torsdag 31 januari 2008

Soluppgång

Jaha...en sol...det ska väl inte vara några problem. Få se då... hmmm.... 2,8 meter i diameter står det i lärarhandledningen...Jag tar ett snöre som är 1,4 meter och ritar med hjälp av det. Smidigt. Om jag håller snöret i mitten av pappret och ett barn för andra ändan av snöret runt i en cirkel med en penna... Då får vi en cirkel i alla fall.

Så var det papper då.... det borde väl gå om jag tejpar ihop två av de stora reklamaffisherna som vi fått...eller tr..fyra..fem. Såja... få se då ...oj, det blev visst lite ... jättestort, men...om vi bara tar och flyttar undan bordet här och stolen här och skärmen här så...ja...då ryms det nästan.

Ritar, klipper och ska bara sätta upp den här sladdriga ihoptejpade 2,8 meters papperscirkeln på väggen. Bara sätta upp liksom.

Jaha, nu viker den sig lite över mig här, det var ju inte så smidigt. Jag ska bara försöka hålla här, och sträcka ut mina Gadget-armar för att fästa där, och om jag står med ena benet på bordet och andra på stolen såååå...kaaaanske jag nååååååår. Nähä, nej, oj då, nu har jag liksom blivit fast bakom hela pappret här...klämd mot väggen liksom...då måste jag bara ..åla ..uff...mig ned här och.. "Fröken var är du??" "Fröken hur går det? Går det bra, eller går det dåligt eller hi hi..går det som vanligt?" Det går väl ... tja ...ungefär som vanligt... tänker jag, men säger inget för det hörs så dåligt genom papperssjoket jag draperat över mig. "Du... hänn är nog ...ooooomöööjligt. Hä är för schtort" Jo du, nog är det stort alltid, tänker jag och säger hurtigt att "Det omöjliga tar bara lite längre tid" forever typ...

Ingela dyker upp och håller lite på ena sidan. Räddar mig som så ofta. Tack. Jag tar mig ut ur solen och skyndar efter häftapparaten, viker ut den och häftar frenetiskt fast jättepappret.
Så kan jag pusta ut och solen har gått upp hos klass 2 på Norrbyskolan i Hortlax.
Planeten Tellus.

onsdag 30 januari 2008

Stafett vid datorerna

Inspirerad av vår Lärmit träff i går lät vi idag barnen stafettskriva två och två vid datorerna. Vi la ut två bilder vid varje dator sedan bestämde skrivarpar och sa vilken dator de skulle börja vid. Alla skrev en berättelse som passade till bilderna vid deras dator och efter ett par minuter fick de flytta vidare till nästa dator och fortsätta på den historien. Mycket skrivet på kort tid. Bra övning. Kommer att testa igen....och tack till Louise som genomförde det hela.

Glimtar ur vår onsdag.

- Snälla kan jag få ta hem den här boken och jobba. Det gör inget att nån har gjort i den förut - jag suddar, Snälla...!!
- Får jag låna den här boken med alla bibelberättelser? Jag vill läsa lite mer.
- Kan jag få låna hem bibeln och läsa den? Jag har velat läsa den så länge.
- Jag är på sidan 44 i den här (svensk -engelsk ordbok!!).
- Kan jag få fem papper i läxa istället för fyra?
- Jag skriver 10 stycken fastän du sa att det räcker med 5.
- Jag tycker att det verkar farligt när de har pinnarna i backen.

SVAR: JAAAAAAAA. (tjohooooo, hurra, jag äääälskar att jobba här :)
-

Tillökning i bloggfamiljen

Gillar ni barn? Har ni humor? Vill ni läsa korta roliga inlägg? Besök min lillasyster på mellisplace.

tisdag 29 januari 2008

Leif Strandberg

I dag har jag haft förmånen att lyssna till Leif Strandbergs föreläsning. Den var bra. Jättebra. Enkel, begriplig, viktig, allvarlig, rolig, lärorik, och berikande. Jag har aldrig hört honom tidigare men jag har läst hans bok flera gånger. Nu när jag vet hur han pratar måste jag läsa den igen.

måndag 28 januari 2008

Guld

Små guldkorn från måndagen:

Vi skriver versaler med tuschpennor i gamla tidningar. Innan vi börjar hör jag en av eleverna inge sig själv och kamraterna hopp om utveckling "...det blir aldrig riktigt bra första gången man gör det" säger han, men i mina öron betyder det "Jag vet att jag kommer att utvecklas om jag försöker några gånger". Jag uppmärksammar hans uttalande inför de andra och ger honom beröm för att han tror på sin egen och de andras möjligheter att lyckas.

Ett barn berättar om hur de både vunnit och förlorat bandymatcher. Jag säger:
- Vad roligt att ni fick vinna också.
Snabbt kommer en replik från en annan elev:
- Det viktigaste är inte att vinna.
- Näe det är ju sant, svarar jag och fortsätter, man spelar ju för att det är kul.
- ...och..., fyller eleven allvarligt i, ... och för att vara nöjd över att man har gjort sitt bästa.
- Jo, det är ju faktiskt jätteviktigt ... faktiskt, säger jag och skäms lite för att jag inte alls tänkte så.

söndag 27 januari 2008

Rymd

Tema Rymden drar igång. Var det slutar vet jag inte ännu, men jag håller ögonen på målet och låter barnen vara med och välja väg.

Målet? Jo. Kursplanen styr oss mot att barnen skall ha kunskap om fysikens världsbild utgående från astronomi och kosmologi. De ska:

– ha insikt i hur planeterna rör sig runt solen samt hur jorden och månen rör sig i förhållande till varandra och kunna förknippa tideräkning och årstider med dessa rörelser,

– känna till några exempel där fysikaliska upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild,

– ha inblick i hur fysiken kan belysa existentiella frågor, tex världens uppkomst, livets betingelser på jorden och på andra planeter samt energi- och resursfrågor.

Ögonen på det. Klart för uppskjutning 10...9...8...7...6..5..4..3..2...1... Gooooooooo!

lördag 26 januari 2008

Föreläsning i Umeå

Den 21 februari föreläser jag på Folkets Hus i Umeå. Det är en öppen föreläsning som vem som helst får lösa biljett till. Jag har försökt nå skolor och skolledare i Umeå men jag vet inte riktigt om det gått fram. Väntar nu med spänning på att det ska börja trilla in någon anmälan. Det är lite nervöst. Tänk om ingen vill komma....ja då...ja då får jag väl ställa in alltihopa. Inte värre än så. :)

onsdag 23 januari 2008

Det gäller alla faktiskt

I ett samtal om hur man hindrar kompisar från att göra dumma saker kommer barnen fram till att det ibland kanske är pinsamt om man hojtar "SLUUUTA" över hela rummet. Det är bättre att man går fram till den man vill tillrättavisa och viskar lite i örat. Alla är överens och en av de unga spänner ögonen i mig och säger vänligt men allvarligt:

- Det kan du med tänka på faktiskt.
- Eh... jo... det har du rätt i. Jag ska tänka på det. Det ska jag.

Och så skapade Gud världen...

... eller var det en sån där stor explosion ... Big Bang?
... skapade han dinosaurierna också?
... hur kunde det bli så många människor när det bara var två från början? Alla var ju i samma familj och om det bara var Kain och Abel så går ju du inte det ... och sen blev det ju bara en av dem kvar och ... Gud måste ha gjort nån annan familj också!
... hur kunde alla djuren i arken hålla sams och inte äta upp varandra?

tisdag 22 januari 2008

Författat

Hämtat från tryckeriet. 3 härliga nya böcker av 15 underbara författare.

måndag 21 januari 2008

Man får passa på...

Det går inte att vara passiv när man vill passa på.
I dag har jag passat på att:
- prata procent och bråk när vi väntade in alla i samlingen " Jaha nu är 3 av 4 flickor här alltså tre fjärdedelar eller 75%.... och nu är 8 av 10 pojkar på plats alltså 80% .... Nu är vi alla. Nu är 100% av pojkarna på plats, alltså tio tiondelar och 100% av flickorna också"
- räkna ut födelseår för en gammelmorfar som gått bort. Han skulle ha fyllt 90 år snart. 9 stycken tioskutt bakåt från 2008 gav oss 1918.
- prata historia och världskrig och bilar och elektricitet apropå att vara född 1918.
- prata konfliktlösning och moderna krig.
- förklara ordet inklusive när en elev berättar om sin önskan att vinna en resa till Legoland.

Så passa på att passa på när det passar.

söndag 20 januari 2008

...som en dag på jobbet :)

Trevar mig fram. Det var länge sedan sist. Fötterna känns tunga och kroppen stel. Känner mig generad inför alla speglar och inför alla andra. Fröken kommer. Rak i ryggen. Självklar närvaro och pondus trots sin späda kropp. Hon hälsar, säger att det ska bli kul, att vi ska jobba hårt och sedan känna oss nöjda. Det inger hopp. Så är vi i gång. Musik på hög volym och stegkombinationer som läggs ihop. Svårt är det, men inte omöjligt. Fröken uppmuntrar, visar, bekräftar och berömmer. Får mig att tänja mina gränser och orka lite till. Så är vi framme vid målet. Finalen. Ljustet släcks, strålkastare på. Vi fokuserar och kör. Jag klarar det, i alla fall en eller två gånger. Känner mig nöjd och varm och...näradödentrött. Svettig och törstig. Aerobicglad.

Lite som en dag på jobbet fast tvärt om. Då är det jag som ska vara fröken och inge trygg förvissning om att vi med hårt jobb ska nå målet. Locka fram lusten att göra sitt allra bästa.

Mot måndag (...med garanterad muskelvärk..)

fredag 18 januari 2008

Oplanerad resa

När treorna i torsdags inte kunde jobba vidare med sina animeringar fick jag snabbt planera om lektionen, eller rättare sagt finna mig i att köra helt oplanerat. Häng med:
Jag startar dator och projektor och vi ger oss ut på Google earth. Vi tittar på det gigantiska Stilla havet, zoomar ned på Bora Bora och ser bergen. Då frågar barnen varför man kan se att bergen är höga men att husen är platta fyrkanter, och jag berättar om flygfoto som kompletteras med datagrafik, vilket leder oss in på 3D byggnader och det för oss till New York, Manhattan och...då förstås kommer frågan "Var var det de där husen stod...vi vill se...vi vill se!!" Så talar vi om...terroristdåd...vi vill se...går till you tube, hittar filmsnutt och jag gruvar lite innan jag trycker på play...har ju inte hunnit kolla upp detta innan så jag vet ju inte vad jag hittar. Ser ett par bra klipp, men kanske onödigt skrämmande. Oförberedd försöker jag tala om det hemska och vi pratar om rädslor och då förstås om bränder och ...det brinner mycket i Piteå. Vad är en pyroman? Vi pratar en stund, tar en liten bensträckare och avslutarmed två avsnitt av Mitt hus via strömmande film från AV-media. Så har 55 minuter passerat. Phu!! Vilken resa. Det kan verkligen hamna var som helst när man börjar surfa runt. Simma lugnt.

torsdag 17 januari 2008

Att vara en förebild.

Med de yngsta skolbarnen är det sällan så att man kan sitta mitt ibland dem och göra det som de gör. Det är alltid någon som behöver fröken. Vill veta hur det stavas, vill visa, vill fråga, vill bli sedda. För ett par dagar sedan fick jag i alla fall chansen att sitta bland dem. Louise skötte barnen och jag satte mig och skrev på samma uppgift som dem. Jag är förbluffad över vilken effekt det hade på barnen. De iakttog mig och jag kände hur många höjde ribban för sig själva. De skrev längre, mer självständigt och mer innehållsrikt än på länge. Ett enkelt och trevligt sätt att höja kvalitén Testa.

onsdag 16 januari 2008

Smygläs min e-post del 2. Beskedet

Fanfarer och fyrverkerier. Jag har fått ett besked som jag är mycket glad över. Bonnier utbildning räcker ut sin hand och skriver:
"...vi vill gärna inleda ett samarbete och tillsammans med dig ge ut ett material som bygger på utkastet...."

Hurra!!!

tisdag 15 januari 2008

Ord i kors

- Nu har jag gjort ett korsord.
- Ja ha ja...få se då....men du har ju bara skrivit ett ord.!??
- Ja ETT korsord.
- :)

Smygläs min e-post

Saxat ur ett mail jag fick idag:

"Nu har jag plockat fram ditt utkast till manus igen. Jag ska ha ett möte med xxxxxxxx, förläggaren på vår redaktion, i morgon. Sedan hör jag av mig och berättar hur vi tänker."

Rysligt spännande tycker jag :)

måndag 14 januari 2008

Å se det snöar.. :)

Äntligen ordentligt med snö.
I dag var det full fart på rasten. Några gav sig upp på stora, stora snöhögen för att hoppa och göra trick. Andra såg man mest bakdelen på då de grävde gångar och grottor sida vid sida i den jättelånga-men-inte-så-höga snöhögen. Det mest värdefulla man kan äga en sådan här härlig vinterdag är en spade och ett par vantar som sitter bra.

Vanliga repliker:
- Dra över!! (..alltså dra byxbenet över skoskaftet eller dra vanten över mudden på jackärmen)
- Nån har tagit våra spadar (...hmm...och därför ska ni ta våra?...)
- Jag fick snö!!! ( ... i nacken, i skon, i vanten, i ansiktet, på ryggen ... )
- Aj (jag halkade)
- Aj ( jag hoppade på en isklump)
- Aj (han hoppade på mig)
- Oj (jag bara råkade..)

lördag 12 januari 2008

Pratskriva

Tänkte idag att det skulle vara intressant att dela in skolbarnen i par, ge dem ett antal bilder (samma bilder till varje par) och låta dem hitta på en historia. När historian är klar tänkte jag att man kan spela in den på diktafonen istället för att skriva ned den. Om jag sedan skriver ned dem får de 7 olika sagor till samma uppsättning bilder. ...och så kan man sätta ihop det till "bok & band" med ljudet till...eller som en saga med ljud, bild och text i powerpoint...eller kanske de kan berätta sin saga direkt i powerpoint som berättarröst, då slipper jag ju skriva ned från diktafonen... hmm... funderar vidare.

...eller om man låter BARNEN lägga in bilderna i powerpoint, arrangera dem i den ordning de vill och sedan prata till... eller..

fredag 11 januari 2008

....

- Mamma, väger du mer än en bil?

.... sa inte min son, men han konstaterade knådande att "Man kan göra många grimaser med din mage"

Trevlig helg

torsdag 10 januari 2008

Språkat

Några av skolbarnen läste i dag upp sin läxa. Uppgiften var att berätta så målande de kunde om någon julklapp eller om något de varit med om under lovet.... och SOM de berättade!!! Jag är helimponerad över deras långa beskrivade meningar. Massor med adjektiv och meningar med varierad början och snygga bisatser kan få mig att gå i spinn. Naturligtvis tog jag chansen att benämna de beskrivande orden med deras rätta namn: adjektiv. Jag berättade också att ord som beskriver vad man gör heter verb och att alla saker de berättar om kallas substantiv. Tillfälle givet tillfälle taget... i vanlig ordning :) Kanske är det dags att börja samla på ordklasser nu?

Trovärdiga tvåor berättar att:

... om du svär mer än 3 gånger kommer du inte till gud. (...oj...hoppsan...)

... kroppen är som ett hus. Benen bor i den.
Magsäcken bor i den och munnen kan vara dörren. (...varför inte?)

... om 100% är alla husdjur du har då måste du dela
katterna och hundarna i 100 bitar. (..hmm...ny tanke...ny läbbig tanke)

... om det ska vara riktigt rättvist ska alla vara högsta chef. (...funkar det...verkligen?)

onsdag 9 januari 2008

Bokverkstad

Två härliga dagar av vårterminen 2008 har passerat och det är lika roligt som vanligt att gå till jobbet i år. Skolbarnen imponerar på mig med finurliga slutsatser och sin uthållighet. Vi har nu sammanställt klassens senastebok ...som blev så tjock att vi måste dela upp den i 3. Det blir en bok med ordlekar och verser, en bok med berättelser av olika slag och en bok med konstverk. Endast framsida, innehållsförteckning och baksidestext återstår att göra till böckerna. Hoppas kunna lämna in dem för tryckning på kommunens färgkopiering redan i morgon.

tisdag 8 januari 2008

Alla möter alla

Tvärgrupper där alla möter alla - hur gör man det??!!
I går kväll precis innan jag somnade började jag tänka på hur vi skulle göra med momentet berätta-om -ditt-jullov. Jag beslutade mig för att testa någon slags rundgång där barnen fick berätta för varandra i par tills alla hade pratat med alla. Först fick alla skriva en minneslapp med stödord så att de inte skulle behöva fundera på om de glömt något på den korta tid de hade att berätta. Sedan fick de sätta sig i en lång rad mitt emot varandra och berätta under en eller ett par minuter var. Jag tog tid med ett timglas. Allt flöt på fint och vi flyttade oss medsols ett steg vid varje byte. Barnen berättade, lyssnade och flyttade. Hela tiden klaffade det så att de blev sittande mitt emot en ny person .. tills vi närmade oss slutet. Då hamnade en del bredvid någon som de redan pratat med medan andra hamnade bredvid en som de inte pratat med. Vi bytte och flyttade och backade och vände men vi fick inte till det!! Hur i hela friden gör man så att det klaffar hela vägen runt. Alla ska träffa alla en gång. Alla 14. Tacksammast för svar.

måndag 7 januari 2008

Planeringsdag

Uppstart med kollegorna idag. Vi började med en runda där alla fick säga ett par ord om sin julledighet. Ett bra initiativ som skapar gruppkänsla och ger möjlighet för alla att veta lite om alla. I morgon kommer skolbarnen också att berätta för varandra som vi alltid gör efter en helg. Alla brukar vilja berätta mycket och länge, men alla är inte lika intresserade av att lyssna lika mycket och lika länge. Håller tummarna för orken i morgon.

En gemensam planeringsdag i början av terminen känns helt rätt. Vi har hunnit titta prata med varandra och planera en del. Kollegan Marianne har mycket att komma med. Hon brukar föreläsa i hur man kan undervisa i engelska på lågstadiet och i samtal med henne i dag fick jag flera ideer. Bland annat funderar jag på att sätta ihop ett bildspel med bilder som kan inspirera till samtal i engelska. Normalt har jag en bunt med kort från ready-steady-go som jag fumlar på med, men en bild som visas via projektorn måste ju vara ännu bättre. Hon påminde mig också om att använda morgonsamlingen och väggkalendern till att få in mer vardagsengelska (veckodagar, väder, igår, i morgon, siffror, färger osv.)

söndag 6 januari 2008

Vi är på gång!

Gjorde en sväng till jobbet i dag. Ville städa lite och se hur det såg ut i klassrummet. Jag hann väl egentligen bara skrapa på ytan men hann ändå få ihop en hel del skräp och annat bråte. Litte feng shui light och jag är redo att dra igång en ny termin. Häng med!

fredag 4 januari 2008

Spökskriva på engelska

Jobbtänket börjar rulla igång så smått och jag ser fram emot att få sätta igång med temat om rymden och sjösätta idéen om att "spökskriva" på engelska. Det är något som måste vara gångbart även i högre stadier. Barnen kan säga en hel del på engelska men de kan inte skriva det. Om de då får "lekskriva" på datorn samtidigt som de säger vad de skriver, för att sedan få det utskrivet/uttolkat av en vuxen, så får de ju en engelsk text att läsa som de själv har författat. Det kan inte vara annat än utvecklande. Måste testa!

Lite lat får man vara

Jullovet snart slut. Det har varit skönt att få koppla av och gå runt i morgonrock fram till lunch. Ibland sveper ett moln av lutherskt dåligt-samvete-för-min-lathet in, men då tänker jag på min mammas kommentar "Du bö få wiiil, nö sko dö koppel å, hä behöööv åll jära. Hä jär ju bara nager dåga" (översättning: Du behöver få vila, nu ska du koppla av, det behöver alla göra. Det är ju bara några dagar).

torsdag 3 januari 2008

Föräldraskap

Jullovet ger mig en rejäl lektion i att vara förälder. Berikande, befriande, befrämjande och ... bitvis besvärligt. Jag beskriver:

Befrukta
Begynna
Bejaka
Betrakta
Beröra
Bemöta
Beskydda
Betjäna
Behaga
Berika
Berikas
Bedåras
Begeistras
Berätta
Berömma
Bejubla
Bevittna
Besvärlig
Besvikna
Bedöma
Bekymra
Beräkna
Besluta
Bestämma
Berätta
Bereda
Befalla
Bevekna
Bedarra
Benåda
Begynna
Bejaka
Betrakta
Beröra

onsdag 2 januari 2008

Nyårshelgen

Har precis kommit hem från ett par dagars vistelse i en lånad husvagn vid Kåbdalis skidanläggning i Jokkmokks kommun. Vi har levt det enkla livet utan rinnande vatten och avlopp.... eller nja, så enkelt är det inte riktigt. Pjäxor och vantar och kläder överallt. Trångt och begränsat och aningen mörkt, men jag ska inte klaga för trevligt sällskap och härlig utevistelse uppväger det mesta. Som tur var blev det inte så kallt som de hade utlovat, så vi kunde spendera stora delar av nyårsaftonen ute vid elden med perfekt utsikt mot de stora fina fyrverkerierna som backen serverade under kvällen. Ett gott slut och en god början. Nya friska tag på det nya året.

Vill aldrig glömma: Stjärnklar himmel och mysig gemenskap.
Vill gärna glömma: Vurporna i liften óch vurporna i liftkön. (OBS Nyårslöftet)
Nyårslöfte: Sluta svära.
Drömmer om: Finfina stugan med perfekta läget för bara 500 000
Funderar över: Hur man börjar när man skriver en artikel...?