tisdag 29 september 2009

I dag gick det bättre

I dag fick jag revanch. Vi skrev mattehändelser (mattesagor) på eftermiddagen och det gick mycket bättre än igår. Jag återgick till gammal välbeprövad organisation och det flöt på fint.

3 datorer var igång. Alla elever fick börja med att planera sin räkneghändelse med sin skrivarkompis. Sedan fick alla börja rita bilden till räknehändelsen. Vi ritade på pappersark som jag klippt till lämplig storlek. På min uppmaning fick paren lämna bilden och gå till datorn för att skriva. De skrev spökskrift (bokstavsräckor) och jag översatte (skrev vad de sa). Sedan fick de med sig en utskrift och kunde återgå till bildskapandet, klippandet och klistandet. Text och bild klistrades upp på ett färgat ark innan eleverna hängde upp sin text i klämlisten. Om någon mot förmodan skulle hinna rita klart innan de fick komma till datorn, fanns det lite byggmaterial, spel och målarbilder att sysselsätta sig med. När jobbet var klart var det fritt val.

Efter ungefär 50 minuter var alla klara och i gång med sina valda aktiviteter. Två övade sin styrka ute, fyra spelade munkboll, tre byggde med kapla, fem målade målarbilder.

2 kommentarer:

sanna sa...

Jag ska testa den lektionen med min etta. Hoppas det blir lika lyckat :)

Therese sa...

Jag hade kaos hos mig igår när vi skulle skriva mattesagor....men idag ska jag planera upp så att nästa försök inte blir likadant....MEN som de säger "Ur kaos skapas ordning". Får väl lita på det!