onsdag 18 mars 2009

(En)samarbete

Killarna har skrivit actionberättelse med Indiana Jones tema. Berättelsen är lång och den innehåller mycket dialog. I inledningen av skrivandet kom jag och grabbarna överens om att citationstecken skulle vara bra för att markera dialogen, men i genomläsningen märker jag att talstreck skulle göra det hela tydligare.
- Grabbar, vet ni, vi måste nog göra talstreck istället, såhär... kolla...
- Va?! I hela sagan?!
- Ja ... jo ... ja det blir tydligare då..., säger jag och fortsätter ändra till talstreck i texten.
De tittar uppgivet och uttråkat på varandra och på mig. Så säger den ena :
- Du ... nu har hon det hon gör. Kom, vi går...

Så lätt är det att med för stora ambitioner förändra ett samarbete till ett ensamarbete ...

3 kommentarer:

Anna sa...

Ja, du Erica...du gör ett kanonjobb och jag är så impad över att du har en så otrolig kraft och energi som du lägger ner på dina elever! Tänk...vad vore eleverna utan dig...:-)

Hoppas att allt är bra med dig och alla på skolan, jag saknar ER! Hoppas kunna komma tillbaka så snart som möjligt.

kram//Anna

Erica sa...

Tack Anna, men jag har också mina dagar minsann. Det går upp och det går ned. Hoppas att få se dig snart igen.

Patrick sa...

Ett tips: I word kan du klicka på "redigera/ersätt" och låta datorn byta ut alla " mot - automatiskt. Visserligen får du då talstreck både i början och slutet av varje citat men datorn har i alla fall gjort halva jobbet...