onsdag 3 december 2008

Multiplikation

Multiplikationsavsnittet i matematiken är påbörjat. Det går som en dans och jag ser hur eleverna njuter av att utmaningen är lagom svår. Hoppas att många kommer att upptäcka de mönster som finns för multiplikation. Tex. Om de vet något om 2 x 3 så vet du att 4 x 3 är dubbelt så mycket och 8 x 3 dubbelt så mycket igen (...och 16 x 3). Helst vill jag att de ska kunna tabellerna som ett rinnande vatten. Dessa länkar har jag skickat med veckobrevet. De leder till sidor där du kan öva multiplikation:
http://www.mult.se/mult.html

http://www.skolor.pedc.se/blankeback/hotpot/matematik/tabellenblandat2/tabellen1.htm

http://hem.passagen.se/rfroberg/skola/pluttifikation.html

4 kommentarer:

Eva sa...

Två av dina länkar var helt nya för mig, TACK!
Jag försöker nu bjuda igen, men du känner säkert redan till www.kunskapsstjarnan.se som också erbjuder multiplikationsträning. Jag tycker att den sidan är bra och eleverna uppskattar den, då de kan öva på tid och tävla mot sig själva om de vill, eller träna i lugn och ro utan tidtagning om det passar bättre.

Erica sa...

Jo jag har kollat in den sidan men jag är kluven till att till tex 2x 8 är det bara "rätt" siffra 16 som duger som svar. SIffran 16 som står i raden för 4x4 duger inte...om nån förstår vad jag menar.

Eva sa...

Jag förstår precis vad du menar, jag använder inte heller just den delen. Däremot tycker jag och eleverna om Stjärnhimlen och Miniräknaren.
Eva

Anonym sa...

Det finns uppenbarligen mycket att veta om detta. Jag tror att du gjorde några bra saker i funktioner också. Fortsätt arbeta, bra jobb!