onsdag 31 oktober 2007

En sån dag

Att ostört få samtala med sina arbetskamrater är verkligen guld värt. I dag ägnade vi oss bara åt varandra och det innehåll vi kommit överens om.

På förmiddagen handlade våra samtal om värdet av att medvetet skärpa blicken på vad man gör och reflektera över det med målet att utvecklas som pedagog. I det utvecklingsarbetet har vi kommit ganska olika långt och det var väl behövligt att få utbyta tankar och erfarenheter.

På eftermiddagen försökte vi vända och vrida på det frågor vi har när det gäller Läsutvecklingsschemat LUS. Bland annat diskuterade vi om man kan sägas ha uppnått punkt 17 (läsa och förstå texten på TV:n) även om man inte visar att man klarar att läsa och följa en instruktion som är punkt 16. Vi förde också ett resonemang kring hur subjektiv bedömningen kan vara av till exempel punkt 16. Om man klarar instruktioner eller inte beror ju oerhört mycket på hur van du är att läsa instruktioner och vilken typ av instruktion det är. I samband med det kom vi in på hur arbetsböcker som Ärtan, Pärtan, Äppel osv faktiskt innehåller mängder av instruktioner som man som vuxen är alltför snabb att berätta för barnen. När de frågar "Vad ska jag göra här" bör man nog lägga fokus på att ge dem strategier att kunna lösa ett sådant problem själv.

Givande, tagande, delande, utvecklande dag.

tisdag 30 oktober 2007

Hietaniemi friskola

Besökte idag Hietaniemi friskola i Hedenäset, Övertorneå kommun. En skola med framtidsvisioner och medveten personal. De ville höra hur det kan gå till i praktiken när man skriver sig till läsning. Jag berättade om hur vi jobbar i klassen och vi pratade också en del om elevinflytande och hur man som pedagog kan göra många medvetna val. Det var en trevlig samling människor som vågade tänka högt och ställa inspirerande frågor. Mycket givande.

måndag 29 oktober 2007

Den som söker han finner

Klassen skriver hälsningar till gymnasiepraktikanten Lisa som är klar med praktiken och ska tillbaka till skolan. En av grabbarna funderar lite extra länge sen frågar han mig trevande:
"Alltså...jag såg på en film..å då sa dom Hoppas du hittar vad du letar efter, kan jag skriva det? Hä var som bra tycker jag för hä kan man ju som säga till alla som...?"
Jag nickade och höll med om att det var ju en riktigt praktisk formulering. Så han skrev det och nu får vi väl se vad Lisa hittar :)

Planer

Skollov. Tid att tänka. Tid att ladda om.
Innan vi skiljdes åt bestämde vi i klassen vad vi skulle ta tag i efter lovet. Det var nya platser i samlingen och i matsalen, egen planering av läs/skrivstunden, vår film och en del annat smått och gott. Det kändes bra att blicka framåt tillsammans så är vi redan en bit på väg när vi ses vecka 45. :)

Coming soon...

Snart kan vi lämna in klassens senaste bok för tryckning. Den kommer att innehålla verser med homonymer, verser med alliterationer, verser med rytm och verser med rim. Kanske kommer vi också att göra verser av synonymer. Jag längtar tills den är klar så att barnen får ta del av alla fina verser.

söndag 28 oktober 2007

Sårbart

Har varit utan internet i helgen eftersom jag klippte av telefonledningarna i min iver att tapetsera barnrummet snabbt och effektivt. Tack och lov kunde maken tillslut reparera eländet för oj, oj, oj vad jag saknade min uppkoppling. Internet är min telefonkatalog, min planeringskalender, min uppslagsbok, min posthantering, min ikea-katalog, min tv-guide, min väderprognos, min kvällstidning, min rådgivare och mycket mer. Det är nästan lite skrämmande att något så sårbart är så viktigt. Tänk så oerhört mycket information som skulle gå för evigt förlorad om datorerna plötsligt upphörde att fungera. Läskigt.

torsdag 25 oktober 2007

Mys pys

Mysig dag med mysiga tvåor. Några var sjuka och det låg nära till hands att ta det lite extra lugnt mellan idrottspasset och dansen. Barnen fick välja sin egen aktivitet och ganska snart var de fullt upptagna med att spela spel på datorn tillsammans eller bygga med kaplastavar. Några spelade samma spel (från Bolibompa) på olika datorer och hjälptes åt att lista ut hur de skulle klara de olika banorna. Andra spelade ett spel där en kanin tävlade mot en sköldpadda. Alla verkade må gott och de småpratade och umgicks. Det kändes riktigt bra att iaktta hur de trivdes tillsammans.

Halleluja

Treornas lektion idag bjöd idag på 2 Halleluja moments. Första kom när kluriga killen prompt skulle göra en bloddroppe med text i, till sitt fladdermuskort. Hur han än ritade i paint så fick han inte riktigt till droppen, och texten som skulle stå i droppen gick inte heller att formatera som han ville. Jag testade också men det var inte alls enkelt. Då säger killen. "Jag tror jag gör en röd bakgrund i en textruta i word och skriver texten, och sen skriver jag ut det och klipper en sån droppe som jag vill ha med en vanlig sax. " Genialiskt!! Självklart! Varför tänkte jag inte på det?

Mitt andra Halleluja moment kom när intensiva grabbarna skulle spela in ljud till sin Photostory. Jag satt intill och guidade bland knappar och förhandsgranskning. När jag för en kort stund lämnade dem hade de kvar att skriva på en bild, spela in ljud till den och radera text från en annan bild. Jag beräknade att jag skulle hinna kolla upp en sak medan de skrev och hastade sedan tillbaka för att fortsätta handleda. Vad får jag se? Två nöjda grabbar som hade skrivit texten klar, spelat in ljudet, raderat text från en annan bild och satt och njöt av sin färdiga photostory. Halleluja

onsdag 24 oktober 2007

Bakomtanke

När jag hör "Erica - nu äter DU med fingrarna" tänker jag "bra att du ser det, nu vet jag att du börjat tänka på det själv"
När jag hör "Erica du skriver ju med stora bokstäver" tänker jag "bra - du har förstått vad som gäller för skrivspråket."
När jag hör "Alltså jag var som tvungen att gå in med skor" tänker jag "bra- du har dåligt samvete över att göra det och då har du förstått"

Så tänker jag

Inte vilket jobb som helst!

På väg hem. Kånkar två väskor och en påse. Tungt och otympligt. Då hör små snabba steg, och lilla rösten "Erica kan jag få en kram av dig?".
Ja!! Såklart :) Gulliga underbara unge.
Världens bästa jobb.

tisdag 23 oktober 2007

Blandning av bra

Bra saker idag:
- Barnens finurliga alliterationer. tex "Gåtfulla grisen Gustav gräver gigantiska gångar" eller "Femton fula fiskar fajtas farligt framför fula farbrorn".
- Arbetsro och pysselmys
- Att föräldrarna fortsätter komma till skolan för att prata om vardagliga saker i vårt föräldranätverk.
- Att mina kollegor är så omtänksamma och kloka.
- Att Kent och jag rensat ut massor med datorskräp.

måndag 22 oktober 2007

Måla glasburkar

Att måla med glasfärg på glasburkar är minsann ingen lätt match. Vi testade massor av olika tekniker i dag men inget slår den gamla hederliga måla-hela-burken-med-olika-färger-huller-om-buller. Vi provade med att lägga en mall mot glaset på insidan av burken och rita av det med tuschpenna eller med glasfärger. Vi testade olika schabloner.

Vi provade också att göra glasmålningar som man gör och låter torka på en plastfilm. De blir då som ett plastklistermärke som man kan lyfta från plastfilmen och sätta på glasburken. Torktiden var lång. Färgflaskorna som man målar med är opålitliga och toppen släpper om man trycker för hårt. Då väller färgen ur lilla flaskan och dränker det motiv man eventuellt lyckats få till.

Nåja, alla var vid gott mod och vi lärde oss en hel massa om att måla på burkar.

Litteraturanalys i sin linda

Ingela läser högt ur Mio min Mio. Det är spännande. Mio upptäcker att hans mantel kan göra honom osynlig. En av pojkarna i klassen konstaterar spontant "...som Harry Potter...".
Just det, tänker jag. Nu har du upptäckt något om litteraturen och förmedlat detta till dina kompisar. Du jämför med andra litterära verk och drar slutsatser om likheter och skillnader. Du vet det inte än, men någon dag snart skall vi tala om det.

söndag 21 oktober 2007

Stiltje

En hektisk helg med gamla goda vänner på lördagen och renovering av ett par rum i huset på söndagen har tvingat mig att avstå bloggen. Så måste det också få vara. På återseende.

fredag 19 oktober 2007

Chanslöst

6 saker som inte får en andra chans:
- Bat Man filmerna (gäsp .z...zz...zz...)
- Batteridrivna pennvässare (skrot och skräp!)
- Kebnekajse (himmel och helvete - en gång och aldrig mer!)
- Tolkiens böcker (är det verkligen på svenska?)
- Spinning (så nära döden man kan komma)
- Pulver-nutrilett (blä...ulk...inte undra på att man blir smal)

torsdag 18 oktober 2007

Muntergöken?

Satt i dag och läste en elevs berättelse tyst för mig själv. Bredvid mig stod författaren och en nyfiken klasskompis. Berättelsen var dråplig och rolig så jag skrattade till. Nyfikna kompisen stirrade förvånat på mig och sa:
- Va! Jag har aldrig hört dig skratta?! Har du hört Erica skratta?
- Näe, aldrig.

Kan det verkligen vara så illa? I så fall kan jag hålla mig för skratt... :)

Klasskamrater


Här är vi.
Vi går i samma klass.
Vi har varandra och tar hand om varandra.
Vi bjuder in till lek.
Vi använder en trevlig röst.
Vi tröstar, uppmuntrar och peppar varandra.

Så pratade vi om att vara den klassen som vi vill vara. Alla ansikten hade glada munnar utom en. Ingen ville vara den. Förstås. Därför måste vi sköta om varandra.
Vi vuxna spelade också upp korta små scener för att förtydliga hur betydelsefullt kroppsspråk och tonfall är. Sånt går in. Det borde vi göra oftare.

onsdag 17 oktober 2007

Hemlig kompis

I dag gjorde vi ett första försök med något som ofta brukar kallas "Hemlig kompis".
Det går ut på att man blir tilldelad en kompis som man i största hemlighet skall vara extra snäll emot. Man får absolut inte avslöja vem man har fått. Efter ett par dagar eller en vecka är det dags att kolla hur det gått. "Vem har varit extra snäll och haft dig som hemlig kompis?" "Vem har varit din hemliga kompis som du varit snäll emot?"

Hur det gick....? Ja kanske var det nytt och spännande ... kanske var de för unga ... men hemliga kompisen var såååå svår att hålla hemlig! Redan efter första rasten hade flera av barnen avslöjat sin hemlighet :) så på eftermiddagen redovisade vi alla hemliga kompisar.

Vi tar nya tag om några dagar, för hemliga kompisen är verkligen en mysig aktivitet för att skapa bra stämning och sammanhållning. Med lite träning kanske de lyckas bli fenor på att hålla hemlisar också.

Så kan man också se det

5-åringen och hans tjejkompis skalar mandariner
- oj va de spjutaj.
- vet du, det är tuj föj mej föj snajt fåj jag glasögon... å då spjutaj det inte på mina ögon utan på mina jutoj (rutor)...å då svidej de inte...men jag måste tojka...med min tojkaje.

tisdag 16 oktober 2007

Nya erfarenheter

I dag har jag varit på erfarenhetsutbyte kring Lärmit (ett utvecklingsprojekt med det moderna klassrummet i fokus) och litteraturseminarium kring boken "Det värderande ögat". Naturligtvis en enormt givande dag. Framförallt tar jag med mig insikten att om jag gör mer precisa observationer och antecknar mina slutsatser, så kommer jag att ha stor nytta av det i mitt arbete som pedagog. En intensiv dag. Mycket att smälta.

måndag 15 oktober 2007

Måndagsreferat

Måndag idag och vi hann med ganska mycket. Förmiddagen ägnades åt att skriva och läsa. Barnens bokstäver börjar vara ganska snygga men de står inte på raden utan svävar lite. För många beror de på att de börjar för högt upp med bokstaven så den räcker liksom inte ända ned. Jag har börjat rita in en svag stödlinje hos en del för att de ska börja på ett mer lagom ställe.

Morgonsamlingens berättelse om 3 personer som vunnit 20 000 kronor inspirerade till en mattelektion i att dela. Vi delade och växlade och delade och växlade och delade och till slut var det bara 50 öre kvar att fördela - och det gick ju inte. Hur mycket de fick? 6666,50 kronor var!

Eftermiddagens mattejobb och veckans läxa fick ta färg av morgonens tipsvinst och handlade därför om att dela olika vinstsummor lika mellan två personer.

På eftermiddagen fick barnen göra söta fårtavlor med Linda. Alla barnen var nöjda med sina får och ville gärna att de skulle kopieras på veckobrevet så jag förminskade dem och såg till att alla 15 rymdes. Det blev riktigt gulligt. Foto kommer en annan dag.

Kort och gott

Tack gode gud för Linda-lärarstudent. Amen.

söndag 14 oktober 2007

Det lackar mot jul

I början av december ska vi ha julmarknad på Norrbyskolan. Redan nu funderar jag på olika saker som vi kan tillverka och sälja. Förra året sålde vi en del fina rönnbärsfoton och ljus som vi målat. I år ska vi också måla ljus och kanske tova på stenar. Vad kan vi mer göra? Något ätbart kanske? Tacksam för tips.

lördag 13 oktober 2007

Räck ut en hand

Ta ställning för varandra - mot våldet.
Var beredd att hjälpa.
Titta in hos Anne-Marie och se hur hon arbetat fram en logga som visat att vi tagit ställning.

Annons?

Det går segt i min jakt efter sponsorer till 15 ex av boken Ordförrådet. Den kostar runt 30 kronor styck så jag behöver skrapa ihop närmare 500 kronor. Hittills har jag skickat förfrågningar till olika förlag och e-bokhandlare och erbjudit dem annonsplats på bloggen, som faktiskt har mer än 400 besökare i veckan, men inget napp :(

Nu ropar jag högt - rakt ut i cyberrymden och hoppas på tips och idéer på hur jag kan gå vidare.

fredag 12 oktober 2007

2 sköna inför helgen

Du vet att du har sköna ben när 5-åringen beordrar:
- Mamma, vi ska mysa, ta av dig till lår!

Du vet att du satt kroppen i gungning till musiken när 5-åringen imponerad utbrister:
- Mamma - du rockar fett!!
(...eh...ja...det är väl just det jag gör... ;)

torsdag 11 oktober 2007

Jag såg sanningen i örat

I dag slog jag i gång diktafonen för att spela in mig själv. Jag lät den ligga vid whiteboarden och ganska snart hade jag glömt bort den. Jag glömde faktiskt av den hela dagen och stängde inte av den förrän efter 4 timmar och 29 minuter.... Det blev med andra ord en hel del material att lyssna igenom. Men det hade kunnat vara värre. Diktafonen rymmer 35 timmar.

Med viss tvekan satte jag diktafonen till örat och tryckte på play. Morgonens samling spelades upp: " ja ha , vem saknas - håll i din läxa - inga leksaker i händerna - håll i din läxa - lägg bort det där - God Morgon allihopa - Särskilt godmorgon till födelsedagsbarnet- Hur har din morgon varit - jasså ni har redan sjungitgympan - ja men då sjunger jag ...bla bla bla bla"
Hur det var? Hur det lät? ...tja...det var inte så illa faktiskt. Jag lät trevligare än vad jag trodde, men jag måste tänka på att tala med hela fullständiga meningar. Att spela in sig själv på detta sätt var mycket enkelt och effektivt. Jag ska absolut göra det fler gånger.

onsdag 10 oktober 2007

Bodgårdsbekymmer

Filmvisning om bondgårdens djur. På filmen visas kor som skuttar runt i hagen ... eller är det tjurar? Filmen stoppas. Måste redas ut.

- Alltså är det en ko eller? frågar den tveksamma eleven.
- Det är en ko! svarar kompisen tvärsäkert.
- Nä hä! Det är en tjur, den har ju horn.
- Men ko-mammorna kanske också ska försvara sina barn och då växer det ut lite horn
- Men den springer fort, så då är det en tjur.
- Men kossorna springer också.
- Men inte sådär fort.
- Men den har ju som en såndär med mjölk med sånna där som spretar ut, det har ju inte tjurarna.
- Näe, det förstås.... då är det väl en ko....men den sprang fort.

Kanske är det inte bara hos barnen som det är svårt med kossors och tjurars attribut. Om du har sett den animerade filmen Bondgården så förstår du vad jag menar...
Ps. Bilden föreställer tjuren Otis...

tisdag 9 oktober 2007

Varje liv är ett under
och tillsammans kan vi göra underverk.

Det knackar på bubblan

I dag är det som om världen och verkligheten knackar hårt på glasbubblan i vilken mitt liv utspelar sig. I bubblan har jag min familj och mitt jobb och min vardag men i dag tränger sig hela världen sig in med allt sitt elände och allt mitt ansvar.

Det började redan på eftermiddagen då en av skolans lärarstudenter berättade hur hon jobbat med värdegrundsfrågor i klassen. Hon hade tagit avstamp i Astrid Lindgrens engagemang för världens orättvisor och utifrån det pratat om människans möjlighet att välja. Vår möjlighet att välja miljösmart och vår möjlighet att välja icke våld. Jag tog det till mig och kände att detta är så oerhört aktuellt att det bara måste få ta stor plats i skolan.

Så fortsatte dagen med möte i Luleå. Grannens tekniska underverk, hybridbilen, hämtade upp mig och det bara av till teknikens hus för att lyssna till hur pedagogerna där jobbat med Klimatgreppet. Än en gång enormt aktuellt, oerhört viktigt och lite av en väckarklocka, utan att vara skrämselpropaganda.

Jag ger efter och bjuder in världen i min glasbubbla. Jag ska börja ta fler små steg mot en mer ansvarsfull vardag.

måndag 8 oktober 2007

Att lyssna med ögonen.

Du kan höra med ögonen.
Jo, du läste rätt - med ögonen.
Du uppfattar inte rösten,
men du ser hur läpparna formar ord.
En uppmaning till eleverna idag:
Tala så att vi kan höra dig med ögonen.
Inga händer för munnen, inte vända sig bort.
Lyssna med ögonen också och du uppfattar så mycket mer.

söndag 7 oktober 2007

Mandalas

Mandalas är cirkelformade figurer med regelbundna mönster som man kan färglägga och måla. Att jobba med dem är ett härligt sätt att komma ned i varv, koncentrera sig, se mönster, öva handen och bli nöjd. Förlaget Argument har en del kopieringsunderlag och det finns ett och annat provex. på nätet. Förra veckan hade barnen stort sug efter att måla mandalas. Jag lät dem göra det och kunde på så sätt få tid att jobba med matte en stund med varje elev. Dessutom hann jag gå igenom veckans läxa enskilt med alla. Mycket värdefullt.

Ibland när barnen färglagt samma mandala använder vi dem till samtal om hur olika vi är, fastän alla i grund och botten är människor. Några är regelbundna, andra inte, några är ljusa, några mörka några har mycket rött i sig, andra mycket svart. Hur har livet färgat dig?
Ps. Åsa S tipsade om att kopiera dem på OH, måla med tjock vattenfärg och sätta på fönstret.

lördag 6 oktober 2007

Pippi

Jag ger ibland barnen modeller för hur de kan rita olika saker. Jag ritar på tavlan och de härmar i sin tipsbok. Där färglägger vi inte utan de gör snabba bilder som kan vara stommen för dem när de sedan ska rita och måla egna bilder. Tipsen har också syftet att "lura dem" att använda former och mönster som de behöver i sin handstil. Häromdagen modellade Ingela hur man kan rita Pippi Långstrump. Många av barnen använde tipset till en egen bild. Se:










fredag 5 oktober 2007

LTU idag

Klockan sju i morse började resan mot Luleå Tekniska Universitet. Jag var inbjuden att berätta om hur jag förhåller mig till Tragetons metod att skriva sig till läsning, och om hur den metoden/modellen påverkar mitt arbetssätt. Det var en aning nervöst. Mest spännande var det att hela föreläsningen skulle videosändas till andra orter i norrbotten. Väl framme fungerade den imponerande uppsättningen teknik perfekt, sånär som på mikrofonen som skulle fästas runt mitt öra. Den halkade av och an och den tunna mikrofonpinnen ville inte alls peka dit jag ville. Felkonstruerat! (örat alltså... ;)

Föreläsningen gick bra men det är svårt att komma till sin rätt i videosändningen när de som tittar antingen ser min PowerPoint eller mig. Aldrig båda samtidigt. Jag känner att en del av kommunikationen som utgörs av kroppsspråk och ansiktsuttryck försvinner, och då går också en del av budskapet förlorat. Med lite rutin kanske man kan lära sig växla oftare mellan PowerPoint och kamera, titta i kameran när man pratar och ha kontakt med publiken på alla orter samtidigt som man har fokus på den publik man har framför sig. Nåja, alla är vi barn i början.

Stort tack till åhörarna för att ni lyssnade uppmärksamt och ställde frågor :)
Tack till LTU för inbjudan.
Tack föräldrar och skolbarn för att jag får dela med mig av det jag upplevt tillsammans med er och för att andra får ta del av era fina böcker och teckningar.

onsdag 3 oktober 2007

Så att säga?

MEDIAEKOLOGIN
i
MEDIELANDSKAPETS TOPOGRAFI
visar hur
DIGITAL DIVIDE
ASYNKRONT
eller
SYNKRONT
påverkar
MOMENTALA
INTERTEXTUELLA
KONVENTIONERS
DISKURS
i
KAUSALA SAMTAL
?!?

Global eyes on Burma

Anne-Marie lanserade - jag drar en lans i kampen för demokratin.

Mediepanik

Lyssnade till Per-Olof Erixon idag. Han visade på hur skrivandet inte bara bär spår av allt man läst utan att det också är ett resultat av all media man konsumerar. Han pratade om hur den moderna tekniken med mail, sms, chatt, onlinespel, tv-spel, film osv. färgar elevernas texter och hur skolan ofta har uppfattningen att det inte är bra - vi får mediepanik.

Denna rädsla för det nya är förstås inget modernt fenomen utan det har alltid funnits en skepsis inför nya medier hos till exempel skolan eller de skolade. "Skolan har kommit att bli den högkulturella bastiljonen mot populärkulturen och är satt att försvara den goda litteraturen". Per-Olof satte mediepaniken i ett historiskt perspektiv och påminde oss om paniken mot serietidningar, Nick Carter-romaner, masslitteratur, tv, video och faktiskt fanns en rädsla för självaste skriftspråket.

Walter J. Ong, beskriver hur Platon hade ungefär samma invändningar mot skrivkonsten som vi har haft mot datorer. Platon menade, enligt Ong, att skrivandet försöker placera det som egentligen bara kan finnas inom den skrivande utanför densamma och därför är omänskligt. Dessutom hävdade Platon att skrivandet förstör minnet.

Så när vi om några år skall byta från DVD till....tja, vem vet...kommer vi nog att i panik klamra oss fast vid den sista brännbara skivan.

tisdag 2 oktober 2007

Tovning



Eftermiddagen i dag har gått i hantverkens tecken. Vi har rivit mattrasor, flätat och tovat maskar på piprensare. Alla 15 barnen hann med att både fläta och tova, men jag är oerhört tacksam över att Ingela och Linda var på plats i klassrummet. Utan dem hade jag inte dragit igång så mycket på en gång. Barnen var nöjda med sina tovade maskar och jag tyckte att de var fantastiskt duktiga fastän en del tyckte att det tog en evig tid att bli klar.

Maskarna

Ibland när det är hektiskt kan det vara hemskt och härligt på samma gång.

I dag ägnade vi förmiddagen åt att studera maskarna. Vi hällde ut alla på ett stort papper och sedan fick alla var sin. Vi kollade ur långa de var, bestämde ett namn, skrev lite annat om masken och ritade av den. Livligt men i alla fall fokuserat på maskar.
"Min vill inte ligga still när jag ska mäta den, får jag tejpa fast den??"
"Åhh, min fick barn..kolla! Ja ha, oj, nej den hade visst gått av."
"Kolla min mask är 17 centimeter..nej 18... nej 19..nej den är 21 centimeter - om man sträcker den"
"Min mask kan krypa här uppe på hyllan :)"
"Var är min mask?? Den var ju nyss här??"
"Min mask har som blivit skrövlig och den rör sig inte - får jag en ny?"

Nu är alla tillbaka i burken och jag håller verkligen tummarna för att åtminstone hälften återhämtar sig :)

måndag 1 oktober 2007

Håll ögonen på Burma


Dagens

  • Dagens höjdare var absolut skolbarnens fantastiska teckningar med flera av Astrid Lindgrens figurer.
  • Dagens tack går till rektor som låter mig åka på föreläsningen om smartboard.
  • Dagens välkommen går till lärarstudenten Linda.
  • Dagens kram går till kollegan MP.
  • Dagens önskning får bli en fjärrkontroll som har volym och pausknapp och som fungerar på barn i 8-års åldern.
  • Dagens hjärta går till mina bästaste skolbarn <3

Voff

Jag och kabelklämman gick småpratandes bakom ett gäng ur förskoleklassen. Vi iakttog hur de energiska barnen gjorde allt annat än gick rakt fram. Det var dike upp och dike ned, nedåt böj och uppåt sträck, bakåt, framåt, runt och än hit och än dit. ”Som nyfikna hundvalpar, konstaterade kabelklämman med ett leende.” Mitt i prick tycker jag. Som hundvalpar, nosandes och sniffandes. Hoppas att de får vara som nyfikna ,oskyldiga, tillitsfulla hundvalpar länge.