tisdag 14 april 2009

Inspireras av litteraturen

När mina elever gick i förskoleklass läste jag "Bullen och väskan" av Ulf Sindt för dem. Det är en bilderbok som handlar om en liten tjej som ockuperar pappas nya väska. Hon sätter sig i den och vägrar kliva ur. På alla möjliga sätt försöker föräldrarna locka och lura och hota henne ur väskan men inget fungerar förrän storebror löser problemet. Vid ett tillfälle säger mamman i boken ungefär:
- Du får en glass om du lovar att stiga ur väskan sen.
En av tjejerna i förskoleklassen reagerar direkt:
- Men åh så dumma! Hon måste ju gå ur väskan FÖRST och sen få en glass, annars funkar det ju aldrig!
...och visst hade hon rätt. Bullen åt sin glass och satt nöjd kvar i väskan. Barn vet minsann hur man vinner viljornas kamp.

Förutom att det är en bra berättelse ger den många uppslag att fundera vidare kring. Eleverna kan skriva eller dramatisera hur de skulle ha fått Bullen ur väskan och de kan fantisera kring andra saker att ockupera och hur det skulle påverka deras vardag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Erica!

När jag arbetade i Stockholm hade min klass författarbesök av just Ulf Sindt. Han var så otroligt duktig på att berätta om sina böcker och ofta hade han varit med om det han skrev om. Mina elever skrattade gott åt "Kalkonen är lös". Tänk om det vore lika lätt att få författare på besök här i Piteå.

Hälsningar Kusin Louise