fredag 27 februari 2009

Alla goda ting är tre (eller fler)

Sicken dag, sicken dag, sicken toppen dag!!
1. Formuläret med läxförhör fungerade perfekt och resultatet av läxförhöret hamnade i en snygg tabell på mitt googlekonto. Tjoho!

2. ...sen hann vi med att testa posta till det som skall bli vår engelska klassblogg på posterous. Eleverna skickar inläggen direkt från sin mailbox (om jag lagt till den som "contributer") och de publiceras här:
http://hortlax.posterous.com/

3. ...sen testade vi att dela dokument i google docs. Vi var tre personer vid tre datorer som skrev i samma dokument. Coolt!

(åsså har vi sjungit karaokeversioner av engelska låtar från you tube, visade med projektorn så att alla såg). Röjigt och roligt.

torsdag 26 februari 2009

INSPIRERAD

Jösses vad inspirerande det kan vara att träffa någon annan och prata en stund. I dag träffade jag en av kommunens utvecklings/pedagog/itforskare. Vi samtalade om hur webben och webbens sociala funktioner kan bidra till lärandet i skolan. Mot slutet av samtalet hamnade vi i de funktioner som google erbjuder och det är inte lite det!

Redan i morgon hoppas jag kunna utforska och testa både funktionen för delade dokument och funktionen för formulär. Läxförhöret i engelska blir i form av ett formulär som eleverna fyller i och skickar tillbaka till mig. Busenkelt att göra, lätt att rätta och ett verktyg som kan vara bra till mycket. Vadå formulär, undrar du kanske? Ja ungefär såhär http://www.lindqvist.com/b/undersokningar-via-google-docs
(beskrivningen är ett år gammal men fungerar ungefär, återkommer i ärendet)

Formulär

onsdag 25 februari 2009

Utflykt

Ett par minusgrader, strålande sol, meterdjup gnistrande snö, lekglada barn, rutinerad kollega och förälder på skoter med bjudkaffe i termos. Kan det vara bättre på betald arbetstid???

tisdag 24 februari 2009

Bättre rent än aldrig

- Åh nu kan jag ju se mitt bänkpapper! utbrister eleven förtjust när vi med förenade krafter städat hans bänk.

Om det behövdes? Oh yes believe me!

Dagens snackisar

- Hur många semlor ska du äta idag?
- Vad ska du ha med dig i matsäcken på utflykten?
- Oj så varmt det är ute idag. Och soligt.
- Får man ha med sig MP3 när vi ska övernatta i skolan (i slutet av april...)

måndag 23 februari 2009

Prata på

I snart tre år har eleverna varje måndag fått en eller ett par minuter var för att berätta något som de tänker på eller något som de har varit med om. I dag slog det mig hur duktiga de har blivit på att välja ut något att berätta och hur duktiga de har blivit på att formulera sig. Flera av dem bygger upp en historia som avslutas med en poäng, om än det bara handlar om vardagliga saker. Tal, tanke och språkutveckling går hand i hand. övning ger färdighet.

lördag 21 februari 2009

Frågat

- En pyroman?... är det nån som undersöker pyramider? undrar en av eleverna.
Sicken bra fråga! Han har lyssnat på ordet, letat i sin tidigare erfarenhet och dragit en slutsats. Felaktig visserligen men jag gillar strategin.

Nu vet han att pyro betyder eld och att man kommer från ordet mani. Ny kunskap, ny erfarenhet att använda till nya slutsatser.

torsdag 19 februari 2009

Förtroendeingivande?

Föräldramöte. Välbesökt och trevligt. Jag inleder med lite information och ber dem fråga om de undrar något. När jag svarar smyger sig handen upp i ansiktet och jag kliar mig på kinden. Plötsligt ser jag "telenors" reklamfilm för min inre syn - "om man ljuger åker handen reflexmässigt upp mot ansiktet som för att hindra lögnen från att smita ut". Oh nej nu tror de att jag ljuger tänker jag och säger.
-Oj, ja hoppsan nu kliar jag mig lite här, och då tror ni kanske att jag ljuger som han på reklamfilmen, men se det gör jag inte. Bäst att sätta händerna i byxfickorna.

Föräldrarna småskrattar lite och vi fortsätter med nästa fråga. Jag svarar och ... ja ... det kliar ju lite igen. Försent upptäcker jag det, så där står jag igen med handen i ljugarposition. Jag stannar till och behöver inte säga något alls. De vet att jag vet och vi skrattar.

onsdag 18 februari 2009

Nya planer

Nu har jag bestämt mig och nu har jag sagt det till eleverna:
- Det blir ingen film från oss till den lokala filmfestivalen.

Istället blir det en show där vi blandar liveframträdanden med filminslag.

Just nu

Sitter kvar på jobbet. Måste fixa lite protokoll och listor och annat administrativt. Om ett par timmar har jag föräldramöte. Det känns bra. Jag vill berätta om klimatet i klassen, planera in några datum och visa dem www.glosboken.se

tisdag 17 februari 2009

Gäsp

I dag - så när som ingen reflektion.
Rätt nöjd på jobbet, men väldigt trött.
Kryper till kojs.

måndag 16 februari 2009

Litet tips för engelskan

Vi står upp. Jag ställer frågorna och den eller de som det stämmer på svarar. Målet är att öva frågefrasen Who has got.... och svarsfrasen I have got.... Målet är också att våga tala engelska.

Jag - Who has got two hands?
Alla - I have got two hands.
Jag - Who has got a nose?
Alla - I have got a nose.
Jag - Who has got black socks?
4 st - I have got black socks.
Jag - Who has got brown eyes?
några - I have got brown eyes.

osv

Nya utmaningar

Snabbräknaren har tagit sig genom matteboken och ber om mer att räkna, mer att lära mer att göra. Han tycker verkligen att matematiken är rolig och lätt. Jag väljer en diagnos för årskurs fyra för att identifiera nya områden att utforska. Halvvägs in i diagnosen stöter eleven på begreppet area och därmed har vi hittat något att jobba med. Vi trivs båda två.

söndag 15 februari 2009

Åk till ön

Här är en riktigt bra idé.
http://opedagogen.blogspot.com/2009/02/en-liten-lapp-blev-sa-valdigt-mycket.html

...med några minuter över

Dela in eleverna i par. Dela ut en klump modellera och en liten hög med ordkort på sånt man kan bygga. Så bygger den ena eleven och den andra gissar. Nyttigt att jobba tredimensionellt, trevligt, prestigelöst och roligt.

Förslag på ord: boll, orm, träd, dinosaurie, fisk, sköldpadda, svärd, hus, människa, päron, banan, hjärta, båt, glas, skål, yxa, nyckel, fläta, tärning, flygplan, häst, elefant, giraff, bil, gitarr, sol, stjärna, bläckfisk, soffa, flaska, blomma, julgran osv.

torsdag 12 februari 2009

Det är Ok

- Alltså ... vågar jag släppa dem i matteboken?
- Jo det vågar du, men stanna upp ibland och titta tillbaka så att eleverna använder effektiva och bra strategier för sitt räknande.
- Ja men, det blir ju som en tävling mellan eleverna.
- Nej så behöver det inte bli. Det måste få vara ok att älska ett ämne. Vi låter ju snabbläsarna läsa fler böcker och snabbsimmarna lära ännu ett simsätt utan att det gör de andra till sämre läsare och simmare.

Förklara ofta att vi har olika specialintressen. En del älskar att räkna och gör det gärna och en del älskar att läsa, och en del älskar att simma. Det är ok att vilja jobba och lära sig och det är ok att inte göra mer än vad som förväntas. I matte är det ok och i simning är det ok, och i läsning är det ok, och i teckning och i...allting. Du ska alltid göra ditt bästa men känn ingen stress och press att göra mer än du måste om det inte är av ren lust. Så tänker jag.

Prisutdelning

Korta torsdagen bjöd på högtidlig prisutdelning till vinnarna i berättartävlingen (...och det är ju förstås alla, men i olika kategorier). Priset var en kortlek och en "buff" (= en tygtub som kan användas som mössa eller halsduk. Kan behövas nu när det är -25...). Med breda leenden och glitterögon lyssnade de stolta pristagarna till de fina berättelserna. Hallelujamoment för fröken.

onsdag 11 februari 2009

10 mars

Den 10 mars föreläser jag om Att skriva sig till läsning i Stockholm. Om du vill komma kan du kontakta Otto på www.metodochfakta.se Hoppas vi ses

tisdag 10 februari 2009

...och de nominerade är

I dag var det berättartävling. Jag hade skrivit ihop regler och grupper och vikarien fick genomföra det hela tillsammans med barnen. Resultatet blev över förväntan och nu sitter jag här med med sju anonyma och underbara berättelser på temat "När jag snöade inne". Nu är det upp till mig att läsa och fundera och dela ut pris för:
  • bästa början
  • bästa slut
  • bästa ord
  • ordrikedom
  • bästa stavning
  • bästa handling
  • bästa helhetsintryck
  • varierade meningar
  • Ericas specialpris

måndag 9 februari 2009

Hallå? (varning för gnäll. Känsliga läsare kan nöja sig med första och sista stycket.)

Ibland undrar jag om mitt budskap över huvudtaget når fram. Här är bara några axplock från denna intensiva dag när jag tror att jag hört mitt namn åtminstone 500 gånger. Erica? Erica! Erica... Erica? ..Erica! .. Erica? Erica? Erica...!!

Jag - God morgon. Alla är här utom Martin, han är sjuk idag.
Eleven - Var är Martin.

Jag - Här ligger veckobreven för er som var borta i fredags. Här är Kalles, Lisas, Karins och Klaras.
Eleven - Var är mitt veckobrev??

Jag - Ordet tall på engelska betyder lång. Om en människa är lång säger man tall. Ordet long används till saker som ligger och är långa som en orm. Tänk på en hög tall i skogen, och tänk er att den långa människan står där bredvid. Människan är alltså tall = lång.
Eleven - Vad betyder tall?

Jag- Nu gör vi den här övningen för att öva siffrorna på engelska. Alla gör den.
Eleven - Måste man?

Jag - Nu är det rast (ingen reaktion) Nu ska vi gå ut på rast och jag är rastvärd så jag skall också gå ut (ingen reaktion)

Jag - Ta på dig täckbyxorna.
Eleven 10 minuter senare - Jag är jätteblöt. Jag har inga täckbyxor.

Jag - Nu ska vi gå och äta (ingen reaktion) Nu är det dags att gå till maten. Nu går jag. (knappt nån reaktion)

Jag - Dags att komma in, nu har det ringt. (Ingen reaktion) Nu ska ni komma in (ingen reaktion) MEN NOG VAR DET VÄL MÄRKVÄRDIGT VAD JAG FÅR LOV ATT TJATA. KOM IN NU !!!!

Jag - Jag visar lite idéer på kort så att ni vet vad ni har att välja på i morgon när vi ska göra korten. Så jag visar nu inför i morgon.
Eleven - Ska vi göra korten nu?

- Alla får sitta vid sin egen bänk nu när vi lyssnar på Narnina. Kalle du får gå till din bänk, Lisa gå till din egen bänk, Karin gå till din egen bänk ... suck ....


Sen trampade jag på kanten av asken med alla små utklippta hjärtan så att asken välte och alla hjärtan spreds ut över golvet. När jag böjde mig ned sprack byxorna (ingen såg det som tur var)och skoltelefonen ringde för fjärde gången under samma lektion.

lördag 7 februari 2009

Ny kostym

Testar lite ny layout på bloggen inspirerad av Anna.
Vad tycks? Choose or refuse?

Prov-prov i matte.

Jo då, det avslöjar en del...
- Vad är en enhet?
- Vadå? Har jag inte svarat på frågan? (nej läs här, vad det står. Hur lång är den?)
- Jag är klar HALLÅ ERICA jag är KLAAAR. ( ja ja men du skulle ju sitta kvar och rita eller läsa och låta pappret ligga, minns du)
- Alltså hur håller man linjalen?

Lite att jobba med alltså.

torsdag 5 februari 2009

Läsövning

Läsning kan vara lurigt. I dag har vi läst en hel massa ord som är lika sånär på att det ena har kort vokal och dubbelteckning och det andra lång vokal och inte dubbelteckning. Jag upptäcker att det finns en viss osäkerhet. Nyttigt att öva lite extra.

hål håll
bus buss
glas glass
sil sill
m.fl

onsdag 4 februari 2009

Snow white

-Mirror mirror upon the wall, who is the fairest of them all? sa den elaka drottningen i den engelska pjäs som vi idag fick tillfälle att se. Bra jobbat 7b och tack för att ni bjöd in oss.

Vulkanutbrott

Händerna stinker fortfarande av ättika efter dagens experiment. Bakpulver och ättika i en bubblig blandning fick vara lava som vällde ur vår vulkan. Eleverna tjöt av iver och själv njöt jag av känslan av samhörighet. Måste fota vår finfina vulkan i morgon så att ni får se.

tisdag 3 februari 2009

5 minuter och 5 nya ord

Jag försöker så ofta jag kan att ge eleverna lite nya ord till sitt ordförråd. Jag har märkt att i äldre lättlästa böcker är ordförrådet många gånger ett helt annat än vad vi hittar i böcker från 2000-talet. I dag läste jag tex. första sidorna ur boken "Toppens hemliga liv" och där hittade jag bland annat plira med ögonen, blänga, pipa i bröstet, titta med avsmak och snörvla. Jag förklarade orden och eleverna fick testa att göra det orden sa. Allt som allt kanske det tar 5 minuter. I morgon blir det nya ord.

Ett prova på prov

Under smått högtidliga former gjorde vi i dag ett prov-prov i svenska inför de nationella proven i årskurs tre. Det var riktigt nyttigt och många av eleverna presterade bättre än någonsin. Texten bedöms utifrån 3 olika mål, lite förenklat kan de sammanfattas såhär:
- kunna berätta med handling.
- kunna stava de vanligaste orden.
- kunna använda punkt och stor bokstav.

Svårast var att behärska interpunktionen så det ska vi jobba lite mer med redan i morgon.

Most valuable in the kapprum

- and most likely to be "borrowed"... :

1. en hel bandyboll
2. en tejpad bandyboll
3. en bandyboll
4. en bandyklubba
5. en järnspade

måndag 2 februari 2009

Förlorad

http://www.lektion.se/ kan jag förlora mig i timmar ... sen åker jag och vilar upp mig på google earth - min virtuella semester.

Har storleken betydelse? (nu blir det många träffar på google)

Kan inte motstå att citera något jag hörde idag. Användbart uttryck i många situationer.

"It's not the size of the boat,
it's the motion of the ocean"

Rundgång

I dag avslutades arbetsdagen med en timmes rundgång. Då är klassen indelad i tre grupper. Varje grupp arbetar med en uppgift i ungefär 20 minuter och sedan är det byte. Innan timmen är över har alla hunnit igenom alla uppgifter. I dag var det matte, läsförståelse och berätta till bilder som stod på programmet. Roligast var det nog att berätta till bilderna. Eleverna fick 3 till 4 kort som tillsammans visade en händelse. De fick bestämma i vilken ordning korten skulle komma och vad berättelsen skulle heta. Sedan berättade de för varandra, fnissade och hade det riktigt trevligt. Ser fram emot nästa tillfälle.

söndag 1 februari 2009

Skitdåligt

Ibland brukar man jämföra arbetet i skolan med hur det är att sköta plantor i en trädgård. Vi vattnar, skyddar, ger ljus och gödslar. Upp växer plantor i alla former och färger och vi trivs i vår mångsidiga trädgård. Tyvärr går vissa trädgårdsmästare till överdrift och övergödslar med en hel säck skit. Det enda som händer då är att både plantan och rötterna bränns och dör. Ta bara de här klåparna som exempel.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4303874.ab