måndag 29 september 2008

Visst är de här för att lära sig?

Elever är i skolan för att LÄRA sig och inte för att KUNNA.
Så tänker jag.
Fel är ju så mycket rätt som eleven har förutsättningar till just då.
Fel visar på en väg till vidare utveckling.
.........
Förmågan att idag tänka annorlunda än i går skiljer den envise från den vise.

Tack Tuböleskolan

Fortbildning med ett arbetslag från Tuböleskolan i Skellefteå i dag på eftermiddagen. De står i startgroparna till att börja införa arbetssättet "Att skriva sig till läsning" och jag var inbjuden för att dela med mig av mina erfarenheter. Mycket trevligt.

Ååå det blev måååndag morgon

Morgonsamling måndag morgon. Alla har en minut på sig att berätta något de har på hjärtat. Tiden mäter vi med ett timglas mitt på golvet. På 20 minuter har vi hunnit fundera över:
- Västkusten - var ligger det?
- Varför är det så salt vatten på västkusten och inte i Bottenviken?
- Var är Cypern?
- Var är Teneriffa?
- Hur mycket saltvatten finns det?
- Var är Öresundsbron?
- Varför är det så många katter på Cypern?
- Vad gör katterna i soptunnorna?
- Dör man om man blir träffad av blixten?
- Kan man ha en metallcylinder i kroppen som fyller ut hålet om man blir träffad av blixten och får ett hål rakt genom kroppen?
- Kan det vatten vi dricker en gång ha varit nån annans kiss? Blä!

söndag 28 september 2008

Höst hos oss

Ber om ursäkt för den stora tystnaden. Projekt illustrera bokmanus pågår.
Bjuder på lite höstbilder från Piteå. 50 sekunder sprakande höstfärger till illa komponerad musik (skyll på Photo story)

video

torsdag 25 september 2008

dagsrapport

Illustrationerna till texterna från kamratbanorna ligger nu hos tryckeriet (kommunens färgkopiering) Riktigt fina blev de måste jag säga. Längtar att se det färdiga resultatet. Annars har det varit en dag fylld av arbete kring min egen bok, det känns som om den aldrig blir klar. Alltid är det något som måste skrivas till och skrivas om. Till helgen skall den vara klar att skickas in.

onsdag 24 september 2008

Det räcker så

I dag var en av gossarna lite ledsen för att han förlorat i ett spel. Kompisen blev bekymrad och berättade för mig vad som hänt. Snabbt försökte jag överblicka situationen. Skulle jag trösta, förklara och reda ut, eller skulle jag bara konstatera och bekräfta? Jag valde det senare och gick ut till honom, strök honom i håret och sa "Jo, det är klart att man blir lite ledsen ibland när man förlorar". Mer behövdes inte. Hans känsla var bekräftad och det räckte för att han skulle kunna kliva ur den och ta sig vidare. Ibland är "Jag förstår" allt som behövs.

Erfarenheter i förskoleklassen

- Oj, aj fröken, när man springer jättefort får man sånt här ont här i sidan .. sånt här mjölk-tugg ... aj vad det gör ont i mjölktugget.

Skoljoggen

Skoljoggspromenad för hela skolan idag. Vackert väder, välgörande motion och trevliga samtal. Inte illa för att vara en dag på jobbet.

tisdag 23 september 2008

Tumme

Tummen upp för:
- att vi fick lära oss lite franska idag.
- att vi fick börja fundera på substraktionsalgoritmen.
- att vi fick en 45 meter lång tidslinje på skolgården (1 meter =100miljoner år)
- att projektorn är uppmonterad i taket.
- att skolbarnen längtar efter sina fadderbarn.

Tummen ned för:
- att projektorbilden från datorn inte kommer fram förrän precis när datorn stänger av sig! varför?
- sjukdomar som gör att vi inte får träffa alla som hör till klassen.
- fröken som tappar tålamodet.
- skrivare som krånglar.

Trötta örons önskan

...man måste inte säga allt man tänker...och man måste inte säga allt man tänker med sin starkaste röst. Man kan försöka hejda sig.... eller så inte...

måndag 22 september 2008

Vad lärde vi oss på kamratbanorna? Jo...

- att man aldrig ska ge upp.
- att samarbeta.
- att man ska lyssna på ledaren för att det ska gå lättare att lösa uppgifter.
- att man måste tala så att alla hör
- att balansera.
- hur det kan kännas att vara blind.
- hur det känns när det är mörkt
- att om det ska lyckas måste man samarbeta och inte ge upp.
- att man blir starkare tillsammans.
- att man ska ducka, även i mörker, så att man inte gör illa sig.
- att det är bra att ha olika egenskaper för då klarar man mer saker.
- att man måste offra sig ibland för att gruppen ska klara uppdraget.
- ibland måste man ge med sig om alla andra vill en sak.
- ibland får man kompromissa och gå halva vägen var.
-

Huvudräkning i all ära men...

I dag introducerades additionsalgoritmen med minnessiffra och allt.
- Coolt, sa en av killarna, nu kan jag ju räkna precis vad som helst!!

Har någon sett nån?

Nån har tagit mitt äpple!
Nån har glömt att spola!
Nån har tagit mina kort!
Nån har tagit min penna!

Jag skulle vilja ha ett allvarligt samtal med denna nån! Vilken trubbelmakare!

söndag 21 september 2008

Artikel från kamratbanorna

Mina skolbarn och deras äventyr på kamratbanorna kan ni ta del av här i lördagens reportage i vår lokala tidning, Piteå Tidningen. I morgon skall jag låna min digitala kollegas klassrum (= mitt gamla... där projektorn är på plats i taket) och tillsammans med eleverna skriva vad vi lärde oss på kamratbanorna. Ser fram emot att höra vad de kommer fram till.

torsdag 18 september 2008

På LTU idag

I dag hade jag förmånen att få berätta om mitt jobb för flera olika sudentgrupper på LTU. Tänk att varje gång jag formulerar tankar om mitt jobb föds det nya. Tack för ett berikande möte.

Välkommen till skärgården

Hemuppgift förra veckan var att rita en karta och göra en teckenförklaring.
Här är en av kartorna. Hur fin som helst.

Efterarbetat

Tisdagens äventyr på kamratbanorna har nu inspirerat till såväl text som bild. Eleverna har skrivit på datorerna och illustrerat för hand. Som hjälp för sitt skrivande fick de ett antal frågor att utgå ifrån eller ett antal oavslutade meningar att avsluta. När de var klara med texten fick de gå tillbaka, läsa igenom, rätta och fylla på med beskrivningar och adjektiv. De blev riktigt fina berättelser och jag tror att vi snart har höstens första egenproducerade bok i klassrumsbiblioteket.

onsdag 17 september 2008

Ordat

Ja, jag säger då som Clas Roswall:
Det finns inga suddgummin,
som suddar ut det man sagt.
Annat klokt om ord av Birger Franzén klicka och läs.

Våra vanligaste träd

Vilka träd finns hemma på din gård? Att inventera träden hemma är veckans hemuppgift. Vi har börjat sammanställa resultatet i ett stapeldiagram och det ska bli spännande att se vilket sorts träd som dominerar på tomterna runt Hortlax. Återkommer.

tisdag 16 september 2008

Kamratbanor

På min skola har vi fritidspedagoger som är utbildade äventyrspedagoger och i dag fick jag och kollegans treor vara med om ett riktigt äventyr - avancerade samarbetsövningar på kamratbanorna i vid Jävreträsk.

Hela dagen jobbade barnen i grupper för att lösa olika uppgifter. Det handlade om att guida varandra, leda varandra, lita på varandra, lyssna på varandra och om att vara följsam och koncentrerad Dessutom innebär banorna utmaningar för intellekt, styrka, balans och smidighet.

Här fanns utmaningar för alla elever.
De tysta måste tala högt.
De högljudda måste dämpa sig.
De ivriga måste tygla sig.
De tveksamma måste komma till skott.
De ledande måste låta sig ledas.
De tillbakadragna måste leda.

Otroligt givande och utvecklande både för eleven i sig och för gruppen.
Tack för en bra dag

måndag 15 september 2008

No more Old School

Snart är mitt gästspel som Analog Fröken ett minne blott. All utrustning (projektor, duk, ljudanläggning och DVD/VHS) har kommit och vaktmästaren har inspekterat var han skall sätta upp den. Härligt. Nu är det snart som vanligt igen. No more Old School

Mänskliga spelpjäser

På skolgården finns ett rutsystem med tre gånger tre rutor. Varje ruta är ungefär en meter hög och en meter bred. I mina skolelevers ögon liknar rutorna en jättestor spelplan för luffarschack så de spelar nu luffarchack mot varandra och använder kompisarna som spelpjäser.

Noterat

Om du har händerna fulla och behöver bära ett glas kan du helt sonika suga fast det i ansiktet. OBS. Bär inte alltför länge, blånader kan då uppkomma.

fredag 12 september 2008

Norrbynytt

Skolklass i skräckskog
En ensam skolfröken begav sig på fredagsförmiddagen ut i skolskogen med sin skolklass. Redan efter en halvtimme började oron sprida sig när man upptäckte ett 20-tal råtthål inom en mycket begränsad yta. Några av eleverna uppgav skärrat att de sett två eller sju eller tjugosju råttor - samtidigt. En av eleverna berättade hur han klackat en råtta och sparkat en annan. Uppgifterna har dock inte gått att bekräfta då inga vittnen till händelsen fanns.

Något senare skulle eleverna på eget initiativ agera skogsvårdare och välta det redan halvt omkullfallna trädet. Plötsligt attackerades barngruppen av minst två getingar. I tumultet blev en av gossarna svårt getingstucken i huvudet. Paniken var fullkomlig och varje ljud uppfattades som en getings surr. En av de mer handelskraftiga eleverna ville tillkalla ambulans men avråddes av sin lärare.

Väl tillbaka på skolan drabbades en av eleverna av fredagsfnatt och gjorde en så häftig inbromsning att cykeln föll omkull. Eleven skadade sin arm i fallet. De två eleverna ledsagades av oroliga klasskamrater till den rutinerade skolsköterskan som undersökte och behandlade skadorna.

Skolklassen avslutade dagen med att ta hem ett papper om vilka försäkringar som gäller under skoltid. Mycket passande.

Skolfröken är dock vid gott mod och har inte uteslutit ytterligare utflykter. Flera av eleverna är dock efter skräckskogen tveksamma till dylika arrangemang.

Allmänbildande

Nutidsfrågor är verkligen mycket mer än 1 X 2. Varje fredag kör vi tio frågor i klass 3 och 4 tillsammans. Det tar ungefär 35 minuter och det blir mycket allmänbildning på köpet. Skolan abonnerar på frågor och svar från www.nutid.nu och jag väljer ut 10 lämpliga frågor. I dag har vi lärde tipsfrågorna oss att det finns en stor världsreligion som heter Islam och att deras symbol är en månskära, att deras kyrka heter moské och att guden är Allah och att de varje år har en fastemånad-Ramadan. Det är mycket nytt för en nioåring i pitebygden ska ni veta. Vi lärde oss också att färgen RÖD förekommer på tre fjärdedelar av alla flaggor. Det är den vanligaste färgen. Vi lärde oss att Libyens flagga är den enda som bara har en färg - grön. Allt detta bara från 2 frågor. Ni fattar. Jeopardy nästa. Naturligtvis fastnar inte alls allt, men kanske något.

torsdag 11 september 2008

Länkar till ett gammalt inlägg med anknytning till 11 september och till den komplexa lärarrollen. Kolla här.

...och du som tvivlar på att ditt läraruppdrag är viktigt laddar upp med servetter och kollar här. http://lumaol.wordpress.com/2008/09/10/och-nu-ar-jag-riktigt-glad/

Nice

Veckans hemuppgift är att rita en karta av rummet, gården, skolvägen eller något annat område som barnen känner till. Redan i dag var det några som hade med sig sin karta...och vilka kartor sen!! Välgjorda med fina färger och tydliga teckenförklaringar. I morgon lägger jag ut en bild på dem.

...

Ingela är på benen igen och med henne på plats höjs kvalitén på skolarbetet genom att vi delar gruppen. Hon läser högt med ena halvan och jag har genomgång eller engelska med andra halvan. Tackar ödmjukast för möjligheten.

På engelskan fick barnen fråga mig "Can you.." och jag svarade
- Can you dive?
- No I can't (afraid of water)

- Can you run?
- Yes I can (but very slowly)

- Can you eat?
- Yes I can (no problem)

- Can you sing?
- Yes I can (but not that good)

... and so on. Very nice. Very very nice.

...

onsdag 10 september 2008

Onsdag med lite av varje

I morse gjorde jag om målen för årskurs tre i svenska, så att de talar direkt till eleven. Jag hoppas att det kan hjälpa oss att fokusera på rätt saker under året. Du kan få ta del av mina omskrivningar här.
och strävansmålen här
....

Konstnärligt idag när barnen studerade rönnbärsklasar och målade av dem med vattenfärger. Mycket mysigt och bilderna blev jättefina, men oj vad fröken fick städa efteråt ... här är det nån (läs Erica) som inte har lärt eleverna hur man städar efter sig när man jobbat med vattenfärger. Nå får vi se till att måla mera så ordnar det sig säkert.

.....

Talet 1000 behärskar vi nu till fullo mycket tack vare den fantastiska matteboken Matte Safari (Bonnier utbildning).

tisdag 9 september 2008

...och idag var det lite sådär.

Note to self:
- Le oftare.
- Ha tydligare och högre förväntningar.
- Prata enskilt med alla elever om vilka förväntningar du har på dem.
- Skriv upp gemensamma kunskaps och färdighetsmål för hela klassen (ex. jag ska skriva så tydligt att jag själv och andra kan läsa, jag ska utöka mitt ordförråd, jag ska alltid göra mitt bästa, jag ska ge mig själv och andra arbetsro så att alla har chans att lära sig så mycket som möjligt osv.)
- Inse att dina ambitioner är just DINA.

....

måndag 8 september 2008

Grodis och Groudan flyttar hem igen

I dag har två av vårteminens grodyngel flyttat tillbaka in i klassrummet som fullt utvecklande (men mycket små) grodor. Hela sommaren har de bott i en glasburk på min bro och levt på havregryn, maskar och snigelägg. De har inte varit bortskämda med omtanke så jag är extremt glad att de överlevde, men det var på håret ska jag säga. I morse efter en natt med minusgrader trodde jag på allvar att det var kört. I glasburken satt nåt som mest liknade tre mycket stela, mycket blanka porslinsgrodor. Inte mycket liv där inte. Typiskt. Med en stor och ljudlig suck ställde jag burken på diskbänken och fortsatte med mina övriga morgonbestyr. Precis innan jag åkte tittade jag en sista gång i burken och då var det liv i luckan, åtminstone för två. Snabbt plockade jag över dem i en plastburk och tog dem med mig till klassen. De fick ett hjärtligt mottagande och nu hoppas vi att de överlever vintern inne hos oss. Äter de maggot?

fredag 5 september 2008

VAB

Yngste sonens luftrör krånglar och han hostar konstant, så i dag blir jag hemma. Jag åkte till skolan ändå på morgonen för att möta min toppenvikarie och lämna lite material. Under tiden fick storebror vara hemma och vakta. Nu vandrar tankarna naturligtvis till skolklassen hela tiden, men det kommer att gå bra. De är en fin grupp.

torsdag 4 september 2008

Bra start

Lyx på jobbet är att få läsa en stund på morgonen i min deckare. Alla barnen läser också. Det är lyx och mys och kvalitetstid på en och samma gång. 4 dagar i veckan startar vi så, med tyst läsning. Alla kommer in i sin egen takt och börjar läsa. Rekommenderas.

onsdag 3 september 2008

Solur

Jag skulle vilja få tag i ett gammalt/nytt trädgårds-sol-ur. Kanske har du ett som du vill bli av med?

Försäljning pågår

Nioårige sonen premiärsäljer jultidningar. Entusiastiskt går han från dörr till dörr med lillebror i släptåg. Inte ens ett iskallt höstregn kan stoppa den ivrige försäljaren. Håller tummarna för att han orkar härda ut och jobba så att han får sin efterlängtade premie. Jultidningar någon?

tisdag 2 september 2008

Eller?

Sverige är nordens största land, eller? Räknas Grönland till Danmark, eller? Är Australien en världsdel, eller? Nu måste fröken läsa på minsann.

.....

Snillen spekulerar:

Oj så lång Piteälven är!
Och jag har sett var Luleåälven börjar.
Ligger Arlanda i Luleå?
Tumbra ...tudra ... näe ...tuuunnnndrrraaa - tundra?! Vad är det?
Sovjetunionen finns inte, visst inte?

osv... som musik i mina öron.

måndag 1 september 2008

Kompassat

Skolbarnen tar förväntansfullt fram sina kompasser. Kommer nålarna att peka åt samma håll? Fröken ler belåtet och är beredd att tejpa en pil på golvet. En pil som pekar mot norr.
- Hur ska jag tejpa? Åt vilket håll pekar den röda delen av kompassnålen?
Allmän oro utbryter. Kompasserna svänger av och an och ingen pekar åt samma håll.
- Men vad i hela världen är det som händer?!
Tavelmagneter... säkert 30 stycken .. det är vad som händer. På nära håll kan även den magnetiska nordpolen få konkurrens. Vi gick ut med kompasserna sedan. Det gick bättre.

.......

När klockan är tolv (läs ett, såhär i sommartidstider) står solen i söder och din skugga pekar mot norr pekar skuggan mot norr. Stämmer det? Jo minsann, det stämmer. Vi kollade idag.

.....

Ett enkelt solur växer fram på skolgården. Fascinerande tycker skolbarnen.