tisdag 24 mars 2009

Fröken K - tittar på

I morse hade vi besök i klassen av en kvinna som skall titta med forskarögon och utvärdera hur arbetet med att skriva sig till läsning påverkat skolsituationen och lärandet. Vi kan kalla henne fröken K. Eleverna är vana vid besök och tog det hela med ro. Själv märkte jag hur jag också började titta med forskarögon på det eleverna gjorde och plötsligt upptäckte jag en massa spännande saker. Jag såg hur medvetet eleverna valde typsnitt, hur de samarbetade, hur de ställde avancerade frågor om språk och innehåll, hur de jobbade med bild, ljud, stavning och interpunktion. Fokus har flyttats från att skriva enbart text till att producera en multimodal berättelse där text, typsnitt, bild och ljud samverkar för att föra fram budskapet. Undrar om fröken K också såg det?

2 kommentarer:

Anna sa...

Vad kul att eleverna gör sitt "allra" bästa, men det tror jag att de gör även i vanliga fall med en fröken som du! Som sagt var...Sträck på dig, för du är verkligen kanonduktig! Jag läste att du ska hålla föreläsningar snart...vad spännande. Lycka till om vi inte hinner ses innan dess.

kram//Anna

Erica sa...

Tack Anna :)