onsdag 30 april 2008

SNÖ

Besökte Arvidsjaurvalborgsmässoafton. Svägerskan berättade att det snöat totalt närmare sex meter i vinter om man räknar ihop alla gånger det snöat. Tittade ut över gården på solsidan. En meter hårt packad snö väntar fortfarande på att tina. Det är MYCKET!!

tisdag 29 april 2008

Ordets makt

I min klass läser vi ungefär 25 minuter varje dag. Barnen läser själva eller i par eller med mig. Det brukar vara effektiva stunder där jag hinner jobba bra med flera av barnen.

Innan dagens läspass sa jag helt oplanerat att "Jag längtar till när ni går i trean och kan läsa helt på egen hand en stund. Då kan jag också hinna läsa. Jag älskar att läsa, så jag är lite avundsjuk på er." Så startade läspasset och barnen läste som aldrig förr. Det var tyst och lugnt och väldigt koncentrerat. Jag tog ned en bok från hyllan och läste jag med. När det var dags för lunch satt flera av barnen kvar en extrastund bara för att läsa färdigt. Underbart att se.

...men vad beror det på att det blev så bra idag? Berodde det på att de hade extra bra böcker? Berodde det på att de hade rört på sig innan? Berodde det på de plötsligt nått en ny, mer självständig, nivå i sitt läsande? Eller berodde det på min omedvetna men uttalade signal "Läsning ÄR kul, Läsning är ÄR viktigt, Läsning är något man vill hålla på med?"

Tänk om det är så enkelt, att rätt signal i rätt tid ger den effekten? Läckert! .. och lite läskigt.

måndag 28 april 2008

OM LIX, LIXOM

Hur hög läsbarhet har din blogg eller ditt dokument? Är texten mycket lättläst på barnboksnivå, eller handlar det om mycket svår byråkratsvenska? Läsbarhet kan anges i ett läsbarhetsidextal LIX. Läs mer om det och testa din egen text på http://www.lix.se/

Ingen plusmeny

Matteboken bjöd på utmaning i form av ett gatukök vars utbud av mat och dryck skulle kombineras på så många olika sätt som möjligt. Uppgiften var relativt enkel men jag förtydligade ändå (förmodligen helt i onödan) med "Hur många dagar skulle jag kunna äta där om jag skulle äta och dricka olika saker varje dag?" En av de mer kostmedvetna grabbarna gjorde en omedveten grimas och sa tveksamt " ... du ...det skulle inte vara så nyttigt..."



..näe, det förstås....

söndag 27 april 2008

Mobil trygghet

Ny arbetsvecka i sikte. Ny kort arbetsvecka. 2 dagar.
Kort för mig, men säkert oändlig för den som inte trivs i skolan.
Lärarkollegan berättade om ett s.o.s hon fått med SMS. Då var hon glad att både hon och eleven hade lov att bära sina telefoner. Inlåst på toaletten i kapprummet kunde eleven nå ut och lärarkollegan störtade till undsättning. Då sjunger jag teknikens lov och minns tillbaka ett par år när en mjuk skinnpåse med hemlig mobil tryggade dagen för en av mina elever. När livet kändes tufft och svårt att begripa tog han sin lilla skinnpåse med sig in på toaletten, ringde till mamma och tankade lite trygghet.

fredag 25 april 2008

En bok säger mer än 1000 ord

Tittar i min påse med bokfynd från personalbokhandeln (!!!) på Bonnier Utbildning. "Fotbollsmysteriet" till äldste sonen som inte vill spela fotboll i år, "Det magiska svärdet" till yngste sonen som älskar att svärda.
Till mig då? Jodå, tre titlar.
"Konsten att säga Nej", "Härskarteknik" och "Familjens projekledare säger upp sig" ...

torsdag 24 april 2008

Oh yeah!

Brukar du rätta dokument åt andra?
Brukar du författa texter tillsammans med andra?
Brukar ni maila dokumenten hit och dit och rätta och ändra och tillslut är allt en enda röra?
KOLLA IN TEXTFLOW!!! En testversion av det ultimata skapa-dokument-tillsammans-verktyget finns på www.textflow.com

... och tänk hur det skulle kunna användas i skolan. Barnen hjälps åt att förbättra varandras berättelser. UNDERBART!

Stockholm

På besök i huvudstaden. Har promenerat genom Gamla Stan upp till Medborgarplatsen och tillbaka till mitt hotell via slottet, ljuvligt blommande kungsträdgården och en myllrande drottninggata. Nu tar fötterna paus en stund på hotellrummet. Sedan är det dags för nästa runda.

onsdag 23 april 2008

Geometri

Geometri och geometriska figurer var förmiddagens mattetema. Romber, kvadrater, trianglar, cirklar och ovaler väckte ingen större uppmärksamhet men... femhörningen PENTAGON, fick flera av pojkarna att dra efter andan.
- Va! USA:s försvarshögkvarter!!
- Där har de bombat eller nåt.
- Där har jag varit med Spiderman!

Deras verklighet och matematikens begrepp vävdes samman och tycke uppstod.
This I like :) a lot.

Blogg

I dag gjorde jag ett litet gästspel på Cmit. Jag berättade om den här bloggen och vad den tillför mig i mitt yrke. Trevligt. Anki har bloggat om det.

tisdag 22 april 2008

Rast

Vattenpöl, hur djup är du?
kan jag gå med stöveln min?
vänta jag ska testa nu
...iskallt unket rinner in.

Isen, är du ännu stark?
eller har du blivit tunn?
kan jag hoppa som på mark?
... andra stöveln är en brunn.

Jasså leker ni med lera!
leran luktar inte gott
jag ska gå och hämta mera
... och i vanten blev det vått.

Kolla kolla på en myra,
böj dig ner så ser du bra!
Kryp här runt på alla fyra,
... tvättmaskin är bra att ha!

erica

Främmande

I dag hade vi studiebesök av sex lärare från olika delar av norrbotten. Vi testade att skriva sagor med Powerpoint som verktyg och det gick över förväntan. Riktigt smidigt faktiskt för att vara första gången. Barnen skötte sig exemplariskt. <3

måndag 21 april 2008

Saga

I dag berättar vi en saga för er men en enkel powepoint som vi skapade tillsammans under fruktstunder i eftermiddag. Jag hade projektorn i gång så att barnen kunde se hur man jobbar i powerpoint. Jag visade bara hur man gör text, bild och bakgrund och hur man gör flera sidor i sin power point. Animeringar av bildspelet får bli en senare fråga. En svårighet (eller några) i taget räcker. Några av barnen blev inspirerade och vill göra en egen saga i morgon. Ser med spänning fram emot detta... och med med en aning fruktan eftersom vi tar emot studiebesök precis när de ska jobba med det... håll tummarna.

söndag 20 april 2008

Phu..

På fredag träffar jag min förläggare på Bonniers. Hela helgen har jag städat i mitt klottriga bokmanus och nu är det väl i hyfsad ordning. Har spenderat de senaste åtta timmarna framför datorn ... så...nu räcker det för idag.

fredag 18 april 2008

Vår

Skolgården sjuder av liv. Våren har kommit och barnen är ivriga att hjälpa till.
- Fröken, vi har bara 4 meter is kvar att smälta. Sen är det klart.
- Då tycker jag att vi går ut och jobbar lite med det när vi är klara här. Eller?
- Jaaaa!

En timme senare flockas vi runt den 4 meter långa, 1 meter breda och 2 decimeter höga isranden. Ungarna instruerar mig att bära vatten från stuprännan och hälla det i en upphackad ränna ungefär en meter från slutet av isranden. De förklarar att de hackat rännor i isen med en meters mellanrum. Där häller de vatten så att isen tinar och skär av en lagom stor bit. Isflaket som skiljs från isranden baxas undan och nästa sektion börjar bearbetas. Riktigt avancerat faktiskt. De imponeras av vattnets kraft och filurar på hur man ska hälla för att bäst utnyttja den. Helst vill de gå in och hämta varmt vatten, men där sa fröken "Nej...tålamod min vän...som droppen urholkar stenen skall också ni en dag se isen försvinna" (Läs NEJ!! DET BLIR SÅ SANDIGT OCH SORMIGT OCH SMUTSIGT OCH BLÖTT. NEJ!!)

onsdag 16 april 2008

EN VINNARE!!!

Häng med lillasyster på ääääventyret i dag.

Tiokamraterna

Lite lekar som övar tiokamraterna (alltså de tal som tillsammans blir tio)och deras tillämpning:

Alla lekar går ut på att lista ut hur mycket kompisen gömmer i sin hand.
Lek först gemensamt och sedan i par.

Lättast talområde 1-10: Ge paret 10 kronor eller tio små klossar. Det ena av barnet gömmer några i sin hand och lämnar resten framme på bordet och frågar "Hur mycket ser du?" (tex 6). Kompisen svarar och får sedan frågan "Hur mycket gömmer jag" (tex 4). De turas om att gömma.

Ganska lätt talområde 0-100: ge barnen tio tiokronor och låt dem leka precis som ovan.
Hur mycket ser du? (tex 60) Hur mycket gömmer jag? (tex 40)


Lite svårare talområde 0-20: ge barnen 20 enkronor/klossar eller en tia och tio enkronor och lek som ovan.


Svårast talområde 0-100 med växeltia. Ge barnen nio tiokronor och tio enkronor, alltså totalt 100. Låt dem gömma och leka precis som ovan.

Stiligt

Barnen repeterar vad de ska säga när de spelar in nyhetssändningen. Jag tjuvlyssnar och hör hur rösterna låter myndiga. De har växlat till att tala mycket tydligt och kontrollerat, så som de också växlar när de leker. När jag hör det tänker jag att här börjar vi få en känsla för att det är olika språkbruk i olika sammanhang. Olika typer av texter kräver sin typ av språk. På väg mot stilistisk säkerhet. Stiligt
Slutfilmat - äääntligen.
Nu är det bara timmar av redigering kvar och sedan kan vi bjuda in till filmvisning. Det ska bli jättekul att få visa upp resultatet. I dag fick vi till en riktigt snygg scen när vi filmade mot projektorduken där vi hade en stor bild av en eld som flammade. Det blev precis som att reportern stod och rapporterade från olycksplatsen. Kolla själv:

tisdag 15 april 2008

Jag siar

I dag kan du se nästan vilket program du vill när du vill med webb TV på de olika kanalernas hemsidor. I framtiden ser jag TV-apparater med inbyggd webbTV och tillgång till alla program dygnet om. TV-tablåerna blir ett minne blott. Istället får man omöjligen hålla reda på vilken dag nästa avsnitt av favoritprogrammet kommer ut. Inga mer repriser och ytterst få direktsändningar. Så det så.

måndag 14 april 2008

Speltips

Kollegan Iris (som är en av de mest innovativa människor jag någonsin träffat) tipsade i dag om ett enkelt spel som fungerar fint när man ska nöta in nödvändiga baskunskaper. Det går till ungefär såhär:
Skriv frågor på lappar och låt dem ligga spridda med frågesidan ned. Eleven väljer en lapp och får svara på frågan. Är svaret rätt behåller eleven lappen. Flest lappar vinner.

Piece of cake

söndag 13 april 2008

Spartips!

Så till något helt annat. Väninnan var på kick off och självaste Peter Siepen var DJ.
- Hur många av er pensionssparar? ropar han ut i högtalarna.
I stort sett alla räcker viftande upp handen (...ja hon jobbar i en sån branch, där det faktiskt nästan är onormalt att INTE pensionsspara...).
- Hur många av er ägnar en halvtimme om dagen till en pulshöjande aktivitet? fortsätter han (typiskt HurtbullePeter va!)
Inte alls lika många räcker upp handen, och bara några få viftar.
- Då tycker jag att ni som inte räcker upp handen ska sluta pensionsspara! slår Peter fast.

1-0 till Peter (ps. Jag pensionssparar inte...)

lördag 12 april 2008

Det finns inget dåligt väder...

Livet handlar inte om att rida ut stormen,
utan om att lära sig dansa i regnet.

Digital IUP

Nu har barnen börjat fylla i sina digitala utvecklingsplaner. Jag får ett meddelande i min mailbox varje gång någon har loggat in och jobbat. Det är jättespännande att se hur utvärderingen av barnens skolsituation växer fram och jag kan ställa frågor och kommentera under tiden.
Riktigt bra såhär långt, men det är inte jag som har sista ordet om vi ska fortsätta med det. Framtiden får utvisa.

torsdag 10 april 2008

Olá amigos

En av gossarna hade i dag med sig ett bildspel från sin utlandsresa. Han hade själv gjort bildspelet tillsammans med en släkting och berättade kunnigt om varje bild. Toppenbra!
Toppenbra för att :
1. ... han lät oss andra se Mexico.
2. ... han tog sin semesterläxa på fullaste allvar (ett gott föredöme!)
3. ... han nu kan powerpoint :)
4. ... gjorde en fantastisk muntlig redovisning

onsdag 9 april 2008

..och idag ler jag igen..

10 saker jag är glad att få säga:
- Bra att du frågar!
- Ja visst får du göra mer.
- Fint att du är så omtänksam.
- Tack för hjälpen.
- Vilken bra idé!
- Så generöst.
- Bra jobbat.
- Klokt att du tog på dig vantarna.
- Du har gott om tid.
- Det där kan du verkligen bra.

tisdag 8 april 2008

... och ibland suckar jag lite...på världens bästa jobb

15 saker som jag önskar att jag slapp säga:
- schhhh... dämpa dig!
- TA PÅ DIG JACKAN - det ÄR fortfarande vinter ... typ
- Du vet att datorn tar jättelänge på sig för att starta. Vänta lite till.
- Vad har hänt?
- Har ni sett min...
- Orkar du verkligen inte äta lite till?
- Skynda dig!
- Jaha nu blev det slut batterier.
- Var har du sparat det?
- Har datorn hakat upp sig NU IGEN!!!
- Vänta lite
- Var hade du den senast?
- Kata snöbollar får ni göra på fotbollsplan.
- Sitt still.
- Åh nej det var inte whiteboardpenna.

måndag 7 april 2008

Hopprep

Asfalten har tinat fram så pass att vi kan hoppa hopprep igen. På några ställen har flitiga skolbarn sopat undan det tjocka lagret av sand och grus så att det blir lättare att hoppa. På eftermiddagen testade vi om takterna satt i. Alla klarade ett par hopp eller mer i långrepet fastän de fortfarande har både täckbyxor och vinterskor på sig. Jag kan tänka mig att i shorts och gympaskor är de riktiga hopprepsproffs. Vi får vänta och se.

söndag 6 april 2008

Så ja

Det är inte bara skolbarnen och mina egna småbrabbar som ska vårdas med omsorg. Här är minsann plantskola också. Tomatplantorna har kommit upp och skall planteras om. Snygga slingerväxter ska nypas och gräslöken hållas fuktig. Peta och påta och pyssla på med pilliga plantor är rena rama terapin. Så se till att så - du me.

lördag 5 april 2008

Läsa bör man annars ...

Inte världens bästa väder idag...men det GÖR INGENTING!!
Stäng av Tv:n, stäng av Tv-spelen och datorn - men inte riktigt än. Läs detta först: http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article2167538.ab
...och LÄS - LÄS - LÄS resten av dagen.

fredag 4 april 2008

...med handen i kakburken...

- Vad GÖR du?? ÄTER DU GODIS!! utbrister skoleleven småchockad.
Oh no.. ajajdå..tänker jag. Tagen på bar gärning med munnen full.
- mmjo.. svarar jag skamset, sväljer en alldeles för stor bit och fortsätter, Det blev kvar från långpromenaden i dag då ni fick belöningsgodis. (...jo så onyttiga är vi ibland...kanske onödigt ofta faktiskt...om man tänker efter...)
- Mäh, så fuskigt, säger han allvarligt och spänner ögonen i mig. Stora oskyldiga ögon.
- Eh...jo .. lite fuskigt är det kanske, svarar jag och bannar min dåliga karaktär. Ni ska också få i morgon... (OBS. Måste komma ihåg att köpa godis)

torsdag 3 april 2008

Seeeeeeegt

Informationsmöte i klassrummet i kväll. Digital IUP med Unikum ska introduceras. Jag har skapat ett konto för en låtsaselev och det tänkte jag använda för att visa hur det hela går till. Det är otrampad mark. Helt nytt för mig och helt nytt för föräldrarna.

Jag testar en extra gång hemma innan jag åker iväg. Allt fungerar. Kring kvart i sex är jag på skolan. Klassrummet är en enda röra så jag gör mitt bästa för att röja upp. Kring kvart över sex startar jag projektorn, datorn och lite soft musik. Strax före halv sju kommer föräldrarna. Första 8 minuterna av demonstrationen går bra och sedan händer det förstås. Hela Internet blir supersegt och ingenting fungerar. VARFÖR???? SÅ TYYYYPISKT.

Kanske är det bara min dator tänker jag och skickar mammorna i datadepån för att själva pröva att logga in. Lika segt är det där och jag känner hur tiden rinner iväg och hur tillfället att introducera föräldrarna håller på att glida mig ur händerna. Attans! Ett sista trevande försök vid min egen dator verkar först helt hopplöst men till slut fungerar allt igen och jag kan slutföra presentationen. '
Nu är vi igång.
Spännande.

onsdag 2 april 2008

Fråga 3

Ask three before me.... (fråga tre kompisar innan du frågar fröken)
Så genialt. Varför har jag inte infört det tidigare??
Det ger barnen bra strategier att klara sig i skolan och mig lite svängrum att verkligen undervisa.

Läs mer om sånt och mycket mer hos http://annemariekorling.blogg.se/

Eget arbete

Eureka!! Jag har funnit det! En modell för elevernas egen planering som faktiskt är genomförbar utan massor av förberedelser och utan en massa försvunna planeringslappar....

Jag skriver helt sonika upp alltihop i en tabell på tavlan. Arbetsuppgifterna på översta raden med en kolumn för varje uppgift och barnens namn i en lodrät rad längst till vänster. Så fort en arbetsuppgift är klar och kollad kryssar barnet den rutan på sin rad. Suveränt för mig att direkt se hur arbetet går, och suveränt för barnen att se vem av kompisarna som gjort vad så att de vet vem de kan be om hjälp. Toppen också att ha tabellen tillhands när arbetspasset utvärderas. Ännu bättre kanske om man skrev i datorn för då skulle man ju ha kvar alltihop.

Modellen tränar dock inte "Gör en plan och följ den" utan mer "se till att jobbet blir gjort" vilket passar oss eftersom vi måste turas om vid datorerna och då är det svårt att bestämma vilken tid man gör vad.

tisdag 1 april 2008

Plötsligt händer det!

Hurra!!
För ett par veckor sedan var jag med i en tävling på en webbsida. Jag svarade på ett par frågor och rafsade ihop en slogan, skickade iväg och glömde bort. I dag fick jag en överraskande glad nyhet JAG HAR VUNNIT EN ÅRSFÖRBRUKNING AV HUSHÅLLSPAPPER OCH EN RESA TILL HOTEL EDEN. Hurra, oh yeah, hurra, oh no, a joke, it is, ha ha, ha ha :)

April, april

Dagens aprilskämt.
- Oj så kallt det ska bli för er att träna med ispiggar på isen i badhuset, säger jag i förbigående.
- Va!!!
- Jo de har ju fryst vattnet så att ni ska kunna träna hur man ska göra om man går genom isen.
- Va?!.... Näe
- Näe...april, april!!