onsdagen den 5:e november 2008

Matematik på schemat

Klassen jobbar med subtraktion. Jag ser mig omkring. Två stycken har tagit på sig hörselkåpor för att kunna koncentrera sig maximalt. En har valt att sitta lite avsides för att kunna jobba ostört. Fyra stycken har tagit fram sina pengar och lägger de tal som de är osäkra på, tre stycken räknar med små bitar av mosaik. En har lagt beslag på kulramen. En viftar envist med handen och KRÄVER att få tankesättet förklarat. Samma uppgift olika angreppssätt. Det sjuder av aktivitet och de backar inte för utmaningen. När arbetspasset slutar ser de nöjda och varma ut. Jag känner mig också sån - nöjd och varm. Nöjd för att de visar sådan vilja och för att de visar sådan respekt för varandras sätt att tänka. Varm för att jag varit behövd på många ställen - helst samtidigt. Tur att mina gymnasietjejer fanns tillhands. :)

3 kommentarer:

Öpedagogen sa...

En eloge till dig, som ger dem förutsättningar till att bli nöjda och varma. Värm dig i deras nöjdhet....

Anna - lärare för nyanlända sa...

Jag håller med öpedagogen! En stoooor eloge till dig! Precis så ska det ju vara!

Ang det där med kulram så har vi en elev som ofta frågar efter "sin dator", som han kallar kulramen. =)

//Anna

Erica sa...

Tack för elogerna och TACK för att ni läser.