måndag 31 augusti 2009

Inspireras av litteraturen 1

Genom att ha litteratur som inspiration och underlag till det man skriver tar du avstamp i något gemensamt. Det leder också till att du verkligen läser texten med fokus på något särskilt. Det kan vara innehållet, något dilemma, något problem eller någon händelse. Det kan vara språk och språkmönster eller textens struktur. Är texten av upprepande karaktär eller följer den något annat mönster? Några dagar framöver får du litteraturtips och en eller ett par ingångar i boken, men alla texter kan utgöra underlag för en skrivuppgift.

fredag 28 augusti 2009

Tips

Fin info om läs och skriv (dock ej "skriva sig till läsning") hittar du på Läs- och skrivwebb

Exempel på veckobrev

  • Veckobrev för Ericas ettor v. 36 och 37

    Hej
    Första veckorna har gått över förväntan. Eleverna är mycket arbetsvilliga och lär sig rutinerna snabbt. Det är kul att gå till jobbet. Ni kan följa vårt arbete på klassbloggen http://www.klassiskt.blogspot.com/. Detta meddelande gäller för 2 veckor.

    Elevernas vikarie den 1,2 och 7 september heter Sandra.

    Skicka e-post till mig med elevernas / era kontaktuppgifter (telefon, jobbtelefon, mobiltelefon osv) så får jag samtidigt din e-post. erica.lovgren@edu.pitea.se

    Längst ned på pappret finns några helord att sätta fast på väggen i toaletten hemma (jo du läste rätt), så att barnen kan kolla lite när de sitter på toan. Om ditt barn redan är läsare sätter du upp ramsan istället.

    Kom ihåg:
  • xxxdag x september är det skolfoto.
  • På kvällen 9 september 18.30 inbjuder kommunen till föräldramöte i matsalen

Tisdag 15 september är det föräldramöte för klassen 18.30


Vad ska vi göra? Bita i kungens öra.

Sitta och läsa på kungens näsa.

Hoppa hage på kungens mage.

Knäcka nötter på kungens fötter.

Äta våfflor i kungens tofflor.

Sitta och dricka i kungens ficka.

Lossa sand i kungens hand.

sa jag vi en ett kan han hon har

När jag inte är där..

Torsdagar och fredagar arbetar jag från och med i höst som kommunal läs- och skrivutvecklare. Under dessa dagar har eleverna aktiviteter med andra pedagoger.

På torsdag förmiddag jobbar kollegan Anna med enheter och praktisk matte (kronor, tid, meter, kilo, geometri osv.) eller kanske något gemensamt pyssel-svenska jobb. Efter rasten jobbar de med engelska och efter lunchen har de tex. gruppstärkande övningar, värderingsövningar eller massage med vår fritidspedagog.

På fredagar börjar de med naturstudier /skogsutflykt med fritidspedagogerna och på fredag eftermiddag gemensam diktering via projektorn om veckan som gick. Dikteringen illustreras och alla elever får var sitt ex.

torsdag 27 augusti 2009

LUS

LUS är för mig ett sätt att följa elevernas läsutveckling - inte ett sätt att kolla/testa deras läsning. Jag bär alltid protokollet med mig, intejpat i planeringskalendern, och för in utvecklingssteg så fort jag får syn på dem. Spaning efter läsutveckling pågår konstant.

Sen kan man ju fråga sig om LUS kanske skulle ersättas av Nya Språket Lyfter som Skolverket utarbetat:

http://www.skolverket.se/content/1/c6/01/42/81/090819%20Spr%E5ket_lyfter_webb.pdf
http://www.skolverket.se/content/1/c6/01/42/81/Observationsschema_webb.pdf

Länktips

Interaktivt material hittar du på www.bonline.se
och http://www.teacherled.com/

och kolla in den här bloggen http://jaglaermigteknik.blogspot.com/

Nyjobbstänk

Jag och min skolutvecklingskollega har idag trevat oss fram med vårt nya uppdrag. Spännade, roligt, trevligt och lite förvirrat. Vi brottas med begreppen och försöker tänka nuläge och hur vi får syn på utvecklingsbehov. Tankarna går till skolbarnen också förstås men jag vet att de är i goda händer.

onsdag 26 augusti 2009

Livet är mer än bara skola

Eleven skall utvärdera sin dag på en skala mellan 1 och 10. I mina ögon har eleven haft en toppendag men han sätter sin magnet på 2. Jag frågar hur det kommer sig. Han spärrar upp ögonen och säger med allvar "Men du vet jag var ju hos TANDLÄKAREN".

Ja just det. För mig är skoldagen huvudsaken, men för eleven är den bara en liten del av hela livet. Lätt att glömma.

Dag 5 - i detalj (Obs LÅÅÅNGT)

Vanliga morgonrutinen. Ta i hand, sitta i samlingen och säga god morgon. Genomgång av dagen och sedan introduktion av en ny stor hemmagjord golvmatta av bordsfilt. På golvmattan finns ett STORT tangentbord uppritat och eleverna kan använda det till att peka/hoppa på bokstäver för att stava/skriva ord eller meningar som kompisen ska gissa. Jag pekade barnens namn och de fick räcka upp handen för att markera att de listat ut det och sedan säga namnet högt tillsammans när jag räknade till tre. Övning i att ljuda ihop, hålla i minnet OCH INTE MINST att stå emot sin impuls att ropa namnet så fort man vet det.

Sedan mattelek i par med fem små mosaikbitar. Barn 1 gömmer några, håller fram resten och frågar "Hur många ser du?", barn 2 svarar. Sedan frågar barn 1 "Hur många gömmer jag?" Barn 2 svarar och sedan är det byte. När de kan talet 5 får de ytterligare en mosaikbit och leker på samma sätt med talet 6 osv. Rast och sedan musik. Eleverna sjunger sånger de kan och jag skriver ned titeln och stoppar i sångburken. Det blir en sångsamling att plocka sånger ur sedan.

Lunch och sedan dags att få se den fina monsterboken som eleverna skrev en sida var till igår. Jag har klistrat upp skrivarparens text och bild på en färgad A4, kopierat alla bidrag i 15 ex och häftat samman till en bok. Framsida och baksidestext har jag också gjort. Boken läses under högtidliga former och sedan får barnen var sitt ex att färglägga monstren i och ta hem. Nöjda barn vill jag lova! medan eleverna färglägger kallar jag dem till mig i små grupper för att lyssna när de läser/läsberättar boken Monstret som vi läst som Big Book.

Fri lek en stund och sedan avslutning med ordlek i paint via projektorn. Jag skrev i paint, eleverna gissade och ljudade och sedan flyttade vi runt orden (markerade och drog eller kopierade) för att leka med ord och språk. Avslutningssång och tack för idag.

tisdag 25 augusti 2009

Dag 4 - i detalj

Kort samling med genomgång av dagen. Sifferövning i samlingen. Eleverna på golvet, pappret på samlingsbänken. Inget sudd eftersom det är övning. Vi övar siffrorna 1-5 genom att eleverna härmar det jag ritar på tavlan. Sedan matteboksutdelning och stor arbetsiver, Mattesafari 1a (Bonnier Utbildning) gör succé. Rast och sedan rörelse fram till lunch. Efter lunch läsning av Big Booken Monstret (Adastra). Resten av eftermiddagen ägnas åt att rita ett monster med sin skrivarkompis och sedan skriva om den på datorn. Jag hade gjort början på meningarna:
Monstret heter...
Monstret är ...
Monstret har...
Monstret kan...
Monstret vill ...

I väntan på en dator jobbade många med att forma olika saker med vaxsnören. Dagen avslutades med att lägga till de sista bilderna i vår powerpoint om "Våra saker". Lyckad dag.

Smile :)

Hurra vilken dag! Fint flyt. Arbetsglädje. Det är nu man ska analysera: Vad gjorde jag i dag som bäddade för hur det gick? Vad ska jag fortsätta med? Vad behöver gruppen för att vara trygg?
  • Rutiner: Ta i hand på morgonen, sagosamling i soffan efter lunch, hej då sång.
  • Tydlig struktur på dagen
  • Lagom långa arbetspass
  • Eget ansvar till eleven
  • Meningsfulla arbetsuppgifter
  • Uppmuntran, beröm och förstärkning av det som är bra.
  • Ingen stress

måndag 24 augusti 2009

Min andra dag - elevernas tredje - i detalj

Morgonsamling med en titt på den bakugun som en av eleverna har tagit med sig. Sedan genomgång av dagen och arbete med talet fem. Först brainstorm på tavlan. Vad är fem? Massor av förslag kommer från eleverna och allt är rätt. Sedan dags för lite klipp och klistra när eleverna gick på spaningen efter bilder eller ord som kunde representera talet fem. Gemensamt collage och sedan lite fri lek som belöning. Rast och efter det lekar för halva gänget och motorikkontroll för andra halvan. Sedan lunch och efter det big book läsning av boken Monstret. Spännande värre. Bokstavskontroll med ett och ett barn medan övriga lekte. Dagen avslutades med att eleverna utvärderade sin dag på en skala ett till tio. Ungefär så, men uppblandat med många, många vägledande samtal precis som det brukar vara när eleverna börjar ettan.

Framgång föder framgång - hoppas jag

Sliter så svetten lackar. Tusentals avvägningar, beslut och sociala dilemman att brottas med när ettorna gör sin första skolvecka. Hårda budskap på mjukt sätt och hårda budskap på hårt sätt i en lagom mix. Måste vinna de rätta slagen utan att någon står som förlorare. Vill att alla ska gå hem och känna att de lyckats. Tänker att framgång föder framgång, men inte är det utan möda -pust!

torsdag 20 augusti 2009

Lärande lek

- Fröken jag behöver leka annars orkar jag inte jobba. Jag är ju van att leka, så jag MÅSTE få leka lite i alla fall så att jag orkar jobba sen.


Jag stannar upp, tänker till och bestämmer mig för att ta hans vädjan på allvar. Det blir alltså lekstund och vad gör det leksugna barnet? Jo han ägnar sig åt avancerade tredimensionella konstruktioner med Jovo. Han vässar sin spatiala förmåga, löser problem och beräknar materialåtgång. Laborativ geometri när den är som bäst.

Plättlunch

-Kolla min plätta liknar Sverige! Här bor jag, kolla fröken, här. Nu äter jag upp hela Sverige... ja då äter jag ju upp mig själv. Hmm... konstigt, hur blir det då?

Ja hur blir det då? Jag ler och registrerar:
  • eleven söker sammanhang
  • eleven är duktig på kartan
  • eleven har ett rörligt intellekt
  • eleven vågar framföra sina tankar
  • eleven formulerar frågor, problematiserar
  • eleven har god aptit

Första dagen i detalj

Skolstart idag. Spännande för både fröken och elever. Spännande och roligt. Ettagluttarna hittar sin plats i samlingen och lyssnar koncentrerat. På tavlan sitter ett gäng tavelmagneter i formen av ett hjärta. Magneterna symboliserar alla vi som går i klassen och eleverna väljer en magnet var som de sätter namnlapp på (klisterlapp- färdigskriven). Magneten ska användas i många sammanhang under året. Den ska användas till att markera vad man väljer och vad man tycker.

Vi pratar om trivselregler och vad som skiljer skolan från förskolan, hur det fungerar med tider och raster och vilka som jobbar i klassen.

Efter det är det dags för alla att visa den sak som de tagit med sig. Oj så spännande. Det är snäckor, stenar, böcker, en klocka, ett legobygge, ett USB-minne, ett gosedjur, prydnader, leksaker och magnetstenar. Sedan behöver trötta barnkroppar en liten glass och en ordentlig rast.

Efter rasten är det dags för eleverna att fotografera sina saker och på eftermiddagen gör vi en gemensam powerpoint med hjälp av bilderna. Vi läser in berättarröster och kan sedan njuta av vår första digitala produktion.

Eleverna färglägger sin namnskylt och väljer sedan en egen aktivitet. Några konstruerar med Jovo, några spelar ett spel och ganska många väljer att gå ut.

När avslutningssången sjungs känner jag att jag är helnöjd med dagen och jag tror att eleverna också är nöjda, men trötta!

onsdag 19 augusti 2009

Tack Kalix

Sitter här som en urvriden trasa efter en hektisk dag med skoljobb fram till lunch, kursupptakt för den kurs jag ska gå på LTU och egen kvällsföreläsning i Kalix. Tackar för ett trevligt bemötande och en bra kväll. Lycka till med projektet. :)

I morgon är det skolstart. Går och lägger mig på laddning.

tisdag 18 augusti 2009

Tick tack

Tid!! Tänk att det finns för lite fastän det kommer ny hela tiden. Grrr

fredag 14 augusti 2009

Mattekollegan spinner vidare (ang.tidigare inlägg):

"Bra tanke med bokstäverna... varför inte även ta med siffrorna?! Uppmuntra dem att göra något de kan med siffrorna; telefonnummer, födelsedag, datum, stort/litet tal.... och sen förklara! tre flugor på smällen!!!:)"

Ja visst säger jag!

torsdag 13 augusti 2009

abc - vad kan de?

Det är svårt att planera den första dagen för nya ettor. Målet är klart, men jag har ju ingen aning om vart resan börjar och hur vägarna ser ut. För att få en pytteliten fingervisning tänkte jag ge alla elever ett ark med klistermärken/etiketter med hela alfabetet på (färdigköpta eller egenskrivna), en bokstav på varje klistermärke / etikett. Stora och små bokstäver på olika etiketter. Sedan väljer eleven ut de bokstäver han eller hon kan, klistrar upp dem på ett urtjusigt papper och redovisar för mig genom att berätta vad bokstäverna heter, hur de låter och kanske hur det kommer sig att de kan bokstaven. Då har jag snabbt en överblick av hur det ligger till med bokstavskännedomen och eleverna är aktiva. Två flugor!

onsdag 12 augusti 2009

Kommunicerat

Lilla välkomstbrevet landade hos nya ettorna idag och en och annan förälder har hört av sig för att hjälpa mig ta emot deras barn på bästa sätt. Tillsammans mot samma mål. Uppskattas.

tisdag 11 augusti 2009

Länge leve SMS

Många förfasar sig över mobiltelefonerna och hur barn och ungdomar SMS:ar kortfattat och ofullständigt. JAG förfasar mig icke! Aldrig har väl så många uttryckt sig i skrift så ofta och så preciserat som nu. Min egen sjuåring har precis fått egen mobil med fria SMS. Jo, jag vet att det verkligen är onödigt tidigt för storebror fick minsann vänta tills han var tio, men ... nu blev det så. Hur som helst, sjuåringen har en telefon och de små meddelandena haglar över familjen. Han skriver för att han VILL. Han har nåt att säga. Det är den bästa drivkraften av alla. Skolutmaning deluxe!



måndag 10 augusti 2009

Välkomstbrev

Lilla välkomstbrevet till ettorna gick iväg i dag. Välkomnande ord med en uppmuntran att ta med nåt hemifrån den första skoldagen. En liten bit av hemma får följa med till skolan. Det ger oss något att utgå ifrån och något att samlas kring. Jag tänker låta dem fota sin grej med digitalkameran. Sedan gör vi en gemensam skrivning till bilderna (dator och projektor förstås) och får på så sätt en bok i klassbiblioteket redan första dagen.

lördag 8 augusti 2009

Värmer upp

Hej alla. Jag minns knappt hur man gör när man bloggar, sommarn har varit lång och ledig. Gruvar och laddar för nytt jobb, nya ettor och en riktig rivstart i slutet av augusti. Förmodligen måste jag jobba ett par kvällar nästa vecka för att ha en rimlig chans att hinna med allt.