söndagen den 11:e januari 2009

Till vävstugan

I bland när jag tänker på skolan så tänker jag på trådar. Jo du läste rätt, trådar, rep, snören och jo jag borde nog gå i säng nu, men i all fall.
Jag tänker att i första klass är kunskapsväven ingen väv alls utan bara en massa, MASSA lösa trådar som ligger i en enda röra. Första uppdraget är att trassla ut och göra trådarna redo att börja knytas ihop.
Under andra skolåret hänger trådarna släta och fina och det är ganska lätt att knyta en tråd till en annan. Fortfarande behövs vi pedagoger för att visa vilka trådar som hör ihop.
Sen kommer vi till trean och kan njuta av att eleverna själva hittar ett mönster i väven och själva kan hitta vilken tråd som kan knytas till en annan. Jag är ju inte mycket för handarbete med den sortens vävning kan jag verkligen ÄLSKA!

Inga kommentarer: