torsdag 30 april 2009

Nya villkor

Övernattning i skolan innebär att privatliv och skola möts under mycket speciella villkor. Nya regler gäller just då och eleverna är noga med att hålla sig inom de nya ramarana. Vill inte utmana och gå över gränsen. Rädda om den ökade friheten. De kollar av med mig ...får jag gå ut...får jag äta godis nu när jag vill ... måste jag vara med på det här...
Många saker får man som man inte får annars:
- man får ha keps inne.
- man får äta godis när man vill.
- man får parkera cykeln utanför klassrumsdörren. Man får ta in cykeln över natten.
- man får ha mobiltelefonen på.
- man får spela spel när man vill.
- man får sova och prata i tysta rummet.
- man får äta frukost i skolan.
- man får hämta och lämna saker i personalrummets kylskåp.
Vi har en lyckad övernattning bakom oss. Känner mig stolt över att vara fröken i den här klassen.

onsdag 29 april 2009

ÖVERNATTNING

Direktrapport från övernattning i skolan:
- Kvällen har hittills varit lugn och harmonisk, avslappnad och trevlig. Fröken myser.
- Just nu ser vi film via projektorn. Några ligger, andra sitter. Tre stycken cyklar ute och ska komma in om ett par minuter.
- Alla sängplatser inredda som små bon.
- Fnitter och skratt, godis och chips så att det nästan kommer ut genom öronen.

måndag 27 april 2009

Analogien och Cyberrymden

Träffade nyligen en projektgrupp som jag ingår i. Alla pedagoger i gruppen har ett intresse för hur de digitala verktygen och den sociala webben kan utveckla undervisningen. Mötet innebar att vi fick inblick i varandras verksamheter och i hur vi för tillfället använder den sociala webben. Det handlade om bloggar, wikis, hemsidor, delade dokument, googletjänster och annat som innebär att man möter sina elever eller kollegor på en digital arena. Mycket inspirerande förstås, men också lite sorgligt att inse hur vi sitter som små digitala öar i ett analogt hav. Du som läser här är också på min ö men det är oerhört många som ännu inte vågar sig ut i cyberrymden. Man vet vad man har i analogien och det man kan få i cyberrymden är ännu okänt och kräver att man tar sig över vissa hinder. Börja klättra kära du, tänker jag, det finns mycket att se bortom horisonten.

lördag 25 april 2009

Några vanliga vårfågar

Här är ett litet bildspel med fågelsång som jag tänkte använda i undervisningen.
Det får rulla i bakgrunden när eleverna kommer in i klassrummet.

video

Att skriva sig till läsning i Nordnytt

Här är ett reportage från Nordnytt om hur arbetet med Att skriva sig till läsning fungerar hos kollegorna i Norrfjärden.

http://svtplay.se/v/1531023/barn_lar_sig_lasa_med_ny_metod

torsdag 23 april 2009

En riktigt personlig gåva

Fick ett mail från en elev idag.
Han hade gjort ett typsnitt av sin egen handstil
och skickade det till mig.
Jag tar ödmjukt emot det och lovar att använda det flitigt.

onsdag 22 april 2009

Hemuppgifter

Filurar på hur jag ska kunna ordna riktigt bra individuella hemuppgifter. Nån behöver öva stavning, nån annan engelska och ytterligare någon behöver lite extra matte. I stavning funderar jag på att bränna en skiva där jag läser in det barnets svårstavade ord typ " skriv gick ...paus...rätta nu g-i-c-k ...paus ...skriv timme ...paus... rätta nu t-i-m-m-e"

Grunnar vidare.

tisdag 21 april 2009

Läslotteri

Höjdpunkten i dag var dragningen i vårt läslotteri. Eleverna har under några veckor läst böcker, skrivit vad de handlar om och på så sätt tjänat ihop till lotter. Tio sidor gav en lott. De har fått läsa både i skolan och hemma men deltagandet var frivilligt.

Spänningen var stor när vi dukade fram alla priser. Där fanns godis, sockar, skrivblock, pennor, smycken och en massa annat som jag och föräldrarna skänkt. Dragningen skedde i tre steg. I första omgången hade alla med 10 lotter. I andra omgången hade ganska många 15 lotter och i sista omgången hade vi några riktiga bokslukare med över hundra lotter var. Festligt och trevligt och kanske lockar det till läslust hos någon :)

måndag 20 april 2009

Besök

Två Umeåstudenter besökte oss i dag för att se verksamheten och göra intervjuer inför sitt examensarbete. Berikande som vanligt. Jobbar du med "Att skriva sig till läsning?" (Trageton) och kan tänka dig att bli intervjuad per mail, telefon eller personligt möte? Hör av dig till mig för tjejerna behövde fler att intervjua.

Bråk

Anne-Maries lektionside om hur man kan applicera bråkräkning på sig själv, sin familj eller kanske sitt fotbollslag testades idag med strålande resultat. Eleverna klurade och beskrev hur deras familj såg ut och några tog chansen att inkludera sina husdjur i familjegruppen. "Fyra femtedelar är människor, fem femtedelar kan andas, två femtedelar har jobb .. osv" Riktigt kul och riktigt tydlig matematik. I utvärderingen efteråt tyckte 13/15 att de var säkra på att uttrycka sig i bråkform och 2/15 var ganska säkra. 1/15 omvandlade bråken till procent. Imponerande.

Jag vill lära mig

Jag bara älskar när eleverna spontant sätter nya mål för sitt eget lärande. Det sker hela tiden men det är inte alltid så lätt att upptäcka. Två tydliga exempel i dag var en elev som började skriva på engelska istället för på svenska och en annan elev som stolt visade upp hur hon skrivit sin hemuppgift med skrivstil. Jag hade inte bett dem, men jag jublar över deras initiativ.

Måndag

Åter måndag och arbetsdag efter ett långt och välbehövligt påsklov. Skolbarnen var på sitt allra soligaste humör och satt uppradade och färdiga att starta när jag kom på morgonen. Redan efter ett par minuter var vi igång med högläsningen och veckans mål "Använda tiden på ett bra sätt". Dagen fortsatte i samma anda. I like.

lördag 18 april 2009

Börjar varmköra inför skolstarten

Snart måndag. Funderar på hur jag ska få mina 15 vår-rusiga elever att känna att "the classroom is the place to be". Kan nog bli svårt. Fram till sommaren ska vi täppa till kunskapsluckor som nationella provet hjälpte oss att upptäcka. Olika barn har olika luckor så här vill det till att jag organiserar arbetet så att alla får sitt.

Vi ska också avsluta en rad berättelser och lära oss räkna bråk. Ann-Marie har ett bra lektionsuppslag för bråkräkning.

Vårfåglarna ska vi också titta lite närmare på. Hur? Har du nåt bra tips?

fredag 17 april 2009

MOBILBLOGG

Tänker lära mig att blogga från mobilen. Det krånglar och twitter går inte alls.

torsdag 16 april 2009

tisdag 14 april 2009

Inspireras av litteraturen

När mina elever gick i förskoleklass läste jag "Bullen och väskan" av Ulf Sindt för dem. Det är en bilderbok som handlar om en liten tjej som ockuperar pappas nya väska. Hon sätter sig i den och vägrar kliva ur. På alla möjliga sätt försöker föräldrarna locka och lura och hota henne ur väskan men inget fungerar förrän storebror löser problemet. Vid ett tillfälle säger mamman i boken ungefär:
- Du får en glass om du lovar att stiga ur väskan sen.
En av tjejerna i förskoleklassen reagerar direkt:
- Men åh så dumma! Hon måste ju gå ur väskan FÖRST och sen få en glass, annars funkar det ju aldrig!
...och visst hade hon rätt. Bullen åt sin glass och satt nöjd kvar i väskan. Barn vet minsann hur man vinner viljornas kamp.

Förutom att det är en bra berättelse ger den många uppslag att fundera vidare kring. Eleverna kan skriva eller dramatisera hur de skulle ha fått Bullen ur väskan och de kan fantisera kring andra saker att ockupera och hur det skulle påverka deras vardag.

måndag 13 april 2009

What's up?

Nej, det är inte nåt fel på min dator och nej, jag har inte bloggpaus - jag bara firar lite påsk :) Såg Anne-Marie på TV i I love språk och blev så jättesugen på att jobba i klassen. Veckan innan påsk träffade jag klassen bara en liten dag och nu är det påsklov i en hel vecka, men den som väntar på något gott ...

tisdag 7 april 2009

Tummen upp för:

- vikarier som gör ett jättejobb
- kollegor som täcker upp
- elever som finner sig i nytt ledarskap
- föräldrar
- föräldraförsäkringen
- panodil.
(...och jag hoppas att redaktör K observerar att jag satte punkt bara för den sista i listan. Jo, jo - jag lär mig minsann.)

What's up?

Två dagar hemma med feber-rosigt barn. Han pendlar stadigt mellan 38 och 40,5. Nätterna är värst. På dagarna är han oförskämt pigg mellan febertopparna och tvingar mamman till Mix Max maraton, pussel och Uno. När sonen är i feberdimmor rättar jag mitt opus magnum. Håll i dig Kerstin - den bli bra!

fredag 3 april 2009

torsdag 2 april 2009

onsdag 1 april 2009

Förhandlingar del 3

"När vi inte vet vad vi ska göra eller när vi inte kommer överens, då skriver vi upp ALLT vi kan tänka oss och sen jämför vi om nåt förslag blev lika"