torsdag 27 november 2008

Med rätt artefakter

Ungefär såhär sa Leif Strandberg en gång när han berättade om Vygotskijs tankar om lärandet:
" Vi ville lära Peppe Eng dansa. Peppe kan inte dansa. Inte alls. Vi gav Peppe Eng de artefakter han behövde och plötsligt kunde han i alla fall börja lära sig lite. Peppe lärde sig lite mer varje dag och sedan kunde han dansa mycket bättre än förut. Utan artefakter hade det inte varit möjligt. Vi gav Peppe en fiffig kompis - dansläraren, vi gav Peppe dansskor, musik och en lokal att vara i och vi gav honom hopp om utveckling."

Ungefär så är det också med artefakten "stiftpennan"- ett verktyg som fungerar bra och som ger hopp om utveckling. Se mer i nästa inlägg....

Stiftpennseffekten

Vilken dag, vilken dag, vilken toppen dag!!

Stiftpennor med namnlappar till alla barnen och lyckan var total. Eleverna jobbade som aldrig förr. De läste, skrev, samarbetade och tog ansvar. Plötsligt blev de ett halvår äldre och otroligt ambitiösa. Länge leve stiftpennseffekten!

onsdag 26 november 2008

Att veta

Att få veta och att få kunskap om medför ansvar.
Ansvar att förvalta det jag vet på bästa sätt.
Jag vet att du inte kan ännu och då måste jag agera.
Ibland kokar hjärnan nästan över av alla tankar kring hur jag bäst kan hjälpa dig.
...och ibland knyter det sig i magen av oro.
Tänk om jag inte hittar den metod som passar dig?
Tänk om jag inte lyckas motivera dig?
Tänk om jag inte gjort tillräckligt för dig?
...då knyter det sig.
Nu när jag vet måste jag agera.
Jag kan inget annat göra.

tisdag 25 november 2008

Synar mig i sömmen

I dag har jag mycket att fundera på. Jag har gnällt och klagat på några av eleverna när det i vissa fall faktiskt är min organisation, eller brist på organisation, som är roten till det onda. Inte bra. Inte bra alls. Tänka till, tänka om, göra om. Ny tag i morgon.

måndag 24 november 2008

Stråla eller inte?

Måndag morgon. I dörren möts jag av en gosse som strålar som en sol och ropar:
- Jag har räknat ut matteboken. Hela matteboken!!
Lite ställd blir jag. Det var ju inte riktigt så jag hade tänkt det, men vad är egentligen det värsta som kan hända? Jo, att han får jobba med annan matte när vi andra jobbar i boken, och det är väl egentligen bara bra. Förutom det så har han upptäckt att han gillar matte, att matte kan gå lätt och att han får mycket gjort om han lägger manken till. Inte illa alls!
- Härligt, strålar jag tillbaka.

Lyssnat

Jag vill gärna lyssna på elevernas läsning så ofta jag kan. Tyvärr har jag inte haft möjlighet på ganska länge så därför startade jag idag "Operation lyssna". Mitt mål är att hinna lyssna på alla elever åtminstone två gånger under denna vecka, och veckorna som kommer.

På tavlan har jag tavelmagneter med barnens namn och när jag lyssnat på ett barn flyttar jag magneten från "inte-lyssnat-rutan" till "lyssnat-rutan" och på så sätt kan jag hålla reda på att alla blir lyssnade på. Funkar för mig.

söndag 23 november 2008

Ni na ni na ni na na

Vill läsa:
- Glädjens pedagogik av Anne Linder, Stina Breinhild Mortensen
- Från Vygotskij till lärande samtal av Petri Partanen

Läser:
- Skam av Susanne Alvtgen
- Skolverkets allmäna råd för den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen.

Önskar att jag kunde läsa:
- Ann-Marie Körlings allra nyaste - ännu ej utkommen.

Önskar att jag hade läst:
- Harry Potter
- Spiderwick
- Hälsans mysterium av Anton Antonovsky

Laddad

Miljoners och miljarders tankar kring jobbet virvlar runt innanför pannbenet nu när jag inte jobbat med barnen på 4 dagar. Se upp i morgon ungar, för nu kör vi så det ryker :)

lördag 22 november 2008

Systerdottern gästbloggar

En dag så jik flikan ut då såg flikan en myra såm va läsän för at den inte hade en familj då jik flikan åk då för at leta äftär en familj åk då hita flikan en familj då jik flikan till myrarn åk bärdä flikan myran till dåm andra myrorna. Då var myran glad och inte ledsen längre.
Av Systerdottern 4 och ett halvt år. Hon som önskade en flugsmälla till julklapp i fjol.

fredag 21 november 2008

Hur gick det på förlaget?

Jo tack, det gick över förväntan. Jag har tydligen knåpat ihop ett manus som håller måttet. Hurra! ... fast än finns det jobb att göra

Städa i skolvardagen

Du måste lägga det gamla åt sidan för att få plats med något nytt.

onsdag 19 november 2008

Till huvudstaden

Tjingeling. Nu flyger jag ned till Stockholm för att jobba på min bok tillsammans med min redaktör på Bonnier Utbildning. Nice :)

tisdag 18 november 2008

Så var det sagt. No more secrets.

Högläsningsboken handlar om stenåldersflickan Sång som blir kvinna och ställs inför att bli bortlovad till en man. Kvinna blir hon alltså, och författaren lämnar inte mycket till fantasin. Snabbt skummar jag igenom texten och väljer att inte läsa hela den färgrika och detaljerade beskrivningen. Läsningen avslutas och jag känner att stunden har kommit när jag ska tala om hur kroppen förändras i puberteten....

Ja ha, då var det dags. Jag ska rita kroppar med hår och bröst och adamsäpplen (exempel på målbrott får bli Johan Palm förstås). Jag ska berätta om spermieproduktion och ägglossning och mens. Jag tar ett djupt andetag, ler avväpnande och... gör det. Försöker vara lite humoristisk och avslappnad så att jag inte skrämmer några av de små. Vissa har nog nyss slutat tro på tomten, så jag anar att den nakna sanningen kan vara lite väl magstark. I vilket fall som helst så berättar jag, allt. Ungefär. (Sorry parents, no more secrets...) Halva klassen tycker att det extremt genant och pinsamt. De fnittrar, tittar bort, gömmer sig och håller för öronen. En tredjedel sitter helt lugnt och konstaterar att de redan visste allt. Sista tredjedelen tittar storögt och stumt. Detta blir en dag att minnas.

måndag 17 november 2008

:)

Medarbetarsamtal hos chefen idag. Ett bra samtal. Givande, utvecklande och utmanande. Jag fick godkänt.

Elevens val

- Jag väljer att illustrera min saga (bra, det passar fint)
- Jag väljer att följa en ritning och bygga ett hus av kartong (mäta, titta, tänka - nyttigt!)
- Jag väljer att följa en instruktion och tillverka ett landskap med en vulkan. (konstruktion, samarbete, estetik - toppen!) Vulkanen ska ha riktig lava. Jag tror jag ska ta köttfärs och färga den med karamellfärg. (eh nja, rekommenderas inte)
- Jag skriver på min saga (JA!!!! Författartalang ska inte kastas bort!)
- Jag tillverkar figurer och planerar en film. (Gillas!)

Längtar redan till nästa måndag.

söndag 16 november 2008

Vulkan

Laddar för en ny arbetsvecka. Det är så mycket jag skulle vilja göra men tiden är knapp. I vilket fall som helst hoppas jag hitta nån minut för mina gamla diabilder från Indonesien. Jag har klättrat upp till toppen på några vulkaner och bilderna därifrån är verkligen jättefina. Tänka sig att mitt gamla studielån räckte till en sån givande resa.
Jo apropå vulkan så kan du eller eleverna lägga upp böcker ni skrivit på www.vulkan.se.
Då kan vem som helst köpa dem och få dem inbundna och hemskickade.

torsdag 13 november 2008

...och det ena leder till det andra

Små detaljer i stora sammanhang ...

Istiden ... stenars form ... naturens form...berggrund...jordskorpa...kontinentalplattor... kontinentaldrift...jordbävning...vulkanutbrott...seismografer...lava...mineraler...bergarter... bergets kretslopp...vattnets kretslopp ... sediment...fossiler...kol... diamanter...ädelstenar ... miniralfyndigheter ... gruvor... makt ..konflikter...folkvandringar...handel ... LKAB... SSAB... Aitik ...Rönnskärsverken... metall ...glas...betong ... gravstenar .. trädgårdsplattor .. skiffer ...kalksten ... runda stenar ... rullstensås ...istiden

onsdag 12 november 2008

Fint besök

Rektorn gjorde studiebesök i klassen idag som förberedelse inför medarbetarsamtalet. Han antecknade för brinnande livet. Jag undrar vad han skrev, vad han såg och vad han tänkte.

och

-Du mamma, säger sexåringen, "och" är ett konstigt ord. Jättekonstigt. Man måste nästan byta ut alla bokstäver i det. Det står "ooooooooosssssssssshhhhhhhh" fast man ska säga "åk". Det är jättedumt faktiskt.

tisdag 11 november 2008

Lärorikt

Eleverna kommer in i klassrummet och första lektionspasset ska börja. På tavlan har jag skrivit några instruktioner. Allra överst står det: Detta är en övning i att läsa och förstå. Läs noga och gör som det står. Sedan följer instruktioner om att hämta papper, skriva sitt namn. skriva alfabetet osv. Själv sitter jag på en stol och iakttar hur de tar sig an uppgiften. Vem läser högt? Vem läser tyst? Vem tvivlar på att de förstått? Vem litar till sin förmåga? Vem dubbelkollar med kompisen? Vem jobbar självständigt? Övningen tar inte mer än fem eller tio minuter och vartefter de blir färdiga slussar jag dem vidare till andra uppgifter. En kort övning som ger dem bra övning och mig viktig kunskap.

måndag 10 november 2008

Bokprojekt 2

Mitt skolområde har ett utvecklingsprojekt som heter Värdefullt. Inom detta projekt är vi ett antal pedagoger som tillsammans skriver en bok med berättelser ur vår praktik. Berättelserna är skrivna ur ett etiskt perspektiv och beskriver allt från utvecklingssamtal till vardag på förskolan. I dag träffades vi för att utbyta tankar om varandras texter. Det blev ett givande möte. Min text hittade sin form och fick rubriker som tydliggjorde det jag ville säga. Jag kände mig tacksam över att få ta emot så många goda råd och stolt över att min text hade potential att växa till sig. Inom kort sätter jag mig och formulerar version tre.

(Ps... vi söker ett förlag som vill ge ut vår bok... har du ett? )

söndag 9 november 2008

Grattis alla pappor!

..och ett särskilt grattis till min alldeles egna pappa Håkan.

Men titta här!

Pysslade på med min lilla hobby när jag upptäckte det här och då kom jag att tänka på det här.

fredag 7 november 2008

Jo vi lärde oss - men inte samma sak.

Nytt arbetssätt: läsa text och svara på frågor med hela meningar och läslig handstil. Samma uppgift men den innebär olika utmaningar för olika barn.

När arbetspasset är slut summerar vi tillsammans. En är nöjd för att han fick till en fint formulerad mening, en är nöjd för att det blev så snyggt, en är nöjd för att bokstäverna står på raden. en är nöjd för att det gick lätt, en är nöjd för att det tillslut gick att förstå vad fröken menade, några är imponerade över hur mycket de hunnit skriva. Nån han lite nån hann allt men alla växte en liten bit. :)

torsdag 6 november 2008

Text flow - för alla som jobbar med text

Här finns möjligheter. http://www.textflow.com/blog/
Eleven skriver en version av texten. Du ger förslag på förbättringar genom att ändra i texten, några andra elever ger också förslag genom att ändra i texten. Ursprungsförfattaren öppnar alla tre dokumenten i textflow och kan då enkelt välja vilka förädringar han vill göra i sin text. Smidigt och effektivt.

68 mil i bil

Tjänstledig idag för att besöka ett arbetslag på Bredbyns skola i Örnsköldsviks kommun. De ville prata om hur man kan jobba med "Att skriva sig till läsning". Många timmar i bil men fantastiskt givande. :)

onsdag 5 november 2008

Matematik på schemat

Klassen jobbar med subtraktion. Jag ser mig omkring. Två stycken har tagit på sig hörselkåpor för att kunna koncentrera sig maximalt. En har valt att sitta lite avsides för att kunna jobba ostört. Fyra stycken har tagit fram sina pengar och lägger de tal som de är osäkra på, tre stycken räknar med små bitar av mosaik. En har lagt beslag på kulramen. En viftar envist med handen och KRÄVER att få tankesättet förklarat. Samma uppgift olika angreppssätt. Det sjuder av aktivitet och de backar inte för utmaningen. När arbetspasset slutar ser de nöjda och varma ut. Jag känner mig också sån - nöjd och varm. Nöjd för att de visar sådan vilja och för att de visar sådan respekt för varandras sätt att tänka. Varm för att jag varit behövd på många ställen - helst samtidigt. Tur att mina gymnasietjejer fanns tillhands. :)

tisdag 4 november 2008

Ett genombrott

En av mina gossar har under hela skoltiden suckat tungt när det varit dags att klippa. Riktigt tungt.
Men med rätt verktyg (han har fått min största och vassaste sax)
och med rätt motivation (klippa ut Yu-gi-oh kort som vi skrivit ut)
kan man sitta inne och klippa en hel rast - frivilligt - med ett leende på läpparna!
Jag förevigade med ett foto, sjöng min lovsång och firade med en kopp kaffe.
...och killen var också nöjd :) och kanske tycker han att fröken är lite tossig

måndag 3 november 2008

Inget presidentval men en smula demokrati

Att byta platser i klassrummet kan vara ett sätt att öva demokrati, logistik och empati. I dag var det dags att byta platser i klassrummet. Först genomfördes en röstning på HUR de nya platserna skulle bestämmas. Eleverna fick välja mellan "Erica bestämmer", "Lottning" eller "Eleverna ritar ett förslag". Röstningen genomfördes med stängda ögon (tja, inte riktigt alla har kommit så långt att de vågar stänga ögonen...) och Lottning vann (= demokrati). En av eleverna föreslog att jag skulle lotta fram två barn och låta dem byta plats. Smidigt och bra. Så var det dags att flytta runt, lämna företräde och välja smartaste vägen (= logistik). Slutligen lite avrundande samtal där vi pratar omkring vilka känslor som kan röras upp när vi utsätts för plötsliga förändringar som att byta plats (=öva empati). ...och barnen som trodde att vi bara flyttade om lite :)

söndag 2 november 2008

Skolforums 5 i topp:

Engagerade och trevliga kollegor
Inspirerande och givande möten
Otroligt proffsigt arrangemang
Föreläsning John Steinberg
Föreläsning Mark Levengood

I like!

Vi är med glugg

Nu väntar vi med spänning på tandfen. Sexåringen har tappat sin första tand och ligger på helspänn i sängen. Han lär inte somna i första taget :)

Superbra med superkoll

Ser fram emot att kolla på Evas Superkoll tillsammans med ungarna ( så blev Sverige till, från istid till nästan nutid på 13 minuter). Finns nu på www.svt.se (klicka på barn, Evas superkoll, titta på programmet avsnitt 081028) eller testa länken http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=81170&lid=puff_994254&lpos=lasMer

Veckans hemuppgift är att titta på programmet hemma ytterligare en gång.