onsdag 16 december 2009

Matte + it = sant?

Matematik + digitala hjälpmedel som datorer och interaktiva skrivtavlor = vadå?
Vilken pedagogisk nytta har de digitala hjälpmedlen när det gäller matematik? Vilka kvalitéer tillförs? Vilka möjligheter skapas? Tänk tillsammans med mig och lämna dina tankar som en kommentar eller som länk till eget blogginlägg. Sitter och filar på en projektansökan och behöver verkligen lite hjälp. Matte är ... så att säga ...ett utvecklingsområde :)

2 kommentarer:

Öpedagogen sa...

Eleverna tycker det är roligt att använda sig av spel, datorer SMARTboards eller liknande. De är nyfikna - bara det säger väl allt =. Nu menar jag inte att de ska sitta ensamma, utan om de sitter i par och löser problem eller liknande blir det en aktiv matematik- och problemlösningsdiskussion där och då. Som lärare kan man lyssna in, fånga upp sådant som behöver utvecklas eller lyfta det i hela klassen. Fram för mer IKT i matematiken!

Ånemåne sa...

Kanske ska ni ta och komma till oss en sväng, så kan vi visa det "lilla" vi gör/har gjort. Vi har ändå startat lite och det känns som om IKT har oändligt med möjligheter. Ska montera upp en Smartboard i klassrummet nu så då blir det ännu mer utmanande. Generellt så fångar man barnens intresse på ett helt annat sätt och de har bättre självförtroende när de jobbar med datorer.... det är något de har erfarenhet av!

Åsa Å