lördag 29 december 2007

Elevarbete


Ett Ö på en ö.



Denna bild är gjord av en av mina tjejer när hon gick vårterminen i ettan. Bilden är en illustration till vår bok om homonymer. Hon ritade först med tuschpenna på ett papper, sedan scannade vi in bilden och hon färglade i paint. Enkelt och snyggt.

torsdag 27 december 2007

Om krig

I natt drömde jag om krig,
om flykt,
om kaos och panik.
Jag är glad att det var en dröm.
Vilken mardröm det vore att leva så.
Mina tankar går idag till alla de som lever den mardrömmen
och till alla som kommit ur den
och bär sina minnen.

Fakta
Rapporten "States in Armed Conflict 2006" har gjorts av forskare vid Uppsala konfliktdataprogram (UCDP) vid institutionen för freds- och konfliktforskning vid Uppsala universitet. Den är publicerad i Journal of Peace Research (JPR). Fem av de 32 pågående konflikterna karaktäriseras som krig (mer än 1 000 döda per år): Irak, Afghanistan, Sri Lanka, Tchad och Darfur. Sedan andra världskrigets slut har sammanlagt 232 beväpnade konflikter utkämpats på 148 ställen. Ingen ny konflikt har startat under de senaste två åren. Källa:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_710011.svd

onsdag 26 december 2007

En tanke om uppmärksamhet.

"Åt var och en vad den behöver" är min rättviseprincip. Hos mig är det inte lika för alla, om man inte menar lika stor respekt för allas behov förstås. När det gäller inlärningsstilar, behov av rörelse, hjälpmedel eller specialmat är det aldrig någon som visar tvekan eller ifrågasätter, men om det är behov av uppmärksamhet och bekräftelse vi pratar om är det inte lika självklart - fast det borde vara det.

Jag mötte en gång en mamma som lärde mig just detta. Hon hade många barn var av ett hade extra stort behov av ensamtid med mamma, bekräftelse och uppmärksamhet. Samvetet gnagde och mamman försökte på alla sätt ge de andra barnen samma behandling. Efter en tid upptäckte hon att det var helt onödigt. Några av de andra barnen var klart missnöjda under ensamtiden och tyckte att det var slöseri med viktig lektid. Då insåg mamman att hon inte alls behövde ha dåligt samvete för att hon gav var och en vad de behövde.

Det ska vi i skolan också inse. Det är alltid någon i varje klass som har ett extra stort behov av uppmärksamhet och det tycker jag att de ska få utan att vi ska ha dåligt samvete. Vi kan jobba medvetet med att möta dem i kapprummet, prata en stund och låta dem ta lite mer plats så kommer deras behov av uppmärksamhet börja fyllas och de kan ta sig an sitt lärande med bästa möjliga förutsättningar.

tisdag 25 december 2007

Julkort

Årets julkort blev ett hemgjort som jag fixade med gratisprogrammet Photo Filtre. Det är ett lättjobbat program som erbjuder en del effekter, olika ramar och en funktion som gör att man enkelt kan ändra en massa foton på en och samma gång. En bra instruktion finns på PIM sidorna. Jag har testat det med skolbarnen i klass 3 och de tog sig fram i programmet utan större problem. Rekommenderas.

måndag 24 december 2007

Julafton

Så klingar julaftonsfirandet av och det är dags att ta igen sig en stund i TV-soffan. Summerar dagen.
God mat? Ja .. men det blev onödigt mycket kvar.
Godast på julbordet? Mimosasalladen, räkorna och revbensspjällen
Fina, snälla, söta, ivriga barn? JA
Bästa julklappen? Svåååårt ... men 10 hemlagade middagar för hela familjen prydligt nedfrusen i lagom stora plastlådor är svårslaget. Tack mamma.
Mysfaktor? Hög.
Stämning? God.
Tråkigast? Trasig diskmaskin
Mest nöjd över? Att barnen är nöjda "Den bästa julen nånsin"
Mest överraskande? Finfina reportage i PT Tack Marie.

söndag 23 december 2007

Dan före dan med LOU

Dagen före julafton. Massor att göra, men vad händer?!! Jo, Lou Rossling ler mot mig och sedan kan jag nästan inte slita mig. Måste försöka motstå, för hon finns ju där i morgon också och dagen efter det och så länge jag önskar. Men jag vill ju nu!! Jag vill ju läsa "Tänd dina stjärnögon" av just Lou Rossling just nu. Fantastiskt, bedårande, nytänkande igenkänningsläsning för alla pedagoger i förskola och grundskola. Och för alla föräldrar. Köp eller låna. LÄS!! Men kanske inte just idag ... bara en sida till...

Ps. Här finns en intervju med henne.http://www.herkules.nu/artiklar.php?artikel_id=28

lördag 22 december 2007

Julklapp

I fredags bestämdes att utbildningsföretaget Metod och fakta väljer att ta med mig i sitt utbud av föreläsare. Det var ingen dålig julklapp :)

Deras hemsida är under revidering men besök den ändå. Både nu och senare. http://www.metodochfakta.se/

torsdag 20 december 2007

Grand final

Så blev det plötslig jullov. Det gick väldigt fort på slutet. Grand final var besök av Piteå Tidningens Marie Lundberg-Rönnkvist och proffsiga fotografen Anders. De ville fota lite i verksamheten, prata med barnen och sedan med mig. Ungarna börjar bli vana vid besök och det hela flöt på utan besvär. Nu hoppas vi och tror att det blir en riktigt bra artikel om hur det fungerar i en klass där datorn är ett fullständigt naturligt verktyg. Marie brukar ju skriva så fint och vi är nog många med mammahjärtan som gråter en skvätt till hennes ljuvliga lördagskrönikor.

Håll alltså utkik i PiteåTidningen under lovet...
...och kolla in Maries blogg http://lillamari.blogspot.com/

onsdag 19 december 2007

Tumme

Tummen ner för:
- Digitalkameror som sluuukar batterier.
- Digitalkameror som tar oskarpa kort.
- Min vana att förlägga saker.
- Plusgrader i december

Tummen upp för:
- Sony cybershot.
- Barn i klass 2 som gör sina första animeringar :)
- Kollegorna som ställer upp i ur och skur.
- Skolbarnen och deras föräldrar.

tisdag 18 december 2007

Julpyssel

Julpysslet idag gick fint. 5o barn i klass 2 och 3 valde fritt mellan en massa pyssel och höll sig sysselsatta hela dagen. Vi gjorde julkort på datorerna i publisher, paint eller word och på eftermiddagen kunde jag sitta tillsammans med lättlärde killen och göra ett rörligt julkort (tips från Maria http://maria.pedagogbloggar.se/2007/12/03/julkort-animation/
Vi gjorde en serie bilder i publisher och sparade sedan varje bild som jpeg. Sedan satte vi ihop bilderna till en film i moviemaker. Inget överarbetat utan mest för att förstå hur det går till. Resultatet ser ni här: http://fc.edu.pitea.se/skolor/norrbywebb/hemsidan/TOMTEFILM?templates=green.

Lättlärde killen hade förstås förstått hur det hela går till och kunde fortsätta att skapa rörliga kort när han kom hem. Gillas :)

måndag 17 december 2007

Kort uppdatering

Nytapetserat och finfint i vardagsrummet. Hurra!!
Dags att skura golvet och börja fylla bokhyllan.
Boken "Digitala lärresurser" som Myndigheten för skolutveckling har kommit ut med har förstås en given plats.

I morgon Julpyssel. Blir det rörliga julkort kanske?

söndag 16 december 2007

Låt oss alla bli hjältar

Ser galan på TV 3. Hjältar hyllas för sitt mod, sin kämparglöd, sina uppoffringar och sin sinnesnärvaro. Tänker att det är bra om vi alla blir inspirerade och vågar ingripa när vi ser att det behövs. Bli en vardagshjälte.

lördag 15 december 2007

Som man frågar får man svar...eller?

En del frågor har svar som man inte tänkt på.
Sönerna ritar skyltar och den äldre ropar "Mamma? Åt vilket håll skriver man 1?"
Jag hinner inte svara min spegelvändande son utan lillebror kommer istället med det självklara
"Så här" säger han och ritar i luften "Såhär uppåt!".
Förstås.

fredag 14 december 2007

HandSTILEN

Mina skolbarn har lärt sig att använda datorn som verktyg för sitt skrivande. De har tillgång till en massa ord och väljer inte bort något för att de inte kan stava.

Nu i årskurs två har vi lärt oss att använda pennan för att skriva. Min ambition har varit att ge dem möjlighet att verkligen lära sig använda pennan som ett effektivt verktyg för anteckningar, listor och stödord, men jag vill faktiskt lite mer också.

Jag vill att de ska skriva så tydligt att de aldrig riskerar att missuppfattas. Att de själva ska sträva efter tydlighet för att de vill att alla ska kunna läsa det de skrivit.

Jag vill att de ska kunna känna sig så nöjda med sin handstil att de aldrig drar sig för att sätta sin personliga prägel på något de vill skriva. Jag tror att handSTILS undervisningen faktiskt får en renässans nu när datorn får stå får att producera de långa texterna och pennan får stå för det personliga och konstnärliga uttrycket.

Jag har länge valt bort att skriva för hand när andra ska läsa. Den ojämna fula handstilen är inget jag velat skylta med...och tänk om jag stavar fel...!

Senaste åren har jag fått mer ordning på handstilen, så nu händer det faktiskt att jag skriver en och annan sak för hand ... om jag är säker på stavningen förstås! När det blir hyfsat snyggt känner jag mig nöjd och stolt. Det känslan vill jag inte att mina skolbarn ska behöva vänta i 30 år på.

torsdag 13 december 2007

Lucia


Dagen har naturligtvis gått i lucias tecken. Vi började dagen med att njuta av femmornas luciaspel. Det var stämningsfullt och jättevackert med verser, körsång, solosång, klarinettspel, gitarrspel och piano. Tänk att mina gamla elever har blivit så stora och duktiga!


På kvällen hade vi vårt eget luciatåg. Det är stort och mäktigt när alla ca.100 barn sjunger tillsammans. Barnen var jätteduktiga och gjorde ett beundransvärt framträdande. Efteråt träffades vi i klassrummet för lite trevlig samvaro. Där fick fröken krama tomten och ta emot en ursöt handblåst glasprydnad från Heta Hyttan. Tusen tack.

New York

Det finns en spännande skola i New York som heter Manhattan New School. Om den har Rigmor Lindö skrivit i "Den meningsfulla språkväven". Dit skulle jag vilja åka på besök, och redan nu till påsk kan det finnas chans att åka. Hoppas bara att jag får det stipendium som jag sökt. Kanske vill du också åka? Kontakta då Rigmor och hennes man Lars via lars.lindo@implementum.se.

onsdag 12 december 2007

Knäpp

Adventsgudstjänst i kyrkan. Prästen säger "Nu knäpper vi händerna". Pojken bredvid är alert och gör det direkt... knäpper med fingrarna... :)

tisdag 11 december 2007

Växa

I morse hade vi ett bra samtal om att växa och om att växa olika och vara olika.
Jag vill så gärna att barnen ska förstå att vi växer olika fort och på olika sätt. En del växer i tanken och en del i hjärtat medan andra växer i språket eller på längden. Vi ska växa såväl på insidan som på utsidan men växer i olika takt och till olika personer.

Jag vet att jag önskar jag visste

Vad vet jag om hur du är rustad?
Vad vet jag om vägen du gått?
Vad vet jag om vad du har packat?
Vad vet jag om gåvor du fått?

Jag kräver att du ska lyssna.
Jag säger när alla går.
Jag vill att du visar din läxa.
Jag kollar att du förstår.

Vad vet jag om sömnlösa nätter?
Vad vet jag oro och svek?
Vad vet jag om myror i benen?
Vad vet jag om allvarlig lek?

Vad vet jag om vuxna som kämpar,
om tankar som kommer och går?
Vad vet jag om huvet som värker
om vanten du tappa i går?

Jag vet att jag önskar jag visste,
att jag kunde känna som du.
Jag vet att jag aldrig kan veta,
hur just du är rustad just nu.

måndag 10 december 2007

Tack

Hade ikväll ett ilsket litet (ganska högljutt) utbrott över alla miljoner saker som trängs i vårt kök eftersom vardagsrummet är under renovering. I samma veva ringde min syster och berättade om sina senaste bravader bland kakrecept , slickepottar och bakformar. Jag suckade och suktade och hon lovade ett smakprov om jag kom och hämtade. Snälla maken såg chansen att återfå husfriden så han åkte och hämtade en ordentlig laddning med blandade bakverk. Gott var det och gott gjorde det. Jag tackar.
Tack min söta lillasyster
för det söta, jag blev yster
fick tillbaks min gamla lyster
inte längre arg och dyster
älsklingssyster :)

Roligt :)

Roligt, roligt är det att jobba i skolan.
I dag var ungarna glada och pigga och vi fick skratta många gånger. Det är roligt med praktiska tips om hur man lagar trasiga pepparkakor med glasyr eller hur man kan lappa ihop ett par trasiga kex med lite smör. Roligt hade vi också åt herdarna i vår kalenderbok, men allra roligast blev det när skolbarnen kom in från rasten och började hasa runt på knä med inneskorna på knäna. Det såg verkligen helgalet ut när man såg det rakt framifrån. De såg ut som miniatyrer av sig själva. Sånt händer inte på alla jobb.

söndag 9 december 2007

Julklpappstips för åttaåringar

Här är några julklappstips:
En virknål med stor "krok".
Ganska grovt garn i härliga färger till virkning, flätning, tvinnade snoddar och tofsar.
Kanske garn med glitter eller fransar.
En analog armbandsklocka med tydliga siffror och sekundvisare.
En digitalkamera.
En skrivare till datorn.
Guldpenna och silverpenna.

lördag 8 december 2007

fredag 7 december 2007

Kraaaaam

Här är nåt kryptiskt, men den som ska förstå förstår:
Fröster säger tack för tummen och berättar att amaryllis är en vacker blomma.

Kunskapsbanken

Föräldrar, ni är verkligen en resurs.
Uppmärksamma, analyserande och funderande kommer ni med anekdoter och frågor. Då lär jag mig mycket. Jag förstår hur barnen uppfattat de vi gjort, hur de reagerat. Jag får förståelse för föräldrars förståelse och begriper var vi står. Därifrån kan jag finjustera kompassriktningen så att vi bättre når vårt mål.
Nu blir det mycket matematik och lässtrategier för lite svårare texter.
Tack mammor och pappor.

torsdag 6 december 2007

Julmarknad

Julmarknad idag. En lyckad tillställning.
Skolbarnen var jätteduktiga och skötte försäljning av ischoklad, lotter, målade ljus, tovade stenar, nyckelringar, askar, badsalt och dekorationspinnar. I bakgrunden rullade ett bildspel med foton från förberedelserna och naturligtvis spelade vi julmusik. Vår klass fick in närmare 1500 kronor och det är vi mycket nöjda med. Tack alla som bidrog.







onsdag 5 december 2007

Jantar göre sig icke besvär.

Alla som känner jante, är jante eller tänker bli jante slutar läsa nu.
Microsoft, Bonnier, Datorn i Utbildningen, Unikum, UR, Mydigheten för skolutveckling, Luleå tekniska Universitet och PT har hört av sig till mig de senaste 10 dagarna.
Ja ja men!
Till mig.
Här.
I Hortlax. I Piteå.
Det känns bra, och lite konstigt.
Liksom overkligt,
...men kul.

Juletid

Välkommen på Norrbyskolans julmarknad i morgon.
Vi säljer hantverk, godsaker, fika och varmkorv.
Hälften av pengarna går till barnhem i Estland och hälften går till skolbarnen på Norrbyskolan.
Fyll plånboken, ta med alla du känner och kom!
:)

tisdag 4 december 2007

Höra är också att göra

Teknikens lov idag igen.
Vi lyssnar på radions julkalender tillsammans.
Gör det ni med på sr.se

måndag 3 december 2007

Jamba - Sawadee - Ni Hau - Hello - Hej

Åh vad jag älskar att ha tekniken i mitt klassrum. I dag har vi tittat på ett bildspel med vackra nattbilder på vårt jordklot. Där många lampor lyser bor många människor. Vackra bilder som visar oss jordklotet på ett nytt sätt. Se det du med: Pretty Blue planet

Sedan pratade vi återigen om vad människor faktiskt behöver för att överleva. Jag ritade Maslows behovstrappa på tavlan och barnen kunde ganska lätt fylla de olika stegen med rätt innehåll.

Arbetspasset avslutades med ett gemensamt collage där vi skrev HEJ på olika språk, skrev vad vi önskade alla barn och klistrade fast händer som vi ritat och klippt ut i olika färger.

Idiomatiska uttryck

Dagens idiomatiska uttryck:
Jag hade det på tungan.
Hålla tungan rätt i mun.
Ta det långa benet först.
Flitig som en myra.
Snabb som en vessla.

söndag 2 december 2007

Världen i vårt klassrum

Adventsfika idag. En del hade med sig fika i överflöd och andra var helt utan. Överflödet omfördelades generöst och snart var alla mätta och nöjda. Tänk, sa jag, om världen kunde fungera så som det fungerar här i klassen. Tänk om alla som har för mycket kunde dela med sig till dem som inte har något. Dags att prata om orättvisor i världen. Tillfälle givet - tillfälle taget.

Vi startade Google earth via projektorn och reste ut från vår egen bygd och tittade på jordklotet. Jag berättade om rika länder och fattiga länder och vi diskuterade hur man kan ha vattenbrist när så mycket av jordklotet är täckt av vatten. Vi pratade om sött vatten och salt vatten och bräckt vatten. Vi såg strömmande video från AV centralen - UR:s serie om Mitt hus. Det är 6 minuter korta avsnitt om hur barn lever och bor i olika delar av världen. Mycket intressant. Vi jämförde med vårt sätt att leva och insåg att det kanske inte är det enda rätta. Viktig insikt.

Sedan skrev vi vad vi önskade att vi kunde ge världens barn i julklapp.