkert hela vägen hem hit.
Nu står det här på min gård på sin plats och väntar på att mina små plantor ska flytta in.
Äntligen.

måndag 7 maj 2007

En ny storsäljare

I dag började vi att författa boken "Vad en såg såg". Vi gjorde meningar tillsammans med utgångspunkt från alla homonymer vi samlat under terminen. Sedan valde eleverna varsin mening och gjorde illustrationer med hjälp av dator och scannade bilder. Det blir jättefint och om vi blir nöjda ska vi låta biblioteket registrera den.

Matte i maten

- Hur många år är du i glaset?

Tänk att den gamla klassikern lever än! I dag utvecklade mina flickor leken med att summera våra olika åldrar för att få olika resultat. Nyfikna fröken tjuvlyssnade:

- Om ni lägger ihop er blir ni lika mycket som vi...!
- Och om ni lägger ihop er blir ni äldre än oss.
- Om vi lägger ihop oss så blir vi dubbelt så gamla som ni.
- Om ni lägger ihop er blir det fem och vi är fem vid bordet! :D

söndag 6 maj 2007

Läsläxa

Mina elevers läxa fram till sommaren är att läsa för sina föräldrar minst 15 gånger. Den stunden av läsning kan gärna kombineras med att föräldern läser för barnet också. Anne-Marie Körling har i sin blogg en bra beskrivning av hur högläsning kan vara.
Klicka här så kan du läsa det.

Nya rum

Förändringens vindar har blåst genom vårt hus och jag har låtit barnen få ett nytt stort rum - vårt vardagsrum!

I ren desperation över att plocka leksaker i husets alla rum föll det mig plötslig in att något måste förändras. Jag ringde till maken på jobbet och sa "Du...jag har en ide". Han suckade, skrattade torrt och sa "Du måste börja jobba heltid, det är inte bra att du hinner gå omkring hemma och hitta på saker". "Ja, ja men hör nu" sa jag och berättade om planen att ge bort vardagsrummet till barnen. Han svarade att "Du kan ju fundera ett tag", med hopp om att jag skulle lägga ned hela företaget. Men icket. Flyttat och klart. Barnen är förstås överlyckliga och jag och den snopna maken trängs i vårt minimala nya vardagsrum. Slitna, rivna barntapeter, husets äldsta TV och inget TV-uttag utan istället en låååång skarvsladd.

Trots att maken fortfarande är lite slokörad så har förändringen medfört att vi fått nya ideer om hur vi skulle kunna bygga ihop vårt pyttiga vardagsrum med köket. En ny modern planlösning med mer ljus och öppna ytor. Så inget ont som inte har nåt gott med sig!

lördag 5 maj 2007

Konst

I torsdags skapade Margits barn och jag bilder på datorn. Barnen jobbade koncentrerat och tipsade varandra om olika funktioner i programmet. När jag såg resultaten slog det mig att med datorns hjälp kan fler känna sig som konstnärer. De ritar saker som de aldrig skulle ha gjort om jag bad dem jobba med penna och papper. Bilderna är genomtänkta och färgerna starka. Alla var nöjda. Här kan ni se deras bilder.








Mer bilder





fredag 4 maj 2007

Besök och befrukta

Två lärarkollegor kom på besök igår. Ville se hur vi jobbat med svenskan och med datorerna. Ville fråga och fundera och tänka framåt. Ville ta del av min vardag! :)

Jag är så glad att de kom och ställde frågor så att jag fick tänka, och svara. Att de hjälpte mig att se på min vardag med 4 nya ögon. Ett riktigt berikande möte. Befruktande. Motverkar inavel.

Vi borde besöka varandra oftare och fråga riktiga frågor. Frågor som vill ha ett svar. När jag svarar lär jag mig mer om det jag redan vet, och när jag frågar får jag veta nåt jag undrar över. Så man ur huse! Besök! Befrukta!

torsdag 3 maj 2007

Grannen funderar

Häjn vä å blogga...
Va är hä?
Är hä typ som ett utvik män me kläderna på?

e-post från sonen

Heeeeeeeeej Mamma kan jag föööööölja med Martin äler Viktor i morgon
Sneeeeeeeeeeeeeeeela.


Jag blir så glad när sonen skickar e-post till mig från sin skola. Det blir små guldkorn i min mailbox som jag aldrig vill radera.
I min klass skickar barnen också e-post till sina föräldar, och får svar! Uppskattade svar. Riktigt värdefulla stunder.

Rädda liv

Idag så har vi varit uppe på västan fått lära oss lite av Karin och Chatrine om livräddningsskola och då så fick vi lära oss om att göra Fria Luft Vägar. Så nu kan jag det. Hälsningar från Viktor

onsdag 2 maj 2007

flicka - flickor, pojke - pojkar

I dag samlade jag klassen kring en storbok som heter "Två fötter".
De utforskade bilderna och funderade kring om fötterna satt på en pojke eller en flicka.

- En pojke för pyjamasen är svart och vit och randig.
- Men det har ju fröken också idag...
- En pojke för han har pojkleksaker som tåg och soldater.
- Flickor kan också ha tåg, och det kanske bor fler barn i rummet.
- En pojke för han går i lera, det gillar inte flickor.
- Gillar alla pojkar att gå i lera då, det gör då inte jag!
- Han har blå sockar, och det brukar inte tjejer ha ... men de kan ju ha det...?

De vände och vred, resonerade och funderade men till slut enades vi om att vi inte kunde vara helt säkra.

Storböcker är ljuvliga att jobba med. Man kan verkligen hitta alla möjliga infallsvinklar och resonera både om språk och innehåll. Dagens genomläsning ledde också till att vi jämförde olika ords pluralform. Här nappade barnen ordentligt så det ska vi återkomma till.

I dag på skolan.

Min elev E.L berättar och skriver:
I dag på skolan har vi haft det kul! Också har jag gjort illa ryggen !
Vi har lärt oss udda och jämt. Det var jag som fick förklara det. Vi var med faddrarna och var på olika stationer. Vi åt fisk och potatis till lunch.
Vi har läst "Två fötter"! =)

tisdag 1 maj 2007

Spår

I dag har vi krattat och jag upptäckte att i vår trädgård finns spår av andras trädgårdar. Någon annan verkar ha en ek, någon har en hängbjörk och någon har en lönn - en STOR lönn med tanke på mängden löv.
Eller kanske flera lönnar? Eller kanske flera grannar?
Måste kolla när jag promenerar nästa gång.
Jag undrar också vem som har spår av oss på sin gård. Säkert många.

Med tanke på mitt kanske-växthus, mitt jobb och boken Mrs Spitxer´s garden funderar jag om det är likadant med människor.
Bär jag spår av andra fast de inte vet om det? Ja visst.
Bär andra spår av mig som jag inte vet att jag har lämnat? Kanske.
Om jag lämnat frön hoppas jag att de får gro och växa.
Om jag lämnat torra löv vill jag att de ska bli till näringsrik mylla, där mina och andras frön en gång ska gro.

Jag längtar efter mitt kanske-växthus...märks det?