måndag 20 oktober 2008

Från patronhylsa till provrör

Morgonsamling. Ett av barnen har med sig en patronhylsa som hon hittat. Hon visar stolt hur hon kan blåsa i den och få fram ett visslande ljud. Naturligtvis passar jag på att jämföra med panflöjten som ett annat barn hade med sig för ett par veckor sedan. Kort rör ger ljusa/höga toner, långt rör ger mörka/låga toner. I slutet av lektionen springer jag iväg och hämtar en massa provrör som vi experimenterar med. Vi fyller med olika mycket vatten och blåser fram toner. Jag njuter av att se hur eleverna ställer hypoteser, testar och omprövar:
"Vad händer om jag har så här mycket vatten i det grövre röret och häller över det i det smalare röret? Kommer det att bli samma ton?"
"Kan jag få exakt samma ton i det smala och det grova röret?"
"Oj så fullt det blev! Kolla det är liksom mer vatten än vad det egentligen får plats!"
"Låter det likadant om jag tar kaffe istället för vatten?".

Om vi bara hade tid i veckan skulle jag spinna vidare på intresset. Vilka toner får vi om vi fyller glas med vatten och spelar/slår på glaset med en sked? Kan vi dra slutsatser och göra jämförelser med andra instrument?

Vad händer när vi fryser vatten? Vilka egenskaper har saltvatten? Vilka egenskaper har ljummet vatten? Vad flyter? Vad sjunker? Hur fungerar vattnets kretslopp? osv.

Det är förmiddagar som den här som gör att det är riktigt kul att jobba som lärare.
Go with the flow.

4 kommentarer:

mimmi sa...

Nä, men nu längtar jag tillbaka till klassrummet!

Stefan Bergmark sa...

Hejsan!
Kul att du låter barnen utforska genom att ställa hypoteser och se resultat. Ofta glömmer man nog att gripa tillfället då kunskap efterfrågas. Fortsätt utmana deras tankar!

IT-mamman sa...

Hej du!
Snart är det dags för Skolforum! Kollar runt om folk är intresserade att träffas vid After Fair inne på mässan på The Garden mån 27/10 kl. 17.15. Vill du komma?

Erica sa...

Klart jag kommer om jag kan :) / Erica