torsdag 30 oktober 2008

IKT på Gunnesboskolan

Här är en IKT-pedagog som har stenkoll. Vill du ha en interaktiv whiteboard för under tusenlappen? Titta in hos Jonas. http://www.ikt-pedagog.blogspot.com/

WANTED: e-postlistor

Var du på min föreläsning på skolforum? Fick du med dig e-postlistorna? Hör av dig i så fall :)

Var du på min föreläsning på skolforum? Skrev du upp dig på e-postlistorna? Som du förstår är de försvunna. Hör av dig med ett mail till mig så gör vi en ny :)

Tre gånger fler

Jag trodde det skulle komma 30 stycken. Det kom närmare 90. Gulp. Rätt oväntat må jag säga.

Hemma igen

Sent i går kväll var jag hemma igen. Nöjd. Mitt seminarium gick bra. Naturligtvis hann jag inte säga allt jag ville eftersom det bara var 90 minuter. Jag hoppas i alla fall att det gick fram att när man skriver med hjälp av verktyget dator öppnar sig nya möjligheter. Då är inte längre språkande och berättande beroende av att man redan behärskar koden. Däremot skapar man en möjlighet och lust till att knäcka koden eftersom de har ett starkt behov av att berätta och skriva.

Jag hoppas också att den som vill börja jobba med att skriva sig till läsning fick lite struktur för hur det kan gå till. På så kort stund är det svårt att ge en heltäckande bild när det finns så mycket att berätta. Fråga om du undrar.

söndag 26 oktober 2008

Med fjärilar i magen

Snart bär det iväg. Tre dagar i huvudstaden väntar. Ser fram emot:
- trevlig samvaro med kollegorna.
- flera givande seminarium.
- mycket input.
- berikande möten med bloggvänner och andra spännande människor.

Åter på torsdag

fredag 24 oktober 2008

Häng me på party


Nu går jag på kalas. Häng med.

Jo jag är lite lättklädd, jag vet, men så får det vara på fredagkväll :)

Hej då lärarstudenter

Tre veckor går fort. Nu ska lärarstudenterna tillbaka till skolbänken och det blir lite tomt och tyst. Att ha studenter tillför verkligen massor. (Ta chansen om du får den!!) Jag har fått följa med på nya vägar och återupptäcka en del av undervisningen som jag kommit ifrån. Jag hade glömt hur berikande och utvecklande drama är och hur roligt och utmanande det är med teknik. Dessutom har jag fått ny inspiration till att jobba med musik. Det är känns tråkigt och nästan en aning sorgligt att de inte är kvar efter lovet. Jag hoppas att alla studenter förstår att deras VFU inte bara är utbildning för dem utan också nytt liv och nya tankar för den skola som har förmånen att ta emot dem. Välkomna åter :)

torsdag 23 oktober 2008

Studenternas tekniska experiment med "plastkometer" (tidningspappersboll omsvept av plastkasse, ett gummiband håller plastpåsen på plats snävt över pappersbollen. Resten av plastpåsen klipps till en svans.

Coming up : Skolforum

Skolforum närmar sig. Det ska verkligen bli roligt att äntligen få åka dit. Jag börjar bli lite pirrig inför seminariet jag ska hålla där. Mest orolig är jag för att jag ska få sagt det jag vill ha sagt på bara en och en halv timme. Normalt brukar jag föreläsa ungefär 3 timmar och ändå inte riktigt känna att tiden räcker till. Nu gäller det att sovra bland materialet. Less is more heter det väl och jag hoppas verkligen att det stämmer.

tisdag 21 oktober 2008

Tipsat

Bockarna Bruse - en känd saga, ett känt mönster.
Uppgift till eleverna: Skriv Bockarna Bruse men INTE som den brukar vara. Ändra figurerna, ändra antalet, ändra miljön men behåll formen. Frihet inom ramar är tryggt och främjar kreativiteten. Värt att testa.

måndag 20 oktober 2008

Från patronhylsa till provrör

Morgonsamling. Ett av barnen har med sig en patronhylsa som hon hittat. Hon visar stolt hur hon kan blåsa i den och få fram ett visslande ljud. Naturligtvis passar jag på att jämföra med panflöjten som ett annat barn hade med sig för ett par veckor sedan. Kort rör ger ljusa/höga toner, långt rör ger mörka/låga toner. I slutet av lektionen springer jag iväg och hämtar en massa provrör som vi experimenterar med. Vi fyller med olika mycket vatten och blåser fram toner. Jag njuter av att se hur eleverna ställer hypoteser, testar och omprövar:
"Vad händer om jag har så här mycket vatten i det grövre röret och häller över det i det smalare röret? Kommer det att bli samma ton?"
"Kan jag få exakt samma ton i det smala och det grova röret?"
"Oj så fullt det blev! Kolla det är liksom mer vatten än vad det egentligen får plats!"
"Låter det likadant om jag tar kaffe istället för vatten?".

Om vi bara hade tid i veckan skulle jag spinna vidare på intresset. Vilka toner får vi om vi fyller glas med vatten och spelar/slår på glaset med en sked? Kan vi dra slutsatser och göra jämförelser med andra instrument?

Vad händer när vi fryser vatten? Vilka egenskaper har saltvatten? Vilka egenskaper har ljummet vatten? Vad flyter? Vad sjunker? Hur fungerar vattnets kretslopp? osv.

Det är förmiddagar som den här som gör att det är riktigt kul att jobba som lärare.
Go with the flow.

söndag 19 oktober 2008

Infoga kommentar

Skrivprocess, bearbetning och omarbetning av en text tillför skärpa, djup och kvalité. Mina barn skriver de flesta av sina texter i word och vi experimenterar nu med olika sätt att ge respons på texten. Ett sätt som jag gillar är att använda funktionen "infoga kommentar". Jag markerar det ord eller den plats i texten som jag vill kommentera, klickar på infoga och väljer kommentar. Fram kommer en rosa ruta som jag skriver min kommentar i (tex. Beskriv. Hur är hunden? Gammal? Långhårig? Brun? Pigg? Vilken hundras?) När eleverna läst kommentaren och gjort sina ändringar högerklickar de på pratbubblan och väljer "ta bort kommentar".

fredag 17 oktober 2008

Poesi och lyrik

Lärarstudenterna bidrar med berikande, lustfyllda och genomtänkta arbetsuppgifter.
En känd dikt söderklippt i delar. Barnens uppdrag var att ta alla eller några av orden och foga samman dem till en alldeles egen dikt. Begränsningar i form ger frihet för kreativiteten, eller som Clas Rosvall skulle säga "Begränsningar befriar". Resultatet blev 7 helt olika dikter som innehöll samma ord. Fantastiskt lyckat.

torsdag 16 oktober 2008

onsdag 15 oktober 2008

Genus

I dag blev vi föremål för en observation som handlade om det sociala samspelet i klassrummet utifrån ett genusperspektiv. Mannen som observerade noterade hur många gånger pojkar respektive flickor bad om hjälp, tog kontakt med fröken, tog kontakt med andra barn, blev tillfrågade, blev tillrättavisade, blev uppmuntrade osv. Det ska bli intressant att få ta del av resultatet. Naturligtvis tror jag att mitt förhållningssätt har att göra med eleven = personen och inte med eleven = pojken/flickan, men det kanske döljer sig saker under ytan? Jag undrar dessutom om jag använder andra ord, annan röstklang, annan meningsbyggnad, och annat kroppsspråk när jag pratar med flickor än då jag pratar med pojker. Nån som vill studera det? Välkommen!

tisdag 14 oktober 2008

Tack för ikväll

Tack för trevligt föräldramöte alla föräldrar :)

Rundgång

Tack och lov för lärarstudenter som får mig att tänka ett varv till. De ville se Trageton i vardagen i trean och jag kunde inte riktigt visa dem det. Visst skriver vi på datorerna flera gånger i veckan, men inte riktigt i gammal god tragetonanda, utan i datasalen vid var sin dator.I dag blev det ändring på det. Genom att jobba i ett rundgångssystem var det enkelt att låta våra två datorer bli en del av vår vardag. 25 minuter skriva saga med skrivkompisen på dator, 25 minuter matte och 25 minuter annan svenska blir 75 minuters intensivt och effektivt jobb med datorerna som en del i allt annat arbete. Det kändes fint och arbetssättet har nog kommit för att stanna ett tag. I morgon rullar vi igen.

Toppenkväll

I går eftermiddag lånade jag kommunbilen och drog iväg till Umeå för att träffa och lyssna till Clas Rosvall. Min arbetsdag slutade 23.30 efter 42 mil i bil tur och retur. Trött? Ja! Nöjd?Extremt! / Erica

söndag 12 oktober 2008

Mitt jobb - ett angenämt problem

Klokt sagt av Tomas Kroksmark:

"Det finns förmodligen bara en enda sak som gäller gemensamt för alla människor och det är att vi är olika. På motsvarande sätt finns det blott ett enda utmärkande drag i alla människors lärande och det är att vi lär på olika sätt. Dessa olikheter skapar en fantastisk och spännande utgångspunkt för all mänsklig utveckling. Tänk om vi alla hade varit lika, hur trist och förutsägbart hade då inte livet varit. Å andra sidan är det dessa olikheter som är grunden till alla pedagogiska problem. Vore vi alla lika hade pedagogiken aldrig utvecklats, men nu är vi olika och då har vi ett pedagogiskt problem."

Vi är publicerade!

Hurra! Nu har boken "Barnen på språkmakargatan" av Clas Rosvall kommit ut. Mina skolbarn medverkar i två kapitel och ett ex är på väg till mig med posten. Jag längtar.

torsdag 9 oktober 2008

När vi inte förstår att vi inget förstår

- Du kan INTE åka till din kompis i foppaskor. Det regnar ju. Ta andra skor!, säger mamman bestämt.
- Men de haaar ju inget skohorn!!! ryter sonen uppgivet.
- Jasså på det viset
, då förstår jag, men ta stövlarna då.
- Ja det funkar ju.
............................................

- Nu MÅSTE du börja hänga upp din jacka på kroken!!
- ...men jag når inte...
Fröken tittar på den unge mannen och inser att han har rätt.
........................................

- Nej vet du vad, jag kan inte springa av och an för att skära upp frukt. Du får använda tänderna och bita bitar! suckar fröken irriterat.
- ...men jag har ju inga, säger hon med ett tandlöst leende.
Fröken ser det och skäms.
- men oj då, det är ju sant. Jag ska genast hjälpa dig.

onsdag 8 oktober 2008

Hej, jag heter bromskloss.

Skriftliga omdömen i alla ämnen från årskurs ett - vilket j-a påhitt !! (ursäkta kratfuttrycket). Vem mår bra av att drunkna i administration, blanketter och papper? Vilken kvalité blir det om jag skall formulera graden av måluppfyllelse för alla elever i alla ämnen? Var ska jag ta den tiden ifrån? Vilken utveckling leder det till? Hur långa kommer samtalen bli om alla ämnen skall behandlas ingående och vilken kvalité blir det på dem?

I dag skriver vi individuella utvecklingsplaner där vi tillsammans fokuserar på hur eleven kan gå vidare för att till slut uppnå målen. Vi sätter upp delmål och utvärderar. Det är ett väl genomtänkt dokument där vi koncentrerar oss på de mål som känns mest angelägna. De mål som vi bedömer att eleven når utan större problem behandlas inte lika ingående.

Nu räcker alltså inte detta längre utan vi skall dessutom ge skriftliga omdömen i alla ämnen från årskurs ett. Ja, jag begriper det inte, men jag kommer ju heller inte undan det.

Tycker du att det tillför något? Att det är en bra nyordning? Förklara då hur du tänker i en kommentar för den här fröken behöver hjälp att se fördelarna. Motivera mig. Upplys mig.

tisdag 7 oktober 2008

Världen är så stor och stygg

Film om istider i allmänhet och senaste nedisningen i synnerhet. Barnen häpnar över isens tjocklek och känner igen isens spår i vår egen natur. Spännande och intressant ända till slutet...

Allra sista bilden i filmen visar en framtida nedisning med Stockholms stadshus inbakat i is.
h nej, varför såg jag den här filmen, utbrister en av eleverna. Nu blir jag ju orolig för att isen skall komma"

Och då tänker jag på vad alla hemska rubriker och alla skräckinjagande nyhetsreportage väcker för känslor i våra barn. De ska nog inte veta riktigt allt riktigt ännu, när de inte har erfarenhet nog att sätta det i rätt perspektiv. De kan inte avgöra hur rimligt det är att även de skall råka ut för rån och mord och överfall och brand och bomber och krig och ...och...och

Från färg med sång till istiden

En fullmatat dag. Lärarstudent Malin hade färglära med barnen, lärarstudent Anna tränade sånger och jag tränade bokstäver och delade ut en skrivstilsbok till de som ville. Dessutom hann vi med att nöta veckans stavningsläxa (tio ord) skriva på datorn, se en film om istiden, tyst läsning och leka lekar. Fullmatat som sagt.

måndag 6 oktober 2008

Skolstil

I morgon blir det lite extrajobb med verktyget pennan. Jag har studerat ungarnas skrivböcker och gjort individuella övningsblad med hjälp av programmet Skolstil. Många måste jobba med bokstaven g och bokstaven r. Tror på ett gott resultat.

Lärarstudenter

I dag tog vi emot två blivande lärare i klassen. Hoppas att de kommer att trivas hos oss och att de vågar fråga varför det är som det är och varför det blir som det blir. Det ser lovande ut i alla fall.

söndag 5 oktober 2008

Att få syn på det goda

Ibland måste vi se till att våra elever får syn på alla BRA val de gör. Vi är jätte "duktiga" på att uppmärksamma dem på alla dåliga val men vi glömmer bort allt det som är bra. Ändring!

Note to self:
Uppmärksamma bra val som:
  • Fint att du hängde upp jackan.
  • Trevligt att du kom ihåg att ta av kepsen.
  • Jag är glad att du kunde avsluta så snabbt och komma till samlingen.
  • Tack för att du lyssnade så uppmärksamt.
  • Det är hänsynsfullt av dig att prata lågt när du hjälper din kamrat.
  • osv, osv, osv

torsdag 2 oktober 2008

Med medvind till läsglädjens hamn

Att finnas nära och följa de yngsta skolbarnens läsutveckling är ett spännande äventyr.
Jag minns killen som i ettan inte ville läsa alls,
som ryggade för det nya och svåra,
som såg boken "Is är bra" som en omöjlig utmaning.
Killen som till slut tog mod till sig och ljudade spalt efter spalt med RAAAAM, ROOOOS, RIIIIIS,
som i dag läser helt obehindrat.
Vilken resa.

Sen kommer utmaningen att välja böcker som innehåller lagom svåra ord.
Att läsa mekaniskt är en sak och att läsa och förstå något helt annat.
I gränslandet mellan automatiserad avkodning och litet ordförråd är det knepigt att hitta bra böcker. Här får vi inte lämna eleven vind för våg utan vi måste lotsa dem och se till att de har tillräcklig med vind i seglen för att orka fram till läsglädjens hamn.

onsdag 1 oktober 2008

Samtalat

Samtal idag om livet och döden,
om krig och kyrkogårdar och kremering.
Om stormaktstid, vietnamkrig, minnesmärken
och om ön där du inte får dö
Allvarliga saker.

Allvarliga, viktiga, givande samtal inspirerade av att jag meddelade att kyrkan bjudit in oss på studiebesök.

En STOOOR dag

Jag har tryckt på skicka ....och min bok är på väg till min redaktör på Bonnier Utbildning :) !!!
...och bilderna får åka snigelpost för hur jag än fixade och trixade så lyckades jag inte packa ned dem så att de gick att skicka. Mycket kan jag om datorer ...men sannerligen inte allt !