lördag 31 oktober 2009

... då var det bara resten kvar

Stockholm 16 november på skolverkets seminarieserie

Stockholm 17 november kurs på Nationalmuseum

Stockholm 23 november föreläser för metod och fakta (kolla deras hemsida)

Örebro 24 november föreläser för metod och fakta (kolla deras hemsida)

Göteborg 25 november föreläser för metod och fakta (kolla deras hemsida)

Lund, Malmö 27-27 november
föreläser för metod och fakta (kolla deras hemsida)

- Posted using BlogPress from my iPhone

torsdag 29 oktober 2009

I mitt äppelträd





Snart hemma

Alldeles strax hemma. Ska bli kul att få dela glädjen med ungarna och maken.
Bilden är skapad med type draw. Finns på webben eller köp det till din iPhone. Läs mer hos ugglebloggsåsa



måndag 26 oktober 2009

Min nya kollega

Våra datorer är från och med i höst kompletterade med word read plus. Det är en talsyntes som ljudar bokstäver och läser både ord och meningar. Lite som att ha en vuxen vid sin sida, en kollega som servar med information om bokstäverna. Plötsligt kan eleven pröva sig fram på ett helt nytt sätt. Eleven vill skriva "tå" men minns inte om å var "a med en ring" eller "a med två prickar". Eleven trycker ned tangenten och lyssnar - problem solved!

Talsyntesen läser inte bara i word utan funkar också tillsammans med andra program och internet. Rekommenderas

Så det så!

Att glädje, lust och nyfikenhet kan ändra folks beteende är från och med nu bevisat. Du MÅSTE se denna lilla film om du inte redan gjort det.

torsdag 22 oktober 2009

Film

Att filma sig själv i verksamheten är verkligen givande (ja det är ju läskigt också). Förutom att du ser dig själv så ser du barnen. Verkligen ser. Ser vem som rör sig, är aktiv och tar initiativ. Ser vem som söker upp dig, söker din blick, söker bekräftelse. Ser kroppsspråk, blickar och relationer. Ser - ser - ser så mycket mer än när jag är mitt i.

Dator eller penna+

Här finns ett bra inslag från skolfront och en härligt livlig diskussion på forumet. Det handlar om att skriva sig till läsning. Vad jag tycker är väl ingen hemlighet. Kolla in du med:
http://www.ur.se/Skolfront/Titta-pa-Skolfront/Hosten-2009/Ut-med-pennan/

onsdag 21 oktober 2009

Att gå under jorden

Den hemlige kan bo i Fabians hus. Det ligger under jorden.





Full aktivitet






Husbygge - via MMS

Vi har jobbat med en text ur läsdax. Texten handlade om hus. Eleverna jobbar nu med att skapa hus. Jag får bara vara med på avstånd eftersom jag är hemma med febersjuk son, men Louise som jobbar i klassen håller mig uppdaterad via SMS och mms. Så här blir det till exempel. Man kan öppna dörren i Moas hus.





tisdag 20 oktober 2009

Det är inte vad utan HUR

När man säger nåt så spelar det ju roll HUR man säger det, eller hur? I dag övade vi tillsammans med förskoleklassen att säga saker på olika sätt, med olika betoning. Vi pratade också om vad man menar då. Samma ord men så olika mening:

JAG har en röd boll.
Jag HAR en röd boll.
Jag har EN röd boll.
Jag har en RÖD boll.
Jag har en röd BOLL.

När man tittar med det ögat

Elevens förmågor, styrkor och lärstilar kan man få syn på när man minst anar det bara man tittar med det ögat.

Jag iakttar en av mina elever i lekparken. Han går armgång och vägrar släppa taget fastän det svider i händerna. Beslutsamt kämpar han sig över till andra sidan och när han når den ler han nöjd och gnuggar sina händer mot låren. En förmåga tänker jag, en förmåga att bita ihop och kämpa om uppgiften upplevs angelägen. Det lägger jag på minnet.

Samma elev uttrycker vid ett tillfälle att:
"Alltså när det är nåt jättetråkigt som vi gör i samlingen, då försöker jag titta på nåt annat men det GÅR inte. Jag bara hör allt i alla fall!!" Aha! tänker jag. Starkt auditiv.

måndag 19 oktober 2009

Karusell

Hinner inte riktigt med att reflektera så som jag vill. Livskarusellen snurrar fort just nu. I dag har jag filmat i verksamheten eftersom jag behöver klipp till presentationsfilmen (jag är ju finalist till Guldäpplet - tro det eller ej :) ) När allt lugnat ned sig ska jag titta på filmen igen, med andra ögon. Ögon som söker mönster och möjlig utveckling. Men inte nu, inte nu.

fredag 16 oktober 2009

När det är på riktigt

Går över skolgården. Mot mig kommer mina gamla elever, de som nu går i fyran. De stannar till och vill prata. Verkar ivriga på nåt vis.
- Du Erica, du vet den där boken som vi skrev?
- Ja...tja vilken..vi skrev ju rätt många...?
- Den som kom på bibblan, den om ormarna.
- Ja den ja, den var fin.
- Det är några här på skolan som har lånat den! Oh, vad den var bra.

Jag ler från öra till öra. När eleverna fortfarande är stolta fastän en tredjedel av deras liv passerat sen vi skrev den måste vi ha gjort nåt rätt!

torsdag 15 oktober 2009

Riskfritt

Om man hela tiden undviker sånt som kan leda till konflikt kommer man till slut att sitta ganska stilla... och vara ganska ensam.


onsdag 14 oktober 2009

Positiv förstärkning

Idag har jag medvetet bekräftat det positiva och verkligen försökt att inte belöna det negativa med uppmärksamhet. Skillnaden är stor. Alla mår bättre, presterar bättre och uppför sig bättre. Vi är gladare och nöjdare. Positiv förstärkning är verkligen en väg till framgång.

måndag 12 oktober 2009

Funkar!

Testade telefonen i klassen idag. Skriva lite, ta ett kort och skicka iväg. Gick som en dans :)

Av Sara





- Posted using BlogPress from my iPhone

AndreaS




- Posted using BlogPress from my iPhone

FRån miranda




- Posted using BlogPress from my iPhone

Av paulina





- Posted using BlogPress from my iPhone

Av Martin




- Posted using BlogPress from my iPhone

Från daniel




- Posted using BlogPress from my iPhone

Från Johannes




- Posted using BlogPress from my iPhone

Från. Ellen




- Posted using BlogPress from my iPhone

Av Fabian





- Posted using BlogPress from my iPhone

Från Arvid




- Posted using BlogPress from my iPhone

Från ville




- Posted using BlogPress from my iPhone

söndag 11 oktober 2009

Veckoplanering

Sjunga, låta nån elev blogga från telefonen, jobba med begreppen fler, färre och skillnad, prata årstider, skriva meningar om årstider... Men det blir väl nåt helt annat som vanligt:)
- Posted using BlogPress from my iPhone

lördag 10 oktober 2009

Gå till uggleblogg

Kolla vad jag lärde mig idag hos Åsa på uggleblogg.pedagogbloggar.se


- Posted using BlogPress from my iPhone

fredag 9 oktober 2009

Hur går det med boken då?

Jo tack bra. Världens coolaste omslag . Världens bästa redaktör. I dag en grundlig genomgång av första delen så den kan anses vara helt klar. Ska fundera lite på kapitlet om "vad lär sig eleverna" och relatera till den reviderade kursplanen. Titeln blir "med datorn som skrivverktyg - språk, motorik och bokstavsformer."


- Posted using BlogPress from my iPhone

Den svarta häxan

boken va bra


- Posted using BlogPress from my iPhone

NULäge

Skolbarnen är på bäversafari och Louise skickade en bild för en minut sedan. Här är den. (ps. Har jag sagt att jag älskar min ipone?)


- Posted using BlogPress from my iPhone

torsdag 8 oktober 2009

Veckoschema


Veckans schema finns i storformat på tavlan. Där ser barnen vem som jobbar och där ser de återkommande aktiviteter.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Så känner jag mig när du talar




- Posted using BlogPress from my iPhone

Bilder då?

Undrar om det går från telefonen?... Det gick!


- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 7 oktober 2009

Inte som andra jobb


På vilket annat jobb får du låtsas att du duschar med en sladd? På vilket annat jobb har du din kofta som badbyxa? På vilket annat jobb får du en puss på mun och 10 kramar samma dag? På vilket annat jobb är du som ett kinderägg - pedagog, psykolog och sjuksköterska- tre önskningar i en? ...och tankeläsare och medlare och detektiv...

Världens bästa jobb helt enkelt!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Coolt


Nu har jag blivit välsignad med en iPhone. Detta lilla inlägg är skrivet från den. Love is in the air


- Posted using BlogPress from my iPhone

tisdag 6 oktober 2009

som droppen urholkar stenen....

Sagt mer än en gång denna vecka:
"Säg inte sånt som känns som en sten för andra, säg istället sånt som får andra att sväva som på moln."

Soligt

Varje dag samlar vi solar för goda gärningar.
- Jag delade med mig av frukten.
- Mina 2 kompisar var så välkomnande. Då blev jag glad.
- Jag hämtade en jacka åt min vän.
- Jag tröstade en som hade gjort illa sig.

F-1 samarbete

Kick off för samverkan med förskoleklassen. En första samling med grupperna. Vi övade namnen, lekte charader med känslor och avslutade med ytterligare en gruppstärkande lek. Känns lovande.

måndag 5 oktober 2009

Mutans pedagogik

En sista utväg, men ack så effektiv.
Jag: "Om du klarar detta i en hel vecka så vill jag ge dig en ... som belöning. Vill du ge det ett försök?"
Naturligtvis ville eleven det och idag var det dags för utvärdering.
Jag:"Har du klarat det som vi kom överens om?"
Eleven: "Ja! och det bästa är att jag kommer att klara det för alltid!"

Det var inte illa, eller hur ;)


Lektionstips - namnremsor

Barnens namn skrivet med versalerpappersremsor. Jag drar två remsor och de barnen bildar ett par. Uppgiften är att klippa isär namnremsorna och bilda nya ord av bokstäverna De nya orden limmas upp på färgade pappersremsor. Ibland är det svårt att hitta ett ord och då finns extra bokstäver att hämta hos mig- Övar motorik, samarbete, bokstav-ljud och att ljuda ihop.

söndag 4 oktober 2009

Varieren eder

Dumhet är att göra samma sak, på samma sätt, om och om igen
och tro att man ska få helt olika resultat.

Lovebombad

Spenderade lördagkvällen på ett
Thomas Di Leva har ett tydligt budskap.
Övertydligt kan tyckas, men om alla levde som han lär
skulle planeten jorden
och alla dess medborgare, må mycket bättre.
Så idag - lev i kärlek, av kärlek, för kärlek.