onsdag 30 september 2009

Frågor får svar - enkelt med googledocs

Förstår ni att jag fullkomligt älskar google dokuments formulärfunktion. Med denna gratis tjänst kan jag skapa frågeformulär som jag skickar ut till dem jag vill fråga. De svarar, klickar på submit och alla resultat sammanställs hos mig. Helt makalöst smidigt. Här finns en film som Ugglemamman gjort.

Här om dagen skickade jag ett antal frågor till föräldrarna i klassen. Inom 24 timmar hade nästan alla svarat och alla svaren var prydligt sammanställda i ett formulär hos mig.

tisdag 29 september 2009

I dag gick det bättre

I dag fick jag revanch. Vi skrev mattehändelser (mattesagor) på eftermiddagen och det gick mycket bättre än igår. Jag återgick till gammal välbeprövad organisation och det flöt på fint.

3 datorer var igång. Alla elever fick börja med att planera sin räkneghändelse med sin skrivarkompis. Sedan fick alla börja rita bilden till räknehändelsen. Vi ritade på pappersark som jag klippt till lämplig storlek. På min uppmaning fick paren lämna bilden och gå till datorn för att skriva. De skrev spökskrift (bokstavsräckor) och jag översatte (skrev vad de sa). Sedan fick de med sig en utskrift och kunde återgå till bildskapandet, klippandet och klistandet. Text och bild klistrades upp på ett färgat ark innan eleverna hängde upp sin text i klämlisten. Om någon mot förmodan skulle hinna rita klart innan de fick komma till datorn, fanns det lite byggmaterial, spel och målarbilder att sysselsätta sig med. När jobbet var klart var det fritt val.

Efter ungefär 50 minuter var alla klara och i gång med sina valda aktiviteter. Två övade sin styrka ute, fyra spelade munkboll, tre byggde med kapla, fem målade målarbilder.

måndag 28 september 2009

Flytta dig lite är du snäll :)

Lite drama på förmiddagen. Bland annat en övning i att uttrycka sig vänligt. Jag satte mig på en stol och en elev fick be mig flytta på mig. Han fick testa att säga det otrevligt och trevligt. När han var otrevlig satt jag kvar och när det var trevligt flyttade jag på mig och stolen blev hans. Sedan var det nästa elevs tur att försöka få stolen av den som nu satt. Till slut hade alla suttit och alla "bett snällt". Borde också funka med "Att be att få något" "Att be om hjälp" osv.

Organiserat kaos! (på riktigt)

Det är väl när botten är nådd som vi på riktigt börjar simma uppåt? Hoppas det, för i dag på eftermiddagen slog organisationen av lektionen ordentligt i botten. Hur tänkte jag? Så mycket jobb på kort tid, kryssa på tavlan och ja .... det blev en enda röra - tyckte jag i alla fall. Eleverna jobbade på efter bästa förmåga i det kaos jag organiserat. Bråttom, bråttom, skynda, skynda...phu! Nya tag i morgon. revanch för fröken.

söndag 27 september 2009

Fortbildning via webben

På skolverket finns en del fina föreläsningar och filmer som man kan lyssna på eller se. Här under de olika seminarierna finns en del fortbildning i svenska: http://www.skolverket.se/sb/d/2791

och här finns lite mattefilmer:
http://www.skolverket.se/sb/d/2128/a/16580

Värdegrunden

Grupptryck. Ledarroller. Självkänsla. Inga lätta saker att jobba med och det finns inga genvägar. Hårt och medvetet arbete är vad som gäller och jag vill verkligen inte misslyckas. Inget är viktigare just nu. Tips mottages tacksamt.

fredag 25 september 2009

Fantasi

Detta viktiga. Inte bara bra till lek och sagoskrivning utan absolut nödvändigt för att lösa problem och utveckla sin empati. Underskatta inte.

tisdag 22 september 2009

Note to self:

Ordna så att eleverna får skriva på datorn oftare!!! Minst två gånger på de tre dagar jag jobbar.

Vad var det? Jo nya Monstret

Stor succe när vi idag tittade igenom elevernas nya versioner av Monstret. Jag hade klagt in deras texter in powerpoint och lagt till lite bilder från clipart.

Bild och matte

Talet fem kombinerat med bilduppgift (finmotorisk träning) och statistik. Hur då? Jo jag härmade kollegan Catrine och lät barnen dra fem streck på ett A4 från kant till kant kors och tvärs. Strecken bildar ett rutmönster och varje ruta färgläggs med en egen färg. När allt är målat fylls blyertsstrecken i med tuschpenna och alla färgfälten räknas. Statistik då? Jo på tavlan hade jag ritat ett diagram med antal färgfält på ena axeln och antal teckningar på andra axeln. Eleven satte sin tavelmagnet ovanför den siffra som stämde med hur många färgfält de hade på sin teckning och på så sätt växer ett stapeldiagram fram.

måndag 21 september 2009

Gammal text i ny version

För ett par veckor sedan började vi läsa storboken "Monstret" och i dag fick eleverna använda texten i Monstret som underlag för en ny version av berättelsen. Jag hade kopierat upp texten i riktigt stort format och eleverna fick "lägga sig i". De fick byta ut personer, händelser och platser genom att stryka över och skriva/rita dit nytt (med penna). I morgon ska vi läsa igenom våra 7 nya berättelser.

fredag 18 september 2009

Kom i form i helgen :)

FRÅGA: Kan jag genom att göra sit-ups få min mage lite mindre?
SVAR: Definitivt inte! När du tränar en muskel, blir den större. Därför bör du inte göra sit-ups, såvida du inte strävar efter att ha en stor mage.

FRÅGA: Är simning bra för figuren?
SVAR: Tja, se på valar

FRÅGA: Jag har hört att idrott är bra för hjärtat och kan förlänga livet, stämmer det ?
SVAR: Ditt hjärta är programmerat till att slå ett visst antal slag under livet. Kasta inte bort dem på träning!! Genom träning slår hjärtat snabbare, och du förkortar livet! Vill du leva längre? Ta dig en tupplur!

torsdag 17 september 2009

Arbetsförmedling - marknadsföring

Jag är inte bara lärare, jag håller norrland levande! Se själva hos http://killfroken.se/?p=274

Inte bara på lektionerna

Ett par inskolnings/utvecklingssamtal har jag hunnit med. jag skriver alltid numer IUP:n gemensamt med hjälp av projektorn. Alla ser och dokumentet kan lätt ändras under samtalets gång.

seek and you shall find

“When we seek to discover the best in others,
we somehow bring out the best in ourselves.”

William Arthur Ward

onsdag 16 september 2009

Upp till kamp - pedagoger! ...för tänk om...

Här hos Clas fanns en del spänannde läsning och bra länkar. Bland annat hade han lagt upp den här videon och en hel del annat för ikt-hungriga pedagoger.

LTU idag - nya tankar

I dag har jag varit på Luleå tekniska universitet och delat med mig av mina tankar kring att Skriva sig till läsning. Åhörarna var en blandad skara från förskola till gymnasie. Trevligt som alltid.

Tänk att det finns så många otänkta tankar - varje gång jag pratar om ASL inser jag något som jag inte fattat förut. I dag insåg jag HUR stort förarbete min förskollärarkollega gjort med dessa barn. Jag trodde först att eleverna samarbetar bra för att de är sådana typer av personer, men naturligtvis spelar det STOR roll att de redan övat ett helt år :) Undrar vad jag kommer på nästa gång...

tisdag 15 september 2009

Deltaljer

Dagen började med att alla fick läsa upp sina räknesagor. Sedan var det individuellt jobb i matteboken samtidigt som jag samlade olika grupper av barn för att gå igenom hemuppgifterna. Efter rasten jobbade barnen i sina svenskaböcker medan jag fortsatte dela ut hemuppgifter. Efter lunch skrev vi text i en powerpoint med foton på eleverna. Vi skrev: Jag heter... och jag gillar... Powerpointen skall visas (visades) på föräldramötet. Sista timmen fick barnen leka - och som de lekte! Det var en dröm att få tjuvlyssna och iaktta dem i leken medan jag sorterade pennor och städade korgar. Klassrummet lite städat på köpet. (Min roll i leken var att fika på caféet ibland, då och då. Mitt yrke var förfalskare och jag gjorde mina egna pengar för att betala på caféet)

Föräldramöte ikväll

Träffade för första gången alla klassens föräldrar för ett föräldramöte. Nice :)

måndag 14 september 2009

Liten promenad - så många hypoteser och slutsatser

- Den här svampen var ju stor och spänstig sist vi såg den. Nu är den alldeles slapp och hängig. (materias kretslopp, strävansmål i biologi)
- Om jag håller ett grässtrå mot elstängslet... får jag en stöt då? Kan ström gå i ett gräs? (fysik)
osv...

Inget ont...

- Fröken, jag har ett sår på tummen! och det är bra för då vet jag vilken sida jag ska vara på! Höger tumme, höger sida. Så det så.

Ännu en dag - detaljer

Idrott på morgonpasset. Efter rasten genomgång och massa exempel på tavlan på hur en räknehändelse till talet 5 kan se ut. Efter lunch arbete i skrivarpar med att skriva räknesagor /räknehändelser till talet 5. Arbetet organiserades genom att jag ritade upp stationerna på tavlan (skriva, efterarbeta, illustrera, modellera, memory, tangentbordsmatta) Skrivarparen hade jag skrivit lappar som jag kunde flytta runt på tavlan (med magneter). 2 grupper med 2 barn i varje började illustrera, 2 grupper med 2 barn i varje började skriva, 2 barn jobbade med modellera (plastelina), 2 barn lekte och jobbade med tangentbordsmattan, 2 barn spelade memory. När barnen hade skrivit räknesagan med spökskrift på dator (huller om buller men munnen ljudar), ropade de på mig. Jag utolkade skriften (skrev den med vanliga bokstäver), den skrevs ut i två ex och sedan efterarbetade barnen texten genom att ringa in någon bokstav. Bilden klistrades sedan fast på textens papper. När bytte de då? Jag hade planerat att försöka hålla 10 minuter per station men det flöt på fint av sig självt. När skrivargrupperna var klara blev det naturligt att byta aktivitet.

söndag 13 september 2009

Doodle.com

Testa att boka dina utvecklingssamtal på nätet. Skapa ett formulär på doodle.com välj dagar, skriv in tider och gör inställningar på alternativ så att alla bara kan boka en tid och varje tid bara kan bokas en gång. Skicka sedan länken du får till deltagarna så kan de boka och i samma ögonblick får syns deras bokning och du får ett mail med uppdateringen. Jag har skrivit om det förr. Här

Sen är jag ju helsåld på google docs också som Åsa skrivit om här. Prov, läxförhör, enkäter skapas med några knappptryckningar, skickas ut till deltagarna och sammanställs med automotik hos den som skapat dokumentet.

torsdag 10 september 2009

Ingela - du fattas mig, du fattas oss

Min vän, min kollega, min sidekick, min fantastiska Ingela finns inte längre med oss. Hon har efter en lång tids kamp lämnat detta jordelivet. Kvar finns minnen av allt vi gjort tillsammans och allt hon med sin blotta närvaro lärt mig om livet. Jag är tacksam över att ha fått finnas i hennes närhet och att hon funnits i min. Närvarande i barngruppen, redo att rycka in, trösta, hjälpa och vägleda. Det är så mycket som inte skulle ha varit möjligt utan henne. I morgon, fredag, hålls begravning i Hortlax kyrka. Hedra hennes minne med en gåva till Cancerforskningsfonden i Umeå pg 68 44 46-8.

Under etiketten Ingela finns några inlägg med spår av hennes stora insats.

onsdag 9 september 2009

Hur kan texten bli pedagognära?

Vi lärare skall hjälpa eleverna med förförståelse så att de texter som läses och arbetas med är (eller blir) elevnära för eleven. Alltså bekanta, hanterbara och möjliga att sätta in i ett sammanhang.

Kanske behöver vi pedagoger också hjälp med att få förförståelse för förordningstexterna, allmänna råden, kommentarmaterialen, kursplanerna och läroplanerna så att vi läser med rätt ögon. Så att vi letar rätt sammanhang. Så att vi tar fasta på rätt begrepp. Pedagognära texter.

Tangentbordsmatta :)

I mitt klassrum har jag en golvmatta av bordsfilt på vilken ett tangentbord finns uppritat. Mattan är ganska stor, kanske 2 gånger 1 meter och varje tangent är kanske 12 gånger 12 centimeter. Det är inte jag som ritat upp den utan det har en kollega till mig gjort. Mattan är otroligt användbar. Just nu använder vi den till att skriva ord som kompisarna får gissa. Vi spelar också ett spel som går till såhär: Bestäm en kategori tex.djur eller namn. Slå tärningen på mattan. När tärningen stannar på en bokstav ropar man ut tex. ett djur eller ett namn som börjar med den bokstaven. Först att ropa får en poäng. Man turas om att slå tärningen men alla har rätt att ropa varje gång. Enklast blir det om man är två till fyra spelare. Om man är fler är det svårt att avgöra vem som var först. Spelet funkar förstås på vilken bokstavsplansch som helst och kan ökas i svårighetsgrad genom att man ska skapa en mening med så många ord som prickarna visar eller hitta ett ord med så många bokstäver.

tisdag 8 september 2009

Rivstart efter semestern

I dag på eftermiddagen berättade jag för 120 rektorer om hur man som lärare kan uppleva arbetet med skriftliga omdömena. Rektorerna deltar i skolverkets seminarieserie och jag berättade om min personliga resa från att ha varit en bromskloss deluxe till att se de skriftliga omdömena som ett sätt att kvalitetssäkra min undervisning. Det var förstås lite pirrigt, men mest av allt är jag glad att jag fått tillfälle att tänka till och att tänka högt.

Sola och bada och pina colada

Hemkommen från en härlig semestervecka i Cypern. Bloggen verkar ha skött sig fint under tiden :)

fredag 4 september 2009

Inspireras av litteraturen 5

Läs Big Book:en "Lasse trodde han var stor" (Adastra) och skriv en egen bok efter samma mönster. Planera upplägget tillsammans och låt eleverna bidra med en sida var. Just att låna mönstret från en känd berättelse är både nyttigt och lärorikt. Skriv till exempel nytt i formen av Bockarna Bruse.

torsdag 3 september 2009

onsdag 2 september 2009

Inspireras av litteraturen 3

Läs Mirabell av Astrid Lindgren. I den boken planteras ett frö som växer upp till en docka som kan prata. Låt eleverna beskriva vilken sorts frö de planterar, var de planterar det och vad det växer upp till.

tisdag 1 september 2009

Inspireras av litteraturen 2

Läs Bullen och Väskan av Ulf Sindt men läs inte slutet. Bullen har nämligen bestämt sig för att sitta i pappas västa och hon vägrar stiga ur. Hur ska de göra? Eleverna får skriva sin lösning och sedan läser ni slutet.