lördag 30 augusti 2008

Vad skulle du säga?

På måndag träffar jag Luleå Tekniska Universitets nya lärarstudenter. Jag företräder de verksamma lärarna och ska välkomna studenterna in i yrket. På 30 minuter vill jag ge en bild av hur jobbet ser ut i dag och ge dem några goda råd på vägen. Vad skulle du säga? Lämna en kommentar:)

fredag 29 augusti 2008

Livslångt lärande

Man lär så länge man har elever. Word har många härliga funktioner och i torsdags fick jag lära mig av en elev att man faktiskt kan ändra bakgrunden på hela word-dokumentet (och inte bara fyllningen i en textruta). Att det går göra så när man skapar webbsidor känns självklart, så jag borde ha fattat att det funkar i word också. Hur? Mycket enkelt. Välj Format-menyn och sedan bakgrund. Lätt som en plätt.... och snyggt.

torsdag 28 augusti 2008

Tema : karta, karttecken och kompass

Kartor är inget konstigt för barnen i dag. I spelens värld är de vana att orientera sig i och hålla koll på var de är. Därför hoppade vi över de mest elementära bitarna för att istället grotta ned oss i olika typer av kartor, karttecken, teckenförklaringar, höjdkurvor, väderstreck och skalor Genast mer intressant minsann.

Klasrummet är fullständigt tapetserat med kartor. Gamla, nya, stora, små och alla möjliga typer av kartor. Jag har hängt ett par stora gamla avlagda klassrumskartor mitt i rummet genom att slänga ett snöre över ventilationsröret och knyta öglor på varje sida av snöret. Klassrumskartorna sitter på trärullar ungefär som en rullgardin, så jag har trätt in ändarna på trärullen i öglorna på snöret. Kolla in bilden.

Skolbarnen jämför och mäter och kollar och pekar och frågar och svarar och hittar och letar och lär sig. Trevligt är det också.


tisdag 26 augusti 2008

Tips för upphängning

Söker du ett bra sätt att hänga upp barnens teckningar och skrivarbeten? Här är ett. Skaffa en lång bräda (typ gammal golvlist) och skruva fast pappersklämmor på den med lagom stora mellanrum. Fäst sedan brädan på väggen med ett par skruvar. Ta - da !

Roligt till tusen

Testar Bonniers nya matteläromedel Safari för årskurs tre. Det verkar trevligt och barnen tycker om det. Första kapitlet handlar om talet tusen. En rolig lek som vi har lekt sedan barnen gick i förskoleklassen är "Hur mycket ser du? Hur mycket gömmer jag" I förskoleklassen lekte vi med talet 5 men nu var det dags för talet 1000. Varje par fick 9 hundralappar och 2 femtiolappar, alltså 1000 kronor. Sedan turas de om att lägga fram en del av pengarna och gömma en del av pengarna så att den andra får gissa hur mycket som fattas. Enkelt och effektivt.

måndag 25 augusti 2008

Första dagen

Åt var och en vad den behöver är mitt motto och kanske börjar det sätta sig hos eleverna också. I dag när jag delade ut skinande nya sudd, pennor och färgpennor var det flera som sa "Nej, jag behöver inget sudd. Jag har redan." eller "Nej, jag behöver inga pennor, jag har så många". Förvånande och glädjande. Bådar gott.

lördag 23 augusti 2008

...ord på vägen


Vad vet jag om hur du är rustad?
Vad vet jag om vägen du gått?
Vad vet jag om vad du har packat?
Vad vet jag om gåvor du fått?

Jag kräver att du ska lyssna.
Jag säger när alla går.
Jag vill att du visar din läxa.
Jag kollar att du förstår.

Vad vet jag om sömnlösa nätter?
Vad vet jag oro och svek?
Vad vet jag om myror i benen?
Vad vet jag om allvarlig lek?

Vad vet jag om vuxna som kämpar,
om tankar som kommer och går?
Vad vet jag om huvud som värker,
om vanten du tappa i går?

Jag vet att jag önskar jag visste,
att jag kunde känna som du.
Jag vet att jag aldrig kan veta,
hur just du är rustad just nu.

erica - 08

Dan före dan före

Nedräkning nu. Skolstart på måndag. Klassrummet är i hyfsad ordning tack vare Ingela som hjälpte mig ett par timmar i fredags. Nu måste jag bara skriva ett välkomstbrev, planera måndagen och renskriva schemat. Sedan är vi igång.

I år ska jag jobba 80% fördelat på alla veckans dagar i min gamla klass. De blir treor nu så vi känner varandra bra. På måndag träffas vi igen - nice!

fredag 22 augusti 2008

Lokal spetskompetens

Onsdagen bjöd på introduktion av ett rörelseprogram som Sally Goddard utarbetat. Det var det sensomotoriska teamet i Bergsviken som höll i presentationen och jag är så glad att jag får vara med. Teamet är ett av fem team i Sverige, och jag hoppas att alla i kommunen inser vilken unik kompetens som faktiskt finns här. (..och jo, jag vill också kunna allt det där!!)

torsdag 21 augusti 2008

Tjuvlyssnat

I ett hav av flyttkartonger och skräp blir jag varm i frökenhjärtat när en av mina elever (precis som jag) reagerar på OS-kommentatorns formulering "Stefan Holm har sin tränare till pappa". - Vadå!? Sin pappa till tränare ska det vara.
Just så. Varm

Tänker högt...

Ja, jag begriper det inte. Skriftliga omdömen i ALLA ämnen. Vi skriver ju redan individuella utvecklingsplaner till alla barn. Hur omfattande dokument har regeringen tänkt att det ska bli? ...och varför? Hur stor roll kan det spela? Läs och begrunda:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/59/33/422eb9d2.pdf

onsdag 20 augusti 2008

Man lär så länge man har kollegor

Satt och småpratade med kollegorna i går. Samtal om gruppdynamik, ledarskap och förutsättningar för lärande sådär bara över en kopp kaffe. Så berikande, så inspirerande och så trevligt. I like :)

tisdag 19 augusti 2008

Flyttrapport

Hujeda mig, ni skulle bara veta så mycket saker jag släpar med mig när jag byter klassrum, Massor, men har jag packat upp allt och börjar få ordning på mitt nya rum. Det verkar som om jag kommer att få plats för mina rum i rummet och då är jag nöjd. En plats för samling, arbetsplatser (bänkar med lock i år och några extra bord), datorer (2-3st i år), en vägg för material och läshörna/bibliotek. Lägger ut en bild när det börjar likna nåt.

måndag 18 augusti 2008

Första arbetsdagen

Så var det dags att ge sig iväg till jobbet. Första dagen på det nya läsåret. Inga skolbarn än men en hel massa grejor som skall flyttas om och packas upp. Jag byter till klassrummet intill. Klassrummet intill som inte har projektor i taket ... milde tid hur ska det gå? (Jo jag vet att jag är bortskämd). Det blir till att köra skolan goes old school tills grejerna är på plats och det kan ju ta ett tag. Skulle tro att det blir rätt så nyttigt och att det tvingar fram lite nytänk. "Inget ont som inte för nåt gott med sig", heter det väl, eller "Det som inte dödar, det härdar"

tisdag 12 augusti 2008

Strävansmål svenska

Sträva alltid, under hela skoltiden, mot att:
· utveckla din fantasi och lust att lära genom att läsa böcker.
· utveckla din fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både själv och i samarbete med andra.
· utveckla en språklig säkerhet i tal och skrift.
· kunna, vilja och våga uttrycka dig i många olika sammanhang.
· genom att skriva och tala lära dig sätt att tänka, lära, ta kontakt och påverka.
· utveckla din förmåga att bearbeta, rätta och ändra dina texter utifrån andras råd och din egen rättning.
· utveckla din förmåga att i samtal med andra uttrycka tankar och känslor som olika texter väcker.
· utveckla din förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag.
· anpassa din läsning av texter efter dess syfte och karaktär.
· anpassa ditt arbete med texter efter dess syfte och karaktär.
· lära dig om det svenska språket, dess ständigt pågående utveckling, dess uppbyggnad, ursprung och historia samt utvecklar förståelse för varför människor skriver och talar olika.
· genom ditt eget skrivande förstå grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket.
· genom ditt eget skrivande förstå hur språket är olika i olika situationer.
· utveckla din förmåga att skriva läsligt för hand.
· lära dig mer om hur du använder datorn som hjälpmedel.
· utveckla din förmåga att utnyttja olika möjligheter för att hämta information.
· förstå mediers språk och funktion.
· utveckla din förmåga att tolka, kritiskt granska och värdera olika källor och budskap.
· få lust till eget skapande
· söka efter meningsfull läsning.
· ta aktiv del i kulturutbudet.
· förstå hur ditt lärande går till och reflektera över din egen utveckling.
· lära dig saker själv och tillsammans med andra genom att använda språket, dina tidigare erfarenheter och ditt tänkande.

Din lärare ska se till att:
· du får möjlighet att förstå olika kulturer genom att möta böcker och författare från olika tider från Sverige, Norden och andra delar av världen.
· du får erfarenheter av språken i de nordiska grannländerna samt en orientering om det samiska språket och övriga minoritetsspråk i Sverige.

Mål för årskurs tre i svenska

Mål som du lägst ska ha uppnått i slutet av det tredje skolåret
Målen uttrycker en lägsta godtagbar kunskapsnivå.
De flesta elever kan och ska komma längre i sin kunskapsutveckling än vad denna nivå anger.

OM LÄSNING
Du ska:
- kunna läsa texter med flyt.
- kunna återberätta handlingen muntligt eller skriftligt.
- kunna läsa faktatexter och instruktioner och använda dig av innehållet muntligt eller skriftligt.

OM SKRIVNING
Du ska:
- kunna skriva läsligt för hand.
- kunna skriva berättelser med tydlig handling.
- kunna skriva enkla faktatexter.
- kunna skriva instruktioner som går att följa.
- kunna stava ord som du ofta använder i skrift.
- kunna stava ord som ofta står i texter.
- kunna använda stor bokstav, punkt och frågetecken i dina texter.

OM SAMTAL
Du ska:
- kunna berätta om och beskriva vardagliga händelser så att det går att förstå.
- kunna ge och ta emot enkla muntliga instruktioner.
- kunna samtala om olika ämnen som texter och händelser genom att ställa frågor, framföra egna åsikter och ge kommentarer.

...och hur går det med boken?

Stilla på bloggen, jo jag vet. Jag har jobbat intensivt med mitt bokmanus istället. I går skickade jag iväg det till ett par betrodda personer, fastän det fortfarande är ofullständigt på flera ställen. Det känns obehagligt att släppa in någon annan i arbetet, lite som att stå naken till allmän beskådan. Granskande ögon som ser var det är för mycket, var det är gropigt, var det är blekt och var det är för lite. Usch, men det leder till något bra i alla fall. Jag behöver lite nya ögon och lite synpunkter på materialet. Lite respons och en riktning för det vidare arbetet.

I dag har jag planerat bildmaterialet. Min syster kommer att stå för illustrationerna och jag för fotograferandet. Hälsa på hos min syster på www.mellisplace.blogspot.com

söndag 10 augusti 2008

Språkat

Litet Bergsviks -lexikon för alla er som har vägarna förbi och försöker konversera med kvarterets nioåringar:
Att köra på bean = Att köra på bakhjulet
Att bejla = Att ramla med cykel, skateboard eller skidor.
Att memra = Att peppra = ra ta ta ta ta ta = ett anfall med automatvapen (obs. ej på riktigt)
Att lagga = när datorn segar och hakar upp sig
Att läjsa = Att lata sig och slappa (av eng. lazy)

måndag 4 augusti 2008

Nej i dag får du ingen skjuts.

Förfasar du dig över att barn i dag skriver fult, är oroliga och har dålig kroppskontroll?

Motorisk utveckling är beroende av mognad men det är också i hög grad fråga om träning, en bristvara i det stillasittande liv som vi lever idag. Barnvagnar, bilstolar , gåstolar och hoppgungor stjäl värdefull tid för rörelse, för att inte tala om TV, film och dataspel (sa hon som inte gör annat än sitter framför datorn).

Om man mellan 2-6 års ålder får se film eller tv 90 minuter om dagen (=normallång barnfilm) kommer man att gå miste om 2700 timmars naturlig rörelse som hjälper oss utvecklas och förfina vår kroppskontroll och vår perception. Lek med tanken att du själv börjar röra dig 90 minuter extra varje dag. Lite promenad, lite löpning, några hopp, lite golvgymnastik, lite stretch och lite styrketräning (som ett barn ungefär). Skulle din fysik vara oförändrad? Tror inte det.

söndag 3 augusti 2008

Wanted

Gun Sandborgh Holmdahl som skrivit flera böcker om rörelsens betydelse för barnets utveckling - vad gör hon nu? Någon som vet? Är hon fortfarande verksam? Om du inte har boken "Rörelse i klassrum och lekrum" tycker jag att du ska skaffa den. Kostar under hundringen och är mer som ett häfte än som en bok. Lättläst och matnyttig.

lördag 2 augusti 2008

Så det så

"För att hoppa långt behöver man ta stor sats."
Länge leve sommarlovet - tid för laddning!

fredag 1 augusti 2008

Dreeeaaaam, dream, dream, dream

Jag har intresset.
Jag har motivationen.
Jag har orken.
Jag har ambitionen.
Men...
Jag HAR INTE RÅD!!
Surt!

Till vadå?
Jo, en kurs som skulle föra mig mot en specialisering som sensomotorisk reflexpedagog.
Alla Sinnens kurs, den för runt 40 laxar...plus resor...plus boende...plus tjänstledigt en och annan fredag...= inte råd! Kolla in konceptet: http://www.allasinnen.se/Frameset-Sens.htm