måndag 24 november 2008

Stråla eller inte?

Måndag morgon. I dörren möts jag av en gosse som strålar som en sol och ropar:
- Jag har räknat ut matteboken. Hela matteboken!!
Lite ställd blir jag. Det var ju inte riktigt så jag hade tänkt det, men vad är egentligen det värsta som kan hända? Jo, att han får jobba med annan matte när vi andra jobbar i boken, och det är väl egentligen bara bra. Förutom det så har han upptäckt att han gillar matte, att matte kan gå lätt och att han får mycket gjort om han lägger manken till. Inte illa alls!
- Härligt, strålar jag tillbaka.

2 kommentarer:

Öpedagogen sa...

Heja honom. Matte är ju såååååååå himla kul!! Så fortsätt att stråla ikapp med honom ...

Musikläraren sa...

Underbart!

När jag gjorde samma sak i tvåan fick jag skäll av fröken. En jävla tur var det att det inte sabbade mitt matteintresse. Men fy farao vilken sjuk reaktion - dåligt av dig att du räknar matte! Så får inte en fröken säga.

Jag vill samtidigt passa på att framföra följande budskap till dig: Att få en annan mattebok för samma årskurs men från annat förlag är otroligt superduperhemskt! Det vet jag både av egen (och syskons) erfarenhet och från föreläsningen jag just kom hem från: många av de barn som är har koncentrationssvårigheter eller är utåtagerande är det för att de är understimulerande - det är förr lätt i skolan för dem!