onsdag 15 oktober 2008

Genus

I dag blev vi föremål för en observation som handlade om det sociala samspelet i klassrummet utifrån ett genusperspektiv. Mannen som observerade noterade hur många gånger pojkar respektive flickor bad om hjälp, tog kontakt med fröken, tog kontakt med andra barn, blev tillfrågade, blev tillrättavisade, blev uppmuntrade osv. Det ska bli intressant att få ta del av resultatet. Naturligtvis tror jag att mitt förhållningssätt har att göra med eleven = personen och inte med eleven = pojken/flickan, men det kanske döljer sig saker under ytan? Jag undrar dessutom om jag använder andra ord, annan röstklang, annan meningsbyggnad, och annat kroppsspråk när jag pratar med flickor än då jag pratar med pojker. Nån som vill studera det? Välkommen!

4 kommentarer:

Sara sa...

Vad intressant, skulle vara roligt att höra om resultatet! (alltså allmänt, är det en större undersökning eller?)

Erica sa...

Det är en undersökning som en grupp studenter från musikhögskolan gör. Jag ser också fram emot att få se på min verksamhet i genusljuset. / erica

Öpedagogen sa...

Jätteintressanta funderingar. Jag har lärarstudent just nu som har genusperspektivet i fokus. Jag ska bli intervjuvad kring detta - vilket självklart gör att jag funderar på hur jag förhåller mig till pojkar/flickor. Jag hoppas och tror att jag, som du, förhåller mig till eleven, inte till pojken eller flickan...

annemarie sa...

Hej - läst, läst, läst, Anne-Marie