fredag 30 januari 2009

Avslöjande

Vi registrerar oss på www.glosboken.se och frågorna jag får avslöjar mycket om vem som kan vad. Några navigerar sig med lätthet genom formuläret medan andra är vilse i pannkakan.

- Vad har jag för adress?
- När är jag född?
- Bor jag i norrbotten?
- Vad ska jag göra nu?
- Vadå "användarnamn"?

Så det är bara att rusa runt som ett levande 118100 och ge svar på allt - helt gratis dessutom :)

torsdag 29 januari 2009

dold agenda

Bortom kursplaner och läroplaner finns skolans dolda agenda med de jätteviktiga men riktigt svåra ämnena. Där finns stunderna där vi lär oss om rättvisa, orättvisa, tolerans, olikheter och relationer. Vi lär oss om oss själva och om andra, om livet - för livet.

onsdag 28 januari 2009

Koncentrerat

Mattelektion. Jag tittar ut över klassen. De jobbar bra. Koncentrerar sig. Jag ler inombords när jag ser hur två av grabbarna har skapat sin egen lilla värld. Där sitter de, fullt fokuserade, med huvorna på tröjan uppdragna och ordentligt ihopsnörda. Det enda som syns är näsan och ögonen. De är avskärmade från världen och helt inne i sitt jobb. Nöjda. Jag också.

tisdag 27 januari 2009

måndag 26 januari 2009

Så var det på viset igen

Tja... då var jag igång igen ... med ett litet filmprojekt. Vis av tidigare filmprojekt vet jag att det är ungefär som att vara gravid. Till en början är det lite bök med att få till det och komma igång. Sen rullar det på av sig själv. Det sväller och sväller och plötsligt inser jag att det som var litet när allt började, nu har vuxit sig stort och vilt. Premiären närmar sig och det finns ingenstans att gömma sig. Det är bara att bita ihop och göra det sista arbetet också. Så ser den färdiga filmen dagens ljus och allt det besvärliga är som bortblåst. ...and class three proudly present...

torsdag 22 januari 2009

Film från Historiska museet.

På torsdagar jobbar jag från 8.00 till 9.40. En riktigt kort arbetsdag med andra ord. I dag hann vi med lite planering inför vårt kommande filmarbete, lite matte och en strömmande film om "Glänsande gudaoffer" från Historiska museets webbTV. Den handlade om hur man i en åker i Frösunda på Kålland hittade 7 bronssköldar från Bronsåldern. Så mitt bidrag till bloggläsarna idag får nog bli att inte glömma bort att många museer har filmer på sina hemsidor. En bra resurs. Kolla in Historiska museets hemsida här

onsdag 21 januari 2009

En helt vanlig onsdag

Läst lite? a
Skrivit lite? a
Räknat lite? a
Elevmedverkan /demokrati? a
Rörelse?a
Samtal om etik och moral? a
Lyssnat till högläsning?a

Då kan vi vara rätt nöjda va?

tisdag 20 januari 2009

Rena rama trolleriet ger ren och skär magi

Synonymfunktionen i word är jättekul. Den lockar eleverna att byta ut ord, tänka annorlunda och upptäcka språket. Texterna blir varierade och karaktärsfulla. Hur? Jo högerklicka på ordet, välj synonymer i menyn och hokus pokus ... där är en massa förslag på ord. Testa

Kenny Starfighter citat

- Spana in alla saker som ser misstänksamma ut! ... eh?

Gammalt och nytt

I morse hade eleverna byggt en stenåldersdös av stenarna som ligger på fönsterbrädan i kapprummet. Dösen tjänade som garage till en liten leksaksfyrhjuling. Fiffigt.

Va?

Hört på TV:
- Du kan stå här. Stå här på den andra ståndpunkten.
mäh...hallå?!! så kan man väl inte säga?

måndag 19 januari 2009

...en gammal bok på besök

Jag gillar när eleverna bidrar till att göra undervisningen intressant. I dagens morgonsamling satt en av grabbarna med en bok i famnen. Ögonen glittrade och han var sprickfärdig av iver att få dela med sig av sin skatt. När alla kommit på plats bad jag honom berätta vad han hade med sig. Det var en 69 år gammal skolbok med en berättelse om ett Indianäventyr. Efter att han bläddrat i den, visat bilder och tryckår fick boken gå runt. När den kom till mig läste jag några rader högt. Språket var mycket ålderdomligt och vi fick fundera ett slag innan vi förstod vad författaren menade. Naturligtvis blir detta starten på samtal om böcker, boktryckarkonsten, språkets utveckling mm. Spännande och kul.

söndag 18 januari 2009

Sjukt

En veckas dunderförkylning som i helgen toppas med sprängande bihålor, en inflammerad visdomstand och lätt feber. Energinivån når inga högre höjder.

torsdag 15 januari 2009

Alltid på jakt efter en utmaning!

I matte jobbar vi med tusentalen och idag tränade vi lite extra på att läsa ut talen. Eleverna fick talkort och tydliga instruktioner att turas om att lägga tal som kompisen skulle säga. Första fyra minuterna jobbade de precis så som jag ville och sedan började de i vanlig ordning söka nya utmaningar. Plötsligt la de inte längre tusental, utan miljontal och miljardtal och alla talkort i en lång rad.
-Erica, hur säger man det här?! och det här? och det här? och kan du skriva det här jättelånga talet med bokstäver?
999999674962
niohundranittioniomiljarderniohundranittioniomiljonersexhudrasjuttiofyratusenniohundrasextiotvå

onsdag 14 januari 2009

WANTED

NÅGON har trampat i klaveret - BIGTIME!
I say no more ... :(

Grammatiken i praktiken

Står i dörröppningen och lyssnar på barnens käbbel. Hårda ord men glada röster, glada ögon och fnitter.
- You are an ashole!
- You are a dumskalle!
Bredvid mig står en av mina elever. Han hör också och tittar lite trevande och på mig. Så säger han urskuldande:
- Dom kan ju... dom vet ju att det heter You are i alla fall...

Inget ont som inte har nåt gott med sig :)

måndag 12 januari 2009

Multiplikationsspel

I dag tror jag att jag delar med mig av ett litet mattespel som jag hittat på. Skriv upp multiplikationer på ena sidan av en lapp och svaret på andra sidan. En multiplikation per lapp. Eleverna sprider ut korten på bordet med multiplikationssidan upp, sedan gäller det att säga svaret på multiplikationen, vända lappen och kolla om det blev rätt. Är svaret rätt behåller man lappen, är svaret fel får den ligga kvar. Oavsett om man får den lappen eller inte går turen över till den andra i paret som gissar/säger svaret på en multiplikation, väder upp lappen och kollar om det blev rätt. Eleverna turas om till dess att lapparna är slut. flest lappar vinner.

Ett riktigt populärt spel där man övar multiplikation hittar du på http://www.bigbrainz.com/ Du kan inte spela direkt utan måste beställa en aktivering till din e-post och öppna det därifrån.

söndag 11 januari 2009

Till vävstugan

I bland när jag tänker på skolan så tänker jag på trådar. Jo du läste rätt, trådar, rep, snören och jo jag borde nog gå i säng nu, men i all fall.
Jag tänker att i första klass är kunskapsväven ingen väv alls utan bara en massa, MASSA lösa trådar som ligger i en enda röra. Första uppdraget är att trassla ut och göra trådarna redo att börja knytas ihop.
Under andra skolåret hänger trådarna släta och fina och det är ganska lätt att knyta en tråd till en annan. Fortfarande behövs vi pedagoger för att visa vilka trådar som hör ihop.
Sen kommer vi till trean och kan njuta av att eleverna själva hittar ett mönster i väven och själva kan hitta vilken tråd som kan knytas till en annan. Jag är ju inte mycket för handarbete med den sortens vävning kan jag verkligen ÄLSKA!

Minus på vintern tack!

Bävar ... termometern visar plusgrader och det innebär kramsnö och det innebär snöboll och det innebär felträff och det innebär hämnd och det innebär tårar och det innebär en tuff arbetsdag i morgon!

torsdag 8 januari 2009

Några rader ur min bok ... in the making

Apropå penna och papper eller dator:
"I mitt gamla system var elevernas eget textskapande nästan uteslutande ett enskilt arbete som utfördes med penna och papper, skrivverktyg som innebär att redigering och förbättring av texten måste ske i flera steg och varje förändring kräver en stor arbetsinsats. Texten måste skrivas om för hand och det begränsade utrymmet på pappret lämnar ingen plats för att utöka textmassan. Många är de elever som har svårt att finna motivation till att skriva om, och de som allra mest behöver jobba med sin text är många gånger de som har den allra svagaste motivationen. För dessa handlar skrivandet om att skriva så kort som möjligt för att över huvud taget orka med. Det är därför en svår uppgift att ställa rimliga krav så att den begynnande lusten att skriva blir kvar. Med datorn som skrivverktyg blir däremot en förbättring av texten inte alls särskilt mödosamt och den digitala texten makar sig snällt och ger plats åt fler och längre ord."

onsdag 7 januari 2009

Livet finns förmodligen bara i singular
Politisk oenighet
Väpnad konflikt
Krig
Hot
Livshotande
Livsfarligt

Möte i morgon

Planeringsdag med kollegorna är verkligen en källa till inspiration. Påminner mig om att det sker mycket mer i kommunikation med andra än vad det sker när jag bara kommunicerar med mig själv. I morgon kommunicerar jag med mina elever. Redan i hallen kommer de att mötas av små lappar med meddelanden " Hello again" "Welcome back" " Hello friend, I like you" "Smile" "What you give is what you get" "Give a little love" "Welcome back" " See you soon".
Ser fram emot morgondagen.

tisdag 6 januari 2009

En tanke om DS

Upptäckte under lovet Nintendo DS som har en pictochatt funktion. Jag och sonen satt med var sitt DS och skickade meddelanden mellan varandra och genast kände jag suget att testa med skolbarnen. I vilka undervisningssituationer skulle det vara bra att kunna kommuniceras med korta skrifliga meddelanden? Kanske när:
  • Barnen löser matteproblem i par. Genom att skicka sitt svar till mig vet jag hur de klarade att lösa problemet.
  • Barnen letar svåra ord i texter. De kan skicka orden till mig utan att störa de andra.
  • Vi skriver stafettskrivning. Dvs. man skriver en bit på en text och skickar den vidare till nästa person som fortsätter på texten.

Konsumtion

Under julkovet har det (mer eller mindre ofrivilligt...) konsumerats en hel del barnkultur och läraren i mig kan inte låta bli att analysera vilket lärande som gömmer sig i de olika filmerna, spelen och aktiviteterna. En hel del skulle jag vilja säga, fast utan en vuxen som kan hjälpa till att se sammanhang och förklara är det svårt för barnen att veta vad som är fantasi och vad som har en verklig förankring. Återkommer i ämnet.

Back to reality and back in cyberspace

Sista dagen jullovet. Ett ganska vilsamt och stilla lov. Nu är jag redo att kavla upp ärmarna och ta tag i vårterminens utmaningar. I morgon är det planeringsdag och torsdag träffar jag eleverna.