torsdag 27 november 2008

Med rätt artefakter

Ungefär såhär sa Leif Strandberg en gång när han berättade om Vygotskijs tankar om lärandet:
" Vi ville lära Peppe Eng dansa. Peppe kan inte dansa. Inte alls. Vi gav Peppe Eng de artefakter han behövde och plötsligt kunde han i alla fall börja lära sig lite. Peppe lärde sig lite mer varje dag och sedan kunde han dansa mycket bättre än förut. Utan artefakter hade det inte varit möjligt. Vi gav Peppe en fiffig kompis - dansläraren, vi gav Peppe dansskor, musik och en lokal att vara i och vi gav honom hopp om utveckling."

Ungefär så är det också med artefakten "stiftpennan"- ett verktyg som fungerar bra och som ger hopp om utveckling. Se mer i nästa inlägg....

1 kommentar:

Anna - lärare för nyanlända sa...

Visst är det så. Det är så viktigt att man hittar de där små detaljerna som betyder så mycket. Och som ofta är väldigt olika för olika elever.