torsdag 30 augusti 2007

Bra med bus

Rusar genom skolan. Försenad. Måste skynda mig in till barnen så inget hinner hända. Äntligen framme. Öppnar dörren hastigt och låter blicken svepa över klassrummet. Ingen där. Ingen på långbänkarna, ingen vid borden. Alldeles tyst.
"Men vad...?" hinner jag tänka innan jag hör fniss och fnitter och blir bombarderad av mjuka ärtpåsar i alla möjliga färger. Så krånglar sig alla barnen fram från under och mellan och bakom. De skrattar och stojar "Vi gööömde oss!" "Du såg inte". Belåtna med sitt bus.
"Hörni ni ni busungar" säger jag med illa dold förtjusning, "Nu lurade ni mig verkligen". Mera tjo och mera tjim "VI gjorde det".
Jo, tänker jag, NI gjorde det - TILLSAMMANS.
Det är bra. TILLSAMMANS är bra.

Lånade treor

Lånade kollegans 17 treor i går i 50 minuter när mina tvåor hade gymnastik. Vi ska jobba vid datorerna och jag ska försöka lära dem lite nya och nyttiga knep och knåp. Eftersom mitt klassrum ännu inte är färdigt med fast monterad projektor i taket, fick jag i vanlig ordning rulla in projektorn och koppla sladdar innan vi började.

Via projektorn modellade jag hur man kan skriva dikt på ett effektfullt sätt. Jag visade hur man markerar allt genom att trycka Ctrl och A, hur man centrerar texten, ändrar färg på bokstäverna och gör bakgrundsfärg typ "överstrykningspenna". När de 50 minuterna var till ända tågade nöjda treor tillbaka till sitt klassrum med var sin nyskriven färggrann dikt. Nöjda.

Livet i burken

I vår STORA 12 liters glasburk i skolan råder naturens egna lagar. Ena dagen har vi 4 flugor och en hungrig spindel och nästa dag är där bara 2 flugor och en mätt spindel. Larver blir till flugor och puppor förhoppningsvis till fjärilar. Det är spännande att stanna till och kika in i den kryllande, kravlande och flygande insekstsvärlden.

Senare tänkte jag att vi skulle ha en maskkompost i burken. Någon som vet hur det går till?

Hänga gubbe

Hänga gubbe går bra att byta ut till "Bli en myra" (eller fluga, trollslända, geting...) om det är det man jobbar med just då. En kroppsdel på insekter ritas på tavlan för varje bokstav som gissas fel.

onsdag 29 augusti 2007

Svart kärlek

Svart, het, alltid redo.
Fyller mitt behov, om jag vill, när jag vill.
Det svarta mot mitt söta.
Redan är mitt hjärta förlorat.
...påtår tack :)


Ps. jo ... behöver jag säga att kaffemaskinen kom idag?

tisdag 28 augusti 2007

Motorik

Djupt koncentrerade tågade klass två långsamt över skolgården idag. En fot försiktigt före den andra. Armarna lätt utsträckta, huvudet högt och stilla för det gäller att ha kontroll på kroppen när man balanserar en ärtpåse på huvudet. Rakt fram gick det riktigt bra, balansgång på smala brädan fungerar också - men att klättra upp i rutchkanan och åka ned var det inte många som klarade. Det var bra för då kan vi öva på det. Tillslut kommer det att gå och då vet man att man kan klara det som först känns alldeles omöjligt.

Efter regn kommer solsken

I dag var en mycket bättre dag. Barnen jobbade intensivt och koncentrerat och efteråt var de mycket nöjda. Det är precis sådana stunder jag vill spara och återkomma till. Stunder och tillfällen när man lyckas. Framgång föder framgång.

På eftermiddagen jobbade vi med dagens tal. Det går till så att att jag bestämmer ett tal och sedan skall barnen klura ut så många sätt som möjligt att räkna så att summan är just det talet. Effekten brukar vara enastående när barnen med sina tankar utmanar varandra. I dag fick alla först tänka i par och sedan redovisade alla inför klassen. Se resultatet av talet 12 här:

måndag 27 augusti 2007

Ingen somlig dag

I dag har vi haft en dag med surriga, okoncenterade elever och en sur och icke-entusiastisk fröken. Inte kul alls. Efteråt funderar jag på varför det blev så. Vad kunde jag ha gjort annorlunda för att barnen skulle ha bättre förutsättningar att fokusera på det vi gjorde? Jag ska tänka på det ... ordentligt, för i morgon vill jag ha en Somlig dag.

Somliga dagar
går allt så lätt.
Solen skiner
och allt blir rätt.
Spelar man kula
vinner man bums.
Rasten är rolig
och maten är mums.

Andra dagar
går allt på sne.
Försöka med något
är ingen idé.
Man glömmer och tappar,
blir sist och sämst.
Man ramlar på gården
och slår sig hemskt.
Nu hoppas jag på en somlig dag!

Britt G. Hallström

söndag 26 augusti 2007

Homonymer - igen


För dig som inte har följt min blogg vill jag berätta om vårterminens jakt på homonymer (se tidigare inlägg).

Homonymer är ord som uttalas lika men som betyder olika saker. Till exempel ord som: såg, spö, sladd och får. Jag började samla homonymer på ett bädderblocksblad och ganska snart var barnen med i ordjakten. Varje dag fanns homonymer att rapportera och inte sällan fick vi avbryta lektionen för att anteckna ett ord. Hela terminen samlade vi ord och tillslut var bladet fullare än fullt. Intresset för ord ökade och vi fick många tillfällen att på ett naturligt sätt prata om stavning uttal och språk. Under detta läsår hoppas jag kunna inspirera till spaning efter fler finurligheter i språket. kanske kommer vi att söka synonymer, uttryck eller liknelser.

På bilden ser ni mig bredvid vårt fina blädderblocksblad.

Texter

Nu är andra skolveckan här. Det är dags att börja sammanfatta vad vi fått reda på om småkrypen. Barnen sammanfattar sitt vetande skriftligt vid datorn tillsammans med en kompis. Var och en klistrar in texten i sin naturbok och sätter en kopia av texten i en bok där klassens alla texter kommer att finnas. Den boken kommer att vara populär när vi har lässtund, precis som alla andra av våra gemensamma böcker är och har varit. Välskrivna, rättstavade, lättlästa och angelägna texter på helt rätt nivå - barnens nivå.

fredag 24 augusti 2007

Läbbig larv

Har du någon gång sett en larv av en ligustersvärmare så vet du att de är präktigt stora. Nästan overkliga. Riktigt läbbiga men ändå coola. Styva och starka i kroppen. Kröker sig och spjärnar emot när man känner på dem. Både barnen och jag är oerhört imponerade av denna gigant. Sök den.

Att vilja kunna

Ännu en dag i småkrypens tecken. I dag har vi kalkerat insekter ur en insektsbok. Vi ritade med blyerts på smörpapper och sedan blev det vackra tavlor. Många valde de insekter som vi samlat in eller sett. Tänk så naturligt vetgirigheten kommer när man börjar med helheten för att sedan gå in i detaljerna.

Vi började med att förutsättningslöst samla småkryp i en burk. Efter ett kort tag åkte insektsböckerna fram för någon VILLE veta vad de hittat. Jag visade hur man söker i boken och naturligtvis väcks genast fler frågor. Är det här en mask eller en larv? Blir den något sen? Hur länge tar det? osv osv. Det är så tacksamt att jobba med dessa barn. Mina små pirayor. Vad man än introducerar så kastar de sig över det och jobbar och frågar och engagerar sig.

Nästa vecka är vi redo att titta närmare på fakta om insekter i allmänhet och vi kanske också tittar extra noga på någon särskild. Jag funderar på att använda mindmap programmet Freemind som finns att hämta gratis från http://www.pim.skolutveckling.se/information/om_pim/programvaror_i_pim/freemind/
Jag vet inte hur man gör när man jobbar i det men detta är ju ett ypperligt tillfälle att lära sig. Det är ju då man lär sig - när man VILL och har BEHOV av att kunna.

torsdag 23 augusti 2007

5 veckors jobb på en timme

I dag gick startskottet för arbetet med att lära sig forma bokstäverna. Vi jobbade i en timme och på den korta tiden lärde sig eleverna forma 6 bokstäver. Jag blev så jätteglad att se att jag gjorde rätt som väntade med bokstäverna till i klass två. Jag är också otroligt nöjd över att min modell för hur man kan jobba med formerna fungerade så bra. Rysligt roligt!!

onsdag 22 augusti 2007

Bra metodik kan bli bättre

Att sammanställa barnens tankar genom att skriva ned dem tillsammans är ju gammal god metodik.

Att göra det digitalt i word med projektorn, så att alla ser och fokus är på den text som gemensamt skrivs fram, är ännu bättre.

Det blir på en gång ett skrivtillfälle, ett lästillfälle, en ordbildsövning och ett sammanfattande av allas tankar. Det är direkt snyggt paketerat och bara att skriva ut. Rekommenderas!

Klart Snart

Månnader tills jag får min projektor? Nej inte nu längre!!!
Redan i går kom vaktmästaren och monteraade duken och projektorn. I dag var elektrikern på plats för att planera för sin del i arbetet. Sedan lite sladdar att skruva in och högtalare att skrunva upp - KLART :) SNART :)

En fråga

Jag ställde EN fråga och lät mina tvåor prata med varandra om den.
När vi sammanställde hur alla hade resonerat stod det klart att allt hänger ihop. Frågan var:
Vad skulle hända om inga småkryp fanns?

"Fåglarna skulle få äta nåt annat kanske katter och katter äter möss och möss äter ost och ost äter bönor (fniss, fniss) och bönor äter sniglar och det fanns ju inga sniglar och då… hmm…
Om humlor inte fanns skulle blommorna inte kunna bli frukter och om det inte fanns maskar skulle det inte finnas så mycket jord och då blir det svårt för något att växa.
Om det inte fanns några småkryp skulle grodorna inte finnas
Om inte det skulle finnas småkryp skulle inte fåglarna finnas för de äter ju flugor och maskar.
Om inte myggorna fanns skulle jag inte ha det här stora bettet som kliar.
Om småkryp inte fanns så skulle vi dö för då fanns inget syre för det kommer ju från växter som behöver jord som behöver småkryp för att bli näringsrik och om det inte finns näringsrik jord kan inget växa.
Om inte spindlar fanns så skulle ju en del andra djur inte kunna leva.
Om det inte fanns insekter skulle grodorna inte kunna leva.
Om inte insekter fanns så skulle inte grodorna finnas och då skulle inte ormarna kunna finnas och då skulle inte igelkottarna kunna finnas.
Ödlorna skulle inte kunna leva utan grodor och insekter.
Om inte insekter fanns så skulle inte fåglar finnas."


Vi insåg att småkrypen är en viktig del av näringskedjan och kretsloppet.
Viktig, viktig insikt.

tisdag 21 augusti 2007

Småkryp

Det saknas minsann inte frågor och uppslag till vidare arbete när man jobbar med unga elever. I dag var vår gemensamma infallsvinkel småkryp och några barn satt stolta med sina insektsburkar i knät.

Först ett litet prat om att man tycker olika om småkrypen. "En del är rädd för spindlar och en del gillar inte myror. Om någon tycker att dina djur är äckliga så betyder det inte att du är äcklig utan att de är rädda för dina kryp." Med det avklarat och tårar torkade kunde vi glida in på innehållet i burkarna.

Vi försökte dela in småkrypen i djurgrupper. "Insekter har sex ben, spindeldjur har 8 ben, groddjur har eh...4 ben? böjda ben? Hur vet man att de är groddjur...för många djur har ju 4 ben...åsså undrar jag om spindlar behöver dricka?" Tja..?

Så skulle vi göra ett litet stapeldiagram som visade hur många kryp vi hade av varje sort. " Jag har 3 myror men en har smitit...och en är död...räknas den? Räknas man om man är död?" Vi räknade myran så att det i alla fall skulle vara 2. För om det bara är en blir ju stapeln så kort.

Nu jobbar vi vidare så länge intresset finns. De är så jag vill jobba. Jag vill jobba mot målen i läroplanen med avstamp i elevernas intresse och engagemang. Här finns det massor. Underbara ungar.

måndag 20 augusti 2007

Dag ett i klass två

Första skoldagen. Solbrända skolbarn tätt intill varandra på långbänkarna som står i en fyrkant längst fram i klassrummet. Ivriga händer viftar och vill berätta. Viktiga nyheter basuneras ut "Jag har en lös tand".

Jag vecklar upp ett blått skynke och placerar ut lite olika småsaker som kan ge sommarassociationer. Jag vill komma åt tankar och minnen och komma ifrån långa uppräkningar av var man varit. Så berättar vi för varandra i slumpvis ordning. Fina sommarberättelser om överkörda grodor, hiskeligt hemska karuseller, spännande maträtter, stora spindlar, fisketurer och ormbett. Det lyssnas, nickas och hålls med. Alla delar med sig av något och det känns att vi är en klass.

Så en ordentlig rundvandring på skolgården. Nya asfaltmålningar (tack A-C) får liv när vi tillsammans gör dem till platser för lek.

Dagen avslutas med lite gemensam skrivning. Projektorn är igång. Vi skriver i word och jag använder deras meningar för att modella ett sätt att göra en enda menig till poesi (idé av Anne Marie Körling) Vi är igång.

Alla har ätit glass
Alla har ätit
Alla har
Alla

fredag 17 augusti 2007

Unikt :)

Uppstart i dag för Lärmit-projektet. Vi som är med får klassrummen utrustade med ny teknik och ska tillsammans lära oss nyttja den på allra bästa sätt. Det var kul att träffa alla igen. Många verkar ha klart med utrustningen i sina klassrum men inte vi "Det kan ta måååånader" enligt vaktmästaren...suck. Hoppas att det inte blir så för jag vill verkligen komma igång.

Mats Danell var där och pratade om hur man kan tänka när man ska se tillbaka och reflektera så att det inte bara blir att referera eller reagera. Viktigt, viktigt!!

På plats fanns också en forskare från Umeå, Per-Olof Erixon, Han sa något som jag inte riktigt insett förrän nu:

"Detta projekt är förmodligen unikt för hela Sverige och Norden, ja kanske hela världen. Det måste vi berätta om för Piteå är ju faktiskt lika mycket världen som Calcutta."

torsdag 16 augusti 2007

Måste nog ändå till jobbet på söndag

Första skoldagen. Allt klart? Få se...

-Namnskyltar i kapprummet
-Namnskyltar på långbänkarna där vi samlas
-Möblerat med omärkta "fria" arbetsplatser
-Bortplockat
-Schemat kopierat
-Sommarsaker framplockade för att använda som inspiration när vi berättar hur sommaren var ( husvagn, bil, flygplan, sand, badbyxor, vatten, godis, olika djur, boll, cykel, skateboard, bok, film, tv spel, böcker, pennor, bär, kudde osv)
-Kollat att datorerna fungerar så att de kan skriva vad kompisen tänker om sommaren
-Tagit fram papper och färg till illustrationer
-Kollat upp lekredskap
-Ansvarslistor

Pass

I dag blir inlägget mycket kort. Jag har precis kommit hem efter en trevlig personalfest där vi fått vara provpublik för teater Scratch produktion " Jag och min pessimist". Inspirerad av detta tänker jag:
Passa upp, passa in eller passa på?
Kompass eller passagerare?
Passiv eller passionerad?

onsdag 15 augusti 2007

IUP - för alla!

Att göra en individuell utvecklingsplan för eleven är oftast inga större problem. Vi ringar in elevens utvecklingsområden, väljer väg dit och utvärderar hur det gick. Att sätta mål för sin egen utveckling är däremot inte lika självklart, konstigt nog!

I dag har vi tagit del av hur man med olika verktyg kan upptäcka vad man bör utveckla och hur man kan påverka och följa sin egen utveckling mot en bättre lärare. Iris Rosengren-Larsson berättade om hur hon utifrån en bandinspelning upptäckte saker som hon ville förändra. Hon gjorde en IUP för sig själv och satte upp mål hon ville nå. Med hjälp av dubbellogg blev hennes reflektioner tydliga och hon kunde följa sin egen utveckling.

Det var en inspirerande förmiddag och jag ska definitivt göra mig själv en utvecklingsplan för det finns alltid nytt att lära. :)

Den lycklige lär av andras misstag,
den olycklige måste lära av sina egna.


... så att reflektera tillsammans är aldrig fel. Kanske slipper man göra nåt misstag.

tisdag 14 augusti 2007

Jag är ju inte bara lärare...jag är flyttkarl också!

Att flytta in en hel skola i en skola som redan är trång blir...trångt! De två första arbetsdagarna har vi städat, flyttat, packat upp, plockat och sorterat för att försöka få plats med allt material och alla möbler som vi hade på Kyrkskolan. Nu är det tre dagars slutspurt innan vi har eleverna på plats. Det ska hinnas med att delta i utbildningar, samplanering, städning, schemaläggning och praktiska förberedelser...jag blir anfådd bara av att skriva det. Skulle tro att det är läge att följa Omar Khaiyams råd:
Sänk i glömska den dag som svunnit
oroa dig ej för den dag dit du ännu ej har hunnit.

måndag 13 augusti 2007

Det skrivna ordet väger tungt.

Första ordboken, Stora ordlistan, Synonymordboken, Vilket ord ska jag välja, Förklarade ord, Svenska akademins ordlista, 2000 ord... Det är alla ordböcker.
Vi har många. Många av varje. En riktig ordskatt. Varje bok som en skattkista där nyckeln till framgång heter alfabetet och den alfabetiska ordningen. Den nyckeln ska jag se till att alla äger innan skolåret är slut.

söndag 12 augusti 2007

Nytt arbetsår

Blickar framåt. Ser ett nytt arbetsår.
Tänker på vad jag ska försöka åstadkomma och på vad jag ser fram emot.

Jag ska fortsätta med det som fungerat bra och behålla min arbetsglädje.
Jag ska förbättra rutinerna med olika ansvarsområden i klassrummet.
Jag ska inspireras av "kabelklämman" och hålla styr på alla sladdar.
Jag ska se till att högen på mitt skrivbord inte växer sig så stor.
Jag ser fram emot att möta mina arbetskamrater och mina elever.
Jag ser fram emot att samarbeta med Anna S i vårt projekt med Lärmit
.

Jag tänker att jag undrar vad jag skriver sedan när jag blickar tillbaka.

fredag 10 augusti 2007

Sommarläsning

Jag och min lillasyster satt idag och jäste i solen en liten stund. Hennes treåring lekte själv i sandlådan och hennes 6 månaders baby sov. Mina pojkar var hos kompisar på var sitt håll så det var riktigt fridfullt. Vi småpratade om vardagsbestyr och summerade sommarlovet.
- Har du läst nåt bra i sommar? frågade jag. Hon dröjde en stund med att svara och sa sedan ironiskt:
- Eh...ja sist läste jag "Lisa åker till Amerika" och före det "God Natt Alfons Åberg"...
Vi skrattade högt. Med en treåring som inte sover middag och en 6 månaders som vill amma blir det inte mycket mamma-läsning alls. Var sak får ha sin tid. För mig har det blivit en ovanligt generös boksommar. Jag har plöjt Odjuret, Box 21, Vackra barn, Små citroner gula och nu är jag inne på Edward Finnigans Upprättelse. Mycket för att vara jag.

Det drar ihop sig

Sista vardagen innan skolstarten. Det känns spännande och roligt att få börja om. Jag har träffat på en del av mina skolbarn under sommaren och de verkar växa så det knakar. Jag längtar efter att träffa dem igen och lyssna på deras läsning. Under sommaren kan läsutvecklingen antingen ta ordentlig fart, stanna av eller ibland till och med gå tillbaka lite. Klassrummet kommer förhoppningsvis vara utrustat med både projektor och ljudanläggning när vi drar igång och det ska bli skönt att ha allt på plats så jag slipper rulla in och rulla ut och koppla ihop och koppla isär som jag gjort de senaste åren.

Men först en vecka med uppladdning tillsammans med stallkamraterna. Här ska städas, surras, läggas schema och dricka kaffe ur nya kaffeautomaten. Under helgen ska jag försöka vara riktigt ledig och inte tänka på skolan alls...kanske.

torsdag 9 augusti 2007

Varför en sådan bloggtorka??? :(

Tankarna kretsar kring jobbet hela tiden, ungarna är söta och roliga och jag hör och läser intressanta saker - men inget blir till ett inlägg. Nu blev det det här i alla fall. Det lossnar nog när jobbat kommer igång.

tisdag 7 augusti 2007

Vidrigt

Kräkas vill jag när jag läser rubrikerna på Aftonbladets webb. Allt detta elände som möter mig får det att vända sig i magen. Rubrikerna räcker. Vill inte ens klicka mig vidare för att få veta mer. Det rubriken berättar räcker mer än nog.

Barn som mördats, skjutits, förolyckats. Föräldrar som mördat. Unga människor med avsikt att skada. Våldtäkter och försvinnanden. Naturkatastrofer och krig.
Detta mörka, mörka elände runt oss hela tiden. Jag vill bara blunda, hålla för öronen och skrika rakt ut. Få det att sluta. Jag vill inte veta mer.

fredag 3 augusti 2007

Två

Två. Av två kan det bli många.
I morgon skall vi på släkträff. Barnens farfar, de flesta av hans 11 syskon och deras barn och barnbarn skall träffas i Långträsk. Vi kan bli runt 100 personer.
Det är många. Av två.

Fröster

I mitt jobb har jag träffat några barn som jag fortfarande känner ett särskilt ansvar för. Jag vill finnas där för dem, förutsättningslöst, ungefär som en moster eller en faster... men vad är jag? En fröster? En vänster? En bryster?

Uppdatering

Bloggtorka? frågar lillsyrran. Både ja och nej, svarar jag.
Livet har svämmat över av små semesterturer, trevligt umgänge och barn som är uppe lika länge som jag själv. Då flyter familjelivet upp i topp på prioriteringslistan och bloggen sjunker ned. Dessutom har datorerna trasslat och trilskats så när jag äntligen har haft en stund över så har det inte fungerat. Nu har jag ett par minuter och tekniken fungerar så jag fiskar upp bloggen, torkar av den och skriver ett par rader. Så... Viktiga uppdateringar:
- Jag har skördat i växthuset och trädgårdslandet. Hittills har det blivit 2 vattenmeloner, 7 gurkor, 7 squash och 10 morötter. Hurra!!
- Jag har inget hört från bokförlaget. De har väl semester de också.
- Jag har köpt tapeter till vårt pyttelilla vardagsrum. Sonen får behålla vardagsrummet över vintern.
- Jag har läst en massa bra böcker. Senast "Vackra barn" av Torey Hayden.

Så långt så länge.