lördag 5 juli 2008

Lek(tion) - motivation - kondition

Samtalen glider ibland in på barn och idrott, träningsmetoder, lek och talang. Beröringspunkterna med läraryrket är många och jag känner igen mig såväl i resonemang om hur man behåller lusten och hur man lockar fram den inre motivationen. Jag hör idrottsledare som är rädda för att leka på träningen "för då vill barnen bara leka på träningen". Det retar mig lite eftersom leken har en kombination av kvalitéer som är svår att komma åt med renodlade övningar. Man kan slå många flugor i en smäll med ett leende på läpparna. Vet man själv varför man leker och vet barnen varför man använder lek är det inget att vara rädd för. Man tappar inte kontrollen och det är inte farligt att ha roligt. Välj lek med omsorg och tala om för barnen vad vi tränar i leken och hur det kan användas i den sport man utövar.

Det kan till exempel vara:
- kondition
- snabbhet
- rumsorientering, speluppfattning
- kämparanda
- laganda
- bollkontroll
- passningsspel
- samarbete
- koncentration
- start, stopp, vändningar och ryck
- koordination
- balans
- smidighet
- hantera vinst och förlust
- följsamhet
- uppmärksamhet
...osv.

Frågor på det?

2 kommentarer:

Bettan sa...

Din insikt är ju såååå fullkomlig. Förr hette skolämnet "Gymnastik med lek och idrott".Numera är leken bortplockad som ämne i skolan o.på arenorna.Denna viktiga lek som vi vuxna är skyldiga att tillåta som förmån till barn och ungdomar. Lekens viktiga regler, hur många kan dem? Regler som är grundläggande för vår sociala samverkan. SAMFÖRSTÅND, TURTAGANDE OCH ÖMSESIDIGHET.Erica fortsätt praktisre ditt tänk hälsar Mie.

erica sa...

Tack Mie. Är det nån som vet vad jag menar så är det väl du.:)