torsdag 31 juli 2008

Smyger igång

Snart augusti och det är närmare nästa läsår än det nånsin har varit. Laddar med lite rejäl litteratur som Hjärnvägen till inlärning av Hans-Eric Berg och Anna Cramer, Lär med hela kroppen av Carla Hannaford och Reflexer, inlärning och beteende : ett fönster in i barnets huvud av Sally Goddard. En del handlar om hur vi utvecklar hjärnan genom att röra oss spontant och genom att röra oss enligt specifika mönster, annat handlar om hur vår motoriska utveckling eventuellt kan bli hämmad av kvarvarande prinmitiva reflexer.

Tittar misstänksamt på maken, barnen, grannarna och släkten. Spanar efter rörelsemönster som avslöjar att det finns rester av reflexer att jobba bort. Visst ser jag en del men jag tvivlar på att nån skulle vara villig att lägga sig ned och låta sig utsättas för rytmisk rörelseträning...

söndag 20 juli 2008

Opus magnum next

Dags att spotta i nävarna och se till att skriva boken klar. Det känns som en gigantisk uppgift. Riktig uppförsbacke med motvind, men det bara måste gå. Regnar det i morgon så ska jag parkera mig på biblioteket. Hemma blir det allt för många avbrott för att det ska kännas effektivt. Klappar mig själv på axeln och önskar mig lycka till.

Öken fröken...

...sa en av mina trogna läsare, och visst har hon rätt - här är inte mycket liv!! Sommar pågår, regnig men dock sommar :)

söndag 6 juli 2008

Sommarnöje

Årets sommarpratare och mer därtill hittar du på http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/laddaner.asp?ProgramID=2071. Det är podversionen utan musik. Ladda ned och lyssna under långpromenaden. Riktigt somrigt och riktigt trevligt.

Vill du lyssna på musiken också kan du lyssna direkt i 30 dagars arkivet http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/sandningsarkiv.asp?programID=2071.

Länge leve radio!!

lördag 5 juli 2008

Lek(tion) - motivation - kondition

Samtalen glider ibland in på barn och idrott, träningsmetoder, lek och talang. Beröringspunkterna med läraryrket är många och jag känner igen mig såväl i resonemang om hur man behåller lusten och hur man lockar fram den inre motivationen. Jag hör idrottsledare som är rädda för att leka på träningen "för då vill barnen bara leka på träningen". Det retar mig lite eftersom leken har en kombination av kvalitéer som är svår att komma åt med renodlade övningar. Man kan slå många flugor i en smäll med ett leende på läpparna. Vet man själv varför man leker och vet barnen varför man använder lek är det inget att vara rädd för. Man tappar inte kontrollen och det är inte farligt att ha roligt. Välj lek med omsorg och tala om för barnen vad vi tränar i leken och hur det kan användas i den sport man utövar.

Det kan till exempel vara:
- kondition
- snabbhet
- rumsorientering, speluppfattning
- kämparanda
- laganda
- bollkontroll
- passningsspel
- samarbete
- koncentration
- start, stopp, vändningar och ryck
- koordination
- balans
- smidighet
- hantera vinst och förlust
- följsamhet
- uppmärksamhet
...osv.

Frågor på det?

onsdag 2 juli 2008

Bäst och sämst idag

Dagens bästa:
- God mat hos mamma.
- Spontanköpt studsmatta.
- Camilla Läckberg.

Dagens sämsta:
- Sönderslagen favoritkaffekopp.
- Aklejgallmyggor på mina älskade aklejor.
- Att jag inte riktigt förstår mig på bokföring.

Otäta inlägg

Det är inte vidare tätt mellan inläggen men så får det vara på sommaren, annat blir det till hösten när skolan är vardag igen. Sommarlov på bloggen också liksom.