tisdag 11 november 2008

Lärorikt

Eleverna kommer in i klassrummet och första lektionspasset ska börja. På tavlan har jag skrivit några instruktioner. Allra överst står det: Detta är en övning i att läsa och förstå. Läs noga och gör som det står. Sedan följer instruktioner om att hämta papper, skriva sitt namn. skriva alfabetet osv. Själv sitter jag på en stol och iakttar hur de tar sig an uppgiften. Vem läser högt? Vem läser tyst? Vem tvivlar på att de förstått? Vem litar till sin förmåga? Vem dubbelkollar med kompisen? Vem jobbar självständigt? Övningen tar inte mer än fem eller tio minuter och vartefter de blir färdiga slussar jag dem vidare till andra uppgifter. En kort övning som ger dem bra övning och mig viktig kunskap.

2 kommentarer:

Fröken sa...

Det där är nog en riktigt bra övning att göra då och då i alla årskurser. Jag snor det direkt.

erica sa...

Be my guest :)