torsdag 8 januari 2009

Några rader ur min bok ... in the making

Apropå penna och papper eller dator:
"I mitt gamla system var elevernas eget textskapande nästan uteslutande ett enskilt arbete som utfördes med penna och papper, skrivverktyg som innebär att redigering och förbättring av texten måste ske i flera steg och varje förändring kräver en stor arbetsinsats. Texten måste skrivas om för hand och det begränsade utrymmet på pappret lämnar ingen plats för att utöka textmassan. Många är de elever som har svårt att finna motivation till att skriva om, och de som allra mest behöver jobba med sin text är många gånger de som har den allra svagaste motivationen. För dessa handlar skrivandet om att skriva så kort som möjligt för att över huvud taget orka med. Det är därför en svår uppgift att ställa rimliga krav så att den begynnande lusten att skriva blir kvar. Med datorn som skrivverktyg blir däremot en förbättring av texten inte alls särskilt mödosamt och den digitala texten makar sig snällt och ger plats åt fler och längre ord."

3 kommentarer:

Öpedagogen sa...

Japp - en dator till varje elev, borde vara en självklarhet. Vi lever ju i alla fall år 2009...

Anonym sa...

Vet du när boken kommer ut?
Det ser jag framemot!
Hälsningar Jenny

Fröken Anki sa...

Jag undrar också när boken kommer.

Den verkar intressant, och viktig!
Instämmer i att datorn ger mera utrymme för processen, speciellt för de svagaste och minst motiverade. Tänk om man kunde få ha ett helt gäng med datorer i klassrummet! Lycka! :D

Men det klart, det är ju viktigt att kunna skriva för hand också, men när man jobbar med texten är det ju så mycket enklare med knapparna, och klipp och klistra-funktionen! Handskriften för personliga brev och dagböcker kanske?

Länge sen jag tittade in hos dig nu, men jag kommer och går och hittar alltid nåt kul eller intressant då jag är här.
Ha en härlig fortsättning på veckan och sen en skön helg!