söndag 30 september 2007

Diktafon

Skolan har köpt in 5 diktafoner för att lätt och smidigt kunna spela in barnens läsning bland annat. Jag lånade hem en i helgen för att lära mig hur den fungerar och oj så roligt vi har haft - hela familjen. Först började vi trevande att spela in lite sånger och ramsor men snart hade femåringen tagit över och spelade in ljud som jag skulle gissa på. Han har spelat in rytmer och skrammel, viskningar och sin roligaste röst. Naturligtvis har det spelats in en del samtal i smyg också. Det har spelats in från tv:n och från CD:n, det har gjorts intervjuer och seplats in telefonsamtal. Uppfinningsrikedomen har varit stor.

Diktafonen är lätt att hantera, ljudet blir bra och det är ingen konst att föra över det inspelade på datorn. 35 timmars inspelning ryms i diktafonen och man överför ljudfilerna ungefär som från en digetalkamera. Ett bra köp.

lördag 29 september 2007

Ny kunskap

Nu har jag äntligen fattat varför jag inte kunnat ändra färg bokstäverna. nu ska jag testa igen och igen och igen och igen och igen.

Stor-lek

Jag kan ändra storlek och typsnitt också :) ö

Nyfiken i en strut

Ja då sitter jag där med nyfiken-klåda igen. Jag som är bortskämd med jättefin teknisk utrustning sneglar nu suktande på en Smartboard (en interaktiv whiteboard som fungerar som en stor tryckkänslig dataskärm...tror jag). Det känns som en jättespännande teknisk lösning och jag ska försöka få åka till Luleå den 26/10 för att ta en närmare titt. Kursdagen kostar 400 kronor. Hoppas på rektors och kollegiets bifall.

För Burma

Anne-Marie Körling har skapat denna logga.
Kopiera den.
Använd den.
För demokratin.

fredag 28 september 2007

Att bita i det sura excel-äpplet

Satt på utbildning igår och fick uppleva hur svårt det är att lära sig detaljer om något som du inte har en övergripande kunskap om, och jag fick också bittert erfara hur trögt det går att lära sig sånt som jag inte känner ett behov av. Inget annat behov än att klara provet i alla fall. Det var som att teleporteras tillbaka till gymnasietiden. Mycket nyttigt. Dessutom vet jag nu med säkerhet att "try and error - then read" är mitt mest effektiva sätt att lära. Jag måste alltså se till att få ett behov av excel så att jag måste klicka runt och kolla och trixa och försöka. Sedan ska jag läsa igen, och då lovar jag att jag har hyfsad koll på det programmet.
Mot PIM-stjärna nummer 4.

torsdag 27 september 2007

Grattis Erica

Grattis till mig :)
Stolt innehavare av 3 PIM stjärnor.

...och vad är det? undrar du kanske.
PIM är är en utbildningssatsning i praktisk it- och mediakunskap som myndigheten för skolutveckling gör. Allt studiematerial finns tillgängligt för ALLA online, men frågor och inlämningsuppgifter bara för dem som ingår i en studiegrupp. Man kan totalt erövra 5 stjärnor och nu har jag alltså 3. Se mera och lär mera på http://www.pim.skolutveckling.se/

onsdag 26 september 2007

Föräldramöte

I kväll träffade jag föräldrarna i klassen på terminens obligatoriska föräldramöte. Det var trevligt som vanligt och jag är glad över att så många verkade trivas och vågade prata och bjuda på sig själva ... speciellt efter min information om besök till skolan där jag skrivit: Välkommen att besöka oss korta eller lnga stunder. Det skulle förstås vara långa stunder:)

Kvällens information hade jag samlat i en enkel powerpoint som jag visade via klassrummets takmonterade projektor. Överskådligt (hoppas jag) och bra för en sån som jag som kan vara ganska vimsig ibland. En fråga som kom upp var om man kan nekas specialundervisning på grund av att man valt att vara ledig från skolan. Jag kunde inte svara på om det är så. Vet du?

tisdag 25 september 2007

Höst


Vackra höstlöv har jag svårt att få nog av. De är så vackra och lätta att älska.
I dag gjorde vi ett stort gemensamt konstverk. Vi samlade löv och klistrade upp dem på ett stort runt papper som jag delat in i olika färgfält (grönt, gult, orange, röd, lila, brun, grå). Det blev dekorativt och kommer att fungera som ingång till ett samtal om hösten.

Ramar


Som utlovat. En bild på de söta ramarna. Man viker dem precis som en loppa men man behåller den platt och viker ut hörnen. Den kan stå alldeles själv. Jag tror också att det skulle vara snyggt att fästa flera på ett stort papper tätt intill varandra.

måndag 24 september 2007

Synonymer

I dag var det plötsligt dags att ta en närmare titt på synonymerna. Tillfälle gavs och tillfälle togs. Precis så som jag helst jobbar. Jag skulle lämna ordet till en av tjejerna och sa helt oplanerat: "Då lämnar vi ordet till damen på kanten".
Snabbt konstaterade ett annat av barnen att: "Hon är ingen dam, hon är en tjej" och från andra sidan rummet ropades: "Nej hon är en flicka".
Mer behövdes inte - vi var igång. Spalter ritades på tavlan. En spalt för ord som kan betyda flicka/kvinna och en spalt för man/pojke. Mina ungar var i vanlig ordning på alerten och inom kort hade vi ett 15-tal synonymer samlade i varje spalt.
Nu hoppas jag att intresset håller i sig så att vi kan leka och samla synonymer till fler ord för som tur är kan ju ordförrådet aldrig bli fullt :)

söndag 23 september 2007

Berika ditt ordförråd

Ännu en bokfavorit. Billig. Bra. Brilliant.
Ordförrådet av Johan Althoff och Robert Nyberg (ALFABETA).
En motorväg in i språket. Om synonymer, liknelser, metaforer och mycket mer.
Finns för runt 40 kronor i pocket.

Mask

Nu blir det maskodling för hela slanten. Jag har smugit runt med ficklampa på kvällarna för att ta de små liven på bar gärning ovan jord. Det har hunnit bli en diger masksamling. Nu hoppas jag att vi får dem att trivas så de förökar sig ordentligt. Fortsättning följer.

fredag 21 september 2007

Topp 10 om fredag

Topp 10 om fredag - min lediga dag.
1. Att få vara hemma när min 8-åring kommer från skolan.
2. Att få lite extra tid med min 5-åring.
3. Att få duscha jättelänge.
4. Att få sova lite längre.
5. Att få läsa tidningen i dagsljus.
6. Att inte ha någon tid att passa.
7. Att få jobba lite med sånt som jag inte hann med (jo faktiskt)
8. Att kunna slappa totalt på torsdag kväll.
9. Att kunna dricka kaffe och se Oprah Winfrey
10. Att hinna tänka tankar.

torsdag 20 september 2007

FörTRÄFFligt med Carl Linneus

Att det ekar mycket mellan husen på stadens folktomma gågata kan jag nu intyga efter att ha promenerat där med 29 ivriga skolbarn. Jo då, det hördes nog att vi kom ...
Vi skulle till stadens museum för att träffa Carl Linneus i egen hög person. Mycket spännande och synnerligen intressant.
Vi bänkade oss i stora salen på övervåningen och studerade de gamla porträtten på väggarna medan vi väntade på den 300-åriga forskaren. Så knackade det på dörren och in träder självaste Carl Linneus iförd sin vita peruk och röda cape. Han berättade om sitt liv och sina äventyr och barnen lyssnade intresserat. Gränsen mellan fantasi och verklighet suddades ut och ganska snart kändes det som om allt var på riktigt. Ibland ville han ta hjälp av barnen för att få reda på mer om bygden. Han frågade vad vi åt i Piteå, som var speciellt för oss.
- Hamburgare! Pizza! Tacos! Spagetti! Det är speciellt och jättegott!!
- Ja ha, hmm, men det har jag också ätit på andra ställen.
- Potatis! Fisk! Pannkaka!
- Det känner jag också till.
- Palt!?
- Det var nytt! Spännande! Palt vad är det?
- Det är som runda bollar med fläsk i.
- Vad är de gjorda av?
- Mjöl..vatten och...? Potatis?
- Jag ha ja, och det är gott?
- JAAAAAA!!!!! och det finns blodpalt också och den är som svart.
- Jaså Är det blod i den då?
- NEEEEJ! (förfärad) den är bara svart! (...du skulle bara veta... )

onsdag 19 september 2007

Att välja att inte välja

Ibland, eller ganska ofta, känner jag att barn vill slippa välja. Val innebär så många avväganden som kan kännas stressande och val innebär också ett ansvar för det som väljs. Vi tror ofta att elevmedverkan och elevinflytande är samma sak som att välja men det är inte alls så. Elevinflytande handlar om att elev och pedagog utarbetar vägar för lärandet tillsammans, det handlar inte om vem man ska jobba med och vilken färg på pappret man ska ta.

Nå, åter till detta med att välja. Att välja något är ju att välja bort något annat. Att välja innebär också att man riskerar att inte bli vald. Eleverna brottas med frågor som "Om jag väljer att sitta med Kalle så kan ju Sven bli ledsen" eller "Tänk om jag inte får någon att sitta med?". När vi som leder barngruppen tar ansvar för placeringar och gruppindelningar lättar bördan för eleverna. Då kan de tryggt luta sig tillbaka och fokusera på uppgiften snarare än på det sociala spelet. Det väljer jag.
Att vänta en glädje är också en glädje.

tisdag 18 september 2007

Olika

Dagens tisdagstema är olika. När jag hör ordet tänker jag på den utmaning vi har i skolan. Vi möter alla dessa olika barn och skall ge dem bästa möjliga förutsättningar att lyckas. De möter också varandra - alla dessa olika.

Ett sätt att åskådliggöra och prata om olikheter är att jämföra bilder som eleverna färglagt. Häng med här så förstår du snart:
Dela ut färgläggningsbilder tex mandalas. Be barnen färglägga dem och sätt sedan upp dem så att alla kan se dem. De kommer att vara väldigt olika fastän de är alla mandalas i grunden. Dessa olikheter kan man jämföra med människor. Vi är alla människor men en del har mer rött i sig och en del har mer svart. En del har många färger och en del har bara några få. En del är regelbundna , andra inte. En del har starka färger andra har svaga. Prata om en olikhet i taget. Hur är en sådan person? Hur kan det komma sig? Är man alltid lika dan? Hur känner du dig nu? osv.

Allvarligt kan det också vara

Olyckor och bränder är allvarliga saker. Allvarliga, hemska och skrämmande.
I dagens morgonsamling kom vi att tala om den dramatiska flygolyckan i Thailand. Några av barnen hade följt rapporteringen och kunde redogöra i detalj för hur det hade gått till, hur människorna var skadade och hur man tagit hand om offren.
Andra var helt ovetande och lyssnade stumt med allvarlig blick.

För en del väckte samtalet tankar om egna flygresor och om egna rädslor. Vi talade om bränder, hur man kan släcka dem och hur man inte ska tända dem. Det berättades om stora sår, brutna ben och majbrasor. Allvarliga saker.

måndag 17 september 2007

Ramar

På slutet av dagen i dag lärde två av tjejerna resten av klassen att vika tjusiga ramar som kan stå. Alla fick ett foto av sig själv att sätta i ramen. De blev jättefina och var ganska lätta att vika. Visar ett foto i morgon.

Skam den som ger sig

Stora skivförsäljaren ville inte annonsera hos oss, men vi hänger inte läpp för det! Nu ligger en förfrågan hos ett annat bokföretag som är grundat i sann entreprenörsanda. De om någon borde ju se värdet i att uppmuntra företagsamhet och skapa framtida bokslukare.

söndag 16 september 2007

Affärer

Väntar på besked från en butik som har online försäljning av böcker, filmer och CD-skivor. Har erbjudit dem en annons i utbyte mot ett antal böcker till skolklassen. Håll tummarna.

Filmtajm

Ny arbetsvecka i antågande. Ser fram emot ett trevligt studiebesök till museet och en massa annat skoj. Kanske hinner vi börja fundera kring det som ska bli vår nästa film. I ettan gjorde vi en film som hette "Gott och blandat -ett program för alla smaker"(se tidigare inlägg i januari, februari, mars). Den var uppbyggd som ett barnprogram med många olika inslag. Årets filmtema är inte bestämt men jag ska se till att vi bara använder material som inte är skyddat av upphovsrätt så att vi kan skicka in den till lite olika tävlingar. Tar tacksamt emot förslag på någon bra modell för hur man arbetar fram en ide i klassen.

lördag 15 september 2007

Akademiskt

Att vara på studiebesök i den akademiska världen är lärorikt. Jag har mött många ord som jag har kvar att lära. Kanske kan du tala om hur de stavas och vad de betyder?:
emancipatorisk
stregens
semiantik
diskurs

Diplomati

Jag lyssnade på ett samtal och hörde ett mycket diplomatiskt sätt att säga det lite överlägsna "...och?" Man säger "Det du säger har inget informationsvärde för mig".

fredag 14 september 2007

Kramar och Pussar

I dag har våra böcker från ifjol blivit bläddrade i och beundrade av en massa studenter. Bra jobbat författare! Kramar från stolta fröken:)

Heja Maria Hurtig

Fick i dag sitta med på forskaren Maria Hurtigs slutseminarium. Professorer och sakkunniga nagelfor hennes avhandling och jag är djupt imponerad över hur kunde bemöta deras frågor och ta till sig deras kritik. Hennes avhandling om digital portfolio kommer att bli mycket intressant att läsa.

När man talar formas tanken

I dag har jag talat och format nya tankar om mitt arbete. Jag tackar alla ni studenter=blivande kollegor på Luleå Tekniska Universitet som lyssnade, kommenterade och tänkte tillsammans med mig. Trevligt och givande var det :)

torsdag 13 september 2007

10 bra saker idag

- Skolbarn som leker kramkull.
- Elever som noga uppmärksammar en kamrats födelsedag.
- Att skrubbsår slutar svida efter ett tag.
- Att trädgrenen höll.
- En utvärdering av städningen där alla hamnade på topp.
- Att kollegorna är flexibla.
- Att jag fick mitt nätverksuttag
- Att vi är inbjudna till ett spännande författarsamarbete.
- Att samlingarna var lugna och trevliga.
- Att barn klarar så mycket.

onsdag 12 september 2007

Utvärdering


Mer arbetsro - mindre polis...men hur? Naturligtvis spelar det stor roll hur fokuserad jag som ledare är. I dag när vi utvärderade var jag tvungen att värdera min arbetsinsats som ganska dålig. Jag hade fokus på tekniska problem och var inte den ledare jag borde vara. Jag skall försöka utvärdera varje arbetspass en tid framöver och försöka komma fram till vad som gör att det ibland blir mera prat om annat än fokus på uppgiften.

Min utvärderingsmodell ser ut såhär:
Jag har ett vanligt blädderblocksblad fastsatt på min whiteboard (liggande). Överst skriver jag vad som utvärderas. Sedan delar jag in bladet i tre kolumner. Jag ger kolumnerna rubriker i stil med : inte i topp, ganska bra men kan förbättras, toppenbra fokus på uppgiften. Sedan får barnen ta en magnet med deras namn på och placera den i den kolumn som bäst beskriver hur de jobbat. Finessen med magneterna är att de går att flytta om man plötsligt drabbas av självinsikt. När vi pratat igenom hur magneterna sitter och varför, ritar jag en ring runt varje och skriver deras initialer i. Då har vi ett avtryck av den arbetsstunden och magneterna är lediga för att användas vid nästa utvärdering. Om man delar in kolumnerna i flera rader ryms flera arbetspass/dagar på samma blad och man kan lätt jämföra hur det gått.

Brokigt om bråkigt

"Ge igen"
"Inte hämnas"
"Skaka av dig"
"Gå ifrån"
"Stanna kvar"
"Prata ut"
"Inte slå"
"Inte skrika"
"Bry dig inte"
"Bry dig om"
"Säg förlåt"
"Sköt dig själv"
"Skyll dig själv"
"Prata och red ut"
"Vad gjorde DU?"
"Vad gjorde HAN?"
"Hur kändes det?"
"Vad gjorde HON?"
"Vad hände sen?"
"Vad händer nu?"

tisdag 11 september 2007

Studiebesöket

Studiebesöket gick bra. Besökarna från Sunnanåskolan ställde många bra frågor och jag fick tillfälle att än en gång försöka sammanfatta hur jag jobbar och varför jag väljer att göra det. Nyttigt. Nyttigt.

Ps. Tusen tack för de fina böckerna:)

Till klass 2

Tack snälla söta skolbarn för att ni uppförde er så artigt och trevligt. Er kan man lita på när det verkligen gäller. Ni skrev roliga och kluriga verser och illustrationerna kommer att bli jättefina. Vilken tur jag har som får vara er fröken. :)

måndag 10 september 2007

Västerbotten på besök

I morgon tar jag emot ett studiebesök från västerbotten. Det ska bli väldigt trevligt och jag hoppas att jag lyckas förmedla min positiva upplevelse av att skriva sig till läsning med hjälp av datorn. Besökarna ska få ta del av ett litet skrivpass och sedan ska jag visa lite av det vi jobbade med ifjol.

Projektorn och ljudet fungerar som det ska. Det enda som inte är färdigt är ett nätverksuttag och aktivering av dockningsstationen.

Vi ska väl också titta på vad vi gjort nu i tvåan. Vi har hunnit skriva en hel del korta texter men inga sagor eller berättelser. Barnen väljer själva om de vill skriva för hand eller på datorn. I skolbarnens böcker är handstilen fortfarande lite kantig och det syns att de är ovana att skriva för hand. Däremot har de bra koll på hur ord stavas och hur man formulerar en mening.

Håller tummarna för ett lyckat besök.

söndag 9 september 2007

I dag blott ett citat, ett ord på vägen av Henry van Dyke:
Skogen skulle vara mycket tyst,
om inga andra fåglar sjöng
än de som sjunger bäst.

lördag 8 september 2007

Ur en 5-årings synvinkel

- DU ÄR DUUUM. JAG GILLAJ INTE DIG!!!
- Jaha, ja det känns så för dig, men det är mitt mammajobb att lära dig hur man är en bra kompis.
- JAHA! MEN DET ÄR MITT JOBB ATT LÄJA DIG ATT BLI EN BJA MAMMA!!

hm...

Lördag hela veckan?


...skulle inte tro det. Här är det inte ens lördag när det ÄR lördag. Min man tycker ibland att jag är så tråkig att det blir roligt. Så illa är det. Förra lördagen låg jag nedbäddad i myssoffan och såg dokumentär om "Första kejsaren av Kina" och den här lördagen har jag druckit te, pysslat om ungarna och deras sovkompis och ... ja...eh .. läst pedagogisk litteratur. Känner mig dessutom riktigt nöjd med kvällen. Kvällens heta boktips heter "Bland stjärnor och syndabockar" av Karin Åberg från Ekelunds/Gleerups förlag. Riktigt lättläst, lagom teoretiskt med många fina tips och övningar. Boken handlar om det viktiga arbetet med att skapa trygghet i grupper och att lära sig att samarbeta. Första kapitlet inleds med ett citat av Albert Schweitzer:
På samma sätt som en våg inte kan existera ensam
utan alltid måste delta i havets rörelse,
kan vi inte uppleva livet ensamma
utan måste alltid dela den upplevelse av livet
som äger rum överallt omkring oss

Läs den.

fredag 7 september 2007

Att öva


Övning ger färdighet brukar man ju säga och just därför försöker jag vara noga med att det ska finnas möjlighet att öva i mitt klassrum. Särskilt när vi ska skriva fina siffror, fina bokstäver eller jobba med bild.

Man måste inte sudda och rätta till utan istället pröva igen och igen tills man äger kunskapen. Allt behöver inte bli fint och färdigt utan man kan faktiskt öva och slänga bort. Öva på baksidan av papper i pappersinsamlingen, öva i tidningar, öva på griffeltavlan, öva på whiteboarden.

På detta sätt blir ritandet och skrivandet inte så kravfyllt heller utan man får öva tills man är redo att jobba med en bild som ska sparas.

I dag har vi övat att rita trollsländor, fjärilar, nyckelpigor, sniglar och myror. Jag modellade på whiteboarden och de härmade i sin bok. Vi övade i ungefär en halvtimme och alla kunde känna att de lyckades. Alla hade ritat något som de inte trodde att de kunde.

torsdag 6 september 2007

Bovar och banditer

Att begå brott och bryta mot lagen är väl inte att rekommendera när man arbetar som lärare. Vi ska föregå med gott exempel och fostra eleverna till ansvarsfulla medborgare. Det låter ganska enkelt men är i själva verket rätt så komplicerat för om ett brott är ett brott - oavsett hur litet - är vi nog ärligt talat alla kriminella.
Nån har visat videofilm eller DVD för eleverna.
Nån har kopierat mer än man får ur olika böcker.
Nån har spelat av en CD skiva.
Nån har lånat bilder från Internet
Nån har använt ett program på datorn utan att ha licens.
...eller hur?

Samma saker pågår dessutom säkert hemma hos eleverna och hur agerar vi när vi får reda på det? Inte alls förmodligen. Hur borde vi agera?

onsdag 5 september 2007

Strömmande del 2

Nu har jag fått besked från min AV-central:

"Din ansökan har accepterats.

Du kan nu se filmer online på www.sli.se"


Tackar ödmjukast

Cykel

Att cykla en dryg mil är en stor bedrift när man går i tvåan, så ni må tro att mina skolbarn var stolta när vi varma och trötta kom tillbaka till skolan efter dagens två långa cykelturer. Första turen gick till Höträsket och tillbaka. Det var det ungefär 5 kilometer fram och tillbaka. Efter lunch cyklade vi till Grundvik och hem igen. Det är en sträcka på minst 8 kilometer. Långt va!!
Sprickfärdig av stolthet sa en av gossarna "Det här ska jag skryta över när jag kommer hem". Gör det! tycker jag.

tisdag 4 september 2007

Vi fick oväntat besök :)


Vi öppnade vårt klassrumsfönster mot cyberrymden och gissa vem som tittade in?! Självaste författaren Clas Rosvall!! Genom någon som kände någon som kände någon hittade han till oss och såg att vi gärna läser det han skriver och låter oss inspireras till språklek. Sådana gånger blir Stora Världen så förunderligt liten. Vill du också inspireras av hans språkglada diktkonst tycker jag att du skall besöka warne förlag och titta lite närmare på hans böcker.

måndag 3 september 2007

Måndagsprat

Varje måndag berättar barnen lite om vad de varit med om under helgen. Ibland låter jag ett timglas hålla tiden så att alla får ungefär en minut på sig att tala. Turordningen bstämdes av en talarlista på whiteboarden. Andra gånger får lotten avgöra turordningen eller så berättar vi i den ordning vi sitter. I dag handlade samtalet mycket om ett fartfyllt tårtkalas men också om hur det kan vara där hemma:

- Jag och min pappa skulle städa men så gick jag på toaletten och när jag kom ut var det klart! Det var ett bra knep!

och:

- Jag har haft spelförbud.
- Varför då?
- För att kolla om det var därför jag var sur.
- Var det det då?
- Näe

söndag 2 september 2007

Ingenting är någonting

5 åringen basunerar:
- Jag kan säga "ingenting" på spanska. Vill du höra?
- Ja! Ja! Säg! (entusiastisk mamma)
Lååång tystnad, busiga ögon
- Säg då! Kom igen! (uppmuntrande mamma)
- Men kom igen då! (otålig mamma)
- Men jag säger ju det (triumferande femåring)
- Vadå?! (inte längre så entusiastisk mamma)
- Ingenting ...hihi

Strömmande - JA TACK

Besökte sli.se på nätet igår för att hitta lite filmer att boka på länets AV-central. Såg framför mig hur jag skulle vänta i 3 dagar på väskan med filmer som jag ändå inte skulle hinna se för att TV:n var bokad eller för att nåt annat dök upp precis när Tv tittandet var planerat och sedan skulle det väl bli påminnelseavgift för att jag inte skickat tillbaka dem i tid i väskan som nån annan redan hunnit ta. Såsom det brukar vara när jag beställer filmer från AV.
Nåja, jag surfade runt lite i alla fall och hittade några gobitar att beställa och DÅ SÅG JAG DET! AV-centralen kan äääntligen erbjuda strömmande video. Att se direkt. Via nätet. Via min dator och projektorn. Då finns det verkligen förutsättningar att använda rörlig bild på ett effektivt sätt i undervisningen. Hurra!

Fast jag vet inte än om jag får, och jag vet inte än om det går, för man var tvungen att ansöka om tillstånd till detta nya hos sin AV-central. Nu väntar jag på mailet som säger "Ja fri tittning för dig". Gå in och kolla du med! www.sli.se

lördag 1 september 2007

5 önskningar som aldrig slår in

Jag önskar:
- en minibuss med fri bensin som hela klassen ryms i.
- cyklar och cykelhjälmar till hela klassen så att man kan susa iväg när man vill.
- digitalkamera till alla elever.
- bärbar dator med trådlöst nätverk till alla elever.
- obegränsad tillgång för klassen till badhuset och biografen.