tisdag 31 mars 2009

Förhandlingar del 2

"Om jag vill ha min vilja fram visar jag tydligt att jag är ledsen och besviken och sur eller kanske till och med arg. Då brukar det bli som jag vill, eller i alla fall nästan jämt. Det funkar bäst på mammor och pappor och syskon. Och på mormor och farmor. Ibland funkar det på kompisar, men det är inge kul när nån gör så mot mig"

just det! Så har vi ringat in ett typexempel på härskartekniken "påförande av skuld och skam"!

Se vidare : Härskarteknik :påförande av skuld och skam
Läs också mer på http://www.kollega.se/index.cfm?c=7828

måndag 30 mars 2009

Förhandlingar del 1

Hur man får en lillasyster att inte välja det man själv vill ha:
- Man liksom låtsas att man vill ha den andra, och säga att den är fin och så, och då tar syrran den och då får jag det jag vill ha. Men det funkar inte på kompisar, de är inte så lättlurade.

söndag 29 mars 2009

...och hur går det med boken då?

Torsdag var det dags att lusläsa mitt manus på förlaget tillsammans med min redaktör. Vi rättade varje punkt och varje komma. Hårt jobb men trevligt. Allvarlig granskning varvades med gapskratt åt töntiga formuleringar. Nu ska det rättas och skrivas om lite här och var. Sen ska texten hällas i sin form, justeras och piffas till innan det är dags för tryck. Spännande som bara den!

lördag 28 mars 2009

It is all about the questions

Frågorna. Jag älskar frågorna.
En av gårdagens bästa var frågan om huruvida en triangel fortfarande är en triangel även om den är sned eller balanserar på ena spetsen. Frågan visar, bland annat, att eleven gjort antaganden och dragit slutsatser om vad som är en triangel och att eleven nu vill testa i vilka sammanhang hans slutsatser är sanna. En liten fråga som berättar så mycket om vad eleven kan och hur eleven tänker.

MISSA INTE!!

HALLÅ KOLLEGA - UPPTÄCK BONLINE.SE och gör det nu!!
Där finns massor av bilder och övningar till Bonniers läromedel, men de passar ju att använda fristående också. Ta bara sidorna om vikingatiden (stega med pilarna i höger verktygsfält för att navigera mellan sidorna) SUVERÄNA!! Du kan låta eleverna utforska sidorna vid en dator, du kan användra projektorn och använda sidorna som underlag för lektioner och du kan använda det med din interaktiva tavla
Du har gratis tillgång till materialet en månad till. Passa på.

tisdag 24 mars 2009

Fröken K - tittar på

I morse hade vi besök i klassen av en kvinna som skall titta med forskarögon och utvärdera hur arbetet med att skriva sig till läsning påverkat skolsituationen och lärandet. Vi kan kalla henne fröken K. Eleverna är vana vid besök och tog det hela med ro. Själv märkte jag hur jag också började titta med forskarögon på det eleverna gjorde och plötsligt upptäckte jag en massa spännande saker. Jag såg hur medvetet eleverna valde typsnitt, hur de samarbetade, hur de ställde avancerade frågor om språk och innehåll, hur de jobbade med bild, ljud, stavning och interpunktion. Fokus har flyttats från att skriva enbart text till att producera en multimodal berättelse där text, typsnitt, bild och ljud samverkar för att föra fram budskapet. Undrar om fröken K också såg det?

måndag 23 mars 2009

En blänkare om att...

...jag föreläser i Umeå den 20 april, Luleå 5 maj och Skellefteå 13 maj.
Kolla detaljerna hos www.metodochfakta.se

Förutsättningar

Träffade en massa lärare idag som precis som jag har ett intresse för IKT och Media i skolverksamheten. Under diskussionerna blev jag än en gång påmind om hur extremt olika det ser ut på skolorna när det gäller tillgången till datorer, projektorer och mediautrustning. Med en dator på trettio elever är det svårt att känna sprittande sprattlande inspiration till utvecklingsarbete. Med denna inblick i andras vardag kan jag bara än en gång konstatera att vi är otroligt lyckligt lottade på Norrby.

Google docs - i love!

Lär dig mer om detta på Ugglebloggen
http://uggleblogg.pedagogbloggar.se/2009/02/04/enkater-med-google-docs/

torsdag 19 mars 2009

Note to self: Fokusera rätt

Alla dagar är inte somliga dagar utan andra dagar är just andra dagar. För en tid sedan hade jag haft just en sådan trög och trist och tjatig dag på jobbet. Jag satt och ältade VARFÖR blev det så? Vad kunde jag ha gjort? när en av kollegorna sa:
- Ägna inte så mycket tid åt att analysera när det INTE gått bra. Analysera istället när det HAR gått bra, och fortsätt med de goda exemplen som du hittar i just den dagen.

Så får det bli. I dag har det gått bra. Varför?

För att jag var en tydlig ledare.
För att jag var positiv och bekräftande.
För att eleverna bjöd till och samarbetade med mig.
För att uppgiften var meningsfull.
För att solen skiner.
För att alla var friska.
För att jag har världens bästa prao-elev!

onsdag 18 mars 2009

(En)samarbete

Killarna har skrivit actionberättelse med Indiana Jones tema. Berättelsen är lång och den innehåller mycket dialog. I inledningen av skrivandet kom jag och grabbarna överens om att citationstecken skulle vara bra för att markera dialogen, men i genomläsningen märker jag att talstreck skulle göra det hela tydligare.
- Grabbar, vet ni, vi måste nog göra talstreck istället, såhär... kolla...
- Va?! I hela sagan?!
- Ja ... jo ... ja det blir tydligare då..., säger jag och fortsätter ändra till talstreck i texten.
De tittar uppgivet och uttråkat på varandra och på mig. Så säger den ena :
- Du ... nu har hon det hon gör. Kom, vi går...

Så lätt är det att med för stora ambitioner förändra ett samarbete till ett ensamarbete ...

tisdag 17 mars 2009

Radioinslaget

Klockan 16.13 i dag sändes ett 8 minuter långt inslag om arbetet med att skriva sig till läsning med dator. Jag vågade nästan inte lyssna. Rädslan var tack och lov obefogad för Ellika på Sveriges Radio hade gjort ett kanonjobb. Det var ett jättefint reportage som jag blev så stolt över. Lyssna du med. 13 minuter in i programmet Puls från P4 Norrbotten kommer inslaget.

http://www.sr.se/webbradio/?type=broadcast&Id=1652420&BroadcastDate=&IsBlock=1

måndag 16 mars 2009

I etern i morgon

Med viss bävan talar jag nu om att i morgon någon gång mellan 15 och 16.30 kan du i P4 höra ett 8 minuters inslag från min klass om mitt sätt att jobba. Programmet heter Puls. Lyssna direkt eller lyssna på webben eller lyssna inte alls. Superpirrigt.

Några tankar om blogg

Nu har jag skrivit blogg i drygt två år. Det har varit två spännande år med många, många nya värdefulla kontakter och många, många stunder av reflektion, självransakan och eftertanke. Den senaste tiden har många visat intresse för bloggen som kompetensutveckling och bloggen som verktyg för nätverkande. För mig har den inneburit både och.

I dag är bloggen en väldigt viktig del av min dagliga rutin. Den har en social funktion, en kommunikativ funktion och en funktion som verktyg för utvärdering och utveckling av min yrkesroll. Det ska bli spännande att läsa vad undersökningarna kommer fram till, men vad de än blir kommer jag att fortsätta skriva här. jag är tacksam för att du tar dig tid att läsa.

söndag 15 mars 2009

På spaning

Laddar med lite dagstidningar inför i morgon. Tänkte att vi skulle bläddra och titta och undersöka dem med geografiögon. Vi ska spana efter kartor och ortsnamn och vi kommer att hitta en hel del.

lördag 14 mars 2009

Ett frö är sått

Nu spirar små tomatplantor i tvättstugan. Unga, sköra och i oändligt stort behov av omsorg. Jag vattnar och håller koll, ser efter bästa förmåga till att optimera deras möjligheter att utvecklas. Lite som på jobbet.

fredag 13 mars 2009

Glöm inte att kolla in elevernas engelska blogg på http://www.hortlax.posterous.com/.
De postar inlägg från sin egen e-post precis siom om de skrev ett vanligt mail.
Just like that!

Hemuppgift i engelska

Jag tycker om att ge hemuppgifter för några veckor i taget. Det kan till exempel se ut såhär:

Hemuppgift engelska. V 12-15
Se ett avsnitt av Go yoyo go i veckan. Skriv ned vad du sett och vad det handlade om.
Alltså:
Gå in på www.ur.se klicka på urplay, klicka på barn sedan på krokodil och på Go yoyo go. Se ett avsnitt i veckan och skriv sedan ned vilket avsnitt du såg och vad det handlade om.
Skriv på svenska i tittarjournalen som du fått.
Ta med dig journalen på fredagar så att du kan berätta vad du sett.

torsdag 12 mars 2009

Teknik på schemat

Började med Skelleftetekniken idag med strålande resultat. Jag var helnöjd och eleverna med. Najs.

Förskoleklassen på besök

Förmiddag med våra fadderbarn från förskoleklassen. Det är inte riktigt så vilsamt som att bara ha treorna men väldigt intressant. Allt skall upptäckas och undersökas och att se hur de utforskar OH-apparaten är ett rent nöje.

Hur funkar den, hur kan bilden komma och vad händer om jag vickar på spegeln? Och vad händer om jag lägger min hand på den, och en sax, och en stor bok -oj då syns ingenting. Modellera då? Jo det syns. Min boll ser ut som en prick. Och kolla min orm liknar ett par glasögon. Min då, min då - jag vill testa!

Lerfigur efter lerfigur testas på glaset och trängseln är ibland intensiv. En av treorna tar på sig att styra upp det hela. Han ordnar ett led och ser till att det får testa sina lerfigurer i tur och ordning. Tänk att för bara tre år sedan var det han som behövde styras upp. När jag sedan torkar av allt lerkladd fån OH:n och borden i klassrummet tänker jag på hur mycket som har hänt med mina elever på bara tre år. Extremt mycket. Det är nästan en hisnande tanke.

onsdag 11 mars 2009

Barn gör som man gör eller?

- Det är väldigt högt ljud här inne!! sa fröken med väldigt hög röst.

Fiffigt? Nja...

I Vasas spår

Klockan nio i dag gick starten för Norrbyskolans 24:e Lilla Vasalopp. Alla skolbarn startade samtidigt och skidrade en lite lagom lång sträcka. Några åkte 800 meter och andra åkte 5 kilometer. Vid spåret stod familj och släkt och hejade. I mål väntade varm blåbärssoppa.

tisdag 10 mars 2009

På storstadsvis

Lite överrumplad blir jag när flera deltagare efter föreläsningen kommer fram och pratar, tackar och tar i hand. Överrumplad och glad. Här i norrbotten är det inte fullt så vanligt. Här applåderar man när föreläsningen är klar och sen lommar man iväg. Vi har en del att lära där.

Eftertänk

Klockan är strax efter fem och föreläsningslokalen är tom. Jag samlar ihop mitt material, stänger fönstret och ber sedan om en kopp kaffe. Varvar ned med goda smörgåsen medan jag tittar igenom kursutvärderingarna. De allra flesta är genomgående positiva. Skönt. Några få är bara delvis nöjda och har lämnat förslag på vad som kan förbättras. Konstruktiva förslag som jag också tar till mig. Jag är själv ganska nöjd med hur eftermiddagen blev, men med tanke på att de flesta av åhörarna inte var bekanta med metoden skulle jag ha kunnat stanna längre vid vissa bitar och låta bli andra. Måste tänka mer på det till nästa gång. Jag måste också ändra lite på ordningen i kompendiet. Bra kan bli bättre, men "good enough for today" var det i alla fall hoppas jag.

I väntan på klockan 14.00

På plats i Stockholm, Ersta Hotell och Konferens. Ute snöar det blötsnö men utsikten är ändå enastående. Önskar att jag hade kameran så att ni som inte vet också kunde få se. Här är vi högt över vattnet med fri sikt mot Djurgården, Skeppsholmen och Gamla stan. Breathtaking som det heter på engelska.

Tänker på eleverna och undrar hur det går med vikarien. Det är en duktig och trevlig tjej så jag hoppas att de ger henne den respekt hon förtjänar.

Om en timme är det skarpt läge. Ser fram emot det.

Häftet som jag skrivit inför denna föreläsningsserie fick jag se i tryck nu för första gången. Imponerande, må jag säga. Det ser riktigt proffsigt ut. Undrar hur det kommer att kännas den dagen jag håller min egen egen hela bok i handen. Overkligt förmodligen.

måndag 9 mars 2009

Måndag

Full fart första dagen efter lovet. Vi har bytt platser i samling och klassrum, skrivit krya-på-dig kort till käraste Ingela, träffat Ellika från Sveriges Radio och jobbat med såväl berättelser som den engelska bloggen. På det stora hela en bra dag, men med facit i hand skulle jag ha kört en styrd skrivuppgift vid datorerna istället för att försöka visa upp lite av mycket. Två grupper började med sagor i powerpoint. Det kommer att bli jättebra tror jag. Ser fram emot resultatet. Kolla in engelska bloggen om du vill http://hortlax.posterous.com

söndag 8 mars 2009

Ännu en i bloggfamiljen

Kanske vill du besöka sonens blogg på www.izzez.blogspot.com

Måndag

Måndagen riskerar att bli en aning stressig. Jag klagar inte, men oroar mig lite.

Förutom vanliga intensiva måndagefterlovetlektioner har jag rastvakt och personalrumsansvar (=telefonjour + kaffekokning + disk). Klockan 12.00 kommer Sveriges Radio till klassen, klockan 15.00 har jag ett spännande möte som kan resultera både i ett spännande föreläsningsuppdrag och en närmare kontakt med forskning kring lärande. Under dagen ska jag också beställa vikarie, göra i ordning till vikarien och beställa flygtaxi.

Kvällen går åt till vanligt mammajobb och förberedelser inför tisdagens spännande uppdrag som är en föreläsning i Stockholm . En tyst bön om att flyget går på utsatt tid så att jag kommer fram till klockan 14.00. Håll tummarna du med (please...)

torsdag 5 mars 2009

Hur gör du?

Hur samlar du dina anteckningar kring elevernas kunskapsutveckling?

I min kalender noterar jag dagboksanteckningar, närvaro, resultat av läxor prov och hemuppgifter
I min loggbok noterar jag vissa skeenden som jag vill ha lite extra fokus på.
I en pärm (med en flik för varje elev) samlar jag IUP, åtgärdsprogram och minnesanteckningar från extra möten /nätverksträffar kring eleverna.
I LUS-protokollet antecknar jag läsutvecklingen
I Nya språket lytfter noterar jag utvecklingen i svenskämnet.
I formuläret för minnesanteckningar av tidiga åtgärder skriver jag in små åtgärder som jag gör i vardagen. Formuläret sparas i pärmen för att vara underlag vid ev. kartläggning av elevens situation.

Jag har fortfarande dåliga rutiner för att följa elevernas kunskapsutveckling i engelska och matematik. Hur gör du?

Aj aj kapten

Gjorde ett litet inhopp på LTU idag och pratade om hur arbetet med IUP och åtgärdsprogram kan se ut i lärarvardagen. Förmodligen gav det ett lätt förvirrat intryck, men det speglar å andra sidan verkligheten. Vi ska i lärarvardagens storm och styva kuling läsa sjökort och ta ut kompassriktningen. När hela havet gungar och de stora vågorna skymmer horisonten är det inte ett helt lätt uppdrag. Väl i hamn pustar vi ut, sticker upp huvudet och konstaterar att nog har vi kommit i hamn alltid ... men i vilken hamn? Sedan skall det skrivas loggbok i form av IUP och skriftliga omdömen. Inte heller det är helt lätt när man knappt vet var man ska och knapp vet var man varit. Ungefär så kan det kännas ibland, men ändå bör vi allt ställa oss vid rodret ge oss av. Först läsa sjökort, sedan ta ut kursen, segla korta bitar i taget och hålla noga koll på de sjömärken vi passerar. Då kan det gå.

... problem med båten? otydlig karta? sjösjuk? kommer ur kurs? I så fall - båtgärdsprogram

onsdag 4 mars 2009

Lite sportlovslek med bilder

Surfta in hos Ugglebloggen och gå igenom det hon kategoriserat under rubriken bilder.
Där finns mycket som är kul att mixtra med.

tisdag 3 mars 2009

Läser just nu...

... en riktigt givande beskrivning av hur eleverna bygger relationer i skolan. Boken heter Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan och innehåller många elevexempel som är lätta att relatera till. Författarens analys av vad som sker mellan eleverna hjälper mig förstå vad det är jag ser och vad det är jag hör när jag jobbar med elevgruppen. Riktigt bra skrivet av Marie Wrethander Bliding :)

måndag 2 mars 2009

Ville göra snöflingor men fann lite solsken ...

...på http://uggleblogg.pedagogbloggar.se/. Här finns jättefina beskrivningar av hur det går till att använda googledocs och posterous som jag pratade om för ett par dagar sedan. Dessutom säger Åsa de finaste saker om min lilla plats i cyberrymden. Solar mig hela dagen i den varma tanken. Tack Åsa.

I grannkommunen 5 mil bort

Iskall stjärnklar vinterkväll. Två bilar med förväntansfulla kvinnor styr mot grannkommunen Älvsbyn. Vi är på väg till Älvsby Gymnasium och Sonja Sidemarks kvällsföreläsning om Kina. Först en guidning av de moderna lokalerna och jag tänker wow! På Älvsbyns gymnasium har alla elever en egen dator, det finns smartboards i klassrummen, en toppmodern TV-studio och lärarna har egna arbetsrum. (ett var alltså!!)Det är så en modern skola ska se ut! Efter den imponerande turen blir det lite kvällsfika och Sonjas spännande berättelse. Vid klockan nio är det dags att bryta upp och rulla hemåt. Fem mil hem igen och i sjutton minusgrader är vi tacksamma för kupevärmaren och pålitliga bilar.

Här är hemsidan för RHO, den Norrbottninska grenen av det svenska och internationella DKG. Delta Kappa Gamma är ett nätverk för kvinnliga pedagoger.

Resultatredovisning

En bit ned finns ett frågeformulär. Resultaten av det hamnar i en tabell på mitt googlekonto. Tabellen går att lägga ut som en webbsida till vilken man får en länk av google. Här är några av resultaten från min lilla test-undersökning. Resultat