tisdag 18 november 2008

Så var det sagt. No more secrets.

Högläsningsboken handlar om stenåldersflickan Sång som blir kvinna och ställs inför att bli bortlovad till en man. Kvinna blir hon alltså, och författaren lämnar inte mycket till fantasin. Snabbt skummar jag igenom texten och väljer att inte läsa hela den färgrika och detaljerade beskrivningen. Läsningen avslutas och jag känner att stunden har kommit när jag ska tala om hur kroppen förändras i puberteten....

Ja ha, då var det dags. Jag ska rita kroppar med hår och bröst och adamsäpplen (exempel på målbrott får bli Johan Palm förstås). Jag ska berätta om spermieproduktion och ägglossning och mens. Jag tar ett djupt andetag, ler avväpnande och... gör det. Försöker vara lite humoristisk och avslappnad så att jag inte skrämmer några av de små. Vissa har nog nyss slutat tro på tomten, så jag anar att den nakna sanningen kan vara lite väl magstark. I vilket fall som helst så berättar jag, allt. Ungefär. (Sorry parents, no more secrets...) Halva klassen tycker att det extremt genant och pinsamt. De fnittrar, tittar bort, gömmer sig och håller för öronen. En tredjedel sitter helt lugnt och konstaterar att de redan visste allt. Sista tredjedelen tittar storögt och stumt. Detta blir en dag att minnas.

Inga kommentarer: