måndag 8 september 2008

Grodis och Groudan flyttar hem igen

I dag har två av vårteminens grodyngel flyttat tillbaka in i klassrummet som fullt utvecklande (men mycket små) grodor. Hela sommaren har de bott i en glasburk på min bro och levt på havregryn, maskar och snigelägg. De har inte varit bortskämda med omtanke så jag är extremt glad att de överlevde, men det var på håret ska jag säga. I morse efter en natt med minusgrader trodde jag på allvar att det var kört. I glasburken satt nåt som mest liknade tre mycket stela, mycket blanka porslinsgrodor. Inte mycket liv där inte. Typiskt. Med en stor och ljudlig suck ställde jag burken på diskbänken och fortsatte med mina övriga morgonbestyr. Precis innan jag åkte tittade jag en sista gång i burken och då var det liv i luckan, åtminstone för två. Snabbt plockade jag över dem i en plastburk och tog dem med mig till klassen. De fick ett hjärtligt mottagande och nu hoppas vi att de överlever vintern inne hos oss. Äter de maggot?

Inga kommentarer: