lördag 23 augusti 2008

...ord på vägen


Vad vet jag om hur du är rustad?
Vad vet jag om vägen du gått?
Vad vet jag om vad du har packat?
Vad vet jag om gåvor du fått?

Jag kräver att du ska lyssna.
Jag säger när alla går.
Jag vill att du visar din läxa.
Jag kollar att du förstår.

Vad vet jag om sömnlösa nätter?
Vad vet jag oro och svek?
Vad vet jag om myror i benen?
Vad vet jag om allvarlig lek?

Vad vet jag om vuxna som kämpar,
om tankar som kommer och går?
Vad vet jag om huvud som värker,
om vanten du tappa i går?

Jag vet att jag önskar jag visste,
att jag kunde känna som du.
Jag vet att jag aldrig kan veta,
hur just du är rustad just nu.

erica - 08

1 kommentar:

Blivande lärare sa...

Vilken bra och tänkvärd dikt! Den ska jag skriva ut och hänga på kylskåpet. Det är verkligen något alla pedagoger borde ha med sig i tankarna från starten på varje ny dag. Tack!