måndag 31 mars 2008

Lite nattjobb

I dag har jag lärt mig att jag inte vet:
- Exakt hur högt Mont Everest är...
- Exakt hut högt Kebnekajse är...
- Hur Farenheits termometer är indelad...
- Exakt hur jag ska få digital IUP med Unikum att fungera...
- Hur precision stavas...

Förstå och missförstå

Under morgonsamlingen fick vi ett lysande exempel på hur man kan missförstå varandra:
- Han på fiskeaffären sa att man får små fiskar om man har en stor krok, berättar en av pojkarna
- Jasså, hur menade han då tror du? Det låter ju lite konstigt att man mest får små fiskar på stora krokar.
- Jo men han sa "man får mindre fisk om man har stor krok".
- Kan han ha menat mindre som i inte lika många.
- Ja, det kan han ju förstås ha menat... jo så var det nog :)

Lysande. Vi kan säga samma sak men mena olika, viktigt att minnas.

Samma sak hände före påsk när pojkarna inte var överens om var Jesus blev begravd.
- Det var en grotta! säger T bestämt
- Nej det var inte en grotta! hävdar P lika envist.
- Vänta nu lite grabbar, avbryter jag och fortsätter, vad menar ni med ordet grotta?
- Ja jag menar en mörk grotta som det droppar i och som har sånna där stenar som hänger i taket, förklarar P.
- Jaha, då fattar jag hur du menar, säger T och gräver ned stridsyxan. Jag menade som ett fint rum som man har huggit ut i berget.
- Jaha då fattar jag med hur du menar, ler P tillbaka.

..och jag ler också...brett :)
-

lördag 29 mars 2008

Leka bör man

Nu har jag lekt med coola skärmfångarprogrammet Camtasia. En 30 dagars version går att ladda ned gratis. Kolla in min alldeles färska instruktionsfilm. Hur man gör en skylt. (3 minuter)
Ps. ta fram förstoringsglaset

video

torsdag 27 mars 2008

Den digitala generationen.

Sexåringen är extremt imponerad av VHS. Han berättar stolt för alla som kommer "att man kan stanna bandet och när man startar igen så ÄR MAN KVAR PÅ SAMMA STÄLLE!!! och fastän man tar ut det så är man kvar!"

Han undrar hur i hela friden vi har fått in TV-program på bandet, och jag förklarar förbryllad att det är som när vi spelar in på boxern fast det fastnar på ett band istället för i minnet.... och då förstår han bättre...

Märkligt bakvänt känns det att förklara den gamla tekniken för någon som inte tycker att det är det minsta konstigt att man kan surfa trådlöst eller pausa i direktsändning. Jag inser att vi har väldigt olika utgångsläge för vad som betraktas som normalt och vardag. Nästa år är hans generation i skolan. Hur möter vi dem på bästa sätt?

Lärartidningen! Inte illa :)

Fastern från Älvsbyn ringer och meddelar att jag är citerad i Lärartidningen, det var oväntat :) Man får tacka...och välkomna eventuellt nytillkomna läsare.

Naturligtvis känner jag trycket att skriva nåt fiffigt och fyndigt men jag har lovat sönerna att få gå på bio så ... så får det bli. Välkomna tillbaka.

onsdag 26 mars 2008

På mormors begäran

Här är sagan (se nedan) i lite mer lättläst format. Känsliga läsare varnas fortfarande.

Djävulen
En gång var det en kille som grät för att han trodde på Djävulen och en morgon blev det en storm på himlen och då kom Djävulen till killen, killen
skynda sig till telefonen och ringde till Polisen,
Polisen svara och sa:
- Vem är det?
- Alex
- Okej vad har hänt? sa Polisen.
- Djävulen är hos mig, sa Alex.
- Jag tror inte på Djävulen, sa Polisen,
- Du måste, sa Alex, kom fort sa Alex.
- Nej sa Polisen och la sen på luren.
- Vad ska jag göra nu sa Alex och börja gråta lite lätt, sen kom han på om jag trodde på Djävulen och han kom så kanske om jag tror på Gud lika mycket som jag trodde på djävulen så kanske Gud kommer tänkte Alex.
- Jag försöker, sa Alex också gjorde han det, och det blev ljust på himmelen och Gud kom och besegrade Djävulen.
Slut.
Saga av
Alex.
Text av Isak.

Författat

Nioåringen har upptäckt word (äntligen!!! säger tragetonmamman) och sexåringen står för det rafflande innehållet (lite för många filmer i lite för unga år??). Samarbete när det är som allra bäst. En dator och två ungar som bidrar med det de kan. En berättelse som påminner oss om att tron kan försätta berg.
Känsliga läsare varnas dock.

tisdag 25 mars 2008

Stiltje

Påsklov. Lite vila. Lite paus.
Kusligt hur tanken också stillar sig.
Varken medvind eller motvind.
Bara stilla. Stiltje

söndag 23 mars 2008

STrUMPAN

En stödstrumpa är en vän som kan ge dig den support du behöver.

Vill ha!

Önskelistan:
- Ett elektroniskt jättebibliotek med filmer, musik, ljudklipp och texter med fri tillgång för skolbruk.
- Ett filmredigeringsprogram med möjlighet att göra specialeffekter.
- Skoluniform (praktisk och vardagssnygg) för fröknar. Tänk så skönt att slippa välja kläder på morgonen!
- Fri tillgång till hushållsnära tjänster.
- Mobilt bredband.

lördag 22 mars 2008

Gratisnöje

Jag och nioårige sonen satt häromkvällen och lekte med bildbehandlingsprogrammet Photofiltre. Vi markerade och kopierade huvuden på ett kort och klistrade in ovanpå huvudet in i ett annat. Jättekul och jättegratis.
Handledning finns på PIM-sidorna.

torsdag 20 mars 2008

Uppståndelsen goes WoW (World of Warcraft)

Nya erfarenheter vävs ihop med gamla och världen går då att förstå sig på:
"När Jesus börja leva igen var det som om han hade styrt själen och tagit tillbaka kroppen igen och kunde styra den!"

(I onlinespelet World of Warcraft händer det att man dör och då lämnar själen kroppen och irrar omkring. Spelaren kan styra själen och om man lyckas hitta tillbaka till sin kropp kan man kliva in i den igen och fortsätta spelet)

Varianter

Rörelsememoryt nedan kan förstås varieras och bli tiokamratsmemory, engelskaordmemory, gångertabellsmemory, frågorochsvarmemory, nåtvibådagillarmemory, nåtvibådahatarmemory osv.

onsdag 19 mars 2008

Lektips från lärarstudenterna

Sista dagen för mina fantastiska lärarstudenter. Oj vad jag och barnen kommer att sakna dem!! De har verkligen varit en otrolig resurs i sina trygga och stabila lärarroller. Jag har lärt mig massor. Bland annat hur man med små medel kan konkretisera undervisningen och en rolig och nyttig lek - Rörelsememory. Kanske nåt för påskfesten? Så här går det till:

Två personer lämnar rummet. De är de som ska spela. Övriga ska vara spelbrickor och delas in i hemliga par. Paren kommer överens om en rörelse som de ska göra. Alla placerar sedan ut sig i rummet, helst liggande på golvet, och personerna som varit ute kommer in igen. Nu börjar de att spela memory genom att peka på de två personer som de "vänder upp", dessa gör då sina bestämda rörelser och om de gör samma rörelse har man fått ett par. De två spelarna turas om att vända upp och om när någon får ett par får den göra igen. Flest par har vunnit.

Nytt och hett - en nyhet :)

Teacher on demand är en webbplats skapad av pedagoger och skolutvecklare i Falköping. Där kommer lärare, föräldrar och elever kunna hitta filmer och bildspel som kan förklara sånt som man håller på med i skolan. Teacher on demand kan bli dina elevers sätt att få ha dig dygnet runt. De kan prenumerera på dina bidrag och ha dig och dina genomgångar i sin Ipod. Då duger inga undanflykter :)

Tillsammans ska vi hjälpas åt att bygga banken av filmer så att Teacher on demand också blir en plats där lärare hjälper lärare undvika att uppfinna hjulet flera gånger.

Visste du att din powerpoint kan bli en film om du spelar in den med skärmfångarprogrammet Camtasia (finns på PIM) samtidigt som du kör den.

http://www.teacherondemand.se/

tisdag 18 mars 2008

På resa i tiden

Känner mig lite "jetleggad" efter min resa i tidsmaskinen. I dag reste vi över 2000 år tillbaka i tiden och fick vara med om den allra första påsken i Jerusalem. Romerska soldater vakade över marknaden och försökte skingra folkmassorna så att den tomma graven inte skulle orsaka uppror och upplopp. Vi träffade Maria från Magdala, Petrus, Johannes och självaste Jesus.
Hela jag var med. Jag gjorde, jag kände, jag såg, jag hörde, jag luktade, jag kommunicerade.
Jag var med och jag tar upplevelsen med mig.

Stort tack från klassen till Hortlax församling som bjöd in oss.

Kedjereaktion

Det ena leder till det andra - och det är bra!
Jag berättar om hur Moses delar döda havet för att leda sitt folk ut ur Egypten. Genast ser en av killarna likheter med filmen "Aladdin" där någon delar en flod av lava.
- Bra!, säger jag. Se på världen med nyfikna ögon. Dra slutsatser och ha klart för dig att det är mycket som du inte ännu upptäckt. Ju mer du lär dig om världen, ju mer kommer du att upptäcka i den. Ta till exempel olika namn på saker och figurer. Du tror att det är en slump men ofta har de fått sitt namn av en alldeles särskild anledning.
- Jo, säger en annan av eleverna, jag vet en som heter Tuesday i en tecknad film och nu vet jag att det betyder tisdag...och Hot wheels betyder Heta hjul... som att man har burnat...och burn out betyder bränna ut...och man gör ju som det med däcken då.
- Precis så. Härligt att du tänker så mycket. Jag kan också berätta att ett märket Helios som till exempel finns på spisar har fått sitt namn av den Grekiska solguden, och dammsugaren Hugin har fått sitt namn efter Odens korpar som tog redan på "sög upp" allt som var värt att veta.

..och så där kan vi hålla på, länge.

måndag 17 mars 2008

Prickiga ägg i rutiga mönster

Påskpyssel idag. Vi dekorerade ett uppritat påskägg med inspiration från den indiska konstformen Rangoli. För att få mönstren symmetriska gjorde jag ett rutsystem av prickar på hela ägget och sedan fick barnen binda samman prickarna på valfritt sätt och färglägga. Äggen blev verkligen väldigt olika och jättefina. Bildlektionen fick indisk touch med hjälp av indisk musik från http://www.musicindiaonline.com/ och ett bildspel med lite indiska bilder.
Alavidha (= Hej då på Hindi)

söndag 16 mars 2008

Klicka fram kulissen

Fiffiga Victoria Wallin på Kinnarpsskolan tipsade om att låta datorn och projektorn stå för kulisser och bakgrunder när det är dags för improvisationer, rollspel eller teater.
Hur smart är inte det!!?!! Det är ju helt lysande!
Hej då stora papper som inte håller ihop.
Hej då vattenfärg som rinner.
Hej då knep och knåp och pyssel och prassel.
Hej då 100 års förberedelser för 5 minuters teater.
Hej multimediamaskin.
Klick "Välkommen till Paris"
klick " Välkommen in i den mörka grottan"
klick " I jultomtens verkstad"
klick "I mormors kök"
klick "I skogen"
klick.

lördag 15 mars 2008

My first..

Det är en första gång för allt som att:

- få åka på påkostat studiebesök med jobbet
(kändes väldigt lyxig arbetstid)

- checka in bagaget och identifiera sig med fingeravtrycket
(kändes väldigt mycket framtid).

- se mullvadens uppgrävda jordhögar
(kändes väldigt exotisk samtid för en förälder med "Det var det fräckaste" på repertoaren)

- smaka vin som kostar 350 kronor flaskan
(kändes väldigt trevlig fritid)

Hemkommen

I natt kom jag och mina 13 Lärmit-kompisar hem från ett mycket givande studiebesök i Falköping. Vi besökte Johan Lindwert på Ållebergsgymnasiet och Victoria Wallin på Kinnarpsskolan. Ett fång cyberblommor till dem.

torsdag 13 mars 2008

Föräldranät

Förskoleklasserna och klass 2 hade igår föräldranät. Dit får föräldrar komma för att prata kring angelägna saker. Huvudsyftet är att lära känna varandra och skapa ett nätverk av vuxna som kan hjälpas åt att fostra barnen i byn. Vi vill att så många som möjligt ska veta vem som är pappa och mamma till vem. Vi vill att barnen ska veta att min mamma känner din mamma. Vi vill ge föräldrarna verktyg och kunskap att hantera de ständiga diskussionerna hemma om "Alla andra får...!!".

I går var temat "Internet och barnen - faror, möjligheter". Några elever från klass 6 började med att berätta hur de förhåller sig till Internet och vi vuxna hade många frågor till dem om hur saker och ting fungerar där. En mycket givande kväll. Tack alla som deltog.

onsdag 12 mars 2008

Den stora dinosaurien

Här kommer en film från Andreas - världens stoltaste filmmakare:
Se den! ... snälla :)

video

tisdag 11 mars 2008

"Rent hus" nästa?

Lunchrast och snabbplanering av eftermiddagens arbete som bland mycket annat ska innehålla en improviserad genomgång av veckans läxa "Hur man hittar och tolkar datumstämpeln på olika matvaror". Jag hittar en trevlig korg och fyller den med diverse matvaror som jag plockar till mig i personalrummets skafferi. Medan jag väntar på barngruppen synar jag innehållet i korgen lite närmare och upptäcker att jag just håller på att bjuda in till Antikrundan goes food, eller vad sägs om vaniljsockerburken stämplad med bäst före 990813 eller strösslet som är bäst före 980405. Mina skolbarn är födda 1999... .

- Ååååh så gammalt. Varför har du sparat maten så länge? Får jag smaka? Får jag mer?!
Gammelströssel eller inte, sött är sött! även efter 10 år....

måndag 10 mars 2008

Tillbakablick

Du som vill se Erica modell yngre kollar in lillasysterns inlägg. Jag står till höger i bild.
http://mellisplace.blogspot.com/2008/03/estetiskt-tilltalande_10.html

Toppen och botten

Hissar:

- Tekniken som gör det möjligt att vara i nuet. I dag har vi läst om, och sett, söndagmorgonens uppskjutning av Europas mest avancerade rymdfarkost Jules Verne. Vi tog oss också en titt på ISS, hälsade på inne i ISS och såg jorden från ISS.
- Mina begåvade lärarstudenter. Jag är imponerad.
- Min generösa man.
- Programmet MovieMaker som är så enkelt att jobba i.


Dissar:

- Regn i månaden mars.
- Skrivare som krånglar.
- Feber och sjukdom.
- Programmet MovieMaker som bara hakar upp sig!!

söndag 9 mars 2008

Allt är inte guld som glimmar, lille vän

Sexåringen drömmer om en bionicleborg och får nåt lystet i blicken när han ser sin nyvunna guldmedalj.
- Jag tjoj jag säljej min guldmedalj fjån skidloppet. Då fåj jag nog jåd, föj den äj jiktigt guld faktiskt.

...vad svarar man på det... ?

lördag 8 mars 2008

Mitt uppdrag

Ibland när eleverna vill berätta och berätta och komma med förslag, på förslag, på förslag kan jag känna både stress och irritation (...nån fler än jag som känner så?) MEN då försöker jag verkligen att minnas mitt uppdrag. Här saxat ur läroplanen på några ställen och det finns fler:

"Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och
därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet."

"Det är inte tillräckligt att i undervisningen förmedla kunskap om
grundläggande demokratiska värderingar. Undervisningen skall bedrivas i
demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt deltaga i
samhällslivet. Den skall utveckla deras förmåga att ta ett personligt ansvar.
Genom att delta i planering och utvärdering av den dagliga undervisningen
och få välja kurser, ämnen, teman och aktiviteter, kan eleverna
utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar."

"Skolan skall präglas av omsorg om individen, omtanke och generositet."

"Eleven skall i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete. Skolan
skall sträva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet
och vilja och lust att lära."
Här finns hela läroplanen

torsdag 6 mars 2008

Minilektioner

Jag och mina studenter har genomfört något som vi kallat Minilektioner. Det går ut på att vi delar klassen i tre grupper och ger dem undervisning i var sitt ämne i var sin del av rummet. Grupperna roterar sedan mellan oss så att alla får lära sig allt. Förmodligen har eleverna uppskattat arbetssättet eftersom de nu ivrigt uttrycker att de själva vill hålla i minilektioner. De allra flesta har minst en sak som de vill lära sina kompisar. Till exempel:
- Hur man skjuter bra bandyskott.
- Hur man ska göra för att vara bra bandymålvakt.
- Romerska siffror.
- Fakta om Rom.
- Fakta om bilar.
- Hur man knyter knopar.
- Hur man pysslar ett påskpyssel.
- Hur man gör en fågelmatningsautomat.
- Hur man hjular.
- Hur man sätter på ett bandage.
- Hur man ritar bilar.
- Hur man bygger ett korthus.

Ser fram emot det. Mycket. Så mycket att det blev en liten vers

Vi är någonting
Jag är någonting
Du är någonting annat
Jag kan någonting
Du kan någonting annat
Jag har någonting
Du har någonting annat
Jag ger någonting
Du får någonting
Du ger någonting
jag får någonting
Vi blir någonting annat.

onsdag 5 mars 2008

Lilla Vasaloppet 2008

Om du har 4 minuter över kan du se en liten film från dagens skidlopp på Norrbyskolan.

video

<3

Vaknar motvilligt 5.50. Hasar långsamt till duschen, tar en titt i badrumsspegeln och konstaterar att jag är lika sömnsvullen och vinterblek som jag känner mig. Efter 10 dagars lov och 2 dagar med annat uppdrag känns hisnande arbetsglädje som något jag måste ha hittat på.

I bilen på väg till skolan är jag fortfarande tveksam till att det kan vara så kul att jobba i skolan, men redan på väg från parkeringen vänder det. Glada ungar som hälsar, strålande sol, underbara kollegor och fantastiska lärarstudenter väcker arbetsivern. I klassrummet väntar trevliga föräldrar och mina alldeles egna ljuvligt charmerande, gulliga, roliga och kloka skolbarn. En lyckofjäril fladdrar i magen och jag lovar mig själv att aldrig mer tvivla på att jag har världens bästa jobb.

tisdag 4 mars 2008

Uppsnappat

Det tänks och tycks och talas en del under en dag med lärmit-gänget. Jag citerar:

"Livet kan ibland bli stressigt för en pedagog med digitala ambitioner "(vackert om vardagen)

"Datorer är snabba, enkla effektiva men... för få... hur kan vi konkurrera med pennans och papprets tillgänglighet. "(ja hur gör man det med 10 datorer på 300 elever...)

"I brist på annan teknik bad eleven om att få göra sina anteckningar i mobiltelefonen" (då var det tur att den inte var beslagtagen....)

"Den digitala världen är som ett jättepussel som jag lagt i 20 år och först nu har jag kanterna klara och har börjat lite på himlen. Bit för bit växer det till en helhet. Bitarna känns inte längre så stora och svårplacerade."

"För några kollegor verkar det digitala pusslet vara så stort att de inte ens kan urskilja motivet, och varje bit väger ett ton. Visst förstår man att det då känns motigt att börja och att det är mycket enklare att bara låta bli eller be någon annan köra fram den bit man behöver."

Tusen och tusen ideer föds när vi träffas med Lärmits projektgrupp.
...jag tjuvskriver medan kollegorna funderar och konfererar. Just nu avhandlas upphovsrätt. Vad får vi använda och vad är stöld? ...lyssnar mer... Hur packar man ned ljudet i powerpoint? Hur lägger man på fler ljudspår i moviemaker? ... Hur skulle man kunna använda photostory i verksamheten ...hoppsan nu blev det lunch. Vi ses

måndag 3 mars 2008

Kommunikation i grannkommunen

I dag har jag haft förmånen att berätta om vårt arbete med "Att skriva sig till läsning" för ett 50-tal pedagoger i Bodens kommun. Det är verkligen jättekul att få möjlighet att göra det. Jättekul och väldigt givande. Varje gång jag gör det väcks nya tankar. Visst måste det vara så för barnen också, att varje gång de kommunicerar sina tankar så väcks nya?

Därför - kommunicera mera!

söndag 2 mars 2008

Finmotoriken

Det är fantastiskt och skrämmande att det finns så mycket att lära sig om barns finmotoriska utveckling. Det är pinsamt att jag jobbat i 15 år och vet så lite om något som jag ser och funderar över varje dag. Vi ojar oss över barns klumpiga fingrar och korta uthållighet. Vi suckar över att de "bara slarvar" och undrar uppgivet hur det kan vara så illa ställt med motoriken för dagens barn, för förr var det minsann annorlunda...? Vi ger dem sida efter sida med bokstäver att traggla med men det enda som händer är att stjärnögon släcks. Hur ska man istället hjälpa barnen så de har möjlighet att lyckas? Det är märkligt att den kunskapen inte längre finns i kollegiet. Har den någonsin funnits?



Vi kan barns läsutveckling, vi kan barns sociala utveckling, vi kan barns språkutveckling men vi kan inget, eller mycket lite, om hur vi medvetet kan iaktta och stimulera barns finmotoriska utveckling. Vi som jobbat med Att skriva sig till läsning har haft hela första klass på oss att jobba med motoriken. Hur har året förvaltats? Tja, vi har ju klippt och så, och ringat in, och målat...men.. Har vi gjort medvetna val av material? Har vi iakttagit barnens förmågor? Har vi följt upp hur det har gått? Nej, inte jag i alla fall, för jag visste inte bättre. Jag grävde runt i stora pysselpåsen och släpade fram allt jag kunde tänka mig stimulerade handen, men jag visste inte hur och jag visste inte varför. Nu börjar jag ana vad jag kunde ha gjort och jag vill backa bandet och göra om från början. Detta vill jag dela med mig av. Jag skriver vidare på min bok.